Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Xeres »

Na het schuren etc. van mijn luidsprekerkasten heb ik mijn luidsprekers weer gemonteerd en aangesloten.

Meteen was duidelijk dat 1 van de drivers flink kraakt, iets wat hij eerder niet deed (tot eergisteren werkte hij perfect). Na wat wisselen van kabels, links, rechts etc... blijkt het de driver zelf te zijn.

Ik heb de driver er weer uitgehaald en het blijkt dat hij bij lichtjes induwen kraakt (aanloopt?). Geen idee hoe dit ineens kan maar belangrijker is... kan ik dit oplossen? Ik ben er ernstig ziek van (dat is nog een understatement....).

Kan iemand van jullie hier wat over vertellen? (ik hoop van wel).

R.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi Raymond.

Er zijn een aantal opties, het kan zijn dat de conus enigszins is uitgezakt en het kraken dus erg kan zijn in één positie van de driver en vrijwel weg kan zijn wanneer je de driver 180 graden draait.
Nu is het wel zo dat de conus van dit soort drivers niet snel uit zakt.
Het kan ook zijn dat de driver gevallen of gestoten is waardoor de magneet constructie niet meer recht is waardoor de spreekspoel aan loopt, dit zou met goed onderzoek zichtbaar moeten zijn, zie foto!!!
De korf zelf kan vervormd zijn door een valpartij.
Een andere mogelijkheid is dat de spreekspoelhouder te heet is geweest en daardoor van vorm veranderd is, dat deze nu bijvoorbeeld enigszins ovaal is in plaats van rond, waardoor deze kan aanlopen.
Er bestaat ook een kleine kans dat vuil door de spider heen in de luchtspleet van de spreeksspoelhouder terecht is gekomen wat vervolgens het kraken veroorzaakt.
Kun je wat foto's schieten van de driver?

De magneet is met lijm aangebracht op de korf, deze lijm kan (deels) loslaten, de spreekspoel zal dan op een gegeven moment gaan aanlopen naarmate de magneet schever komt te zitten.
Bijlagen
1.jpg
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Xeres »

Ha Olaf,

Je noemt een heel aantal oorzaken en helaas niet zoveel oplossingen, ik was daar al een beetje bang voor. Ik weet zeker dat de driver aangestoten, gevallen enzovoorts is...

Het enige wat ik me helaas wel voor kan stellen is "te heet" geworden. Niet door te spelen maar door solderen... op 1 van de draden zat ernstig veel soldeersel en dat heb ik weg gezogen, ik ben snel geweest maar wellicht niet snel genoeg?

Eerder heb ik de aansluitingen op de drivers "moeten" vervangen wellicht is de combinatie hiervan te veel geweest? In dat geval ben ik naast bang ook ernstig pissig...niet dat dit helpt overigens...

De Magneet en conus lijken vast te zitten en daarmee op de juiste plaats te zitten.

Ik heb een aantal foto's genomen de kwaliteit van mijn oude telefoon is niet heel best...maar ok
Bijlagen
IMG_0583.jpg
IMG_0586.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door ds23man »

Een slecht contact in de aansluitdraad kan ook een krakend geluid geven.
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Xeres »

Een slecht contact zou een welkome!! oplossing zijn. Echter kraakt/schuurt de luidspreker bij lichtjes indrukken (gedemonteerd uit de speaker) dus denk ik dat de aansluitingen geen of slechts een kleine rol spelen.

Inmiddels baal ik van mijn keuze (god mag weten waarom dit in mij opkwam) om iets te veranderen aan de aansluitingen..het was niet netjes maar het werkte tenslotte. Maar wel enorm bedankt voor de reactie/suggestie.

R.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Olaf Analogue »

Aan je soldeer werkzaamheden ligt het in ieder geval niet. Het draadje tussen de aansluit klemmen en de spreekspoel is niet in staat om zo veel warmte over te dragen dat daardoor de spreekspoel beschadigt.
Gewoonlijk wordt de spreekspoel te heet bij over belasting dus te hard spelen.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Chris_T »

Of het de spoel is die aanloopt kan je makkelijk achter komen.
Probeer de conus eenzijdig te belasten (met beleid), je kan dan voelen of de spoel ergens minder ruimte heeft.

Nog een mogelijkheid is dat de rolrand kraakt, hoewel de kans daarop klein is.
Het schijnt in ieder geval voor te komen bij canvas rolranden.
Of dat iets in de luchtspleet zit, stukje ijzervijzel o.i.d. :roll:
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Xeres »

Olaf Markus schreef:
Aan je soldeer werkzaamheden ligt het in ieder geval niet. Het draadje tussen de aansluit klemmen en de spreekspoel is niet in staat om zo veel warmte over te dragen dat daardoor de spreekspoel beschadigt.
Gewoonlijk wordt de spreekspoel te heet bij over belasting dus te hard spelen.

Aha!!... mmmmmhh, dat is "slecht" een schrale troost ben ik bang van... maar werpt de vraag op.....speel ik te hard..hahaha.

Dit is wellicht niet de plek, maar terwijl ik "hahaha" typ bedenk ik me dat het "sneuvelen" van mijn speakers niets voorstelt als ik het nieuws bekijk..

R.
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Xeres »

Chris_T schreef:
Of het de spoel is die aanloopt kan je makkelijk achter komen.
Probeer de conus eenzijdig te belasten (met beleid), je kan dan voelen of de spoel ergens minder ruimte heeft.

Nog een mogelijkheid is dat de rolrand kraakt, hoewel de kans daarop klein is.
Het schijnt in ieder geval voor te komen bij canvas rolranden.
Of dat iets in de luchtspleet zit, stukje ijzervijzel o.i.d. :roll:
Dat stukje ijzervijzel in de luchtspleet spreekt me wel aan, maar eh....hoe los ik dat op?

R.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door PAD »

Ha die Xeres, jammer van die luidspreker.

De enige optie die over blijft is volgens mij de luidspreker demonteren.
Ik ken wel iemand op het forum die dat kan, maar of deze tijd heeft...??
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door wouter »

Ik zou het met liefde proberen maar het centreren is vrij lastig bij deze driver (het moet ook weer in elkaar) en mijn ervaring met het losmaken van een geimpregneerde linnen dempring is dat het met aceton nauwelijks ging. Het was een Eminence Deltalite II 2512.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Olaf Analogue »

Voordeel is wel dat als dan blijkt dat de spreekspoel inderdaad verbrand is dat het dan niet meer terug in elkaar hoeft. :)
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door PAD »

Als je het niet probeert heb je ook niks. :-&
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Xeres »

Tegen beter weten in hoopte ik natuurlijk op een klein wonder zodat mijn dag goed zou beginnen.... Nou dat valt dus tegen...goh wat baal ik...

Ik moet maar op zoek naar een nieuw paar ben ik bang van. Dan kan ik daarna rustig kijken naar een reparatie... wordt een dure maand op deze manier.

R.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi Raymond.
Het enige mini strohalmpje wat ik je kan bieden is dat we er samen even naar kijken, twee zien er meer als één.
Ik rijdt elke dag van Utrecht naar Zeddam over de A12. Ik passeer Jouw woonplaats tussen 15:15 en 15:45 dus zou ik zo even langs kunnen rijden.
Dan kunnen we de unit bekijken en door meten.
Mag ik je vragen wat voor een versterker je gebruikt?
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Xeres »

Ha Olaf,

Ah nou dat zou geweldig!!! zijn als je dat zou willen doen. Ik gebruik als versterking de First One V1.3 van Lazycat.

R.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Olaf Analogue »

Prima, afspraak gemaakt via pb.
Alvast tot morgen middag.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door bas focal m180 »

Gezien het rendement, de door philips opgegeven belasting van 100 watt lijkt thermische overbelasting niet voor de hand liggen.

Stop er 10 watt in en het gaat goed luid.

Maargoed we zijn benieuwd of Olaf iets kan vinden.
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Xeres »

Vanmiddag is Olaf zo aardig geweest om langs te komen om te kijken en luisteren naar mijn Philips drivers. Minder aardig is dat hij moest concluderen dat ondanks dat de drivers goed meten een toch echt aanloopt/schuurt.

Deze tegenslag past uiteraard niet in de planning.. maar uithuilen en opnieuw beginnen dan maar..

Ik heb het huidige paar te koop voor diegene die slechts 1 exemplaar zoekt of de kapotte driver kan/wil reanimeren.

Ook ben ik nu op zoek naar een ander paartje Philips AD12202M/8. Mochten jullie interesse hebben of een paartje hebben liggen dan hoor ik het graag..

R.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door wouter »

Mocht het niet vlotten met de verkoop dan wil ik de unit wel voor je nakijken en dit gratis, maar uiteraard met het risico dat het niet lukt. Zo te zien is de stofkap te verwijderen dus centreren moet wel mogelijk zijn denk ik...
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Xeres »

wouter schreef:
Mocht het niet vlotten met de verkoop dan wil ik de unit wel voor je nakijken en dit gratis, maar uiteraard met het risico dat het niet lukt. Zo te zien is de stofkap te verwijderen dus centreren moet wel mogelijk zijn denk ik...
Ik weet uiteraard niet hoe het gaat lopen maar, nu al onwijs bedankt..

R.
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door Xeres »

Voor de duidelijkheid..... in het andere topic over dit onderwerp heb ik dit gepost:

Vanavond bleek dat de oorzaak van het aanlopen naar alle waarschijnlijkheid komt/kwam door oververhitting.

Dit werd geconcludeerd driver optisch te vergelijken met een goed werkend paar.

Blij ben ik uiteraard niet met deze conclusie maar duidelijkheid/eerlijkheid duurt het langst..

Ik hoop uiteraard dat iemand toch nog iets kan met deze fantastische luidsprekers...

R.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).

Bericht door wouter »

Als ze nog goed meten en dezelfde Rdc hebben zou ik me kunnen voorstellen dat het polijsten van de spreekspoel de boel weer werkend zou moeten kunnen krijgen. Het is de lijm of coating die waarschijnlijk is gaan bobbelen en daardoor net tegen iets aan loopt...
Plaats reactie