Composite versterker "De brainstorm"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Dat verhelpt niets aan de vervorming van de DA converter die hier de bottle neck is. Vind het mooi zat zo. Duidelijk is te zien dat de cross over vervorming stevig de kop is ingedrukt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Lees dat stukje maar even, het is inderdaad gemiereneuk en je moet over een notchfilter beschikken.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Mooie plaatjes Peter maar ik vind de schaal nog al verwarrend.
Waarom in dBFs?
Waarom in dBFs?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Je zondagen zijn goed gevuld de laatste tijd
.
Ziet er mooi uit, met voorversterker eraan eigenlijk geen verschil meer met of zonder de versterker ertussen.
Een heel goeie versterker of een slecht meetsysteem
, laten we't op het eerste houden
Nu nog zien wat er met plotse sprongen gebeurt (blokgolf ?), frequentieverloop zal wel snor zitten (ook in het laag met die dikke ingangs-C )
Anne
Ziet er mooi uit, met voorversterker eraan eigenlijk geen verschil meer met of zonder de versterker ertussen.
Een heel goeie versterker of een slecht meetsysteem
Nu nog zien wat er met plotse sprongen gebeurt (blokgolf ?), frequentieverloop zal wel snor zitten (ook in het laag met die dikke ingangs-C )
Anne
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Plaatjes op de vorige pagina bijgewerkt met de IMD vervormingsmetingen.
Uiteraard ziet de blokweergave er onberispelijk uit Anne, zonder overshoot e.d. Frequentie loopt small-signal (1Vpp uit) van 3Hz tot 1MHz -3dB. Maar uiteraard haalt ie die 1Mhz niet bij meer vermogen. dan loopt de LM3886 tegen zijn slew rate aan. Die is iets van 15V/us. Maar 100 kHz is geen probleem zonder slew beperking. Denk dat ik daar ook het ingangsfilter maar op begrens.
Ook geen spoortje van bromsels
De versterker staat nu op + en - 35V met 10.000uF per rail als extra buffering.
Uiteraard ziet de blokweergave er onberispelijk uit Anne, zonder overshoot e.d. Frequentie loopt small-signal (1Vpp uit) van 3Hz tot 1MHz -3dB. Maar uiteraard haalt ie die 1Mhz niet bij meer vermogen. dan loopt de LM3886 tegen zijn slew rate aan. Die is iets van 15V/us. Maar 100 kHz is geen probleem zonder slew beperking. Denk dat ik daar ook het ingangsfilter maar op begrens.
Ook geen spoortje van bromsels
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Complimenten voor de Peters voor alle moeite die ze hierin steken.
Wat ik uit de plaatjes opmaak is dat het ding erg netjes meet.
Volgende stap is zeker de luistertest ?
Wat ik uit de plaatjes opmaak is dat het ding erg netjes meet.
Volgende stap is zeker de luistertest ?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Hoeven we voortaan geen versterker meer te bouwen om 't beter te doen
Enkel voor de lol dan maar
.En het "buizengeluid"
Anne
Enkel voor de lol dan maar
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Qua IMD 18-19Khz zit je ongeveer op Ncore niveau als ik de grafiek van jou een beetje omreken ( absolute waarden zijn een beetje lastig af te lezen).
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Peter, je plaatjes van de imd 18-19khz composiet en loopback 50watt zijn exact dezelfde..........
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Je hebt gelijk, zal door de snelheid van voor het eten even nog even, mis gegaan zijnds23man schreef:Peter, je plaatjes van de imd 18-19khz composiet en loopback 50watt zijn exact dezelfde..........
Aangepast
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 06 dec 2015, 20:36, 2 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composite versterker "De brainstorm"
En als je meet stuur je meetsysteem even uit op -2db wat betreft het excitatiesignaal.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Waar slaat dat nou op?ds23man schreef:En als je meet stuur je meetsysteem even uit op -2db wat betreft het excitatiesignaal.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Is toch gegeven: Bij 1W (2.83V_rms) en 50W (20V_rms) aan de uitgang van de versterker. Is apart gemeten.ds23man schreef:Qua IMD 18-19Khz zit je ongeveer op Ncore niveau als ik de grafiek van jou een beetje omreken ( absolute waarden zijn een beetje lastig af te lezen).
Aan deze plaatjes kun je geen absolute waarden toekennen gezien de beperkingen van de meting. In werkelijkheid zal het een stuk lager uitkomen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composite versterker "De brainstorm"
BIJ THD of IMD metingen is het verschil tussen het excitatiesignaal en de vervormingscomponenten het enige interessante. Dus je meetsysteem net onder het max uitsturen ( -2db) geeft de meest betrouwbare meting ( en vergelijkbare meting). Metingen gerelateerd aan spanning werken verwarrend.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ja en dan? Maximale uitsturing geeft niet de laagste vervorming van het meetsysteem. Althans niet met 1 bit AD/DA converters. Laagste vervorming ligt daarmee ergens rond de -10dBFS meestal.ds23man schreef:BIJ THD of IMD metingen is het verschil tussen het excitatiesignaal en de vervormingscomponenten het enige interessante. Dus je meetsysteem net onder het max uitsturen ( -2db) geeft de meest betrouwbare meting ( en vergelijkbare meting). Metingen gerelateerd aan spanning werken verwarrend.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Vervormingsmetingen zijn relatief, om ze onderling te vergelijken is het makkelijk dat het excitatiesignaal bij alle metingen in de grafiek gelijk liggen. Of je daar nou -10dbfs of -2dbfs aanhoudt maakt op zich niet uit tenzij je hele lage vervormingen wil meten en daar komt het notchfilterverhaal weer voorbij.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Zal best, je zult het ermee moeten doen
Een beetje geoefend oog kan er wel doorheen kijken. En nogmaals een notch filter gaat niet de vervorming van de generator weg filteren, alleen de 1e harmonische. Heeft alleen nut als je over een ultra low distortion generator beschikt. Die staat al jàààren op het programmà maar zonder gaat het leven ook gewoon door 
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Is het met ARTA mogelijk een THD sweep te maken van 10Hz tot 20kHz?
Al met al een geweldig resultaat Peter, had je zulke goede resultaten verwacht?
Al met al een geweldig resultaat Peter, had je zulke goede resultaten verwacht?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Grappig om te lezen dat jij min of meer ook verrast bent door het resultaat. Hoe verhouden deze metingen zich tot het project welke jij hebt gemaakt?knuisje schreef:Is het met ARTA mogelijk een THD sweep te maken van 10Hz tot 20kHz?
Al met al een geweldig resultaat Peter, had je zulke goede resultaten verwacht?
Co
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Zeer indrukwekkend hoe je op deze manier een chippie van een paar euro zulke prestaties kan laten leveren. Dit opent perspectieven voor een zeer goedkope plate amp voor actieve luidsprekers.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Alle credits gaan naar Pjotr. Ik heb vooral gediend als klankbord en wat hand- en spandiensten verricht. Ik zou oorspronkelijk de layout maken maar toen hij eenmaal de smaak te pakken had van dit project was hij niet meer te stuiten (in goed overleg overigens).cve schreef:Grappig om te lezen dat jij min of meer ook verrast bent door het resultaat. Hoe verhouden deze metingen zich tot het project welke jij hebt gemaakt?
Co
