hele kleine tweetertjes

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo
Contacteer:

Re: hele kleine tweetertjes

Bericht door pappaleo »

Jerommel schreef:
Voor resonantie is de ruimte tussen 'diffusor' en dome te klein.
:think: :think:

Kun jij aangeven wat de minimum afmeting van een lichaam/object moet zijn om te kunnen resoneren?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Het object is dan de lucht tussen dome en 'diffusor'.
Maar de afstand tussen beide is nihil.
Ook bij compressie-drivers is dat nihil.
Helemaal niet de bedoeling dat dat resoneert toch?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Stukje van MarcoSQ niet gelezen?
MarcoSQ schreef:
Die kapjes zijn eigenlijk een extra resonantiesysteempje. De lucht tussen dome en kapje is een heel klein luchtveertje, en de massa had je al in de omringende lucht. De bedoeling is dat die boel resoneert, ergens in het tophoog.
En dat je zo weer wat output terugkrijgt, waar je die eerder in dit verhaal verloren was.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

pappaleo schreef:
wouter schreef:
MH, die polycarbonaat tweetertjes zien er eigenlijk allemaal hetzelfde uit. Een conus/dome tweetertje met een diffusor ervoor.
Geen diffusor, Wouter, maar een resonantiesysteem. Vergelijk de basreflex.
Het is m.i. compressie, zoals men ook in PA toe past.
Dat is m.i.niet het zelfde als een reflex-systeem.

Maargoed, vind maar een tweeter met een spreekspoel onder de zeg 17 mm die zonder hulp goed werkt en als zodanig verkocht wordt.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Jerommel schreef:
Ook bij compressie-drivers is dat nihil.
Hoho, bij een compressiedriver is de afstand tussen het membraam en de "keel" enkele centimeters.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ik bedoel dus de afstand tussen membraan en 'faseplug'.
Bij de keel begint de wave guide (hoorn). (in geval van de typische comp. driver, waar het hol (niet het bol) van de dome wordt gebruikt voor weergave)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ik ga wel even wat tekeningetjes maken, want we verstaan elkaar niet.

[even later...]

Pfff.... dat valt niet mee....

Goegel-plaatjes proberen dan....
Laatst gewijzigd door Jerommel op zo 27 dec 2015, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
En hoe gaan we deze dan noemen... een asymmetrische resonator? http://www.pioneer.com.sg/vn/products-d ... X%20Series
\:D/
Het antwoord staat in het plaatje :mrgreen:

Het kan altijd mooier, 2 soorten diffusors
tlr.jpg
tlr.jpg (12.23 KiB) 350 keer bekeken
om de onderste weergave te spreiden de grote bolle, zodat het niet reflecteert met de grond, de andere om het tophoog te verspreiden, wat resulteert onaxis in een mindere of geen resonantie piek die de focal tweeters hebben bij 20khz

Kegeltjes of plaatjes die verder weg maar voor de dome zitten zijn diffusers
t161.jpg
Deze zit er ruim 5mm van de dome

Zitten ze er vlak voor zou het verhaal van Marco op gaan.
t162.jpg
t162.jpg (14.83 KiB) 350 keer bekeken
Deze zit op nog geen 0,5mm van de dome.

Een compressie driver word geheel omsloten door een ruimte met een gat.
Bijlagen
Horn_loudspeaker_animation1.gif
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Hier wat realistischer:
compression driver 1a.~bmp.png

Die onderste Philips is eigenijk ook een compressie-driver
bas focal m180
Contacteer:

In het plaatje van mij zie je dat alle afgestraalde lucht word gebruikt (gecomprimeerd)

Bij de andere dome met plasticje deels ervoor is daar hooguit een klein beetje sprake van ''compressie'', dus geen compressie driver.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Volgens mij gaat dit draadje nergens toe leiden....
bas focal m180
Contacteer:

ds23man schreef:
Volgens mij gaat dit draadje nergens toe leiden....
Topic starter stelt serieuze vragen al begrijpen we de vraag niet geheel.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Compression.~png.jpg
Rechts komt overeen met de latere Philips domes.
Niet alleen d.m.v. een faseplug maar ook aan de rand dus, zoals ook de klassieke Vifa 19mm dome.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ga je eerst een verdiepen in compressiedrivers en hoorns voordat je vergelijkingen gaat trekken, je linkerplaatje klopt voor geen meter namelijk.

Edit: linkerplaatje
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Het linkerplaatje is van internet geplukt, is inderdaad geen fraai plaatje, maar kon er eenvoudig die Philips meet afbeelden.
Verder klopt het globaal wel.

Ik heb dit verschijnsel met mini-tweetertjes overigens al lang, lang geleden 'ontdekt', toen ik van koptelefoon drivertjes (van een gaar walkman koptelefoontje) mini doompjes had geknutseld (geen conus meer maar alleen een verend randje, die dus enorm tegen vielen, behalve als ik met vingertoppen compressie aan het randje maakte.
Ik begreep er niets van, dacht dat het misschien aan de spreekspoel lag, of een falende lijmverbinding ofzo
Had pas later door dat het waarschijnlijk om compressie ging.
Begon toen op te vallen dat onder een bepaalde maat eigenlijk altijd iets van een hulpmiddel wordt toegepast.
Schijnbaar echter, kan het dus wel: Veco.
En ook Tympany heeft een mini breedbandertje met Ø = 12mm spreekspoeltje, met bijna vlakke alu inverted dome.
het enige verschil met mini doompjes is dat het een inverted doompje is, en vrij ondiep.
Verder hebben we het over harde domes in dit geval, en zeker met deze mini afmetingen is het materiaal relatief dik, dus ik denk dat we break-up wel kunnen verwaarlozen?
Ook de bewegende massa is zo klein, dat je er m.i. vanuit mag gaan dat 20kHz geen probleem is.

Dus ik ben verbaasd over het hoog van de mini 'breedbandertjes', niet over het ontbreken er van bij mini doompjes zonder faceplate (met fase plugje of alleen aan de rand)

Het is voor mij nu weer aktueel vanwege dit:
2" earthquake.~png.jpg
Plannetje mini 2 weg boxjes.
300 cm² met PR als achterwand.
Laatst gewijzigd door Jerommel op zo 27 dec 2015, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Vergelijkende metingen zouden nu wel fijn zijn natuurlijk...

Ik heb hier een Shure SM 58, dus dat schiet niet echt op voor de hoogste oktaven, maar zou iets kunnen vogelen met een meetopstelling en met Audacity spectrums plotten...
Hoop gedoe wel, en geen echt goede spullen... 8-[
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Maar dan nog: Wat is het probleem?
Als een fabrikant besloten heeft om een diffusor (of hoe je het ook noemen wilt) voor de dome te plaatsen om een uitgewogen klankbalans/spreiding/faseverloop/dynamiek *) te bereiken, dan is daar toch niks mis mee?

Of stoor je je aan het uiterlijk ervan?

1) Doorhalen wat niet van toepassing is
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Zonder ziet er i.m.o. mooier uit, en klinkt doorgaans ook mooier, (en iets zachter).
Nu die kleine Ti-tjes :mrgreen: doen het zonder enige 'compressie' niet naar behoren, zoals ik eigenlijk al verwacht had, zeker toen ze toch nog kleiner bleken dan de indruk die ik kreeg van de ebay verkoper(s).
Ze zeggen dat het van of voor JBL is, maar kan geen JBL spul vinden met een mini-Ti-dome.

Er is geen probleem.
Hooguit het niet begrijpen waarom zo'n Veco-tje dan zo anders met het top-hoog om gaat.
Dat is de vraag die ik had.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

MarcoSQ schreef:
Goed, dan ga ik Jerommel even helpen/bijstaan :).
Dank u.
Die bolling uit je startpost, kan inderdaad een vervelendheidje zijn bij een tweeter. Tenminste, als dat hoogteverschil erg groot wordt.
Als zowel het centrum, als de buitenring van zo'n membraan gelijktijdig hetzelfde geluid afstralen, dan zit daar vanzelfsprekend een weglengteverschil tussen.
Hoe hoger die bolling/holling, hoe groter dat verschil.

Dat weglengteverschil kan zó groot worden, dat er verzwakking optreedt door het faseverschil. Dat gebeurt pas merkbaar op hoge frequenties : daar is zo'n centimetertje verschil, pas een duidelijk merkbare faseverschuiving.
de golflengte van 20kHz is (voor geluid in lucht) 17 mm
Je zou dan met de helft uitdoving hebben op 20kHz.
Dat is 8,5 mm
Dat is zo'n 5 mm meer dan het Ti doompje bol is.
Dus dit is m.i. niet het "euvel" dat ze hebben.
Er was ook ooit een Philips mylar doompje, echt heel erg klein, ik denk iets van 10 mm spreekspoeldiameter.
Uit de serie met een blauwe cirkel op de faceplate.
Die had ook een fase-plugje en de 'rolrand' viel ook onder de faceplate.

Een niet zo stijf membraantje heeft daar niet zo'n last van. Die kunnen bij zulke hoge freqs niet meer zuigervormig (als geheel) bewegen, enkel het midden van het membraan 'doet wat'.
Ik denk dat je de rand bedoelt, waar de verbinding met de spreekspoel is.
Dus zachtere domes gedragen zich als ringradiator boven een zekere frequentie.
Daar is dit probleempje dus nooit echt van toepassing.

Een echt stijf (titanium ?) membraantje zou er zeker wél last van kunnen hebben. En daarom zie je die kapjes ook (vrijwel) alleen op stijve domes. Metal domes e.d, maar ook mylar is aan de stijve kant.
Maar je kan het dus ook aan de rand doen, zoals al vele voorbeelden zijn voorbij gekomen in dit topic.
Die Dayton kleintjes bijvoorbeeld.
Zijn ook zachte domes (textiel).

Die kapjes zijn eigenlijk een extra resonantiesysteempje. De lucht tussen dome en kapje is een heel klein luchtveertje, en de massa had je al in de omringende lucht. De bedoeling is dat die boel resoneert, ergens in het tophoog.
En dat je zo weer wat output terugkrijgt, waar je die eerder in dit verhaal verloren was.
Is dat dan hoe compressie werkt?
Ik dacht dat het niet de bedoeling was om resonanties te krijgen met compressie.

In het kort : je linker driver is stijver én heeft een dieper profiel, dan je rechter driver. Beiden samen kunnen verklaren waarom de linker (relatief) minder tophoog geeft.
Maar niet exclusief : er spelen natuurlijk nog een boel andere dingen een rol.
Een mysterie kennelijk... :hide:

Afsluitend : nee, ik zie geen relatie met de diameter van je membraan, dat een te klein membraantje geen tophoog kan geven. Strookt ook niet met eigen ervaringen.
Eerder omgekeerd : hoe breder je dome, hoe hoger je hem graag zou maken om de boel stijf te houden. En hoe groter je weglengteverschillen dus zijn (door zowel hoogte, als breedte).
In zoverre, boven de 25 mm spreekspoeldiameter wordt het moeilijker voor domes om de 20kHz te halen.
Sommigen halen het niet, sommigen wel.
3/4 inch is kennelijk ideaal.
Die gaan graag hoog.
Maar nog maar eens, kleiner zie je ze eigenlijk alleen met hulpmiddelen, i.m.o. een beetje compressie, het zij door een fase-plugje (schijfje) het zij door de faceplate die de rolrand overdekt.
Dit uiteraard met iets van slechts 0,5 mm lucht tussen bewegende delen en faceplate / faseplug.

Dus het enige relevante verschil is schijnbaar toch bol versus hol dan.
Ik snap er niks van....
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Om over compressie ( en de daarbij behorende luchtversnelling) te spreken moet je een membraam hebben die ongeveer een keer zo groot is als de exit van de kamer waar die in speelt. Een 2" driver heeft meestal een 4" membraam.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Ik heb inderdaad 'aan de rand' bedoeld, waar ik 'het centrum' schreef. Excuus. Vergeet overigens niet dat eender welk faseverschil, nooit zo efficient optelt als géén faseverschil ;-). (Lees : je hebt geen 180 graden nodig, om het tophoog relatief zachter te laten zijn.).
Mijn hele stukje was overigens mierenn&*kerig...in werkelijkheid is er nauwelijks een probleem. Maar omdat je het vroeg...etc. En nee, naar mijn idee heeft dat geen raakvlakken met wat een compressiedriver doet.

Van compressiedrivers heb ik weinig kaas gegeten...misschien beter als iemand me corrigeert. Voor wat ik ervan denk te begrijpen, zorgt de compressie op zichzelf niet voor een SPL-verhoging voor de luisteraar. Ik zou iig niet weten, hoe dat mechanisme dan zou moeten werken. Volgens mij blijft er vrij letterlijk niets over aan rendementswinst, als je de hoorn er af haalt. (heb ik nooit gedaan, maar zijn hier vast mensen die weten wat er dan gebeurt. Overleeft je driver ook niet, denk ik...).

Met die compressie bereik je wél die condities, die een hoorn nodig heeft om zijn werk optimaal te laten doen. Namelijk 'geef me maar een hoge luchtdruk (niet verwarren met SPL aub!). Dan zet ik hem voor je om in een hoog debiet'..
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ik geloof wel dat het resulteert in meer geluid, maar zeker weet ik het niet.
Ja, het nut is natuurlijk een grote dome bundelen om door een kleiner gat (begin keel) weer te geven en dan met een wave guide / hoorn de gewenste richting te geven.
Opvallend is dat je met een 2" dome dan toch tot zo'n 15 kHz kunt weergeven.
Dus de bewegende massa is dan kennelijk niet het probleem.

Maar er zijn ook 1" compressiedrivers, zoals de Visaton HTH8.7 (ook gezien met andere merknaam overigens, is dus Chinese "OEM")
Ik geloof toch dat die zonder hoorn en faseplug een heel stuk zachter zijn.

Maargoed, ik snap ook niet precies hoe het werkt.
Beetje logisch denken zou doen vermoeden dat het alleen zachter wordt als je zaken in de luchtweg plaatst.
Maarde praktijk is (voor mij) toch duidelijk, dat zie ik toch ook terug in de kleine doompjes in de handel.
Ik noemde dat mini Philipsje met blauwe ring, en die deed zonder de overdekking van de faceplate met faseplugje eigenlijk geen moer...
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Dit is een doompje naar mijn smaak:

Vifa / Peerless (Tymphany dus) OX20SC00-04

3/4" spreekspoel, dikke rolrand en met 'achterkamertje', zodoende een resonantiefrequentie van 600 Hz. :shock:
Inzetbaar vanaf 1 kHz geloof ik. 8)
Geen idee hoe ze klinken, maar ze staan op m'n verlanglijstje. :D
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Als je ze daar bestelt dan is het de vraag of ze in 2017, 2018 of 2019 worden geleverd. Als ze al geleverd worden.....
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ook als ze op voorraad zijn? :?
Plaats reactie