Composite versterker "De brainstorm"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

metabaron

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door metabaron »

Heren zijn er hier nog vorderingen :D

Dennis
knuisje

Bericht door knuisje »

Ja, maar achter de schermen. :relax:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wordt aan gewerkt. 'Tis hobby hè :D

Op stapel staat nu een versie zonder extra toeters en bellen met 1x LM3836, dus ongebalanceerd.

[Edit]

Peter is mij al voor :D
metabaron

Bericht door metabaron »

Ok ik ben benieuwd ,het was meer om de stand van zaken te weten. :lol:
Ben zeker geinteresseerd in een printje :kwijl:

Dennis
knuisje

Bericht door knuisje »

Verslag doen tijdens het ontwerpen is leuk maar kan ook leiden tot eindeloos geharrewar over te nemen beslissingen en keuzes, en daarmee tot sneuvelen van het project. Vandaar de keuze om niet alles tijdens deze fase te delen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De printen zijn binnen. Het feest kan beginnen :)
IMG_2446_DxO.jpg
ronnydepony

Bericht door ronnydepony »

Ziet er goed uit =D>
Wel veel SMD-gefriemel zo te zien :boos:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ronnydepony schreef:
Ziet er goed uit =D>
Wel veel SMD-gefriemel zo te zien :boos:
Valt mee, de eilandjes zijn bewust groter gemaakt zodat ze makkelijk te solderen zijn met een fijne punt. We kunnen vandaag de dag niet meer met jaar turfspul aankomen, dat is een andere klasse :D
knuisje

Bericht door knuisje »

Mooi printje Peter! Nu nog even de bout laten roken. :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
De printen zijn binnen. Het feest kan beginnen :)
IMG_2446_DxO.jpg
Ziet er keurig uit, daar kan de zelf-etser niet tegenop werken. :goedzo:
Ik ga ervan uit dat dit een prototype is, bedoelt om aan te meten en te testen, en dat deze niet uitgeleverd gaat worden ?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Ray eerst testen, maar het is wel de bedoeling dat het op wat fine tunen van waarden na in 1x werkt ;)
cve

Bericht door cve »

Pjotr schreef:
I.d.d. Ray eerst testen, maar het is wel de bedoeling dat het op wat fine tunen van waarden na in 1x werkt ;)
Heerlijk, zulk een optimisme. Hopelijk wordt het een feit.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Schema? Ben wel benieuwd wat 't nu geworden is, ik zie aardig wat extra onderdelen op de print.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Schema? Ben wel benieuwd wat 't nu geworden is, ik zie aardig wat extra onderdelen op de print.
Met wat turen kom je een heel end, kijk maar.
ComPdJ.jpg
De onderdeel-namen zijn (bij mij toch) niet goed te lezen, dus er maar niet bij gezet, gaat om een algemene indruk.
Beetje :sure: overdeven Mute schakeling.En een rare offset regeling.Maar moet kunnen.
Alleen de massa's dat bevalt me niet.
De Mute vertragings elco aan de GND van de 3886 en dan wat verderop aan het grondvlak, alsof die GND speciaal voor de Mute is.De bedoeling is om alles wat niet aan de krachtkant zit (voeding en LS) gescheiden te houden van het voorversterkerdeel.Ingangsmassa, tegenkoppeling-massa, mute massa 3886 massa-pin aan elkaar en met één verbinding naar de nul-voeding waar ook de LS aanzit.Die verbinding evt. met een weerstandje om geen moeilijkheden te krijgen met twee versterkers (stereo) want er drijgt een lus.Nul-voeding door versterkerR naar massa-ingangR naar massa-inL door versterkerL terug nul-voeding.Zoiets dan met minstens een versterker een weerstand tussen massa en nul.
ComMas.jpg
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Aardig goed gepuzzeld Anne :goedzo: Had nog wat ruimte over en heb er gelijk een DC protectie bij geklust :mrgreen: Op deze manier is het beter van de voeding geïsoleerd i.v.b. met ground loops. Heb je een relaisprint waar het al op zit dan hoef je het niet te gebruiken natuurlijk.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ik heb een verkeerd type voor de voorversterker IC opgeschreven.Dat is die die Peter vroeger had vermeld.Maar is een dubbele en hier is het een enkele.Zal dan wel een LME49710 zijn en niet de LM4562 dus.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 29 nov 2015, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
ronnydepony

Bericht door ronnydepony »

OK, weer meer dan 2 pagina's "waterzooi" gelezen.
Ik volg dit topic met heel veel plezier, maar mijn elektronica avontuur is reeds meer dan 25 jaar ontsproten, en daarom is mijn inbreng nul.
Maar wat ik wel nog zou wllen is ooit met mijn klein beetje kennis nog eens een fantatische versterker maken, en daarom heb ik de hulp nodig van de slimmere mensen hier op het forum, en het is en blijft hobby, daarom sleept het soms wat langer aan.
En dat apprecieer ik hier ter harte.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zal me hier maar niet meer moeien totdat er een kuiken uitkomt :sure:
Ondertussen maar wat broeden op een ComBuis :relax:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Maar even serieus, dit ontwerpje ga ik zeker bouwen. Ben benieuwd naar de geluidskwaliteit......
ray5150

Bericht door ray5150 »

:shock: :shock:

Tja, ik heb nog een setje LM3886 IC's in huis... :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En wat is daar zo gek aan Ray? Ben wel benieuwd hoe dit zich gaat verhouden tot een beschuitje.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zow eindelijk ruimte om hier eens op te reageren:
Ah!buis schreef:
Alleen de massa's dat bevalt me niet.
De Mute vertragings elco aan de GND van de 3886 en dan wat verderop aan het grondvlak, alsof die GND speciaal voor de Mute is.
En wat bevalt je niet. Vertel. waar dient de gnd pin nog anders voor dan de mute? Overigens zit de gnd pin van LM3886 direct op het sterpunt aangesloten.
De bedoeling is om alles wat niet aan de krachtkant zit (voeding en LS) gescheiden te houden van het voorversterkerdeel.Ingangsmassa, tegenkoppeling-massa, mute massa 3886 massa-pin aan elkaar en met één verbinding naar de nul-voeding waar ook de LS aanzit.Die verbinding evt. met een weerstandje om geen moeilijkheden te krijgen met twee versterkers (stereo) want er drijgt een lus.Nul-voeding door versterkerR naar massa-ingangR naar massa-inL door versterkerL terug nul-voeding.Zoiets dan met minstens een versterker een weerstand tussen massa en nul.
ComMas.jpg
Anne
Gebeurt dat dan niet? Er is bewust gekozen voor een "star ground" (nabij C18/C19/C29) als centraal referentiepunt. Een scheiding daar met een 100 ohm weerstand is contraproductief. Dan gaat de speaker referentie zweven t.o.v de signaal referentie. Lost niets op v.w.b. het verschil in spanningsval over de verschillende voedingsdraden en met name de gnd aansluiting. Sterker nog het verstiert de kanaalscheiding behoorlijk en waarschijnlijk ook de vervorming. B.t.w. er zit qua op-amp nu de LME49990 in.

Wil je hier het onderste uit de kan hebben dan moet je eigenlijk sowieso met 2 gescheiden voedingen werken en ieder kanaal met 100 ohm aarden op de ingang cinchbussen. Dus dual mono. Één voeding creëert altijd een aardlus, met of zonder 100 ohm.

En voor de rest, er zijn vele wegen naar Rome. Maar blijf je te lang er over denken dan kom je nooit in Rome :D
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het was geen 100 maar 10Ω die ik daar bij had getekend.Bedoeld om geen sterke geïduceerde stroom in de lus te krijgen.
Best mogelijk dat je wel op een of andere manier een ster-aarde hebt daar, kan het er van de foto niet van maken.
Als die pin 7 (= ref.punt voorversterkerdeel IC) daar ook naartoe gaat zal het wel snor zitten.Ik kreeg de indruk van één groot massavlak waar alles aan zat zodat de sterke stromen LS <> voeding ook in het voorversterkerdeel kleine spannngsverschillen kunnen veroorzaken.
Anne

verkeerd pinnr. veranderd
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Gebeurt dat dan niet? Er is bewust gekozen voor een "star ground" (nabij C18/C19/C29) als centraal referentiepunt. Een scheiding daar met een 100 ohm weerstand is contraproductief. Dan gaat de speaker referentie zweven t.o.v de signaal referentie. Lost niets op v.w.b. het verschil in spanningsval over de verschillende voedingsdraden en met name de gnd aansluiting. Sterker nog het verstiert de kanaalscheiding behoorlijk en waarschijnlijk ook de vervorming. B.t.w. er zit qua op-amp nu de LME49990 in.

Wil je hier het onderste uit de kan hebben dan moet je eigenlijk sowieso met 2 gescheiden voedingen werken en ieder kanaal met 100 ohm aarden op de ingang cinchbussen. Dus dual mono. Één voeding creëert altijd een aardlus, met of zonder 100 ohm.

En voor de rest, er zijn vele wegen naar Rome. Maar blijf je te lang er over denken dan kom je nooit in Rome :D
Gewoon een net massavlak trekken onder 't hele spul was geen optie? Dat 'star ground' verhaal is leuk, maar een massavlak heeft toch echt de betere papieren. En ja, dan moet je waarschijnlijk naar vier lagen toe, maar da's toch geen probleem, dat is kwa kosten een paar euro per print meer, dat mag toch geen obstakel vormen?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Een 4 lagen print is voor zoiets relatief eenvoudigs echt overdreven en een paar euro duurder? Minimaal 2x zo duur. Bovendien is de kwaliteit van goedkope Chinese 4-laags proto's erg wisselend. Dus waarom onnodig risico en extra kosten? Met een vier lagen doorlopend koper is het vrijwel niet meer goed met de hand te solderen wegens warmte lek. Dat kan dan beter machinaal. Maar als jij het wilt proberen.... :D Voor meerdere LM3886's parallel zou het wegens de voeding lay-out waarschijnlijk wel naar 4 lagen moeten.
Plaats reactie