TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

En nu nog een plaatje van het verhaal met buis.
Het geheel ziet er nu zo uit.
2x TDA7293 met buis C4 gedraaid en 0.5ohm weerstand in uitgang.png
En natuurlijk ook nog even het testplankje.
P1070178.JPG
En het is natuurlijk wel een buizen versterker dus ook maar even een sfeerimpressie.
P1070180.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Vandaag weer lekker opgeschoten en het begint ergens op te lijken.
Ik heb dus een nieuwe print gepakt en die eerst zonder buis compleet opgebouwd.
De metingen vind je hier onder en zijn niet verkeerd.
3xTDA2793 zonder buis 1Watt 9.4ohm.png
3xTDA2793 zonder buis 250Hz - 8kHz 1 Watt 9.4ohm.png
3xTDA2793 zonder buis 18kHz - 19kHz 1 Watt 9.4ohm.png
In de bovenstaande situatie stond de TDA nog aan de lab voeding op +-20V.
Ik kon toen niet harder dan 10watt die meting wil ik jullie niet onthouden.
3xTDA2793 zonder buis 10V 9.4ohm.png
Daarna heb ik de voeding gebouwd en kon ik ook op een hoger vermogen meten.
allen is de beperking de dummy load dus dat kon niet erg lang.
3x TDA7293 zonder buis 20V.png
Daarna de buis er maar eens bij gezet.
Je ziet hier in geel zonder en groen met buis.
3x TDA7293 met en zonder buis 2.83V.png
3x TDA7293 met buis 250Hz-8kHz 1Watt.png
3x TDA7293 met buis 18kHz-19kHz 1Watt.png
Je ziet dat allen de 2e harmonische wordt toegevoegd en het geheel dus doet wat het moet doen.

Het Laatste schema even bijgevoegd.
R14 is nu nog een potmeter en kan je de 2e harmonische mee regelen.
Ik wil die nog even laten zitten en op gehoor de waarde bepalen.
Lijkt me ook leuk om in Hengelo deze nog in de versterker te laten zo dat een ieder kan horen wat je mooier vind.

Nu eerst slapen en morgen de 2e print afbouwen en dan maar eens aan de behuizing beginnen.
Bijlagen
TDA7293 Parallel New SET Amp Schema R2 .pdf
(71.17 KiB) 115 keer gedownload
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Mooi dat het naar behoren werkt. Het blijft natuurlijk bijzonder een schakeling toe te voegen die juist vervorming doet toenemen ipv afnemen :D Maar het zou mooi zijn als je in Hengelo wat demoklaar hebt, ben erg benieuwd.

Er zijn meerdere 'losse' versterkers, misschien kunnen we daar wat mee doen. Jan wil wel met z'n EL84 komen als die klaar is tegen die tijd, ik neem m'n GU50 mee, de composite versterker van Peter is er, en jij als je zover bent.
Kan in elk geval wel zorgen dat er speakers staan voor een versterker shoot-out ofzo, die refmon's die er vorig jaar ook waren zijn goed te verslepen en klinken lekker.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Op een plank moet demo klaar zeker lukken voor Hengelo.
Het leuke is dat als je de hoog spanning schakelbaar maakt de buis niets meet doet en je dus ook echt kunt gaan luisteren naar wat de buis toevoegt.
Inderdaad wel raar dat ik iets toe ga voegen wat eigenlijk niet in de muziek thuis hoort.
Echter kijk je bvb naar een SE triode versterker dan zal je een zelfde aan 2e harmonische terug vinden en dat is nu net wat ik ook hier probeer te verwezenlijken.
Nu is de hoeveelheid die ik nu heb staan 0.1% THD misschien te veel maar dat kan ik nu nog naar smaak regelen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Mooie plaatjes trouwens :goedzo: Ook nog een wens hier :mrgreen: Volgens mij hebben we het er wel eens eerder over gehad, wat voor geluidskaart gebruik je? Zou hier het liefst een kaart gebruiken die ik op een USB poort kan aansluiten, om 'm zo op meerdere pc's te gebruiken. Heb bij Arta op de website wel gekeken naar compatible types, maar die zijn of niet meer verkrijgbaar, of ze doen het niet op W7 en hoger. Misschien de gok gewoon eens wagen met een goede kaart....

Dat is zeker wel handig trouwens dat je de 'vervormings generator' zo even kunt uitschakelen, maakt het vergelijken veel eenvoudiger.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Dat is i.d.d. wel een moeilijkheid bij zo'n vergelijk: Een goede onberispelijke bron die zelf vrij is van een eigen signatuur.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Mooie plaatjes trouwens :goedzo: Ook nog een wens hier :mrgreen: Volgens mij hebben we het er wel eens eerder over gehad, wat voor geluidskaart gebruik je? Zou hier het liefst een kaart gebruiken die ik op een USB poort kan aansluiten, om 'm zo op meerdere pc's te gebruiken. Heb bij Arta op de website wel gekeken naar compatible types, maar die zijn of niet meer verkrijgbaar, of ze doen het niet op W7 en hoger. Misschien de gok gewoon eens wagen met een goede kaart....

Dat is zeker wel handig trouwens dat je de 'vervormings generator' zo even kunt uitschakelen, maakt het vergelijken veel eenvoudiger.
Hoi Barry,

Ik gebruik de E-mu 0404 USB kaart.
verder het kastje dat Peter ooit voor me heeft getekend heb jij als het goed is nog printen van liggen.
Wel moet ik aangeven dat het mooier kan als ik zo naar de plaatjes van Peter kijk.
Bij mij zie je op 50Hz =nog een piek maar die zit in mijn meet systeem.
toch eens kijken dat ik die er uit ga krijgen.
Heeft waarschijnlijk met mijn PC voeding te maken.
met een laptop zal je daar minder last van hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Die EMU kaarten, al dan niet USB, zijn prima om speakers te meten maar als muzikale bron toch niet echt geschikt vind ik. Klinken een beetje suf/grijzig, of hoe moet je zoiets noemen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Welk OS gebruik je George?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Die EMU kaarten, al dan niet USB, zijn prima om speakers te meten maar als muzikale bron toch niet echt geschikt vind ik. Klinken een beetje suf/grijzig, of hoe moet je zoiets noemen.
Op leeftijd ? :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Welk OS gebruik je George?
Win 10
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Ok. Dan mag W7 helemaal geen probleem zijn..volgens de website niet ondersteund, wel drivers beschikbaar lees ik her en der. Tnx!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Ha George, toevallig stond er 1 op MP te koop hier vlak in de buurt, heb 'm gekocht, een E-MU 0404 USB. Op papier, moet 'm nog wel ophalen :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Netjes Barry. Waar ga je hem voor gebruiken? Onder W7 loopt hij trouwens vlekkeloos, gewoon met de laatste driver van EMU (is een universele driver driver voor alle EMU kaarten).
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 13 dec 2015, 0:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Ik zou graag behalve de plaatjes op de scoop het spectrum van m'n versterkers willen zien, echt nog een tekortkoming hier. Dus een Arta licentie kopen en wat hardware bouwen. Even wat gegoogled, waren wat problemen, maar schijnt nu goed te werken onder W7 inderdaad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Heb onder W7 nooit problemen er mee gehad. Als je ook speakers wilt meten, let dan wel op dat boven de 40dB mic gain, dat is bij het markeringsstreepje, hij in het hoog gaat afvallen (onder de 20 kHz).
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Ok, zal het onthouden :goedzo: op de een of andere manier nog niet veel met speakers gedaan, maar wat niet is kan nog komen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Hoi Barry,

Ik gebruikte onder win 7 de bèta driver en die werkt ook onder win 10 prima.
http://support.creative.com/downloads/w ... 11#type_11
Erg fijne meet kaart.
Pas wel op dat je niet direct de speaker uitgang aan de ingang van de kaart zet dan zal hij niet lang leven lijkt me.
Ik had hier ooit nog een draadje aangemaakt waarin het meten met Arta is besproken.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 25&t=21639
Je hebt voor het meten met Arta niet direct een licentie nodig.
Alleen als je data wil uitvoeren ga je dat nodig hebben maar zo lang je niet aan speakers gaat meten zal je dat niet nodig hebben.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Dat heb je netjes gedaan daar, hoe compleet wil je het hebben :goedzo: Heb trouwens het draadje over het Kappa7 meetkastje nog even opgezocht: http://www.audiozelfbouw.nl/forum/viewt ... ec9185d786
Heb de print van jou hier ook nog steeds liggen, lijkt me een mooie gelegenheid dit gelijk op te pakken. RIAA meten is ook al lang een wens.
Ik ga hierover wel verder in het andere draadje ok? Kun je hier verder met de SET Amp :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Mwah hoe moeilijk kun je het maken? De Ri van die kaart is 10K. Je kunt om het niveau te verlagen ook gewoon vezwakkerweerstandjes meteen in de XLR plug solderen. Ik gebruik zelf het meeste -20dB (1K1 naar Gnd en 9.1K naar de versterker).

Bij welke niveaus van de kaart heb je eigenlijk gemeten George? Die kaart heeft de laagste vervorming bij -10dB uit (digitaal). Doe eens een loop-back meting vanaf 0dB en dan steeds met 2 dB stapjes lager.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Digtaal stuur ik op 0 dB uit verder pas ik daarna de uitgang aan middels de volume regelaar op de doos zelf tot ik 2.83V op de uitgang van de DUT zie.

Ik heb even snel getest wat dat doet.
Ik ben begonnen met meten op -10dB en daar bij gekeken wat het niveau is op de scoop.
Was iets van 1.6Vtt. Bij het verhogen met 2dB per stap is die met de volumeregeling op de kaart zelf aangepast zo dat alle metingen bij het zelfde signaal zijn uitgevoerd.

De THD vervorming verschillen zie je in de tabel hier onder.

Digitaal THD
-10_____0.0079%
-8______0.0084%
-6______0.0081%
-4______0.0082%
-2______0.0078%
0_______0.0072%
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Nu is het nog onduidelijk wat je gedaan hebt, het gaat om de digitaal ingestelde volumes van zowel output als input. Wat je in Arta instelt en ziet dus.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Mwah hoe moeilijk kun je het maken? De Ri van die kaart is 10K. Je kunt om het niveau te verlagen ook gewoon vezwakkerweerstandjes meteen in de XLR plug solderen. Ik gebruik zelf het meeste -20dB (1K1 naar Gnd en 9.1K naar de versterker).
Is ook zo. Alleen als ik een eindversterker wil meten, zonder volumeregeling, kan ik dan simpelweg een potmeter aan de ingang plaatsen? Bv in een klein kastje dat ik er tussen kan pluggen. Voor RIAA heb ik evengoed de print nodig natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Ja een volumepot is altijd handig :) Al heb ik die bij de metingen voor de composiet amp niet eens gebruikt. Daar heb ik simpelweg een verzwakker achter gezet gelijk aan de versterking van de versterker. De versterker is zo dan eigenlijk een draadje met afwijkingen :D
Barry2001 schreef:
.......... Voor RIAA heb ik evengoed de print nodig natuurlijk.
Hoeft niet hoor, een simpel inverse RIAA netwerkje en de compensatie mogelijkheid van ARTA gebruiken (daar heb je dus wel een licentie voor nodig) en je kunt een RIAA binnen 0,01dB meten zonder speciaal nauwkeurige componenten.

B.t.w. jij hebt nu de USB 0404 toch Barry? Het scheelt veel of je hem extern voedt of via de USB poort qua digitale rommel. Extern is ie veel schoner. Doet mij ook denken aan het USB Transit kaartje destijds: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 624#p99624 Die was via een hubje gevoed ook veel schoner dan via de laptop.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Dan denk ik dat ik in eerste instantie dat doe, een potmeter, om te proberen en om gevoel voor het geheel te krijgen. Ik heb een aantal versterkers staan met verschillend vermogen die ik wel eens zou willen bekijken, dan ben ik flexibel en hoef niet steeds een verzwakker om te bouwen. Heb een dummyload, zodat de (buizen) versterker in elk geval netjes aangesloten is.

RIAA duidelijk!

Ja, die kaart is de E-MU 0404 USB. Volgens de advertentie zit er een eigen voeding bij, ik haal 'm dinsdag op, heb 'm nog niet in huis dus.
Plaats reactie