*ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Barry2001 »

Ach tuurlijk. Als je erop moet gaan letten welke woorden niet 'correct' worden gebruikt ..... en wat is correct? Evolutie door oa invloed van buitenlands op onze taal, lekker laten gaan toch :rock: Denk inderdaad als je een boutje correct een schroef gaat noemen je niet ver komt in de handel/bouw.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Jerommel »

Gijs schreef:
Een houtschroef met zeskantkop is in de handel een houtdraadbout.
O, weer wat geleerd.

Maar voor mij blijft een in bus ook een bout, de logica dat op ieder moertje een boutje past gaat er na veertig jaar niet meer uit.
Maar wat doe je dan met een frontplaatschroefje met inbuskopje?

Het zijn sowieso overlappende begrippen.
Barry2001 schreef:
Ach tuurlijk. Als je erop moet gaan letten welke woorden niet 'correct' worden gebruikt ..... en wat is correct? Evolutie door oa invloed van buitenlands op onze taal, lekker laten gaan toch :rock: Denk inderdaad als je een boutje correct een schroef gaat noemen je niet ver komt in de handel/bouw.
Het levert verwarring en misverstanden op als mensen gaan afwijken van de oorspronkelijke betekenis van woorden.
Maargoed, degradatie is ook een vorm van evolutie...
Gelukkig zijn het geen random mutaties. :wink:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Kappa7 »

Op de discussie pagina van wiki zag ik deze verwijzing.
Conclusie schroef of bout zijn beide fout het moet zijn schroefbout. :rofl:
Nederlandse Norm NEN 5500, 2e druk, augustus 1973
"Schroef = een bevestigingsartikel met buitendraad, al dan niet met kop en uitgevoerd mer een voorziening tot aandraaien (met gereedschap) uitsluitend in kop of in de steel, of met een voorziening tot aandraaien met de hand.
Opmerking
De voorziening tot aandraaien in de kop of in de steel kan bestaan uit een rechte gleuf, een kruisgleuf, een vlindergleuf, een binnenvierkant, een binnenzeskant of iets dergelijks."

Nederlandse Norm NEN 5501, 2e druk, augustus 1973
"Schroefbout (bout) = een bevestigingsartikel bestaande uit kop en steel - de steel voorzien van buitendraad - dat al dan niet is uitgevoerd met een voorziening tot aandraaien, die in het eerste geval niet uitsluitend bestaat uit een voorziening tot aandraaien in de kop of uit een voorziening met aandraaien met de hand.
Opmerking
In woordsamenstellingen kort men het woord schroefbout af tot bout."
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Jerommel »

Blijft m.i. toch raar dat wanneer je een schroef met de hand kunt aandraaien het geen bout is, en als daar een sleutel voor nodig is die het zelfde doet als een hand, het ineens een bout is...
Maar toch is het een handschroef en geen handbout...
Dus in 1973 maakte men er kennelijk al een zooitje van... :mrgreen:

En een bout is dus een schroefbout..

ENFIN,

Bedankt voor de link, Mechanical Animal
Bookmarked.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door FR_Aad »

Het stof is in ieder geval van het draadje
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door ray5150 »

Jerommel schreef:
Bedankt voor de link, Mechanical Animal
Bookmarked.
Hagenaars/nezen halen hun zwarte inbusboutjes/vijzen/schroeven gewoon bij Kokkelink aan de van der Kunststraat...
Ze hebben ze van M4 tot en met M12. :yeah:
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 29 nov 2015, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Kappa7 »

Jerommel schreef:
Blijft m.i. toch raar dat wanneer je een schroef met de hand kunt aandraaien het geen bout is, en als daar een sleutel voor nodig is die het zelfde doet als een hand, het ineens een bout is...
Maar toch is het een handschroef en geen handbout...
Dus in 1973 maakte men er kennelijk al een zooitje van... :mrgreen: .
Lezen we de tekst uit de NEN norm goed dan zie je dat er bij de devenitie van bout er ook wordt gesproken over niet uitsluitend een voorziening tot aandraaien in de kop.
Bij een bout mag dat dus ook aan de buitenzijde zitten.
De devenitie dat de kop dus bepaald of het een bout of schroef is lijkt dus gestoeld op een mis interpretatie van de NEN norm bladen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door ray5150 »

deFinitie....
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door André_84 »

om maar ontopic te blijven, ik haal ze hier in Groningen bij Fabory :-). ook per stuk, zwart 'onbehandeld' whatever dat mag betekenen.
Plaats reactie