TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Erg creatief, :goeie: Ga ik eens proberen op te bouwen.
Het idee is dan nog wel dat ik de gloeidraad met de zelfde 12V wikkeling wil voeden op AC of is dat niet handig?
Kan wel als er stroom genoeg is, je moet wel rekenen dat je iets van 10x meer stroom trekt van de 12V dan het verbruik op de hoge spanning (vermogen moet ergens vandaan komen).
Denk er ook aan dat het hele gloeigebeuren dan op bijna 50V boven de grond hangt :-s
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Daar verwacht ik eigenlijk geen probleem met de 6080WA die mag +en - 300V hebben tussen de kathode en de gloeidraad
Voor de 12V heb ik een 2x 8A beschikbaar lijkt me voldoende voor 2.5A aan gloeispanning en de schakeling voor de hoog spanning.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Mooi printje geworden George! Blijf het jammer vinden dat de connectoren midden op de print zitten, maar dat is ene keuze en bespaart je wel veel ruimte natuurlijk.
De Connectoren gaan er bij het uiteindelijke model weer af en komen er op die plek direct de bedrading op de print.
Voor nu om te testen werkt dit wel erg makkelijk.
Barry2001 schreef:
Typische schakeling, nog niet eerder gezien, zou 'm inderdaad gewoon eens opbouwen om te zien wat het doet... die 12V voor de gloei kun je toch gewoon blijven gebruiken direkt van de trafo?
Is zeker een erg leuke schakeling.
Ik was op zoek naar voltage verdubbelaar en kwam hier op uit.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Wat ik had getekend is eigenlijk erover.Was eerst een voeding voor een versterker, veel fut op uitgang van de bruggelijkrichter en wat extra plus en min voeding.Minpunt verplaatsen en je hebt hoge spanning.
VierV.jpg
Blijf je wel zitten met de onnodige brug met aanhang.
Als het alleen om de hoge spanning gaat kan het zo,
TweeV.jpg
Twee diodes erbij over de serie-elco's, sneller op spanning en voorkomt omgekeerd polariseren.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Gelukt, heb nu ruim 100V. :rock:
De Elco's zijn 50V dus daar nog maar even een stel andere in zetten.
Dit is net op het kantje.
2015-11-21 02.54.39.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Nice! En als je 'm belast?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Net heel even belast men een 3K3 weerstand van 2 watt en dan kom ik op 99V uit.
Nu ben ik dan 3 watt aan het verstoken dus de weerstand wordt snel lekker warm lang heb ik dus niet kunnen testen.
Eens zoeken naar een andere last
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Loopt er 30mA, lijkt me toch niet gek.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Loopt er 30mA, lijkt me toch niet gek.
Volgens de berekeningen van Anne kan er zomenteen max 52mA lopen en dat dus x 2. totaal 104mA dus. heb ik dus een weerstand nodig van 1K maar dan wel 10 Watt.

Ik denk dat ik die test maar even oversla dus.
Zal eerst eens een chipje er inzetten om de 80V door te laten.
Dan eens zien wat de buizen trekken in de praktijk.
Ik verwacht namelijk dat door de 2.5A gloeispanning de 100V ook nog wel lager zal uit komen.
Die gaat immers van de AC af.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Ok. Misschien wat weerstanden parallel zetten, als je die nog hebt liggen? En dan de buizen op gloei zetten als je die al in huis hebt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Als er niet genoeg stroom uitkomt is de enige oplossing, dikkere elco's :( .(of een hogere trafospanning of frequentie)
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Stroom is er genoeg :mrgreen: .
Heb de schakeling nu belast met 18K wat 50mA geeft en daarmee moet het lukken.
De schakeling zakt dan noulijks in.
Met de gloei van de buizen er bij zakt het geheel nog 2V.
Maar dan hebben we nog een behoorlijke rimpel over.
P1070165.JPG
Dat kunnen we oplossen met een N channel in dit geval de IRG4RC20F.
Knipsel.JPG
Dan hou ik nog een rimpel van 30mA over.
Knipsel-1.JPG
Haal ik de R2 weg dan is de rimpel geheel weg en hou ik 90V over.
Zou dat nog problemen geven of kan ik R2 er gewoon tussen uit laten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Mag aanemen dat er een 1/10 bij de scoop zit ?
Dan is een rimpel van 2V op 100V niet zo heel veel.
Je zou 't zo kunnen doen, beetje simplistisch, moet volstaan.
Anne
Bijlagen
Knipsucre.JPG
Knipsucre.JPG (17.82 KiB) 323 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Ga ik testen.
Met de 220K bij R2 zal de stroom die er loopt wel een stuk minder worden.
Wat doet de zener hier eigenlijk?
Ik kan me voorstellen dat deze als referentie dient maar 12V onder de uitgangspanning?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Wat doet de zener hier eigenlijk?
Nou kijk O:) ,
IRG4PC40s.jpg
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Duidelijk :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Die schakeling werkt top. \:D/ :dank:
Kom nu op 85V uit en dat is een keurige waarde om mee te werken.
De Zener zit er nog niet tussen die had ik niet in mijn bakje liggen.
De rimpel is nu in elk geval verwaarloosbaar klein geworden.
P1070177.JPG
Voor wat betreft de meting staat de probe gewoon op 1x maar de scoop staat op DC.
Er zit dan een condensator in de meet lus een daardoor kan ik dus op 2mV per div meten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Van het weekend lekker opgeschoten en het spul werkend gemaakt.
Eerst met 1 TDA en dat ziet er keurig uit.
Hier onder zie je de meting met en zonder buis waar bij je ziet dat de buis nu wat extra met name aan 2e harmonische toevoegt. De 3e is al weer veel lager en zit zo dicht in de ruis dat deze geen te verwachte invloed zal hebben.
1x tda met en zonder buis 1V.png
Toen moedig de 2e TDA er bij geplaatst en de boel weer onder spanning gezet.
Dat zag er vreselijk uit.
Ook zonder buis al op 5% vervorming.
1x tda met buis zwart 2x tda zonder buis 1V.png
Er is dus verder niets veranderd alleen het bij plaatsen van de 2e TDA doet dit.
vervolgens ook de 3e er maar bij geplaatst in de hoop dat het nog zou verbeteren maar dat maakte niets uit.
Mijn gedachte was dat de 2e brak zou zijn en heb die dus maar verwijderd.
Dit maakt niets uit het blijft beroerd.

Waar zou deze vervorming vandaan kunnen komen?
Als voeding gebruik ik de lab voeding die kan max 20V afgeven en levert met 2x TDA 0.8A zonder signaal er op.
Deze dat is op de zelfde wijze aangesloten als de 1x TDA.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Met die parallele dingen heb ik geen ervaring.
Geven ze elk wel hetzelfde aan de uitgang zodat ze elkaar niet tegenwerken.Ofwel met één IC doet ie het dan op elke plaats ? Anders zou de werkende versterker een andere als rare belasting zien.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Het wordt lastig om op een ander plaats dan positie 1 de TDA stand alone te plaatsen.
via pin 11 word namelijk de eindtrap in de chip onderling gekoppeld.
Alle TDA's worden dus door de driver van de eerste TDA aangestuurd.
Ik heb daarbij zo veel mogelijk de data sheet aangehouden.
Knipsel.JPG
Kijk ik echter bij andere ontwerpen op het web dan zie ik daar wel vaak een 0.5 ohm weerstand zitten op de uitgang van elke chip.
Knipsel-1.JPG
bron http://www.aliexpress.com/item/TDA7293- ... 26562.html
Ik zal eens gaan puzzelen hoe ik in deze print de weerstand er tussen ga krijgen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Op die manier, ja dan moet de eerste er altijd zijn, de anderen volgen met hun voorversterkerdeel uitgeschakeld door de in's aan Vs te zetten.
Die serieweerstanden aan de uitgang moeten de stroom door offset-verschillen binnen de perken houden. Zou hier niet nodig zijn door de gemeenschappelijke voorversterker.
't Is te proberen, baat 't niet schaden doet het (bijna) niet .
Anne
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Rudy »

Ik weet niet of het al gezegd is maar C4 zit verkeerd om.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Rudy schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is maar C4 zit verkeerd om.

mvg Rudy
Nu je 't zegt :D , helemaal niet opgevallen :(
Cgoedmis.jpg
Cgoedmis.jpg (14.46 KiB) 135 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Rudy schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is maar C4 zit verkeerd om.

mvg Rudy
Topper :goedzo: :yeah:
Even de elco omgedraaid en zie het resultaat.
2x TDA7293 zonder buis C4 gedraaid..png
heb net wel de print verklooit om dat ik ook de printbaan naar de speakers had door geslepen om een weerstand tussen te kunnen plaatsen.
Dat ga ik alsnog testen nu ze toch door zijn.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Even de 0.5 ohm weerstanden geplaatst maar dat doet werkelijk helemaal niets.
zie hier het verschil.
2x TDA7293 zonder buis C4 gedraaid en 0.5ohm weerstand in uitgang.png
Bauw zonder, zwart met 0.5ohm.
Plaats reactie