807 Single ended - we gaan verder
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
807 Single ended - we gaan verder
Zoals ik al had aangegeven in het topic van TheoK wil ik een single ended versterker bouwen met de 807 als eindpit en de E80F als stuurbuis. Ik heb de versterker van Theo destijds gehoord en was daar erg van onder de indruk, dus ik wil dezelfde stuurtrap uitproberen.
De onderdelen liggen al geruime tijd te wachten en nu het vakantie is kan ik eens wat gaan bouwen.
De onderdelen liggen al geruime tijd te wachten en nu het vakantie is kan ik eens wat gaan bouwen.
Laatst gewijzigd door RobertD op ma 08 aug 2016, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Op basis van de transformatoren die ik in huis heb, ben ik eens wat gaan rekenen en simuleren met Duncans PSU designer.
Het schema van de versterker heb ik dus afgekeken van het ontwerp van Anne. Ik had geen Tetrode symbooltje, dus heb ik maar een penthode getekend....
Mijn eerste stapjes met de software van DuncanAmps: De weerstand in de voedingslijn naar de stuurtrap moet nog wat zorgvuldiger gekozen worden.
Mijn voedingstransformator is een Löwe NTR17 met een hoogspanningswikkeling met center tap. De hoogspanningswikkeling heeft 400-350-0-350-400VAC aansluitingen. Ik ga nu even uit van de 350V taps, ook in verband met mijn UGT die maar 4kOhm is.
Het schema van de versterker heb ik dus afgekeken van het ontwerp van Anne. Ik had geen Tetrode symbooltje, dus heb ik maar een penthode getekend....
Mijn eerste stapjes met de software van DuncanAmps: De weerstand in de voedingslijn naar de stuurtrap moet nog wat zorgvuldiger gekozen worden.
Mijn voedingstransformator is een Löwe NTR17 met een hoogspanningswikkeling met center tap. De hoogspanningswikkeling heeft 400-350-0-350-400VAC aansluitingen. Ik ga nu even uit van de 350V taps, ook in verband met mijn UGT die maar 4kOhm is.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Leuk, ga dit volgen. Is toch met de anode bovenop, die 807?
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Zo te zien wel, ja :
Stoere buisjes, heb je ouwe productie, of nieuwe Chinezen, Robert ?
Stoere buisjes, heb je ouwe productie, of nieuwe Chinezen, Robert ?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik heb een paar hele mooie van Edicron. Fotootje komt nog.
Ze zitten (als) nieuw in de doos en ze zijn grooooot.
Ik heb nu een GZ34 als gelijkrichtbuis, maar die valt eigenlijk een beetje in het niet tussen die twee reuzen. Misschien ga ik naar de 5U4G, die heb ik ook nog liggen. Ik moet dan alleen een inschakelvertraging erbij maken.
Als iemand nog een voordelige GZ37 / CV378 heeft liggen houd ik me aanbevolen, maar die krengen zijn zo duur geworden...
Ze zitten (als) nieuw in de doos en ze zijn grooooot.
Ik heb nu een GZ34 als gelijkrichtbuis, maar die valt eigenlijk een beetje in het niet tussen die twee reuzen. Misschien ga ik naar de 5U4G, die heb ik ook nog liggen. Ik moet dan alleen een inschakelvertraging erbij maken.
Als iemand nog een voordelige GZ37 / CV378 heeft liggen houd ik me aanbevolen, maar die krengen zijn zo duur geworden...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Heb nog inschakelvertraging printjes liggen, als je die nog zoekt.. 5 3/4 "zie ik in de datasheet net, ruim 14 cm lengte incl voet/pin dat wel, cm of 5-6 doorsnede. Dat smoelt wel ja 
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Volgens mij heb ik nog een printje van jou in voorraad Barry, moet ik even opzoeken. Die had ik eigenlijk willen bewaren voor een Bill-achtige versterker, maar tegen die tijd kom ik wel bij je terug.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Sgoed!RobertD schreef:Volgens mij heb ik nog een printje van jou in voorraad Barry, moet ik even opzoeken. Die had ik eigenlijk willen bewaren voor een Bill-achtige versterker, maar tegen die tijd kom ik wel bij je terug.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Er moet dus bij 1,1mA zoveel verlies zijn dat je op 350V uitkomt.En vergeet de massa verbinding niet bij de LS !RobertD schreef:De weerstand in de voedingslijn naar de stuurtrap moet nog wat zorgvuldiger gekozen worden.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik ga eerst een proef op een plankje bouwen, Ik heb geen goed beeld wat er uit mijn voedingstrafo gaat komen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
De buis....
Beetje passen en meten. De koppel condensatoren zijn nogal groot. Misschien ook nog even een asymmetrische opstelling proberen.
Beetje passen en meten. De koppel condensatoren zijn nogal groot. Misschien ook nog even een asymmetrische opstelling proberen.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik vrees dat dat alu plaatje niet groot genoeg gaat zijn...
Als je het mij vraagt zou ik de eindbuizen en de smoorspoelen van plaats laten wisselen, of het moet je bedoeling zijn dat de laatste uit het zicht komt.
in dat geval heb ik niks gezegd...
Persoonlijk vind ik altijd een symmetrische opstelling het mooiste om te zien.
Als je het mij vraagt zou ik de eindbuizen en de smoorspoelen van plaats laten wisselen, of het moet je bedoeling zijn dat de laatste uit het zicht komt.
in dat geval heb ik niks gezegd...
Persoonlijk vind ik altijd een symmetrische opstelling het mooiste om te zien.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik denk erover om alleen de buizen/buisvoeten op dat plaatje te maken. Dat is ook makkelijk met een proefopstelling.
De smoorspoelen gaan onderdeks de eindbuizen uiteraard bovenop.
Het aluminium plaatje wil ik later inbouwen in een geheel houten behuizing, een beetje à la DHTRob.
Symmetrisch is inderdaad het mooist, maar asymmetrisch is iets makkelijker bromvrij te krijgen.
Ik heb echter al een aantal asymmetrische versterkers gebouwd, dus symmetrisch is wel weer eens een uitdaging.
Ik twijfel nog een beetje of ik de trafo's rechtop of liggend in het chassis ga plaatsen.
De smoorspoelen gaan onderdeks de eindbuizen uiteraard bovenop.
Het aluminium plaatje wil ik later inbouwen in een geheel houten behuizing, een beetje à la DHTRob.
Symmetrisch is inderdaad het mooist, maar asymmetrisch is iets makkelijker bromvrij te krijgen.
Ik heb echter al een aantal asymmetrische versterkers gebouwd, dus symmetrisch is wel weer eens een uitdaging.
Ik twijfel nog een beetje of ik de trafo's rechtop of liggend in het chassis ga plaatsen.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Zijn dat Chinese of Japanse UGT's aan de teksten te zien ?
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Nu je begint over dikke koppel C's even schema bekeken.Je hebt daar lekweerstanden de waarde 1M gegeven.Volgens datablad max. 500k en om niet op 't randje te zitten bijv. 390k.Dan is een koppel-C van 100n ruim groot genoeg, stuk kleiner dan 470n (ook zwaar overdreven bij 1M).
Anne
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Die weerstand zal ik wel verkleinen, meestal gebruik ik 470k. De koppel c's wil ik wel graag erin houden, want die klinken gewoon heel goed.
De trafo's komen inderdaad uit China.
De trafo's komen inderdaad uit China.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Waarom niet een gereguleerde voeding met een mosfet ? Ook ruimtebesparend.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Gaat prima zonder mij, genoeg input.ray5150 schreef:Kom er maar in, AatV. !
Wel goed dat het schermrooster gestabiliseerd wordt door de zeners, immers de stroom "ziet" voornamelijk het potentiaal van dat rooster, de anodespanning veel minder.
Zou wel over de zeners nog een C(elco) zetten, die niet al te groot hoeft te zijn. Zo 2,2 tot 10 uF is ruim voldoende. Scheelt weer in de ruis.
groet,
Aat
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Die C ben ik inderdaad vergeten te tekenen.
Voor een single ended versterker ga ik geen elektronisch geregelde voeding gebruiken. Ik ben er wel eentje aan het maken voor een phono trapje
Voor een single ended versterker ga ik geen elektronisch geregelde voeding gebruiken. Ik ben er wel eentje aan het maken voor een phono trapje
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik denk dat je niet deze weg wil gaan maar toch nog even het volgende:
Heb sterk het idee dat juist SE versterkers veel baat hebben bij een voeding die op de juiste punten gereguleerd is.
Bijvoorbeeld wat minder last van compressie-effecten bij flinke uitsturing omdat de voedingsspanning niet inzakt.
Heb nog even een tekeningetje gemaakt voor een simpele voeding van g2 van de 807.
(links het huidige, rechts het gewijzigde schema) De uitgangsspanning volgt de zenerspanning, maar dan met een flinke RC-tijd ertussen en een kantelpunt ver beneden de 1 Hz. dus buiten de audioband.
Met wat andere onderdeelwaarden ook goed te gebruiken voor het stuurtrapje.
Lees trouwens dat je een inschakelvertraging wil gebruiken. Vraag me af of dat nodig is als je voor de voeding een buis gebruikt. (met indirecte gloei)
groet,
Aat
Heb sterk het idee dat juist SE versterkers veel baat hebben bij een voeding die op de juiste punten gereguleerd is.
Bijvoorbeeld wat minder last van compressie-effecten bij flinke uitsturing omdat de voedingsspanning niet inzakt.
Heb nog even een tekeningetje gemaakt voor een simpele voeding van g2 van de 807.
(links het huidige, rechts het gewijzigde schema) De uitgangsspanning volgt de zenerspanning, maar dan met een flinke RC-tijd ertussen en een kantelpunt ver beneden de 1 Hz. dus buiten de audioband.
Met wat andere onderdeelwaarden ook goed te gebruiken voor het stuurtrapje.
Lees trouwens dat je een inschakelvertraging wil gebruiken. Vraag me af of dat nodig is als je voor de voeding een buis gebruikt. (met indirecte gloei)
groet,
Aat
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Dat is wel een interessant idee, Aat. Waar is de 15V zenerdiode voor?
Ik heb pas een soortgelijk ding in elkaar zitten solderen, daar zit die extra zener en de extra diode niet in.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Zijn daar grote bezwaren te zien?
Ik heb pas een soortgelijk ding in elkaar zitten solderen, daar zit die extra zener en de extra diode niet in.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Zijn daar grote bezwaren te zien?
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Als veiligheid in dit soort schakelingen. De gate - source spanning mag niet groter worden dan 20 Volt.RobertD schreef:Dat is wel een interessant idee, Aat. Waar is de 15V zenerdiode voor?
groet,
Aat
