Project KEF B200 icm Seas 22TAF/G. Iemand ideeën??

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Zweitse

Re: Project KEF B200 icm Seas 22TAF/G. Iemand ideeën??

Bericht door Zweitse »

Mooi stukje fineer :goedzo:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

maarten860 schreef:
Alles bij elkaar ben ik erg tevreden met hoe het eruit ziet en ik ben echt weggeblazen door het hoog en het midden.
Er blijft 1 ding te klagen over: het laag lijkt in de huidige setting nagenoeg volledig verdwenen.
Nu lijkt het mij voor de hand te liggen dat dit komt door de combinatie van de gekozen demping en de baspoort. Voor de baspoort heb ik er nu een 50mm doorsnee pvc-buis inzitten, dus hier ga ik maar eens 70mm baspoorten aanschaffen en erin sleutelen. Dit staat namelijk ook in het originele ontwerp en daar zal vast een goede reden voor zijn.
Het rendement van de Davis midrange is 91dB, dat is vrij hoog. Op het originele datasheet van de KEF unit staat het rendement niet aangegeven, maar ik schat dat in op 85 á 86 dB.

Dat zou de reden kunnen zijn dat je door midden en hoog "weggeblazen" wordt. Je laag kan het lawaai uit je midrange en tweeter gewoon niet bijbenen.

Dat vereist dus rendementsaanpassingen in je filter mbv weerstandsnetwerkjes om mid en tweet een toontje lager te laten zingen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Als je het pijpje smaller hebt genomen maar de lengte gelijk hebt gehouden dan klopt de afstemming niet meer. Je zou het pijpje dan moeten inkorten. Maar 50 is inderdaad wel smal. Het kan werken maar gaat dan ook sneller poort ruis opleveren.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zou eerst eens een meting doen van het geheel, dan weet je de probleempunten.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Zou eerst eens een meting doen van het geheel, dan weet je de probleempunten.
Helemaal mee eens, maar gezien de toegepaste ontwikkelingsmethodiek vrees ik dat dit tegen dovemansoren gezegd is:
maarten860 schreef:
Het filterdeel voor de tweeter heb ik uit een bestaand model gejat waarin deze visaton ook gebruikt is.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
Het rendement van de Davis midrange is 91dB, dat is vrij hoog. Op het originele datasheet van de KEF unit staat het rendement niet aangegeven, maar ik schat dat in op 85 á 86 dB.
Ik zie dat je inmiddels gekozen hebt voor de uitstekende Dayton RS225-8. Die kan prima laag weergeven, heeft alleen wel een grote behuizing nodig, of gesloten. Maar gaat hoe dan ook wel werken in het laag.

Als echter het mid-hoog te hard staat hoor je maar weinig van het laag. Daarnaast geeft je filtering een opslingering rond 100 Hz waardoor je diepere laag ook achter blijft t.o.v. het hogere laag.

Het komt allemaal neer op luidsprekerontwerp, en de gegeven tips zijn allemaal correct.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
pappaleo schreef:
Ik zie dat je inmiddels gekozen hebt voor de uitstekende Dayton RS225-8. Die kan prima laag weergeven, heeft alleen wel een grote behuizing nodig, of gesloten. Maar gaat hoe dan ook wel werken in het laag.

Als echter het mid-hoog te hard staat hoor je maar weinig van het laag. Daarnaast geeft je filtering een opslingering rond 100 Hz waardoor je diepere laag ook achter blijft t.o.v. het hogere laag.

Het komt allemaal neer op luidsprekerontwerp, en de gegeven tips zijn allemaal correct.
Oops :oops:
Ik had naar het filterontwerp gekeken. Daar staat nog KEF in. Klopt idd niet met de foto's en tekst:
maarten860 schreef:
Deze heb ik dus gebouwd met dezelfde woofer uit het project, maar dan met een Davis 13KLV5MA als middentoner en een Visaton RHT13AW ribbon tweeter. (inderdaad... ik heb KEF overboord gezet :lol: )
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 29 nov 2015, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Maar goed: meten is weten anders zit het bescheten! :mrgreen:
maarten860

HELP geen basweergave met basreflex....

Bericht door maarten860 »

Hallo mede-forummers,

Enige tijd geleden weer met een project begonnen. De insteek was om aan de hand van wat spul van KEF wat ik nog had liggen een nieuwe speaker te bouwen. (Zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=22737)
Om een lang verhaal kort te maken: het is iets heel anders geworden, namelijk dit: http://speakerdesignworks.com/Finalists_1.html

Deze heb ik dus gebouwd met dezelfde woofer uit het project, maar dan met een Davis 13KLV5MA als middentoner en een Visaton RHT13AW ribbon tweeter. (inderdaad... ik heb KEF overboord gezet :lol: )
Hiervoor heb ik de volgende filter gebruikt:
filter opzet.jpg
Alles bij elkaar ben ik erg tevreden met hoe het eruit ziet en ik ben echt weggeblazen door het hoog en het midden.
Er blijft 1 ding te klagen over: het laag lijkt in de huidige setting nagenoeg volledig verdwenen.
Nu lijkt het mij voor de hand te liggen dat dit komt door de combinatie van de gekozen demping en de baspoort. Voor de baspoort heb ik er nu een 50mm doorsnee pvc-buis inzitten, dus hier ga ik maar eens 70mm baspoorten aanschaffen en erin sleutelen. Dit staat namelijk ook in het originele ontwerp en daar zal vast een goede reden voor zijn.

Heeft iemand hier nog een goede suggestie voor? Mogelijk gebruik ik niet het juiste dempingsmateriaal? Op dit moment voel ik namelijk 0 luchtverplaatsing bij de gemaakte baspoort, zelfs wanneer de woofer hard zn best aan het doen is...
Helpt het om als geplaatste isolatiemateriaal te vervangen door deze: http://www.rumoh.eu/damping-material/ba ... -50x70x5cm ?
Zo ja, op welke manier moet ik dit dan aanbrengen? Alleen tegen de wanden aan? Of alleen tegen 1 wand? Of moet ik m helemaal volproppen? (dat laatste lijkt me niet...)

Kort gezegd: wat moet ik doen om basgeluid te produceren uit deze speaker?

Verdere plaatjes:
Mogelijk is mijn isolatiemateriaal niet goed? Die 'baspoort' is een pvc-buis van 50mm. misschien die sowieso vervangen?
Mogelijk is mijn isolatiemateriaal niet goed? Die 'baspoort' is een pvc-buis van 50mm. misschien die sowieso vervangen?
IMG_1830.JPG
netjes ingefreesd
netjes ingefreesd
IMG_1856.JPG
IMG_1857.JPG
IMG_1860.JPG
IMG_1879.JPG
IMG_1956.JPG
IMG_1981.JPG
IMG_1982.JPG
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Maar goed: meten is weten anders zit het bescheten! :mrgreen:
Helemaal mee eens, maar als er hulp wordt aangeboden, dan loop je gewoon weg en opent een ander draadje met dezelfde vraag. :think: :think:
sevenup

Re: HELP geen basweergave met basreflex....

Bericht door sevenup »

Niet heel toevallig 1 van de woofers verkeerd om aangesloten (+ en -)?

Als ze in tegenfase staan blijft er ook niet veel laag over.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Heb je dezelfde maten aangehouden als in het ontwerp uit de link en gebruik je dezelfde woofer?
Is het middencompartiment ook hetzelfde, zodat de inhoud van de kast overeenkomt met het origineel?

Zo ja, dan klopt je basafstemming niet als je de baspijp dunner hebt gemaakt.

Maar dat verandert niets aan het rendementsverschil tussen de drivers. Je gebruikt een andere mid en een andere tweeter. Een filter dat daar helemaal niet bij hoort.
Dat gaat niet werken, zoals je nu hoort.

Zoals ds23man in het andere draadje al opmerkte zou ik na het plaatsen van een juiste baspijp de units eens opmeten en er een geschikt filter voor ontwerpen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hoeveel draadjes gaan we openen? Straks hebben we nog het HELP mijn mid speelt te hard en HELP mijn tweet staat te zacht.

Maar ik snap niet waarom je allerlei ontwerpen doorelkaar aan het husselen bent, of ben je van de knip en plak generatie? :rofl:

We hebben tegenwoordig zoveel mooie software tools om een luidspreker en filter te simuleren, als je dat een beetje onder de knie hebt, dan kun je een behoorlijk kloppend filter ontwerpen en hoef je daarna alleen nog maar wat fijn te tunen op smaak.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Laten we het zo zeggen: je gaat naar de sloperij en haalt een voorkant van een Reliant, het middenstuk van een 2CV, de achterkant van een Mercedes 200TD en plakt die aan elkaar. Denk niet dat je door de APK komt. :mrgreen: :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Inderdaad, nergens voor nodig. gewoon verder gaan in het originele topic....
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Slotje?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Gewoon de startpost verplaatsen naar het originele topic, en de rest in de Jiskefet. :lol:
maarten860

Hallo mede-forummers,

Uiteenlopende reacties zo op mijn oprechte vraagstelling.
Nee, ik ben geen ervaren speakerbouwer en ook geen elektrotechnicus. Helaas wordt om die reden mijn project direct gedevalueerd tot het resultaat van een zogenaamde knip-en-plak-generatie. Ieder zo'n kennis en kunde, zal ik maar zeggen... Bij deze dan ook mijn excuses voor mijn onkunde.
Vwb de software om het filter op te bouwen: ik heb ook hier geen ervaring mee. Om die reden heb ik geprobeerd een eigen draai te geven aan een bestaand project.

Verder kan ik opmerken dat de mid-range ingesloten zit in een 125mm pvc-buis, met daarin een stuk longhair wool. De bas en midrange zitten dus niet in hetzelfde compartiment te vinden. (zie de link van het project: http://speakerdesignworks.com/Finalists_3.html

Ik zal wel eerst nieuwe baspoorten bestellen en erin meubelen. Dan kijk er vanaf daar wel weer verder.
Jag

Bericht door Jag »

Je aanpak heeft denk ik wat meer structuur nodig :). Zomaar een andere bas reflex poort erin is niet zinnnig, je kan dat beter modelleren. Net als zo maar andere drivers gebruiken. Maar iedereen wil hier wel helpen met simuleren en filter ontwerp denk ik.
richard

Bericht door richard »

Laat je niet uit het veld slaan door de "ervaren" zelfbouwers die geen begrip kunnen tonen voor de onervarenen in het "vakgebied". Je zult je weg moeten vinden, hier zijn door de meer ervarenen al goede zoekrichtingen aangegeven.

Een erg creatief interieur trouwens. Zo te zien maak je wel meer zelf.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

maarten860 schreef:
Nee, ik ben geen ervaren speakerbouwer.......Om die reden heb ik geprobeerd een eigen draai te geven aan een bestaand project.
Contradictio in terminis :think:
Niet zo verstandig dus (die eigen draai).
maarten860 schreef:
Verder kan ik opmerken dat de mid-range ingesloten zit in een 125mm pvc-buis, met daarin een stuk longhair wool. De bas en midrange zitten dus niet in hetzelfde compartiment te vinden.

Ik heb nergens beweerd dat de midrange niet in een correcte behuizing zat. Ik beweer dat de nu gebruikte midrange bij hetzelfde toegevoerde vermogen veel meer lawaai maakt dan het exemplaar uit het oorspronkelijke ontwerp en dat mede daardoor het toegepaste filter niet bruikbaar is.
maarten860 schreef:
Ik zal wel eerst nieuwe baspoorten bestellen en erin meubelen.
Dat zou ik zeker doen. :goedzo:
maarten860

Na een weer een heel aantal dagen heb ik mijn baspoort aangepakt en de demping hier en daar wat weggehaald en vervangen door ander materiaal.
Tevens heb ik een andere stap ondernomen, namelijk door een andere versterker te installeren.

Voorheen had ik een Jolida 1501D (hybride buizenversterker) erop aangesloten. Dit is een zeer mooie versterker, zeker als je kijkt wat ie kost. Echter, deze had ik ooit aangeschaft om mijn B&O 1203 en KEF Carlton 3 aan te sturen.
In combinatie met deze nieuwe speakers is dit echt een gouden greep geweest. Op mijn huidige versterker (Onkyo TX-8050) is het geluid ook veel beter in te stellen. Op mijn Jolida was namelijk alleen een volumeknop aanwezig.

Nu ik dit heb geïnstalleerd komen de speakers veel meer tot leven. Het geluid is niet meer zo warm (in optiek van sommigen misschien blubberig...), maar zeer strak. Elk baslijntje en elke drumtik is te horen via de speakers.
Ik heb nog eens goed naar Editors - In Dream geluisterd op vinyl, via mijn Pro-Ject RPM 3.1 Genie en het klinkt ronduit fantastisch.

Dus, mede-forummers: voor wie geïnteresseerd is, heb ik een mooie hybride buizenversterker te koop staan ;)
IMG_2068.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”