Alle zaagsneden zijn verbrand, de zaagsnedes zijn schuin omdat het zaagblad scheeft stond en alle panelen zijn te kort dan wel te lang.
Groetjes Walter
Moderator: Beheerdersteam
Haha, je leest het inderdaad wel eens ja.Walt schreef:Klopt helemaal, je vergeet echter nog het stukje erna:
Alle zaagsneden zijn verbrand, de zaagsnedes zijn schuin omdat het zaagblad scheeft stond en alle panelen zijn te kort dan wel te lang.![]()
Groetjes Walter
Of je rijd naar de multimate in kaatsheuvel, een bouwmarkt met houtzagerij.reddoortranscendence schreef:Dat is hier bij Gamma Waalwijk ook. Altijd wel afwijking van een paar mm. Ik laat zo'n jonge knul dan net zolang meten en zagen dat het naar mijn zin is.
Dit mag je inderdaad wel verder doortrekken dan bouwmarkten.Marp schreef:Het moet gezegd worden dat dergelijke toewijding en ervaring onder bouwmarktpersoneel schaars is.
Ik denk dat je hiermee een goed punt aansnijdt: van de communicatie vanuit de klant mag ook wel iets worden verwacht, en de gelegenheid bieden om zelf het tijdstip te kiezen, of het misschien zelfs aan een collega overlaten, zou ook nog wel kunnen helpen.Chris_T schreef:Het zal ook veel uitmaken denk ik als je aangeeft waarvoor het is (aankooppunt voor een leuk praatje) en de zagerij een paar dagen de tijd geeft om het te laten zagen.
Het werkt gewoon een stuk meer ontspannen als er niemand meekijkt en dan hebben ze ook alle tijd om een rustig moment uit te kiezen.
Om dezelfde reden altijd het weekend vermijden.
Klopt. Ik ga altijd op een rustige weekdag en belangrijk (!) na lunchtijd. Een hongerige werknemer is gejaagd en minder aandachtig.Chris_T schreef:Het werkt gewoon een stuk meer ontspannen als er niemand meekijkt en dan hebben ze ook alle tijd om een rustig moment uit te kiezen.
Om dezelfde reden altijd het weekend vermijden.
Dat zal niemand willen weerleggen, maar zulke kleine afwijkingen waren hier geen issue.Fokko schreef:Het punt wat ik probeer te maken, is dat de bouwmarkt een bouwmarkt is. Een afwijking van kleiner dan een mm is netjes.
Dan zitten we uiteindelijk toch nog op dezelfde lijn, want dit was exact waar het over ging op het moment dat je oorzaken opsomde. De zelfbouwers in dit topic zijn toch wel van een ander caliber dan die meneer met zijn schuifmaat bij de Arnhemse fijnhouthandel... geloof ik.Fokko schreef:Verder deel ik natuurlijk de mening dat verbrande stukken hout, of een afwijkingen van millimeters wel erg grof is.
Op een verticale platenzaag is absoluut haaks te zagen, kleine delen moeten op de zaagtafel. Naast mijn functie als allround houtskeletbouwer moet ik ook leerlingen opleiden tot timmerman. Deze leerlingen kunnen vrijwel direct goed zagen op de verticale en tafel volgens maatvoering met de daarvoor aangegeven toleranties, dan heb ik het over jongens die op niveau 2 worden opgeleid.Fokko schreef:Het punt wat ik probeer te maken, is dat de bouwmarkt een bouwmarkt is. Een afwijking van kleiner dan een mm is netjes. Zeker bij kleinere delen, waar het hout met moeite goed op de plaatzaag blijven zitten. Naar mijn mening, als je streeft naar perfectie betreft het werkstuk moet je naar een houthandel of een timmerman gaan, dit zijn vaklieden en ervoor opgeleid. Zelf zaag ik het altijd grof op maat bij de bouwmarkt, en dan zaag ik het thuis op de zaagbank op maat. Handig is om dan de mogelijk niet haakse kant van de bouwmarkt eraf te zagen.