Fm naar dab+

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Rskstier
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 19:08

Fm naar dab+

Bericht door Rskstier »

Hoi hoi knutselaars,

Ik weet door radio reclame dat er dab+ bestaat.
Het voordeel wat ik ervan begrijp is dat:

1. Betere ontvangst.
2. Zenders ontvangen die je normaal niet kan ontvangen.
3. Betere kwaliteit.

Ik heb een walt radio die je op de bouwplaatsen ziet en met die radio kan je am, fm en fm stereo ontvangen.
Nu wil ik als het kan deze radio ombouwen dat de radio dab, dab+ en de oude fm zenders kan onvangen.

Is dat mogelijk? Zo ja kan iemand mij uitleggen hoe ik dat kan maken/ombouwen?

Alvast hartelijk dank !!!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fm naar dab+

Bericht door ds23man »

Rskstier schreef:
Hoi hoi knutselaars,

Ik weet door radio reclame dat er dab+ bestaat.
Het voordeel wat ik ervan begrijp is dat:

1. Betere ontvangst. Wie zegt dat? De gewone DAB was een drama qua dekking
2. Zenders ontvangen die je normaal niet kan ontvangen. Zitten de piraten nou ook al digitaal?
3. Betere kwaliteit. En dat ga je horen op zo'n bouwbak?

Ik heb een walt radio die je op de bouwplaatsen ziet en met die radio kan je am, fm en fm stereo ontvangen.
Nu wil ik als het kan deze radio ombouwen dat de radio dab, dab+ en de oude fm zenders kan onvangen.

Is dat mogelijk? Zo ja kan iemand mij uitleggen hoe ik dat kan maken/ombouwen?




Alvast hartelijk dank !!!

Verder welkom hier!
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Fm naar dab+

Bericht door FR_Aad »

ds23man schreef:
Rskstier schreef:
Hoi hoi knutselaars,

Ik weet door radio reclame dat er dab+ bestaat.
Het voordeel wat ik ervan begrijp is dat:

1. Betere ontvangst. Wie zegt dat? De gewone DAB was een drama qua dekking
2. Zenders ontvangen die je normaal niet kan ontvangen. Zitten de piraten nou ook al digitaal?
3. Betere kwaliteit. En dat ga je horen op zo'n bouwbak?

Ik heb een walt radio die je op de bouwplaatsen ziet en met die radio kan je am, fm en fm stereo ontvangen.
Nu wil ik als het kan deze radio ombouwen dat de radio dab, dab+ en de oude fm zenders kan onvangen.

Is dat mogelijk? Zo ja kan iemand mij uitleggen hoe ik dat kan maken/ombouwen?




Alvast hartelijk dank !!!


Verder welkom hier!
Mmmm
Een Walt radio. Moet je zeker iedere week de condensators vervangen voor een nog beter geluid. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fm naar dab+

Bericht door ray5150 »

Lijkt me vrij nutteloos zolang de FM nog gewoon werkt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Fm naar dab+

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Lijkt me vrij nutteloos zolang de FM nog gewoon werkt.
Wat? Ombouwen naar DAB+ of iedere week de condensators vervangen?

Edit: Beide waarschijnlijk :lol:
Welkom hier.
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: Fm naar dab+

Bericht door Tweety »

Hallo Rskstier,

Is dit eventueel wat voor je?

http://www.radio-abe.nl/index.php/dab-r ... dr-52.html

Als je Dewalt radio een ingang heeft dan plug je deze zo in. Of een ingang maken. :wink:

Groeten,
Wido
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fm naar dab+

Bericht door ray5150 »

Die metalen spriet antenne's breken als eerste af op de bouwput...
En dat kastje houd het ook niet langer dan een maand vol.
Kun je beter gelijk de hele zaak in multiplex kist bouwen met een rubberen auto-antenne erbij.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Fm naar dab+

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
Kun je beter gelijk de hele zaak in multiplex kist bouwen met een rubberen auto-antenne erbij.
Zo'n rubber antenne moet op een metalen vlak staan om optimaal te werken.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Fm naar dab+

Bericht door John P »

Voordat onze nieuwe vriend geheel verbouwereerd is: Walt is een forumlid die graag condensatoren vergelijkt voor het beste geluid. Welkom trouwens.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fm naar dab+

Bericht door Barry2001 »

richard schreef:
ray5150 schreef:
Kun je beter gelijk de hele zaak in multiplex kist bouwen met een rubberen auto-antenne erbij.
Zo'n rubber antenne moet op een metalen vlak staan om optimaal te werken.
Nee juist niet. Als je een spriet gebruikt, bv een kwart golf, is dit gpa, een ground plane antenne en moet je wel een metaalvlak hebben.
In een rubber antenne zit koperdraad opgerold met een lengte dat optimaal afstraald (of ontvangt) bij een bepaalde frequentie, dat geen kwart of bv halve golf hoeft te zijn en waar ook geen gnd vlak voor aanwezig hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fm naar dab+

Bericht door ray5150 »

De meeste rubber antenne's die ik in mijn handen heb gehad hebben dan ook een metalen (montage) voet.
Overigens mogen die (gele) DeWalt bouwradio's die naam amper dragen, mechanisch stelt het geen zak voor.
Ik heb er al meerdere gerepareerd de afgelopen jaren, en qua mechanische opbouw is het het goedkoopste van het goedkoopste.
Het is dan ook een merk dat uit de Black en Decker fabrieken komt.
Dan zijn de radio's van Bosch en Makita wel wat beter ge-engineerd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Fm naar dab+

Bericht door FR_Aad »

John P schreef:
Voordat onze nieuwe vriend geheel verbouwereerd is: Walt is een forumlid die graag condensatoren vergelijkt voor het beste geluid. Welkom trouwens.
:yeah:
Rskstier
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 19:08

Re: Fm naar dab+

Bericht door Rskstier »

Iedereen heel erg bedankt voor welkom heten en ook heel erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

Ik zoek iets wat wat je in de radio kan bouwen en dat je het met dezelfde knop kan bedienen of eventueel met een andere knop. Ik lees van meerdere dat de condensatoren kapot gaan maar is er geen mogelijkheid om een aparte printplaat in de radio te bouwen en het daarmee te doen.

Tweety je gaf me een link voor een apparaatje die dab+ kan ontvangen dat is inderdaad geen optie voor op de bouw want dan gaat het apparaatje inderdaad heel erg snel stuk.

Ik hoop dat het mogelijk is wat ik wil en natuurlijk zo min mogelijk moet het kosten :D Nogmaals iedereen bedankt !!!
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Fm naar dab+

Bericht door FR_Aad »

De opmerking over de condensatoren is een grapje voor de stamgasten. Een onderonsje dus.

Wat overeind blijft is dat je er niet zomaar iets kan inprikken, zo makkelijk is het niet. De vraag is waarom je dat zou willen. Geluidkwaliteit achter de komma verbeteren is iets wat je niet echt terughoort op de bouwplaats. De eerste 5-10 jaar kunnen we vast nog zonder dab.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Fm naar dab+

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
Overigens mogen die (gele) DeWalt bouwradio's die naam amper dragen, ...
Het is dan ook een merk dat uit de Black en Decker fabrieken komt.
Dat zie je wel vaker, dat een van oorsprong kwalitatief uitstekend merk na overname door zo'n geldmachine steeds verder in kwaliteit terug loopt. Ook vaak het geval met roemruchte audiomerken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fm naar dab+

Bericht door ray5150 »

Denk eerder nog dat het gewoon in China is ingekocht, en daar een labeltje van het desbetreffende merk is opgeplakt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Fm naar dab+

Bericht door OpaBert »

Hallo Rskstier,

Is dit eventueel wat voor je?

http://www.radio-abe.nl/index.php/dab-r ... dr-52.html

Als je Dewalt radio een ingang heeft dan plug je deze zo in. Of een ingang maken. :wink:

Groeten,
Wido
Je kan i.p.v. die spriet er ook een draadje aan doen
de rest van de bedrading welke er aan hangt in die bouwradio voeding snoer is een tegen capaciteit waardoor het best wel werken zal
Ik vind het een heel leuke optie
aan de RCA uitgang een kabeltje maken naar de potmeter van je bouwradio en storingsvrije muziek Joepie TOP 2000
Rskstier
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 19:08

Re: Fm naar dab+

Bericht door Rskstier »

Het gaat me niet om de kwaliteit want dat zou je inderdaad niet horen op de bouw en met de standaard speakers ook niet. Maar heb gelezen dat sommige zenders wel op dab+ worden uitgezonden en niet via fm.

Bert61 wat jij aandraagt is na mijn mening meer voor als jezelf een kast bouwt en ik het wel een mooi stukje hardware dus dat hou ik in gedachten !

Fr_aad je zegt dat het niet makkelijk dus wel mogelijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fm naar dab+

Bericht door Henkjan »

je zal wel niet altijd wlan hebben op de bouwplaats? :hide: anders een bluetooth module en internetradio vanaf je telefoon streamen :bakkie:
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Re: Fm naar dab+

Bericht door Martijn v »

Om wat tegengewicht aan sommige aannames hier geven.

Mijn ervaring met DAP+ in mijn auto is dat het ontvangst over het algemeen beter is, maar dus niet als het mistig of super miezerig is.
Ik hoor op de standaard speakers in mijn auto wel een verbetering in kwaliteit, maar ja dat word hier niet gezocht.
Ik vermoed dat de metalen antenne op het onvangertje in de eerde link niet voor het DAB gedeelte word gebruikt, aangezien ze in auto's ook een aparte antenne gebruiken voor het DAB ontvangst.

En ja er zijn meer zenders te ontvangen, er zijn b.v. iets van 3 verschillende Q-Muzic zenders waaronder een nonstop versie.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Fm naar dab+

Bericht door John P »

Een nadeel is dan wel weer dat de lokale zender waarschijnlijk niet op DAB+ uitzendt. Op de meeste bouwplaatsen waar ik kwam jankten Beppie Kraft en Erwin luid uit de radio. De extra zenders zijn meestal van grote jongens (meer van hetzelfde) en enkele extra themazenders zoals klassiek en jazz. Ik zie de teloorgang van FM hier dubbel zo erg omdat de meeste buitenlandse zenders dan geen bereik meer hebben over de grens. Dat betekend dat Radio Vingt-et-un, Studio Brussel en WDR2 verloren zijn.
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Re: Fm naar dab+

Bericht door Martijn v »

Meer van hetzelfde mja, en ook weer niet.
Er zijn variaties, meeste muziekvariaties komen aan bod.
Dat de locale er niet op te bereiken is lijkt me logisch.
als je dat verwacht ben je niet realistisch.

Maar bij b.v. mijn eerder aangegeven Q-music zenders kan je er voor kiezen om alleen naar muziek te luisteren en het geouwehoer niet aan te hoeven te horen.
En ja als je slagers wilt horen, usbstick.
Wel je helm ophouden of koptelefoon, niet iedereen houd daarvan.

Zelf mis ik weinig aan de locale zenders, en heb op de bouw alles door elkaar gehoord (letterlijk)

p.s. technisch gezien is radio Efteling een locale zender en er zijn er meer.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Fm naar dab+

Bericht door Kappa7 »

Ik denk dat zo iets het beste werkt als je extra zenders wil.
https://www.conrad.nl/nl/pure-move-2500 ... 51679.html.
Kan op eigen accu de hele dag spelen en met een simpel kabeltje te verbinden met de Walt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fm naar dab+

Bericht door ray5150 »

Rskstier
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 19:08

Re: Fm naar dab+

Bericht door Rskstier »

Martijn v schreef:
Meer van hetzelfde mja, en ook weer niet.
Er zijn variaties, meeste muziekvariaties komen aan bod.
Dat de locale er niet op te bereiken is lijkt me logisch.
als je dat verwacht ben je niet realistisch.

Maar bij b.v. mijn eerder aangegeven Q-music zenders kan je er voor kiezen om alleen naar muziek te luisteren en het geouwehoer niet aan te hoeven te horen.
En ja als je slagers wilt horen, usbstick.
Wel je helm ophouden of koptelefoon, niet iedereen houd daarvan.

Zelf mis ik weinig aan de locale zenders, en heb op de bouw alles door elkaar gehoord (letterlijk)

p.s. technisch gezien is radio Efteling een locale zender en er zijn er meer.
Hoezo is dat logisch dat je lokale niet kan omtvangen? Kunnen beide technieken niet gecombineerd worden?
Plaats reactie