*ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl
Ach tuurlijk. Als je erop moet gaan letten welke woorden niet 'correct' worden gebruikt ..... en wat is correct? Evolutie door oa invloed van buitenlands op onze taal, lekker laten gaan toch
Denk inderdaad als je een boutje correct een schroef gaat noemen je niet ver komt in de handel/bouw.
Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl
O, weer wat geleerd.Gijs schreef:Een houtschroef met zeskantkop is in de handel een houtdraadbout.
Maar wat doe je dan met een frontplaatschroefje met inbuskopje?
Maar voor mij blijft een in bus ook een bout, de logica dat op ieder moertje een boutje past gaat er na veertig jaar niet meer uit.
Het zijn sowieso overlappende begrippen.
Het levert verwarring en misverstanden op als mensen gaan afwijken van de oorspronkelijke betekenis van woorden.Barry2001 schreef:Ach tuurlijk. Als je erop moet gaan letten welke woorden niet 'correct' worden gebruikt ..... en wat is correct? Evolutie door oa invloed van buitenlands op onze taal, lekker laten gaan tochDenk inderdaad als je een boutje correct een schroef gaat noemen je niet ver komt in de handel/bouw.
Maargoed, degradatie is ook een vorm van evolutie...
Gelukkig zijn het geen random mutaties.
Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl
Op de discussie pagina van wiki zag ik deze verwijzing.
Conclusie schroef of bout zijn beide fout het moet zijn schroefbout.
Conclusie schroef of bout zijn beide fout het moet zijn schroefbout.
Nederlandse Norm NEN 5500, 2e druk, augustus 1973
"Schroef = een bevestigingsartikel met buitendraad, al dan niet met kop en uitgevoerd mer een voorziening tot aandraaien (met gereedschap) uitsluitend in kop of in de steel, of met een voorziening tot aandraaien met de hand.
Opmerking
De voorziening tot aandraaien in de kop of in de steel kan bestaan uit een rechte gleuf, een kruisgleuf, een vlindergleuf, een binnenvierkant, een binnenzeskant of iets dergelijks."
Nederlandse Norm NEN 5501, 2e druk, augustus 1973
"Schroefbout (bout) = een bevestigingsartikel bestaande uit kop en steel - de steel voorzien van buitendraad - dat al dan niet is uitgevoerd met een voorziening tot aandraaien, die in het eerste geval niet uitsluitend bestaat uit een voorziening tot aandraaien in de kop of uit een voorziening met aandraaien met de hand.
Opmerking
In woordsamenstellingen kort men het woord schroefbout af tot bout."
Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl
Blijft m.i. toch raar dat wanneer je een schroef met de hand kunt aandraaien het geen bout is, en als daar een sleutel voor nodig is die het zelfde doet als een hand, het ineens een bout is...
Maar toch is het een handschroef en geen handbout...
Dus in 1973 maakte men er kennelijk al een zooitje van...
En een bout is dus een schroefbout..
ENFIN,
Bedankt voor de link, Mechanical Animal
Bookmarked.
Maar toch is het een handschroef en geen handbout...
Dus in 1973 maakte men er kennelijk al een zooitje van...
En een bout is dus een schroefbout..
ENFIN,
Bedankt voor de link, Mechanical Animal
Bookmarked.
Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl
Hagenaars/nezen halen hun zwarte inbusboutjes/vijzen/schroeven gewoon bij Kokkelink aan de van der Kunststraat...Jerommel schreef:Bedankt voor de link, Mechanical Animal
Bookmarked.
Ze hebben ze van M4 tot en met M12.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 29 nov 2015, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl
Lezen we de tekst uit de NEN norm goed dan zie je dat er bij de devenitie van bout er ook wordt gesproken over niet uitsluitend een voorziening tot aandraaien in de kop.Jerommel schreef:Blijft m.i. toch raar dat wanneer je een schroef met de hand kunt aandraaien het geen bout is, en als daar een sleutel voor nodig is die het zelfde doet als een hand, het ineens een bout is...
Maar toch is het een handschroef en geen handbout...
Dus in 1973 maakte men er kennelijk al een zooitje van....
Bij een bout mag dat dus ook aan de buitenzijde zitten.
De devenitie dat de kop dus bepaald of het een bout of schroef is lijkt dus gestoeld op een mis interpretatie van de NEN norm bladen.
Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl
om maar ontopic te blijven, ik haal ze hier in Groningen bij Fabory
. ook per stuk, zwart 'onbehandeld' whatever dat mag betekenen.
