bouwmarktgezaag....

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Arno »

Berre schreef:
In verband daarmee vraag ik me af of het aan te bevelen is om bij een verstek een graadje kleiner te kiezen; kwestie van wat extra ruimte te hebben voor de verlijming, terwijl de punt van het verstek toch volledig aansluit. Wie heeft daarmee ervaring? En hoeveel extra graden zou dan aan te bevelen zijn?
Dat is inderdaad de normale gang van zaken in de meubelmakerij. 45.2 graden is al ruim voldoende.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Berre »

Arno schreef:
Dat is inderdaad de normale gang van zaken in de meubelmakerij. 45.2 graden is al ruim voldoende.
Twee tiende graad dus (?) dat verbaast me. Lijkt me heel erg weinig.

Ik heb het even nagerekend: bij een plaatdikte van 18 mm geeft dat een marge van 0.03 mm op de uiterste binnenkant van het verstek. Dat is de helft van de dikte van een mensenhaar.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Arno »

Volgens mij klopt je berekening niet helemaal.
Als je de zaag op 45.2 zet (wat natuurlijk eigenlijk resulteert in een zaaghoek van 44.8 ), staat de naad binnen ongeveer 0.2mm open (bij 18mm materiaaldikte). Strikt genomen is dat, als je met witte houtlijm lijmt, eigenlijk al teveel.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
.. Als je de zaag op 45.2 zet ... staat de naad binnen ongeveer 0.2mm open (bij 18mm materiaaldikte).
check, 0.178mm volgens mijn rekenmachine :mrgreen:
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Berre »

Bij een plaatdikte van 18 mm komt 1 hele graad overeen met een afstand van 0.314 mm.

Dat bereken ik zo: diameter maal pi, gedeeld door 360°,
("diameter" = dubbele dikte van de plaat = 18 x 2 = 36 mm x 3.14 / 360 = 0.314 mm)

Een tiende van een graad komt dus overeen met 0.03 mm, twee tienden van een graad 0.06 mm
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Arno »

Maar we hebben twee maal twee tienden, want we hebben twee verstekken. Daar komt bij dat je cirkel geen 36mm in doorsnede is, maar 51mm. Het schuin gezaagde vlak is immers breder dan de materiaaldikte.
Verder moet je echt niet teveel speling nemen, want daar heb je alleen maar last van bij het lijmen, aangezien het dan lastiger wordt om haaks te blijven.

Maar laten we ons niet verliezen in getalletjes. In de praktijk komt het gewoon neer op 45.2 graden (als instelling op de zaag). Het is mijn dagelijkse werk, en ik ben dus ook wat ze noemen 'de verstekkenspecialist' :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Pjotr »

Bij een plaatdikte van 18mm is de lengte van de lijmnaad wortel(2) x 18mm = 25.5mm. Bij een ingestelde verstekhoek van 45,2 graden wijken de twee lijmvlakken 0,4 graden. De totale wijking in mm is dan 25,5mm x sin(0,4graden) = 0,18mm. Dit is zo niet helemaal exact maar wel erg dicht in de buurt. HJ had het dus goed uitgerekend :D

Maar goed dat is dan op een professionele machine. Thuis met je hobbymasjien moet je dat nog maar zo nauwkeurig zien in te stellen. Zelf gebruik ik 40mm x 40mm alu hoekprofielen met PP/PE folie er tussen en spanbanden om een niet al te grote kast onder verstek netjes in elkaar te lijmen en gebruik gewoon 45 graden.

Een kleine wijking kan wel handig zijn omdat de lijm bij droging krimpt en zo de buitenhoeken stevig tegen elkaar aantrekt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door markbakk »

En nou nog ff geometrisch: de kier is √2 x 18mm x (tan(45,2)-1) ≈ 0,178mm :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
En nou nog ff geometrisch: de kier is √2 x 18mm x (tan(45,2)-1) ≈ 0,178mm :mrgreen:
Mijn schuifmaat geeft geen microns aan :lol:

Maar dat is nog steeds niet exact omdat de ingesloten hoek op de kier geen 90 graden is maar 89,8 graden. :P Het uitgangspunt √2 x 18mm is dan niet helemaal correct.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Marp »

Exact = 0,1783385608747901mm ≈ 0,178mm
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Berre »

:idea: OK, ik snap dat ik niet één maar twee vergissingen heb gemaakt: het zaagvlak is niet alleen breder, het verstek is twee keer verzaagd. :oops:

Voor mijn hobbymachine maakt het niet uit; die heeft maatstrepen op de hele graden, daar zit je bij het instellen zó naast. Maar bij de bouwmarkt, met die professionele machine, weet ik tenminste waaraan ik me mag verwachten.

Bedankt allemaal voor de zeer duidelijke uiteenzettingen en voor het geduld! :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
Exact = 0,1783385608747901mm ≈ 0,178mm
Dat is i.d.d. héél dichtbij, we rekenen het goed :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Marp »

Dat is niet dichtbij, dat is exáct. ;)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef:
Het uitgangspunt √2 x 18mm is dan niet helemaal correct.
Ik had het niet over 89,8 graden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Henkjan »

en ondertussen zijn we allemaal stik jaloers op zo'n bouwmarkt :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
en ondertussen zijn we allemaal stik jaloers op zo'n bouwmarkt :mrgreen:
En ik op jullie rekenvaardigheden. :lol:
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door sjons »

hannesie schreef:
Henkjan schreef:
en ondertussen zijn we allemaal stik jaloers op zo'n bouwmarkt :mrgreen:
En ik op jullie rekenvaardigheden. :lol:
Ach, als ze hier goed kunnen rekenen, misschien kan iemand mij dan vertellen onder welke hoek mijn laatste bouwmarkt gezaagde plankjes staan als het verschil tussen linksonder-rechtsboven en linksboven-rechtsonder bijna anderhalve centimeter is?

Hint: het is NIET 90 graden...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door Henkjan »

een linkse hoek of een rechtse hoek?
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door michelp »

Even een topic onder het stof vandaan halen :mrgreen:
Gister eind van de middag wat hout opgehaald bij de bouwmarkt. Sommige platen moesten in verstek gezaagd worden, 70 graden.
Savonds even de boel half in elkaar gezet en toen kwam ik er achter dat het niet helemaal pastte. Daarna even de rekenmachine erbij gepakt, en wat blijkt, de hoek is geen 70 graden, maar 60 :evil:
Bijlagen
12301536_843919595727310_6156214287775870030_n.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door ray5150 »

Effe de schaaf erlangs halen ?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door FR_Aad »

Wel dapper.
Verstekzagen durf ik hier niet eens bij de bouwmarkt te vragen.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door michelp »

Meestal gaat het wel goed hier, maar deze keer niet.
En de schaaf is er idd al langs geweest vanmiddag :P
Enige probleem is dat ik dan bij de achterkant wat tekort heb, maar dat is wel een beetje vlak te schuren vanaf de bovenkant. Maakt ook niet zo heel veel uit, want is om wat te testen in een auto
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door michelp »

Nou, vandaag nog eentje.. Blijkbaar kunnen ze tegenwoordig ook niet meer haaks zagen :think:
Dit zou moeten passen als het haaks was. Staat met het zaagvlak op de onderkant
Bijlagen
12341347_846689628783640_1277950855549099693_n.jpg
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door peter1961 »

Ik laat hout of plaatmateriaal nooit bij een bouwmarkt op maat zagen.
Zelf zagen met een goede elektrische hand cirkelzaag is als je het precies aanpakt de beste manier om alles precies op maat te zagen.
Je bent dan in ieder geval eigen baas over het zaag schema en kan op je gemak er het beste uit halen.
Een zaagtafel is natuurlijk nog beter maar op mijn manier haal ik zeker ook een zeer goed resultaat.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: bouwmarktgezaag....

Bericht door ray5150 »

Ik blijf het toch frappant vinden, de zaagwanden die ik zie in de bouwmarkten zijn toch behoorlijk professionele machines.
Dan moet het toch aan de mensen liggen die erachter staan...
Plaats reactie