Mission 770s crossover probleem

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Die filterbakjes zitten standaard achterop die terminals, maar mijn ervaring is dat de 707 goed klinkt met een 0,68mH spoeltje en een 4,7uF condensator. Geen weerstand, 2 componenten dus!
De luidsprekerkabels zijn ook origineel. Ik zou niet weten waarom dit niet origineel zou zijn... Ik zie een 1e orde elektrisch filter voor de woofer en een 2e orde voor de tweeter.
Ik zie dat ook, maar volgens zeggen zit dat zo aangesloten:
IMAG1535.jpg
Ik zeg dat hij zijn pijltje bij de verkeerde pool van de terminal gezet heeft in de eerste foto.

Zoals in deze tekening komt er in ieder geval geen goed geluid uit.

Maar er is toch niets tegen om er eens naar te luisteren en te kijken of er defecten zijn dan wel verbetering mogelijk is?

EDIT: Zo moet het dus NIET. Dodelijk voor de tweeter.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 09 dec 2015, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Heb het nog een keer bekeken op het andere filter maar het is echt aangesloten zoals op mijn tekening. Wat ik me bedenk is dat de woofer uit fase is aangesloten op het wisselfilter en daarom zo weinig bas geeft. Ga vanavond weer solderen volgens Pappaleo schema.
Heb niets te verliezen O:)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

maxfly62 schreef:
Heb het nog een keer bekeken op het andere filter maar het is echt aangesloten zoals op mijn tekening. Wat ik me bedenk is dat de woofer uit fase is aangesloten op het wisselfilter en daarom zo weinig bas geeft. Ga vanavond weer solderen volgens Pappaleo schema.
Heb niets te verliezen O:)
Pas op, want mijn tweede tekening is gebaseerd op jouw teksten. Zo moet het in ieder geval niet worden aangesloten, want dat is dodelijk voor de tweeter!!

Ga uit van mijn eerste schema, en de fase van de woofer zou je om kunnen draaien (dus na het filter, de aansluitingen op de unit zelf).
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Ga ik doen. Had zelf ook al het idee dat de tweeters het zwaar hadden. Nogmaals bedankt voor alle moeite!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door wouter »

Er kan onmogelijk meer laag uit een woofer komen als je de fase omdraait op het filter. Dit heeft namelijk alleen invloed op het overgangsgebied. Anders zou je als je beide speakers uit fase aansluit minder (of meer) bas kunnen hebben dan beide infase. Dat is natuurlijk niet mogelijk, alleen als je 1 van beide ompoolt of met meerdere speakers draait (meer dan 2).

Maar uiteraard ben je niet geholpen met een redenering wat het allemaal niet is. Ik heb een sterk vermoeden, de rolranden! Ik heb bij Scan-Speak woofers met rubberen randen 2dB meer laag gemeten na het even behandeld te hebben met siliconenspray op een tissue. Ook bij KEF units en Visaton units ging de resonantiefrequentie flink omlaag. Dus... hoe voelen de randen aan? Bij mijn Mission 717 waren de randen stug geworden en het ferrofluid in de seas tweeter opgedroogd (stroop geworden). Het resultaat was een ietwat schelle box en bonkerig maar geen diepgaand laag.

Als het aangesloten is zoals op de tekening van Pappaleo gaat het inderdaad flink mis. Het laag zou niets moeten doen want het signaal kan daar 100% gebypassed langs, het gaat dan of door de 6-8 Ohm tweeter of door de condensator. En vervolgens ook nog door een spoel. Dat zou een vreemde situatie zijn, Voor lagere frequenties gaat het signaal door de tweeter (welke bij meer dan ca 3 Watt overlijdt) en vanaf ca 3kHz gaat het signaal door de condensator en hoor je niets meer uit de tweeter, want die heeft met z'n 6-8 Ohm een grotere weerstand dan de condensator. Het signaal wat wel door de tweeter komt wordt als laatste nog even gefiltert door het spoelje... Onwaarschijnlijk dit, de woofer zou niets (moeten) doen...

Het met de computer getekende schema lijkt me heel logisch bij deze speakers, al zie ik ook soldeerlipjes in de aansluitbakjes zitten die ongebruikt zijn. Wellicht duidt dit op een deels gedemonteerd filter?! But again, de 707 was qua opzet gelijk en had maar 2 of 3 componenten (herinner me ineens dat er nog een spoeltje bij zat, hoog was elektrisch 2e orde, het laag had alleen maar een spoel van 0,68mH.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

Voor de goede orde: Ik weet niet hoe het filter origineel hoort te zijn. Bij mijn redenering ga ik alleen maar uit van de foto's en wat erbij verteld wordt. En dat kán gewoon niet goed zijn, tenzij er zeer ondeskundig met het filter geknoeid is.

Zoals Wouter stelt komt er dan alleen signaal uit de tweeter en dat merk je direct (en even later niet meer).

Er kan inderdaad nog veel meer aan de hand zijn dat de speaker slecht laat klinken, een onderzoekje kan het probleem aan het licht brengen en als dat oplosbaar is kan uiteraard ook het filter onderhanden genomen worden.
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Ik ken de truuk van de rolranden. Ooit van Ton Dunnebier (audiolab) geleerd. Mijn huidige
Speakers, de 737r (eigenlijk 770 mk2) heb ik de
Surrounds maar vooral de woofer zelf schoongemaakt.
Wereld van verschil. Wat ik ga doen is het filter
van de 737 tijdelijk overzetten naar de 770.
Mooi kerstklusje is de ferrofluid van de Seas vervangen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door wouter »

Kun je ook aangeven (zoals wij ons afvragen) of de woofers ook maar enig geluid maken?!

In dat geval klopt namelijk je tekening/schema niet. Zoals Pappaleo hem uitgetekend heeft zou het best origineel kunnen zijn...

Edit:
maxfly62 schreef:
maar de bas weergave blijft echt achter. Mijn versterker is een NAD 319. Heb al naar demping gekeken, andere kabels maar bas weergave blijft echt achter. Te zacht en geen weergave vanaf 50 hz of lager.
Kortom, je tekening klopt niet vrees ik
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Zal nog een foto toevoegen. Bovenste snoer
is van tweeter, onder woofer.
Begin nu aan mezelf te twijfelen.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

Ja. Je pijltje op de bovenste foto wijst naar de gemeenschappelijke min, zeg je. Maar die zit op deze foto toch aan de andere pool. Dat maakt het geheel een stuk logischer.

Dit ziet er zo uit als mijn schema:

Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door ray5150 »

Is dat mogelijk, zelf ferrofluid vervangen ?
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Is makkelijk zelf te doen. Zijn genoeg instructie films te vinden op youtube. Denk zelfs op dit forum.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door Jerommel »

pappaleo schreef:
Ja. Je pijltje op de bovenste foto wijst naar de gemeenschappelijke min, zeg je. Maar die zit op deze foto toch aan de andere pool. Dat maakt het geheel een stuk logischer.

Dit ziet er zo uit als mijn schema:

Afbeelding
Zo zit het vaak in oudere Missions.
Daarom zijn de tweeters dikwijls nogal luid; geen weerstand er tussen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door Jerommel »

ray5150 schreef:
Is dat mogelijk, zelf ferrofluid vervangen ?
Yep, maar is duur spul, en niet alle ferrofluid is geschikt voor spreekspoelen, voor spreekspoelen is het nog duurder...
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Google maar eens op ferratec, hebben een vestiging in Duitsland. Prijs valt wel mee, was ongeveer €15 kwijt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door markbakk »

Ferrotec. En als je niet weet welke er in je tweeter zat, moet je de boel zelf kunnen nameten.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door Jerommel »

:lol: 10 soorten...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door satefan »

Jerommel schreef:
:lol: 10 soorten...
Straks krijgen we nog discussies over welke 'blend' ferrofluid het beste klinkt in een tweeter :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door wouter »

In mijn Mission save the Mission topic heb ik ook het ferrofluid vervangen met spul van Ferrotec. Het was zo dik dat ik het alleen heet aan kon brengen, terwijl het de dunste was (lage viscositeit).

En de tweeters luid omdat er geen weerstand voor zitten, de bafflestep wordt ook amper gecorrigeerd dus het laag blijft achter, maar het hoog is redelijk in balans mits de tweeters goed zijn. Pak je een BNS E2.2 dan is het hoog niet te harden zo luid.

Dus, een tweeter van 89 of 90 dB kan best aansluiten op het mid, maar het is dan zeker een 'iele' afstemming
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Je weet dat er verschillende soorten ff zijn? Ik heb de APG300 van Ferrotec gebruikt en de viscositeit was prima.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
In mijn Mission save the Mission topic heb ik ook het ferrofluid vervangen met spul van Ferrotec. Het was zo dik dat ik het alleen heet aan kon brengen, terwijl het de dunste was (lage viscositeit).

En de tweeters luid omdat er geen weerstand voor zitten, de bafflestep wordt ook amper gecorrigeerd dus het laag blijft achter, maar het hoog is redelijk in balans mits de tweeters goed zijn. Pak je een BNS E2.2 dan is het hoog niet te harden zo luid.

Dus, een tweeter van 89 of 90 dB kan best aansluiten op het mid, maar het is dan zeker een 'iele' afstemming
Toch is dat niet zoals ze mij bij staan. Ik heb het nu over het exemplaar met de halfdoorzichtige polypropyleen wooferkonus. Ik de tijd dat die uitkwam werkte ik bij Smit Sound in Den Haag draaiden we er graag de filmmuziek van (toen) de laatste bondfilm "for your eyes only" op. Daar zat zo'n ongecontroleerde lage dreun in en die klonk op die Missions "lekker vet". Waarschijnlijk omdat het laag ook wat ongecontroleerd was, maar zeker niet iel.
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

lachen papaleo, ik ben nu 53 en toen ik jong was werkte ik bij een hifi winkel Fa Elres in Haarlem. Ik draaide dezelfde film (nog geen prologic) in stereo op dezelfde speakers Mission 770 mk2 op een groot Sony projectie scherm. Ben van mening dat het met andere interne filling nog steeds menig speaker weg speelt! Ik lees vaker dat men de basweergave niet goed vind. Sluit er maar eens een versterker aan die veel stroom kan leveren (NAD,HK) klinkt het lekker snel. Moet er wel bij vermelden dat ik absoluut niet van dreun bassen hou.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door wouter »

maxfly62 schreef:
Moet er wel bij vermelden dat ik absoluut niet van dreun bassen hou.
o, pappaleo ook niet dus jullie komen er wel uit samen :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
maxfly62 schreef:
Moet er wel bij vermelden dat ik absoluut niet van dreun bassen hou.
o, pappaleo ook niet dus jullie komen er wel uit samen :mrgreen:
Zo, jij dacht: Hier gebeurt te weinig? :wink:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door Jerommel »

maxfly62 schreef:
Google maar eens op ferratec, hebben een vestiging in Duitsland. Prijs valt wel mee, was ongeveer €15 kwijt.
Okee, je gaat er niet op failliet, maar hoeveel krijg je dan?
Genoeg voor 2 tweeters?
Dat is nog geen gram... (gok ik)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”