aktief subwoofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Pjotr »

Tom Magchielse schreef:
Ik was niet bij de les.. Maar toch, de gunstige eigenschappen van L-R filters (vlakke spanningsoverdracht + vlakke vermogensoverdracht + minimale "lobing error" ontstaan als twee tweede-orde Butterworth filters in cascade worden geplaatst, samen 4e orde. Een L-R filter is altijd van even orde, beginnende bij 4. Tweede-orde L-R s zijn gewoon Butterworth, en hebben geen speciale eigenschappen.
Tom
Klopt Tom, een LR Filter is een 4e orde een totale Q van 0,5 (iedere aparte 2e orde sectie dus een Q van 0,71). Dat geldt overigen akoestisch, dus het filter zelf hoeft niet noodzakelijkerwijs een 4e orde te zijn. Zeker ingeval van een X-over tussen woef en mid.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Tom Magchielse »

Nu we toch bezig zijn... Het doel van de schakeling rond R16-R22 ontgaat me volledig. Ligt het nu aan mij? Volgens mij doet de schakeling namelijk helemaal niets. Als de weerstanden andere waarden hadden dan allemaal 10k zou er een laag-op of laag-af effect kunnen zijn. Maar zoals het er staat.. :think:
groet,
Tom
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Tom Magchielse schreef:
Nu we toch bezig zijn... Het doel van de schakeling rond R16-R22 ontgaat me volledig. Ligt het nu aan mij? Volgens mij doet de schakeling namelijk helemaal niets. Als de weerstanden andere waarden hadden dan allemaal 10k zou er een laag-op of laag-af effect kunnen zijn. Maar zoals het er staat.. :think:
groet,
Tom
Dat is een maar gedeelte van het schema. Door middel van een dpdt schakelaar kan de fase gedraaid worden. Deze staat niet getekend.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

sevenup schreef:
Voorversterker klaar. Alleen nog een paar knopjes. Ik heb nog wel een vraag. Ik moet nog een ground aansluiting maken voor de pickup ingang. Waar moet deze op aangesloten worden? Op de nul op een voeding Of op de phono pcb.
Aangezien mijn preamp nog op gaatjesprint gemaakt is ben ik in begonnen met het ontwerpen van een PCB.

Heb een complete preamp op 10x10 cm kunnen, alleen de groundplanes nog aanpassen:

- preamp deel: http://sound.westhost.com/project88.htm
- Voeding
- 4 relais geschakelde ingangen
Bijlagen
complete_preamp.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Beetje bijgeschaafd...
Bijlagen
complete_preamp_1.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ds23man »

Weer een lekker staaltje pcbporno. :lol:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

sevenup schreef:
De LM3886 printje nu in een chassis gebouwd met mooie ingegoten ringkern en dik koelprofiel.
Nu in een veel mooier chassis :)
Bijlagen
WP_20151201_21_13_58_Pro.jpg
WP_20151201_21_12_52_Pro.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door markbakk »

Zoek de versterkers!!

Maar inderdaad mooie kastjes, zeker met die 10mm plaat voorop. Heb je die tulp-chassisdelen nu wel geïsoleerd gemonteerd of laat je de massa via de behuizing lopen? Dat lijkt mij bromgevoelig.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

Zitten toch netjes op plastic ringetjes gemonteerd, die tulp chassis delen? Lijkt me ok.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”