Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Gaap, Bas, gaap...

Ondertussen, terwijl jullie het druk hadden met lol maken, ben ik druk bezig geweest met het maken van een schema en een layout.
Inschakel 1.png
inschakel 2.png
De keuze voor de dipswitch is simpel, die heb ik nog op voorraad, en in tegenstelling tot een pinheader met een jumper, kun je hier de jumper niet kwijtraken.
Ik ga morgen wel nog even nakijken aan de hand van de datasheets, of de pinning van de torren klopt met de layout.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Klopt hoor O:)
Niet voor de BS170 , die zit net andersom als de 2N7000, platte vlak aan de andere kant.
Wel een hoop schakelaar voor iets wat niet dient, er zat toch niks te regelen in de versterker :? .
En voor de regeling bij de fasedraaier staat de versterker toch al aan :wink:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Ik heb voor de 2N7000 gekozen omdat ik daar een library pakketje voor kon vinden. beide zitten namelijk niet standaard in Eagle.
Kan wel zelf een standaard symbool gaan aanpassen, maar dat vind ik met dingen met meer dan twee pootjes eraan een beetje tricky. :lol:

Dan gaan we het even hebben over de grote elco's. die zitten er namelijk niet standaard in.
Oorspronkelijk horen er 6 stuks 3300uF/100 Volt in te zitten.
Nu wil het geval dat de eindtrap draait op een railspanning van dik over de 90 VDC symmetrisch.
Dat komt dus gevaarlijk dicht bij de maximale werkspanning van de elco's.
Dus besloot een van de vorige eigenaren om de 6 te vervangen door twee stuks van 10.000 bij 160 VDC max. :shock:
Hieronder een foto van het HTforum waar de twee naast elkaar staan.
DSC03969.jpg
Daar kan ik op zich best mee leven.
Ik heb wel nog overwogen om de boel om te bouwen naar origineel met nieuwe elco's, echter moeilijk verkrijgbaar en prijzig in deze waarde. dus doen we het maar hier mee.
Echter de manier waarop het gemonteerd zat was een beetje knullig, daar viel nog wel wat aan te verbeteren.
Er zijn beugels om grote elco's verticaal te monteren gebruikt. kan op zich wel, maar die "zijflapjes" zijn geen gezicht.
Zoals hieronder zichtbaar is op deze foto uit de tijd dat ik dat ik de Powerplant binnenkreeg :
IMG_1010.JPG
Dus even met de Proxxon aangepast...
Een M4 boutje met borgmoer houdt de boel ook beter bij elkaar, en voor een goede grip is een stukje tochtstrip in de beugel geplaatst.
IMG_1068.JPG
IMG_1563.JPG
Een ander puntje is de bedradig naar de elko's. ik vind het namelijk geen porum om aarde draad voor gelijkspanning te gebruiken. dat geeft alleen maar verwarring.
Dus is die bedrading aangepast naar rood en zwart, zoals het hoort. natuurlijk gelijk de montage van de witte Mundorf 100nF condensatortjes goed aangepakt met soldeerogen en krimpkous.

Zo ziet het er al weer een stuk beter uit.
IMG_1565.JPG
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 09 nov 2015, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

En het Netspannings-ingangsfilter met het door Anne ontworpen Add-on bordje zit ook op z'n plek.
IMG_1567.JPG
IMG_1566.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Gaat goed vooruit met een oog voor schoonheid :D
Jammer, kastje dicht, poppetje gezien :lol:
Die 100nF over de elco's, zie er het nut niet van bij een versterker voor 50Hz, maar kan ook geen kwaad O:)
Ze zitten eigenlijk wel aan het verkeerde eind, zouden op de print horen.Heeft niet veel zin om voor hoge frequenties te ontkoppelen en er dan "lange" draden tussen te hangen.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Daar heb je wel een puntje.
Nu is dat heel simpel om op te lossen, want op de PCB zat oorspronkelijk naast iedere elco een 100nF condensator.
Het is geen probleem om er daar 2 bij te steken.

Ik ben wel nog tegen een ander probleemje aangelopen.
Er is namelijk een pootje van Q10 gebroken, deze schakelt de ventilator.
Nu is het mijn plan om deze door een BD139 te vervangen, en deze plat op een stukje dichtbij gelegen metaal te monteren.
Dan ben ik meteen die rare koelflap ook kwijt.
Goed plan, of kan ik daar beter een andere tor voor pakken ?
IMG_1573.JPG
8099.png
BD139.PDF
(51.01 KiB) 60 keer gedownload
MPS8599-8099.pdf
(148.8 KiB) 98 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Geen wonder dat het afbreekt bij al die werkzaamheden.Elke keer, als je er tegen komt, buigen de pootjes :(
Elektrisch geen bezwaar om er een BD139 voor te gebruiken.Zal wel koelen zonder blazen (vin) O:)
Wel andere volgorde van aansluitingen en de gaatjes zijn dan ook te klein #-o .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Wel andere volgorde van aansluitingen en de gaatjes zijn dan ook te klein #-o
Dat laatste is heel simpel op te lossen door losse draadjes aan de pootjes te solderen.
Ik was sowieso niet van plan om die grootje pootjes in die kleine gaatjes te proppen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
Wel andere volgorde van aansluitingen en de gaatjes zijn dan ook te klein #-o
Dat laatste is heel simpel op te lossen door losse draadjes aan de pootjes te solderen.
Ik was sowieso niet van plan om die grootje pootjes in die kleine gaatjes te proppen.
De vijl erover tot ze dun genoeg zijn ? :sure: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

De volgende aanpassing borduurt voor op de aanpassingen aan de grote elco's.
De Powerplant heeft een actieve koeling aan boord, met een ventilator dus.
Zoals we op onderstaande foto kunnen zien zat deze oorspronkelijk op de plek waar nu zo'n grote blauwe elco zit.
DSC03968.jpg
Na de verbouwing door een van de vorige eigenaars (niet Walt) is deze naar linksachter aan de buitenkant verplaatst, ook vlakbij de eindtrap.
Wat ik van verschillende kanten lees en hoorde is dat de koeling niet al te best zou zijn.
Niet zo heel vreemd als we kijken naar hoe dat gemonteerd zat :
IMG_1069.JPG
Zo'n beetje de helft van de luchtdoorvoer is afgesloten met metaal, die paar gaten helpen er niet veel aan...
Dat vraagt dus om grondige maatregelen, uitgevoerd door mijn goede vriend Proxxon.
IMG_1070.JPG
Kiekeboe !
IMG_1080.JPG
En de ventilator gemonteerd, nu kan hij goed ademen. :D
IMG_1087.JPG
Daar uit voortvolgend viel mij het volgende op : bij veel audio-apparaten die veel warmte produceren (zoals versterkers) is vaak de bodemplaat flink geperforeerd.
Dit is natuurlijk om de convectie te stimuleren, koele lucht komt binnen, warmt op, en verdwijnt weer aan de bovenkant naar buiten.
Gek genoeg zitten er in de bodemplaat van de Powerplant wel koelsleuven, maar niet daar waar het versterker blok gemonteerd zit. :shock:
Daar is het namelijk een massieve plak staal.
Dus gaan we daar even een leuk gaatje in zagen zodat de aanvoer voor de ventilator wat verbeterd word.
Met de Proxxon is dat geen doen. (staal is 2 mm dik.) dus hier mocht zijn grote broer aan de slag. die is ook groen. :lol:
IMG_1552.JPG
IMG_1557.JPG
Beetje afvijlen, zwarte viltstift erlangs, en voila, een mooi ventilatie luikje. :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Je hebt toch wel eerst een simulatie gedaan om te weten waar de gaten moeten komen voor een optimale luchtstroming ? :lol:
Nu nog een mooi roostertje om het gat in de bodem af te dichten zeker \:D/
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Roostertje kan, maar zie d'r niet echt het nut niet van in.
Stof zal er toch wel in komen, of er nu wel of geen rooster in zit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Waar haal je de tijd en het geduld vandaan Ray? Ik had 'm allang in de kliko gekieperd!
SSassen schreef:
In de kliko met dat apparaat, dit is echt zonde van je tijd naar mijn bescheiden mening.
SSassen schreef:
Walt schreef:
Hoe is het met dit beestje?
Enkeltje kliko?
ds23man schreef:
Kliko

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :twisted: :twisted: :twisted:

IMG_1163.JPG

Nu jullie weer !! :rofl: :rofl: :rofl:

(ter verduidelijking, op de foto stuurt de generator van de powerplant een gloeilamp van 100 Watt aan. het display geeft de aanduiding "48W".
dit is het gemeten afgegeven vermogen, klopt volgens mij niet omdat dit de versie is met uitgangstrafo.
eens kijken of ik daar nog iets aan kan doen.)

In ieder geval, hij werkt weer. :D :yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
SSassen schreef:
Waar haal je de tijd en het geduld vandaan Ray? Ik had 'm allang in de kliko gekieperd!
SSassen schreef:
In de kliko met dat apparaat, dit is echt zonde van je tijd naar mijn bescheiden mening.
SSassen schreef:
Walt schreef:
Hoe is het met dit beestje?
Enkeltje kliko?
ds23man schreef:
Kliko
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :twisted: :twisted: :twisted:
Nu jullie weer !! :rofl: :rofl: :rofl:

(ter verduidelijking, op de foto stuurt de generator van de powerplant een gloeilamp van 100 Watt aan. het display geeft de aanduiding "48W".
dit is het gemeten afgegeven vermogen, klopt volgens mij niet omdat dit de versie is met uitgangstrafo.
eens kijken of ik daar nog iets aan kan doen.)

In ieder geval, hij werkt weer. :D :yeah: :yeah:
Gelukkig sta ik niet in dat rijtje :D
Nog iets voor het "probleem" :lol:
Anne
Bijlagen
Itrfo.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Jij bedoelt een extra winding om die stroomtrafo leggen, Anne ?
Volgens mij is dat ook in de software mogelijk, moet ik even voor in de service manual duiken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Jij bedoelt een extra winding om die stroomtrafo leggen, Anne ?
Volgens mij is dat ook in de software mogelijk, moet ik even voor in de service manual duiken.
Eerst maar even duiken dan ? =P~
En ja, dubbel stroom meten geeft dubbel vermogen opgeven.Is per slot bij dezelfde spanning.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

@Anne, nog even over het rechter schemaatje dat je bedacht had.
Ik begrijp dat 1 x de schakeling voldoende is voor beide kanalen, of beter 2 x apart opbouwen ?
Ebesp.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Een keer is genoeg hoor.R17 is van een kant, R18 van de andere.Door elk gaat ong. 2mA .De gezamelijke stroom (bijna 5mA) gaat dan via de transistors door de LED (staat hier niet bij ?). Die gaat dan aan als de eindversterker stroom krijgt.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Dat LED'je heb ik in mijn eigen schema erbij gezet.
Inschakel%201.png
Ik dacht wel dat het voor beide versterker trappen zou zijn, aan te notitie van de weerstanden te zien.
Maar ik wilde graag iedere twijfel uitsluiten.

Het zou per slot van rekening best wel jammer zijn als het in dit stadium nog zou misgaan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Ik heb nog een modificatie uitgevoerd.
Het betreft hier de 4 losse koelelementjes die op de drivertorren in het midden van de versterker zitten.
Ze worden namelijk knap heet tijdens bedrijf. heter dan het grote koelblok in ieder geval.
Ik ben dan ook ervan overtuigd dat de problemen in het verleden zijn veroorzaakt doordat deze torren chronisch te heet werden.
Dat kan nooit goed zijn voor een slecht gekoelde halfgeleider.
Nu is de constructie niet van dien aard dat er even een ander model standaard koelblokje aangeplakt kan worden.
Dus moet er iets op maat gemaakt worden, aldus geschiede...

Ik begon met twee stukjes 20 x 20 mm aluminium hoekprofiel af te zagen, en ieder van deze gemonteerd op 2 torren
IMG_1594.JPG
IMG_1596.JPG
Vervolgens een plaatje koper gezaagd, en voor een betere convectie van een aantal gaatjes voorzien.
Het geheel vervolgens gemonteerd op de twee hoekprofieltjes, en natuurlijk voorzien van een beetje warmtegeleidende pasta.
IMG_1598.JPG
IMG_1599.JPG
Plan was eigenlijk om op het koperplaatje een processorkoeler (zo'n kleine ventilator) te monteren,
maar dat ging niet meer omdat er nog maar een paar millimeter ruimte is tussen het koperplaatje en de binnenzijde van het deksel.
In ieder geval zijn de drivers nu een stuk beter gekoeld dan eerst.

trouwens, ik kwam er laatst achter dat triodedick ook iets dergelijks als dit gebouwd heeft.
Het is gebaseerd op een bouwpakketje met een XR2206 sinusgenerator, en een Hypex UCD180 module voor de spierballen.
Leuk stukje engineering, lees hier het hele verhaal :
http://www.audio-creative.nl/hifi/audio ... power-tps/
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Ben je zelf ondertussen niet te heet gelopen, al dat extra werk ? :lol:
En nu is 't ie nog zwaarder geworden :shock:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Ik ben al blij dat ie het weer doet !
:lol: :yeah: :bounce: :bounce:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Leeuwarden »

Hoe klinkt ie?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Zo heet als boter...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Leeuwarden »

Nee Ray, niet hoe ie voelt maar hoe ie klinkt!
Plaats reactie