Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door sevenup »

Tot nu toe heb ik al meerdere pcb's ontworpen, allemaal redelijk klein en met vaak 1 functie. Nu zou ik graag nog bijleren op het gebied van layouten. Hiervoor heb ik een print getekend met meerdere van mijn vorige ontwerpen erop. De ground sporen moeten nog getekend worden. Hier ligt ook de meeste uitdaging. Hoe zorg ik voor een goede ground layout op een PCB met meerdere types signalen zoals voeding, kleinsignaal en luidsprekerniveau?

Hopelijk kunnen we samen tot een goede layout komen met uitleg erbij, zodat iedereen die interesse heeft er wat van kan leren :)

Hierbij alvast de stand tot nu toe. In een volgende post zal ik alle lokale ground punten aangeven welke nog aangesloten moeten worden.
Bijlagen
integrated.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Kappa7 »

Misschien kan je eerst wat meer informatie geven en een schema, dan kunnen we wat beter meedenken.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door democles »

Tja, eigenlijk zit ik met het zelfde.

Zijn er wat elementaire regels kwa ground layout ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ds23man »

Als ik het goed zie is dit een versterker met 4 Lm chips, relais ingangskeuze, luidsprekerrelais en twee opamps. Waarom de ingangsrelais aan de ene kant van de print en de opamps aan de andere?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door sevenup »

ds23man schreef:
Als ik het goed zie is dit een versterker met 4 Lm chips, relais ingangskeuze, luidsprekerrelais en twee opamps. Waarom de ingangsrelais aan de ene kant van de print en de opamps aan de andere?
Goed gezien :)

Het gaat om:

Voeding met TO220 diodes en 4x10000uF Elco's
2 kanalen parallel LM3886
DC protectie met relais
relais ingangskeuze
preamp deel met 2 opamps per kanaal
symmetrische voeding met LM317/LM337 voor de opamps
voeding met 7812 voor de DC protectie en ingangskeuze
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ds23man »

Maar dat beantwoordt mijn vraag niet. :think:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door sevenup »

Hierbij de schema's:

Voedingsdeel
power_supply-power_supply.pdf
(27.24 KiB) 79 keer gedownload
Ingangskeuze
input_switching-input_switching.pdf
(31.29 KiB) 101 keer gedownload
Line Stage
line_stage-line_stage.pdf
(25.25 KiB) 73 keer gedownload
Power Amp
power_amp-power_amp.pdf
(42.16 KiB) 63 keer gedownload
DC Protection
dc_protect-dc_protect.pdf
(24.79 KiB) 71 keer gedownload
Laatst gewijzigd door sevenup op do 10 dec 2015, 20:05, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Barry2001 »

Ga je enkelzijdig bestukken?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door sevenup »

ds23man schreef:
Maar dat beantwoordt mijn vraag niet. :think:
Achterin leek wel handig qua aansluiten. en opamps ziten bij de potmeters.
Wat zou een betere plek zijn? Denk omlaag richting de opamps en dan de voedingen wat naar boven.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Ga je enkelzijdig bestukken?
Wel de bedoeling ja, alleen de weerstanden onder de LM3886 ICs moeten wel aan de onderkant.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ray5150 »

Een goede layout begint met een goede plaatsing van de componenten.
Ik zou wat schuiven met de voeding zodat de opamps tussen de ingangskeuze komen en de eindtrap.
Zo kun je de audiolijnen tussen de verschillende secties zo kort mogelijk houden.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door sevenup »

Hierbij het complete schema
Bijlagen
integrated.pdf
(162.78 KiB) 98 keer gedownload
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door sevenup »

Heb wat geschoven in de layout
Bijlagen
integrated_2.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Barry2001 »

Toverwoord is retourpad, voor gnd. Wil er vh weekend wel naar kijken Michiel.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door sander1238 »

Barry, kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Barry2001 »

Je maakt een stroomkring. Heel vaak zie je dat het signaalpad wel in orde is, dik in het koper, maar dat het retourpad naar gnd te mager is.

Wat men vaak bewust doet in de profi wereld, is zeker 1 laag van de print volledig gnd maken, ook al wordt dit duurder, meerlaags. Niet onderbroken. En dan vanuit de punten waar het belangrijk is, zoals ontkoppel c's een verbinding direkt naar de gnd laag maken. Dit werkt vaak beter dan een onderbroken laag waar je gnd minder gedefinieerd is en bespaart je veel EMC ellende.

Bij onze audio hobby printen doen we het met 2 laags en gaat dit minder goed, maar proberen te volgen waar je GND pad langs gaat en hoe dit bereikt wordt doet al heel veel. Wat ik bedoel is dus je hele pad volgen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door sevenup »

Alweer wat verder...
Bijlagen
integrated_3.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ray5150 »

Kun je het plaatje niet een kwart slag tegen de klok in draaien ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Barry2001 »

Niet gek. Let bij objecten die je ontkoppelt met 100nF op dat je met de voedingsspanning eerst naar de C gaat, daarna naar het component dat je wilt ontkoppelen. Doe je op een aantal plaatsen goed, maar bij de regulators bv niet. Bij een elco boeit dit niet zo, maar bij HF ontkoppeling zoals met 100nF is dit wel nodig.

Welk type relais gebruik je? De '+' in je layout bij de spoel doet vermoeden dat ze polariteit hebben en dus misschien wel een diode ingebouwd, kan die extra diode komen te vervallen.

De regulators midden op het bord, je gebruikt daarvoor 1 koelblok. Let dan wel op dat je ze goed isoleert anders wordt het vuurwerk.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Niet gek. Let bij objecten die je ontkoppelt met 100nF op dat je met de voedingsspanning eerst naar de C gaat, daarna naar het component dat je wilt ontkoppelen. Doe je op een aantal plaatsen goed, maar bij de regulators bv niet. Bij een elco boeit dit niet zo, maar bij HF ontkoppeling zoals met 100nF is dit wel nodig.

Welk type relais gebruik je? De '+' in je layout bij de spoel doet vermoeden dat ze polariteit hebben en dus misschien wel een diode ingebouwd, kan die extra diode komen te vervallen.

De regulators midden op het bord, je gebruikt daarvoor 1 koelblok. Let dan wel op dat je ze goed isoleert anders wordt het vuurwerk.
Ontkoppeling aangepast bij de 100n condensatoren.
Voeding met de regulators ben ik nog niet helemaal tevreden over. Ga het nog aanpassen met 2 kleinere koelvinnetjes.
Relais hebben geen polariteit, heb silkscreen aangepast.
Bijlagen
integrated_4.jpg
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Rudy »

Is het de bedoeling dat je dit ook effektief gaat maken, of is het gewoon een layout oefening.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Barry2001 »

2 losse koelvinnen is het veiligst ja, als er de ruimte voor is. Verder gaat het de goede kant op toch?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door sevenup »

Nu met 2 koelvinnetjes
Bijlagen
integrated_5.jpg
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ronnydepony »

Kan die ingangskeuze niet met een ULN2003 werken ?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door sevenup »

ronnydepony schreef:
Kan die ingangskeuze niet met een ULN2003 werken ?
ipv de transistoren om de relais te schakelen? Wat is de meerwaarde hiervan?
Plaats reactie