Dat is inderdaad de normale gang van zaken in de meubelmakerij. 45.2 graden is al ruim voldoende.Berre schreef:In verband daarmee vraag ik me af of het aan te bevelen is om bij een verstek een graadje kleiner te kiezen; kwestie van wat extra ruimte te hebben voor de verlijming, terwijl de punt van het verstek toch volledig aansluit. Wie heeft daarmee ervaring? En hoeveel extra graden zou dan aan te bevelen zijn?
bouwmarktgezaag....
Moderator: Beheerdersteam
Re: bouwmarktgezaag....
Re: bouwmarktgezaag....
Twee tiende graad dus (?) dat verbaast me. Lijkt me heel erg weinig.Arno schreef:Dat is inderdaad de normale gang van zaken in de meubelmakerij. 45.2 graden is al ruim voldoende.
Ik heb het even nagerekend: bij een plaatdikte van 18 mm geeft dat een marge van 0.03 mm op de uiterste binnenkant van het verstek. Dat is de helft van de dikte van een mensenhaar.
Re: bouwmarktgezaag....
Volgens mij klopt je berekening niet helemaal.
Als je de zaag op 45.2 zet (wat natuurlijk eigenlijk resulteert in een zaaghoek van 44.8 ), staat de naad binnen ongeveer 0.2mm open (bij 18mm materiaaldikte). Strikt genomen is dat, als je met witte houtlijm lijmt, eigenlijk al teveel.
Als je de zaag op 45.2 zet (wat natuurlijk eigenlijk resulteert in een zaaghoek van 44.8 ), staat de naad binnen ongeveer 0.2mm open (bij 18mm materiaaldikte). Strikt genomen is dat, als je met witte houtlijm lijmt, eigenlijk al teveel.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: bouwmarktgezaag....
check, 0.178mm volgens mijn rekenmachineArno schreef:.. Als je de zaag op 45.2 zet ... staat de naad binnen ongeveer 0.2mm open (bij 18mm materiaaldikte).
Re: bouwmarktgezaag....
Bij een plaatdikte van 18 mm komt 1 hele graad overeen met een afstand van 0.314 mm.
Dat bereken ik zo: diameter maal pi, gedeeld door 360°,
("diameter" = dubbele dikte van de plaat = 18 x 2 = 36 mm x 3.14 / 360 = 0.314 mm)
Een tiende van een graad komt dus overeen met 0.03 mm, twee tienden van een graad 0.06 mm
Dat bereken ik zo: diameter maal pi, gedeeld door 360°,
("diameter" = dubbele dikte van de plaat = 18 x 2 = 36 mm x 3.14 / 360 = 0.314 mm)
Een tiende van een graad komt dus overeen met 0.03 mm, twee tienden van een graad 0.06 mm
Re: bouwmarktgezaag....
Maar we hebben twee maal twee tienden, want we hebben twee verstekken. Daar komt bij dat je cirkel geen 36mm in doorsnede is, maar 51mm. Het schuin gezaagde vlak is immers breder dan de materiaaldikte.
Verder moet je echt niet teveel speling nemen, want daar heb je alleen maar last van bij het lijmen, aangezien het dan lastiger wordt om haaks te blijven.
Maar laten we ons niet verliezen in getalletjes. In de praktijk komt het gewoon neer op 45.2 graden (als instelling op de zaag). Het is mijn dagelijkse werk, en ik ben dus ook wat ze noemen 'de verstekkenspecialist'
Verder moet je echt niet teveel speling nemen, want daar heb je alleen maar last van bij het lijmen, aangezien het dan lastiger wordt om haaks te blijven.
Maar laten we ons niet verliezen in getalletjes. In de praktijk komt het gewoon neer op 45.2 graden (als instelling op de zaag). Het is mijn dagelijkse werk, en ik ben dus ook wat ze noemen 'de verstekkenspecialist'
Re: bouwmarktgezaag....
Bij een plaatdikte van 18mm is de lengte van de lijmnaad wortel(2) x 18mm = 25.5mm. Bij een ingestelde verstekhoek van 45,2 graden wijken de twee lijmvlakken 0,4 graden. De totale wijking in mm is dan 25,5mm x sin(0,4graden) = 0,18mm. Dit is zo niet helemaal exact maar wel erg dicht in de buurt. HJ had het dus goed uitgerekend
Maar goed dat is dan op een professionele machine. Thuis met je hobbymasjien moet je dat nog maar zo nauwkeurig zien in te stellen. Zelf gebruik ik 40mm x 40mm alu hoekprofielen met PP/PE folie er tussen en spanbanden om een niet al te grote kast onder verstek netjes in elkaar te lijmen en gebruik gewoon 45 graden.
Een kleine wijking kan wel handig zijn omdat de lijm bij droging krimpt en zo de buitenhoeken stevig tegen elkaar aantrekt.
Maar goed dat is dan op een professionele machine. Thuis met je hobbymasjien moet je dat nog maar zo nauwkeurig zien in te stellen. Zelf gebruik ik 40mm x 40mm alu hoekprofielen met PP/PE folie er tussen en spanbanden om een niet al te grote kast onder verstek netjes in elkaar te lijmen en gebruik gewoon 45 graden.
Een kleine wijking kan wel handig zijn omdat de lijm bij droging krimpt en zo de buitenhoeken stevig tegen elkaar aantrekt.
Re: bouwmarktgezaag....
En nou nog ff geometrisch: de kier is √2 x 18mm x (tan(45,2)-1) ≈ 0,178mm 
Re: bouwmarktgezaag....
Mijn schuifmaat geeft geen microns aanmarkbakk schreef:En nou nog ff geometrisch: de kier is √2 x 18mm x (tan(45,2)-1) ≈ 0,178mm
Maar dat is nog steeds niet exact omdat de ingesloten hoek op de kier geen 90 graden is maar 89,8 graden.
Re: bouwmarktgezaag....
Voor mijn hobbymachine maakt het niet uit; die heeft maatstrepen op de hele graden, daar zit je bij het instellen zó naast. Maar bij de bouwmarkt, met die professionele machine, weet ik tenminste waaraan ik me mag verwachten.
Bedankt allemaal voor de zeer duidelijke uiteenzettingen en voor het geduld!
Re: bouwmarktgezaag....
Dat is i.d.d. héél dichtbij, we rekenen het goedMarp schreef:Exact = 0,1783385608747901mm≈ 0,178mm
Re: bouwmarktgezaag....
Ik had het niet over 89,8 graden.Pjotr schreef:Het uitgangspunt √2 x 18mm is dan niet helemaal correct.
Re: bouwmarktgezaag....
En ik op jullie rekenvaardigheden.Henkjan schreef:en ondertussen zijn we allemaal stik jaloers op zo'n bouwmarkt
Re: bouwmarktgezaag....
Ach, als ze hier goed kunnen rekenen, misschien kan iemand mij dan vertellen onder welke hoek mijn laatste bouwmarkt gezaagde plankjes staan als het verschil tussen linksonder-rechtsboven en linksboven-rechtsonder bijna anderhalve centimeter is?hannesie schreef:En ik op jullie rekenvaardigheden.Henkjan schreef:en ondertussen zijn we allemaal stik jaloers op zo'n bouwmarkt
Hint: het is NIET 90 graden...
Re: bouwmarktgezaag....
Even een topic onder het stof vandaan halen
Gister eind van de middag wat hout opgehaald bij de bouwmarkt. Sommige platen moesten in verstek gezaagd worden, 70 graden.
Savonds even de boel half in elkaar gezet en toen kwam ik er achter dat het niet helemaal pastte. Daarna even de rekenmachine erbij gepakt, en wat blijkt, de hoek is geen 70 graden, maar 60
Gister eind van de middag wat hout opgehaald bij de bouwmarkt. Sommige platen moesten in verstek gezaagd worden, 70 graden.
Savonds even de boel half in elkaar gezet en toen kwam ik er achter dat het niet helemaal pastte. Daarna even de rekenmachine erbij gepakt, en wat blijkt, de hoek is geen 70 graden, maar 60
Re: bouwmarktgezaag....
Wel dapper.
Verstekzagen durf ik hier niet eens bij de bouwmarkt te vragen.
Verstekzagen durf ik hier niet eens bij de bouwmarkt te vragen.
Re: bouwmarktgezaag....
Meestal gaat het wel goed hier, maar deze keer niet.
En de schaaf is er idd al langs geweest vanmiddag
Enige probleem is dat ik dan bij de achterkant wat tekort heb, maar dat is wel een beetje vlak te schuren vanaf de bovenkant. Maakt ook niet zo heel veel uit, want is om wat te testen in een auto
En de schaaf is er idd al langs geweest vanmiddag
Enige probleem is dat ik dan bij de achterkant wat tekort heb, maar dat is wel een beetje vlak te schuren vanaf de bovenkant. Maakt ook niet zo heel veel uit, want is om wat te testen in een auto
Re: bouwmarktgezaag....
Nou, vandaag nog eentje.. Blijkbaar kunnen ze tegenwoordig ook niet meer haaks zagen
Dit zou moeten passen als het haaks was. Staat met het zaagvlak op de onderkant
Dit zou moeten passen als het haaks was. Staat met het zaagvlak op de onderkant
Re: bouwmarktgezaag....
Ik laat hout of plaatmateriaal nooit bij een bouwmarkt op maat zagen.
Zelf zagen met een goede elektrische hand cirkelzaag is als je het precies aanpakt de beste manier om alles precies op maat te zagen.
Je bent dan in ieder geval eigen baas over het zaag schema en kan op je gemak er het beste uit halen.
Een zaagtafel is natuurlijk nog beter maar op mijn manier haal ik zeker ook een zeer goed resultaat.
Zelf zagen met een goede elektrische hand cirkelzaag is als je het precies aanpakt de beste manier om alles precies op maat te zagen.
Je bent dan in ieder geval eigen baas over het zaag schema en kan op je gemak er het beste uit halen.
Een zaagtafel is natuurlijk nog beter maar op mijn manier haal ik zeker ook een zeer goed resultaat.
Re: bouwmarktgezaag....
Ik blijf het toch frappant vinden, de zaagwanden die ik zie in de bouwmarkten zijn toch behoorlijk professionele machines.
Dan moet het toch aan de mensen liggen die erachter staan...
Dan moet het toch aan de mensen liggen die erachter staan...
