Dennis
Composite versterker "De brainstorm"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Wordt aan gewerkt. 'Tis hobby hè 
Op stapel staat nu een versie zonder extra toeters en bellen met 1x LM3836, dus ongebalanceerd.
[Edit]
Peter is mij al voor
Op stapel staat nu een versie zonder extra toeters en bellen met 1x LM3836, dus ongebalanceerd.
[Edit]
Peter is mij al voor
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ok ik ben benieuwd ,het was meer om de stand van zaken te weten.
Ben zeker geinteresseerd in een printje
Dennis
Ben zeker geinteresseerd in een printje
Dennis
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Verslag doen tijdens het ontwerpen is leuk maar kan ook leiden tot eindeloos geharrewar over te nemen beslissingen en keuzes, en daarmee tot sneuvelen van het project. Vandaar de keuze om niet alles tijdens deze fase te delen.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Valt mee, de eilandjes zijn bewust groter gemaakt zodat ze makkelijk te solderen zijn met een fijne punt. We kunnen vandaag de dag niet meer met jaar turfspul aankomen, dat is een andere klasseronnydepony schreef:Ziet er goed uit![]()
Wel veel SMD-gefriemel zo te zien
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Mooi printje Peter! Nu nog even de bout laten roken. 
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ziet er keurig uit, daar kan de zelf-etser niet tegenop werken.Pjotr schreef:De printen zijn binnen. Het feest kan beginnen![]()
Ik ga ervan uit dat dit een prototype is, bedoelt om aan te meten en te testen, en dat deze niet uitgeleverd gaat worden ?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
I.d.d. Ray eerst testen, maar het is wel de bedoeling dat het op wat fine tunen van waarden na in 1x werkt 
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Heerlijk, zulk een optimisme. Hopelijk wordt het een feit.Pjotr schreef:I.d.d. Ray eerst testen, maar het is wel de bedoeling dat het op wat fine tunen van waarden na in 1x werkt
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Schema? Ben wel benieuwd wat 't nu geworden is, ik zie aardig wat extra onderdelen op de print.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Met wat turen kom je een heel end, kijk maar.De onderdeel-namen zijn (bij mij toch) niet goed te lezen, dus er maar niet bij gezet, gaat om een algemene indruk.SSassen schreef:Schema? Ben wel benieuwd wat 't nu geworden is, ik zie aardig wat extra onderdelen op de print.
Beetje
Alleen de massa's dat bevalt me niet.
De Mute vertragings elco aan de GND van de 3886 en dan wat verderop aan het grondvlak, alsof die GND speciaal voor de Mute is.De bedoeling is om alles wat niet aan de krachtkant zit (voeding en LS) gescheiden te houden van het voorversterkerdeel.Ingangsmassa, tegenkoppeling-massa, mute massa 3886 massa-pin aan elkaar en met één verbinding naar de nul-voeding waar ook de LS aanzit.Die verbinding evt. met een weerstandje om geen moeilijkheden te krijgen met twee versterkers (stereo) want er drijgt een lus.Nul-voeding door versterkerR naar massa-ingangR naar massa-inL door versterkerL terug nul-voeding.Zoiets dan met minstens een versterker een weerstand tussen massa en nul.Anne
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Aardig goed gepuzzeld Anne
Had nog wat ruimte over en heb er gelijk een DC protectie bij geklust
Op deze manier is het beter van de voeding geïsoleerd i.v.b. met ground loops. Heb je een relaisprint waar het al op zit dan hoef je het niet te gebruiken natuurlijk.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ik heb een verkeerd type voor de voorversterker IC opgeschreven.Dat is die die Peter vroeger had vermeld.Maar is een dubbele en hier is het een enkele.Zal dan wel een LME49710 zijn en niet de LM4562 dus.
Anne
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 29 nov 2015, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Composite versterker "De brainstorm"
OK, weer meer dan 2 pagina's "waterzooi" gelezen.
Ik volg dit topic met heel veel plezier, maar mijn elektronica avontuur is reeds meer dan 25 jaar ontsproten, en daarom is mijn inbreng nul.
Maar wat ik wel nog zou wllen is ooit met mijn klein beetje kennis nog eens een fantatische versterker maken, en daarom heb ik de hulp nodig van de slimmere mensen hier op het forum, en het is en blijft hobby, daarom sleept het soms wat langer aan.
En dat apprecieer ik hier ter harte.
Ik volg dit topic met heel veel plezier, maar mijn elektronica avontuur is reeds meer dan 25 jaar ontsproten, en daarom is mijn inbreng nul.
Maar wat ik wel nog zou wllen is ooit met mijn klein beetje kennis nog eens een fantatische versterker maken, en daarom heb ik de hulp nodig van de slimmere mensen hier op het forum, en het is en blijft hobby, daarom sleept het soms wat langer aan.
En dat apprecieer ik hier ter harte.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Zal me hier maar niet meer moeien totdat er een kuiken uitkomt
Ondertussen maar wat broeden op een ComBuis
Anne
Ondertussen maar wat broeden op een ComBuis
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Maar even serieus, dit ontwerpje ga ik zeker bouwen. Ben benieuwd naar de geluidskwaliteit......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composite versterker "De brainstorm"
En wat is daar zo gek aan Ray? Ben wel benieuwd hoe dit zich gaat verhouden tot een beschuitje.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Zow eindelijk ruimte om hier eens op te reageren:
Wil je hier het onderste uit de kan hebben dan moet je eigenlijk sowieso met 2 gescheiden voedingen werken en ieder kanaal met 100 ohm aarden op de ingang cinchbussen. Dus dual mono. Één voeding creëert altijd een aardlus, met of zonder 100 ohm.
En voor de rest, er zijn vele wegen naar Rome. Maar blijf je te lang er over denken dan kom je nooit in Rome
En wat bevalt je niet. Vertel. waar dient de gnd pin nog anders voor dan de mute? Overigens zit de gnd pin van LM3886 direct op het sterpunt aangesloten.Ah!buis schreef:Alleen de massa's dat bevalt me niet.
De Mute vertragings elco aan de GND van de 3886 en dan wat verderop aan het grondvlak, alsof die GND speciaal voor de Mute is.
Gebeurt dat dan niet? Er is bewust gekozen voor een "star ground" (nabij C18/C19/C29) als centraal referentiepunt. Een scheiding daar met een 100 ohm weerstand is contraproductief. Dan gaat de speaker referentie zweven t.o.v de signaal referentie. Lost niets op v.w.b. het verschil in spanningsval over de verschillende voedingsdraden en met name de gnd aansluiting. Sterker nog het verstiert de kanaalscheiding behoorlijk en waarschijnlijk ook de vervorming. B.t.w. er zit qua op-amp nu de LME49990 in.De bedoeling is om alles wat niet aan de krachtkant zit (voeding en LS) gescheiden te houden van het voorversterkerdeel.Ingangsmassa, tegenkoppeling-massa, mute massa 3886 massa-pin aan elkaar en met één verbinding naar de nul-voeding waar ook de LS aanzit.Die verbinding evt. met een weerstandje om geen moeilijkheden te krijgen met twee versterkers (stereo) want er drijgt een lus.Nul-voeding door versterkerR naar massa-ingangR naar massa-inL door versterkerL terug nul-voeding.Zoiets dan met minstens een versterker een weerstand tussen massa en nul.Anne
Wil je hier het onderste uit de kan hebben dan moet je eigenlijk sowieso met 2 gescheiden voedingen werken en ieder kanaal met 100 ohm aarden op de ingang cinchbussen. Dus dual mono. Één voeding creëert altijd een aardlus, met of zonder 100 ohm.
En voor de rest, er zijn vele wegen naar Rome. Maar blijf je te lang er over denken dan kom je nooit in Rome
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Het was geen 100 maar 10Ω die ik daar bij had getekend.Bedoeld om geen sterke geïduceerde stroom in de lus te krijgen.
Best mogelijk dat je wel op een of andere manier een ster-aarde hebt daar, kan het er van de foto niet van maken.
Als die pin 7 (= ref.punt voorversterkerdeel IC) daar ook naartoe gaat zal het wel snor zitten.Ik kreeg de indruk van één groot massavlak waar alles aan zat zodat de sterke stromen LS <> voeding ook in het voorversterkerdeel kleine spannngsverschillen kunnen veroorzaken.
Anne
verkeerd pinnr. veranderd
Best mogelijk dat je wel op een of andere manier een ster-aarde hebt daar, kan het er van de foto niet van maken.
Als die pin 7 (= ref.punt voorversterkerdeel IC) daar ook naartoe gaat zal het wel snor zitten.Ik kreeg de indruk van één groot massavlak waar alles aan zat zodat de sterke stromen LS <> voeding ook in het voorversterkerdeel kleine spannngsverschillen kunnen veroorzaken.
Anne
verkeerd pinnr. veranderd
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Gewoon een net massavlak trekken onder 't hele spul was geen optie? Dat 'star ground' verhaal is leuk, maar een massavlak heeft toch echt de betere papieren. En ja, dan moet je waarschijnlijk naar vier lagen toe, maar da's toch geen probleem, dat is kwa kosten een paar euro per print meer, dat mag toch geen obstakel vormen?Pjotr schreef:Gebeurt dat dan niet? Er is bewust gekozen voor een "star ground" (nabij C18/C19/C29) als centraal referentiepunt. Een scheiding daar met een 100 ohm weerstand is contraproductief. Dan gaat de speaker referentie zweven t.o.v de signaal referentie. Lost niets op v.w.b. het verschil in spanningsval over de verschillende voedingsdraden en met name de gnd aansluiting. Sterker nog het verstiert de kanaalscheiding behoorlijk en waarschijnlijk ook de vervorming. B.t.w. er zit qua op-amp nu de LME49990 in.
Wil je hier het onderste uit de kan hebben dan moet je eigenlijk sowieso met 2 gescheiden voedingen werken en ieder kanaal met 100 ohm aarden op de ingang cinchbussen. Dus dual mono. Één voeding creëert altijd een aardlus, met of zonder 100 ohm.
En voor de rest, er zijn vele wegen naar Rome. Maar blijf je te lang er over denken dan kom je nooit in Rome
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Een 4 lagen print is voor zoiets relatief eenvoudigs echt overdreven en een paar euro duurder? Minimaal 2x zo duur. Bovendien is de kwaliteit van goedkope Chinese 4-laags proto's erg wisselend. Dus waarom onnodig risico en extra kosten? Met een vier lagen doorlopend koper is het vrijwel niet meer goed met de hand te solderen wegens warmte lek. Dat kan dan beter machinaal. Maar als jij het wilt proberen....
Voor meerdere LM3886's parallel zou het wegens de voeding lay-out waarschijnlijk wel naar 4 lagen moeten.
