Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Moderator: Beheerdersteam
Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Na het schuren etc. van mijn luidsprekerkasten heb ik mijn luidsprekers weer gemonteerd en aangesloten.
Meteen was duidelijk dat 1 van de drivers flink kraakt, iets wat hij eerder niet deed (tot eergisteren werkte hij perfect). Na wat wisselen van kabels, links, rechts etc... blijkt het de driver zelf te zijn.
Ik heb de driver er weer uitgehaald en het blijkt dat hij bij lichtjes induwen kraakt (aanloopt?). Geen idee hoe dit ineens kan maar belangrijker is... kan ik dit oplossen? Ik ben er ernstig ziek van (dat is nog een understatement....).
Kan iemand van jullie hier wat over vertellen? (ik hoop van wel).
R.
Meteen was duidelijk dat 1 van de drivers flink kraakt, iets wat hij eerder niet deed (tot eergisteren werkte hij perfect). Na wat wisselen van kabels, links, rechts etc... blijkt het de driver zelf te zijn.
Ik heb de driver er weer uitgehaald en het blijkt dat hij bij lichtjes induwen kraakt (aanloopt?). Geen idee hoe dit ineens kan maar belangrijker is... kan ik dit oplossen? Ik ben er ernstig ziek van (dat is nog een understatement....).
Kan iemand van jullie hier wat over vertellen? (ik hoop van wel).
R.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Hoi Raymond.
Er zijn een aantal opties, het kan zijn dat de conus enigszins is uitgezakt en het kraken dus erg kan zijn in één positie van de driver en vrijwel weg kan zijn wanneer je de driver 180 graden draait.
Nu is het wel zo dat de conus van dit soort drivers niet snel uit zakt.
Het kan ook zijn dat de driver gevallen of gestoten is waardoor de magneet constructie niet meer recht is waardoor de spreekspoel aan loopt, dit zou met goed onderzoek zichtbaar moeten zijn, zie foto!!!
De korf zelf kan vervormd zijn door een valpartij.
Een andere mogelijkheid is dat de spreekspoelhouder te heet is geweest en daardoor van vorm veranderd is, dat deze nu bijvoorbeeld enigszins ovaal is in plaats van rond, waardoor deze kan aanlopen.
Er bestaat ook een kleine kans dat vuil door de spider heen in de luchtspleet van de spreeksspoelhouder terecht is gekomen wat vervolgens het kraken veroorzaakt.
Kun je wat foto's schieten van de driver?
De magneet is met lijm aangebracht op de korf, deze lijm kan (deels) loslaten, de spreekspoel zal dan op een gegeven moment gaan aanlopen naarmate de magneet schever komt te zitten.
Er zijn een aantal opties, het kan zijn dat de conus enigszins is uitgezakt en het kraken dus erg kan zijn in één positie van de driver en vrijwel weg kan zijn wanneer je de driver 180 graden draait.
Nu is het wel zo dat de conus van dit soort drivers niet snel uit zakt.
Het kan ook zijn dat de driver gevallen of gestoten is waardoor de magneet constructie niet meer recht is waardoor de spreekspoel aan loopt, dit zou met goed onderzoek zichtbaar moeten zijn, zie foto!!!
De korf zelf kan vervormd zijn door een valpartij.
Een andere mogelijkheid is dat de spreekspoelhouder te heet is geweest en daardoor van vorm veranderd is, dat deze nu bijvoorbeeld enigszins ovaal is in plaats van rond, waardoor deze kan aanlopen.
Er bestaat ook een kleine kans dat vuil door de spider heen in de luchtspleet van de spreeksspoelhouder terecht is gekomen wat vervolgens het kraken veroorzaakt.
Kun je wat foto's schieten van de driver?
De magneet is met lijm aangebracht op de korf, deze lijm kan (deels) loslaten, de spreekspoel zal dan op een gegeven moment gaan aanlopen naarmate de magneet schever komt te zitten.
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Ha Olaf,
Je noemt een heel aantal oorzaken en helaas niet zoveel oplossingen, ik was daar al een beetje bang voor. Ik weet zeker dat de driver aangestoten, gevallen enzovoorts is...
Het enige wat ik me helaas wel voor kan stellen is "te heet" geworden. Niet door te spelen maar door solderen... op 1 van de draden zat ernstig veel soldeersel en dat heb ik weg gezogen, ik ben snel geweest maar wellicht niet snel genoeg?
Eerder heb ik de aansluitingen op de drivers "moeten" vervangen wellicht is de combinatie hiervan te veel geweest? In dat geval ben ik naast bang ook ernstig pissig...niet dat dit helpt overigens...
De Magneet en conus lijken vast te zitten en daarmee op de juiste plaats te zitten.
Ik heb een aantal foto's genomen de kwaliteit van mijn oude telefoon is niet heel best...maar ok
Je noemt een heel aantal oorzaken en helaas niet zoveel oplossingen, ik was daar al een beetje bang voor. Ik weet zeker dat de driver aangestoten, gevallen enzovoorts is...
Het enige wat ik me helaas wel voor kan stellen is "te heet" geworden. Niet door te spelen maar door solderen... op 1 van de draden zat ernstig veel soldeersel en dat heb ik weg gezogen, ik ben snel geweest maar wellicht niet snel genoeg?
Eerder heb ik de aansluitingen op de drivers "moeten" vervangen wellicht is de combinatie hiervan te veel geweest? In dat geval ben ik naast bang ook ernstig pissig...niet dat dit helpt overigens...
De Magneet en conus lijken vast te zitten en daarmee op de juiste plaats te zitten.
Ik heb een aantal foto's genomen de kwaliteit van mijn oude telefoon is niet heel best...maar ok
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28474
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Een slecht contact in de aansluitdraad kan ook een krakend geluid geven.
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Een slecht contact zou een welkome!! oplossing zijn. Echter kraakt/schuurt de luidspreker bij lichtjes indrukken (gedemonteerd uit de speaker) dus denk ik dat de aansluitingen geen of slechts een kleine rol spelen.
Inmiddels baal ik van mijn keuze (god mag weten waarom dit in mij opkwam) om iets te veranderen aan de aansluitingen..het was niet netjes maar het werkte tenslotte. Maar wel enorm bedankt voor de reactie/suggestie.
R.
Inmiddels baal ik van mijn keuze (god mag weten waarom dit in mij opkwam) om iets te veranderen aan de aansluitingen..het was niet netjes maar het werkte tenslotte. Maar wel enorm bedankt voor de reactie/suggestie.
R.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Aan je soldeer werkzaamheden ligt het in ieder geval niet. Het draadje tussen de aansluit klemmen en de spreekspoel is niet in staat om zo veel warmte over te dragen dat daardoor de spreekspoel beschadigt.
Gewoonlijk wordt de spreekspoel te heet bij over belasting dus te hard spelen.
Gewoonlijk wordt de spreekspoel te heet bij over belasting dus te hard spelen.
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Of het de spoel is die aanloopt kan je makkelijk achter komen.
Probeer de conus eenzijdig te belasten (met beleid), je kan dan voelen of de spoel ergens minder ruimte heeft.
Nog een mogelijkheid is dat de rolrand kraakt, hoewel de kans daarop klein is.
Het schijnt in ieder geval voor te komen bij canvas rolranden.
Of dat iets in de luchtspleet zit, stukje ijzervijzel o.i.d.
Probeer de conus eenzijdig te belasten (met beleid), je kan dan voelen of de spoel ergens minder ruimte heeft.
Nog een mogelijkheid is dat de rolrand kraakt, hoewel de kans daarop klein is.
Het schijnt in ieder geval voor te komen bij canvas rolranden.
Of dat iets in de luchtspleet zit, stukje ijzervijzel o.i.d.
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Olaf Markus schreef:Aan je soldeer werkzaamheden ligt het in ieder geval niet. Het draadje tussen de aansluit klemmen en de spreekspoel is niet in staat om zo veel warmte over te dragen dat daardoor de spreekspoel beschadigt.
Gewoonlijk wordt de spreekspoel te heet bij over belasting dus te hard spelen.
Aha!!... mmmmmhh, dat is "slecht" een schrale troost ben ik bang van... maar werpt de vraag op.....speel ik te hard..hahaha.
Dit is wellicht niet de plek, maar terwijl ik "hahaha" typ bedenk ik me dat het "sneuvelen" van mijn speakers niets voorstelt als ik het nieuws bekijk..
R.
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Dat stukje ijzervijzel in de luchtspleet spreekt me wel aan, maar eh....hoe los ik dat op?Chris_T schreef:Of het de spoel is die aanloopt kan je makkelijk achter komen.
Probeer de conus eenzijdig te belasten (met beleid), je kan dan voelen of de spoel ergens minder ruimte heeft.
Nog een mogelijkheid is dat de rolrand kraakt, hoewel de kans daarop klein is.
Het schijnt in ieder geval voor te komen bij canvas rolranden.
Of dat iets in de luchtspleet zit, stukje ijzervijzel o.i.d.
R.
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Ha die Xeres, jammer van die luidspreker.
De enige optie die over blijft is volgens mij de luidspreker demonteren.
Ik ken wel iemand op het forum die dat kan, maar of deze tijd heeft...??
De enige optie die over blijft is volgens mij de luidspreker demonteren.
Ik ken wel iemand op het forum die dat kan, maar of deze tijd heeft...??
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Ik zou het met liefde proberen maar het centreren is vrij lastig bij deze driver (het moet ook weer in elkaar) en mijn ervaring met het losmaken van een geimpregneerde linnen dempring is dat het met aceton nauwelijks ging. Het was een Eminence Deltalite II 2512.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Voordeel is wel dat als dan blijkt dat de spreekspoel inderdaad verbrand is dat het dan niet meer terug in elkaar hoeft. 
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Tegen beter weten in hoopte ik natuurlijk op een klein wonder zodat mijn dag goed zou beginnen.... Nou dat valt dus tegen...goh wat baal ik...
Ik moet maar op zoek naar een nieuw paar ben ik bang van. Dan kan ik daarna rustig kijken naar een reparatie... wordt een dure maand op deze manier.
R.
Ik moet maar op zoek naar een nieuw paar ben ik bang van. Dan kan ik daarna rustig kijken naar een reparatie... wordt een dure maand op deze manier.
R.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Hoi Raymond.
Het enige mini strohalmpje wat ik je kan bieden is dat we er samen even naar kijken, twee zien er meer als één.
Ik rijdt elke dag van Utrecht naar Zeddam over de A12. Ik passeer Jouw woonplaats tussen 15:15 en 15:45 dus zou ik zo even langs kunnen rijden.
Dan kunnen we de unit bekijken en door meten.
Mag ik je vragen wat voor een versterker je gebruikt?
Het enige mini strohalmpje wat ik je kan bieden is dat we er samen even naar kijken, twee zien er meer als één.
Ik rijdt elke dag van Utrecht naar Zeddam over de A12. Ik passeer Jouw woonplaats tussen 15:15 en 15:45 dus zou ik zo even langs kunnen rijden.
Dan kunnen we de unit bekijken en door meten.
Mag ik je vragen wat voor een versterker je gebruikt?
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Ha Olaf,
Ah nou dat zou geweldig!!! zijn als je dat zou willen doen. Ik gebruik als versterking de First One V1.3 van Lazycat.
R.
Ah nou dat zou geweldig!!! zijn als je dat zou willen doen. Ik gebruik als versterking de First One V1.3 van Lazycat.
R.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Prima, afspraak gemaakt via pb.
Alvast tot morgen middag.
Alvast tot morgen middag.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Gezien het rendement, de door philips opgegeven belasting van 100 watt lijkt thermische overbelasting niet voor de hand liggen.
Stop er 10 watt in en het gaat goed luid.
Maargoed we zijn benieuwd of Olaf iets kan vinden.
Stop er 10 watt in en het gaat goed luid.
Maargoed we zijn benieuwd of Olaf iets kan vinden.
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Vanmiddag is Olaf zo aardig geweest om langs te komen om te kijken en luisteren naar mijn Philips drivers. Minder aardig is dat hij moest concluderen dat ondanks dat de drivers goed meten een toch echt aanloopt/schuurt.
Deze tegenslag past uiteraard niet in de planning.. maar uithuilen en opnieuw beginnen dan maar..
Ik heb het huidige paar te koop voor diegene die slechts 1 exemplaar zoekt of de kapotte driver kan/wil reanimeren.
Ook ben ik nu op zoek naar een ander paartje Philips AD12202M/8. Mochten jullie interesse hebben of een paartje hebben liggen dan hoor ik het graag..
R.
Deze tegenslag past uiteraard niet in de planning.. maar uithuilen en opnieuw beginnen dan maar..
Ik heb het huidige paar te koop voor diegene die slechts 1 exemplaar zoekt of de kapotte driver kan/wil reanimeren.
Ook ben ik nu op zoek naar een ander paartje Philips AD12202M/8. Mochten jullie interesse hebben of een paartje hebben liggen dan hoor ik het graag..
R.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Mocht het niet vlotten met de verkoop dan wil ik de unit wel voor je nakijken en dit gratis, maar uiteraard met het risico dat het niet lukt. Zo te zien is de stofkap te verwijderen dus centreren moet wel mogelijk zijn denk ik...
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Ik weet uiteraard niet hoe het gaat lopen maar, nu al onwijs bedankt..wouter schreef:Mocht het niet vlotten met de verkoop dan wil ik de unit wel voor je nakijken en dit gratis, maar uiteraard met het risico dat het niet lukt. Zo te zien is de stofkap te verwijderen dus centreren moet wel mogelijk zijn denk ik...
R.
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Voor de duidelijkheid..... in het andere topic over dit onderwerp heb ik dit gepost:
Vanavond bleek dat de oorzaak van het aanlopen naar alle waarschijnlijkheid komt/kwam door oververhitting.
Dit werd geconcludeerd driver optisch te vergelijken met een goed werkend paar.
Blij ben ik uiteraard niet met deze conclusie maar duidelijkheid/eerlijkheid duurt het langst..
Ik hoop uiteraard dat iemand toch nog iets kan met deze fantastische luidsprekers...
R.
Vanavond bleek dat de oorzaak van het aanlopen naar alle waarschijnlijkheid komt/kwam door oververhitting.
Dit werd geconcludeerd driver optisch te vergelijken met een goed werkend paar.
Blij ben ik uiteraard niet met deze conclusie maar duidelijkheid/eerlijkheid duurt het langst..
Ik hoop uiteraard dat iemand toch nog iets kan met deze fantastische luidsprekers...
R.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Philips AD12202M/8 probleem (help!).
Als ze nog goed meten en dezelfde Rdc hebben zou ik me kunnen voorstellen dat het polijsten van de spreekspoel de boel weer werkend zou moeten kunnen krijgen. Het is de lijm of coating die waarschijnlijk is gaan bobbelen en daardoor net tegen iets aan loopt...
