De WC1D in uitvoering ;)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door Henkjan »

ruis met om t even welke DSP komt 99% zeker doordat de gain structure niet op orde is. ik heb hier in de woonkamer ook een minidsp in gebruik (bron-preamp-dsp-pwramp) en ik moet echt met mn oor tegen de speaker aan om wat ruis te horen, idem met mn HT receiver (die hebben ook allemaal een DSP), idem met Nescio (met Hypex DSP plate amp)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door FR_Aad »

Ik heb hier geen noemenswaardige ruis met een (ongebalanceerde) miniDSP.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Dat is raar...

Ik heb wel een oude minidsp (met zilverkleurige connectoren, board rev. 1.2) Dus max ingang/uitgang 0,9V. Voeding ofwel van usb ofwel uit de muur, maakt geen verschil (voor mijn gehoor).

goed hoorbaar: op luisterplek 3 a 3,5 meter van speakers zonder muziek op goed hoorbaar.
tik(kelt)je: oor in tweeter = ruis.
flinke tik: op luisterplek niet, maar op ~een meter van de tweeter wel hoorbaar.


laptop -> ucd180 -> tikkeltje ruis
laptop -> minidsp -> ucd180 -> goed hoorbare ruis.
telefoon -> ucd -> tikje ruis, heul weinig
telefoon -> minidsp -> ucd180 -> goed hoorbare ruis.

minidsp met open ingangen -> tikkeltje ruis
minidsp met ingangen kortgesloten -> flinke tik ruis

ucd zelf met ingangen kortgesloten: geen ruis, met oor in tweeter en andere oor dicht, goed je best doen is *ietsiepietsie* ruis hoorbaar.

Naja, toch maf, maar ik stel voor dat we het er - zoals ds23man al suggereerde - maar bij laten. Het Boenicke W5 project waar de minidsp uiteindelijk voor gaat dienen is een stuk minder gevoelig (~84dB voor de FR88EX vs 92dB van de seas dxt) dus zal daar wel meevallen.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

update (nog heel even ruis): bron (toslink)-> classe ssp-300 pre -> minidsp -> ncores: ruis. Zonder minidsp: doodstil. Misschien ligt het toch aan het feit dat het een oude versie van de minidsp is.

klinkt wel goed al. Beetje met eq voor de tweeters bezig geweest in stille afwachting van het leveren van een paar alu plaatjes waar de versterkers op moeten komen (in een van de poten).
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door FR_Aad »

Ik heb ook oude mini. Ik zal hem vandaag eens aan mijn Fostex FE206e speakers hangen. Kijken of ik dan wel ruis heb.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door ds23man »

Natuurlijk moet je gainstructure goed zijn, maar de minidsp 2x4 heeft een hele grote beperkende factor: de ADAU1701 dsp. Ding draait maar op 48Khz sample rate en de ingebouwde adc en dac zijn niet ok qua ruiscijfers. Vooral de adc spant de kroon met -86db!
Als je dat vergelijkt met de DLCP ( 113db dig. in, 110db analoog in), is de mindsp gewoon een ruisbak.

En als je dan de ook nog outputfiltering niet voorelkaar hebt: http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/ ... oor-5.html post 45.

Als je deze dsp al wilt gebruiken ( waarom eigenlijk nog????) moet je een externe adc en dac op je print integreren om het maximale eruit te krijgen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door Henkjan »

de DSP in de AS2.100 draait ook op 48kHz, dus dat feit alleen zegt niets. en 86dB is vergelijjkbaar met wat de CD haalt (die doet iets van 93 iirc). dus als je t echt duidelijk hoort, is het tijd wat aan de gain structure te doen, of er is wat anders aan de hand
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door ds23man »

Klopt, maar die is ook niet geheel ruisvrij kan ik uit eigen ervaring vertellen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Klopt, maar die is ook niet geheel ruisvrij kan ik uit eigen ervaring vertellen.
zelfde ervaring hier
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door ds23man »

Maar goed om een verhaal kort te maken: je hoort nooit over ruisproblemen bij de DLCP, Groundsound dsp's of de Nadja. Ook niet over vreselijke in en uitschakelploppen. Knippen en plakken vanuit de datasheet kunnen we allemaal ,maar om iets goeds te maken heb je toch wat meer ervaring, inzicht en kennis nodig.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door Kappa7 »

Makkelijkste oplossing lijkt mij om een aantal spanningsdelers toe te passen tussen de DSP en de versterkers. zeker als je versterking genoeg hebt lijkt me dat aan te bevelen.
hiermee moet je dac/dsp meer uitsturen maar gelijk met de demping verlaagt ook ruis vloer.
tevens heb je meer bitjes om de DSP zijn werk te laten doen en dat komt de geluidskwaliteit ook weer ten goede.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

De beste oplossing daarentegen is overstappen op DLCP :)

en laat dat nou net het plan geweest zijn... :) De lagere gevoeligheid van de speakers waar de minidsp uiteindelijk voor komt te draaien leidt tot hetzelfde resultaat overigens.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door Henkjan »

ook met de DCLP zal je je je gain structure op orde moeten hebben, anders gebruik je de kwaliteiten van t ding niet volledig
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Beetje tijd gevonden weer, ff snel een tekeningetje gemaakt hoe de versterking erin komt te zitten, "nc400 plate amp", in de poot dus. Modules komen er niet afgeschermd in te zitten (tenzij ik nog een hip gaatjesanuniminum bakje erop kan zetten, beetje afhankelijk van de hoogte van het geheel door de pootjes heen).

Weet er iemand in (de buurt van) den haag een alu-boer die een simpel plaatje kan snijden? Heb eens wat rond zitten zoeken en bellen, maar de boys die ik kon vinden waren wel zo bezopen duur ... Hoeft niet eens al te ingewikkeld, gaatjes kan ik evt. zelf boren en verzinken, zelfs afgeronde kantjes hoeft wat mij betreft niet per se, maar wel zwart geanodiseerd.
Screen shot 2015-12-06 at 12.37.23 AM.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door ds23man »

Pak je toch een achterpaneel van een Modushop kast en laat die op maat frezen door freeskees of Harm Scharft?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door daniel »

aluminiumopmaat.nl ?
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

die moeten aan hun vindbaarheid in google werken. is een stuk beter dan wat ik tot nu toe gevonden had, thanks!!

plat staf 120mm breed, moet ik het ietsjes smaller laten uitvallen maar dat gaat ook wel lukken.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Nog steeds in wording, maar het alu is binnen.
IMG_20151211_211822.jpg
niet xwart geanodiseerd overigens, maar een spuitbusje zwart is ook geen punt.

iemand nog 2 losse ncore's over? :)
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Tot nu toe past alles. Bij gebrek aan lijmklemmen (kan je nooit genoeg van hebben) moet ik ze per pootje klemmen, de kleine komen niet om de pvc buis heen, en de grote zijn te groot en schieten los; met medium gaat het prima, maar daar heb je dr wel een paar van nodig. Opschieten ho maar dus.
IMG_20151221_234251.jpg
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Pootjes zitten eraan.
IMG_20151224_000950.jpg
Detail pootjes:
IMG_20151223_175821.jpg
Afgeronde onderkant ligt klaar, lijm ik er morgen op.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door wouter »

oe, das nice!
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Rara... van het een op het andere moment doet 1 tweeter ineens bijna niks meer. Het ene moment klinkt alles prima, en dan ineens floep weg hoog !! Geen tikken/klappen/brand/oorlog/koffie/bier/cola, zomaar uitgevallen. Stond ook niet hard.

Bijna niks: je hoort heel ver op de achtergrond met je oor in de tweeter nog wat hoog meepruttelen, meer niet.

Even gemeten, weerstand is 5.3 ohm. De goed werkende heeft een weerstand van 5.2 ohm. Volgens datasheet zou dat 4,8 moeten zijn - dat kan prima, gammele multimeter doet ~0.4 ohm als ik hem kortsluit. Doorgefikt is hij dus niet.
Ruikt ook niet raar (altijd een goeie).

NCore heeft 20mV op de uitgangen staan (altijd al, niks geks), alles omgedraaid en omgeprikt maar nee hoor. Ik dacht nog, het ligt aan die verrekte minidsp, maar nee hoor, die werkt prima. Versterkerkanalen (raar woord om te zien, zo) zijn ook prima.

Geen sjoege. Het ligt echt aan de tweeter.

Iemand een idee ?? Rumoh bellen?
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door Jamesblond »

matjans schreef:
Rara... van het een op het andere moment doet 1 tweeter ineens bijna niks meer. Het ene moment klinkt alles prima, en dan ineens floep weg hoog !! Geen tikken/klappen/brand/oorlog/koffie/bier/cola, zomaar uitgevallen. Stond ook niet hard.

Bijna niks: je hoort heel ver op de achtergrond met je oor in de tweeter nog wat hoog meepruttelen, meer niet.

Even gemeten, weerstand is 5.3 ohm. De goed werkende heeft een weerstand van 5.2 ohm. Volgens datasheet zou dat 4,8 moeten zijn - dat kan prima, gammele multimeter doet ~0.4 ohm als ik hem kortsluit. Doorgefikt is hij dus niet.
Ruikt ook niet raar (altijd een goeie).

NCore heeft 20mV op de uitgangen staan (altijd al, niks geks), alles omgedraaid en omgeprikt maar nee hoor. Ik dacht nog, het ligt aan die verrekte minidsp, maar nee hoor, die werkt prima. Versterkerkanalen (raar woord om te zien, zo) zijn ook prima.

Geen sjoege. Het ligt echt aan de tweeter.

Iemand een idee ?? Rumoh bellen?
Ergens een kortsluiting op de signaalweg naar de tweet toe? Rotte kabel of connector op de één of andere manier?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door hannesie »

Iemand een idee ?? Rumoh bellen?
Lijkt mij in ieder geval geen slechte zaak om hem alvast op de hoogte te stellen, mogelijk met omruilen o.i.d. kan de oorzaak achterhaalt worden.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door Aaad »

Even tweeter omwisselen, misschien zit er iets niet goed in het filter.

Aad
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”