Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Gaap, Bas, gaap...
Ondertussen, terwijl jullie het druk hadden met lol maken, ben ik druk bezig geweest met het maken van een schema en een layout.
De keuze voor de dipswitch is simpel, die heb ik nog op voorraad, en in tegenstelling tot een pinheader met een jumper, kun je hier de jumper niet kwijtraken.
Ik ga morgen wel nog even nakijken aan de hand van de datasheets, of de pinning van de torren klopt met de layout.
Ondertussen, terwijl jullie het druk hadden met lol maken, ben ik druk bezig geweest met het maken van een schema en een layout.
De keuze voor de dipswitch is simpel, die heb ik nog op voorraad, en in tegenstelling tot een pinheader met een jumper, kun je hier de jumper niet kwijtraken.
Ik ga morgen wel nog even nakijken aan de hand van de datasheets, of de pinning van de torren klopt met de layout.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Klopt hoor
Niet voor de BS170 , die zit net andersom als de 2N7000, platte vlak aan de andere kant.
Wel een hoop schakelaar voor iets wat niet dient, er zat toch niks te regelen in de versterker
.
En voor de regeling bij de fasedraaier staat de versterker toch al aan
Anne
Niet voor de BS170 , die zit net andersom als de 2N7000, platte vlak aan de andere kant.
Wel een hoop schakelaar voor iets wat niet dient, er zat toch niks te regelen in de versterker
En voor de regeling bij de fasedraaier staat de versterker toch al aan
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Ik heb voor de 2N7000 gekozen omdat ik daar een library pakketje voor kon vinden. beide zitten namelijk niet standaard in Eagle.
Kan wel zelf een standaard symbool gaan aanpassen, maar dat vind ik met dingen met meer dan twee pootjes eraan een beetje tricky.
Dan gaan we het even hebben over de grote elco's. die zitten er namelijk niet standaard in.
Oorspronkelijk horen er 6 stuks 3300uF/100 Volt in te zitten.
Nu wil het geval dat de eindtrap draait op een railspanning van dik over de 90 VDC symmetrisch.
Dat komt dus gevaarlijk dicht bij de maximale werkspanning van de elco's.
Dus besloot een van de vorige eigenaren om de 6 te vervangen door twee stuks van 10.000 bij 160 VDC max.
Hieronder een foto van het HTforum waar de twee naast elkaar staan.
Daar kan ik op zich best mee leven.
Ik heb wel nog overwogen om de boel om te bouwen naar origineel met nieuwe elco's, echter moeilijk verkrijgbaar en prijzig in deze waarde. dus doen we het maar hier mee.
Echter de manier waarop het gemonteerd zat was een beetje knullig, daar viel nog wel wat aan te verbeteren.
Er zijn beugels om grote elco's verticaal te monteren gebruikt. kan op zich wel, maar die "zijflapjes" zijn geen gezicht.
Zoals hieronder zichtbaar is op deze foto uit de tijd dat ik dat ik de Powerplant binnenkreeg :
Dus even met de Proxxon aangepast...
Een M4 boutje met borgmoer houdt de boel ook beter bij elkaar, en voor een goede grip is een stukje tochtstrip in de beugel geplaatst.
Een ander puntje is de bedradig naar de elko's. ik vind het namelijk geen porum om aarde draad voor gelijkspanning te gebruiken. dat geeft alleen maar verwarring.
Dus is die bedrading aangepast naar rood en zwart, zoals het hoort. natuurlijk gelijk de montage van de witte Mundorf 100nF condensatortjes goed aangepakt met soldeerogen en krimpkous.
Zo ziet het er al weer een stuk beter uit.
Kan wel zelf een standaard symbool gaan aanpassen, maar dat vind ik met dingen met meer dan twee pootjes eraan een beetje tricky.
Dan gaan we het even hebben over de grote elco's. die zitten er namelijk niet standaard in.
Oorspronkelijk horen er 6 stuks 3300uF/100 Volt in te zitten.
Nu wil het geval dat de eindtrap draait op een railspanning van dik over de 90 VDC symmetrisch.
Dat komt dus gevaarlijk dicht bij de maximale werkspanning van de elco's.
Dus besloot een van de vorige eigenaren om de 6 te vervangen door twee stuks van 10.000 bij 160 VDC max.
Hieronder een foto van het HTforum waar de twee naast elkaar staan.
Daar kan ik op zich best mee leven.
Ik heb wel nog overwogen om de boel om te bouwen naar origineel met nieuwe elco's, echter moeilijk verkrijgbaar en prijzig in deze waarde. dus doen we het maar hier mee.
Echter de manier waarop het gemonteerd zat was een beetje knullig, daar viel nog wel wat aan te verbeteren.
Er zijn beugels om grote elco's verticaal te monteren gebruikt. kan op zich wel, maar die "zijflapjes" zijn geen gezicht.
Zoals hieronder zichtbaar is op deze foto uit de tijd dat ik dat ik de Powerplant binnenkreeg :
Dus even met de Proxxon aangepast...
Een M4 boutje met borgmoer houdt de boel ook beter bij elkaar, en voor een goede grip is een stukje tochtstrip in de beugel geplaatst.
Een ander puntje is de bedradig naar de elko's. ik vind het namelijk geen porum om aarde draad voor gelijkspanning te gebruiken. dat geeft alleen maar verwarring.
Dus is die bedrading aangepast naar rood en zwart, zoals het hoort. natuurlijk gelijk de montage van de witte Mundorf 100nF condensatortjes goed aangepakt met soldeerogen en krimpkous.
Zo ziet het er al weer een stuk beter uit.
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 09 nov 2015, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
En het Netspannings-ingangsfilter met het door Anne ontworpen Add-on bordje zit ook op z'n plek.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Gaat goed vooruit met een oog voor schoonheid
Jammer, kastje dicht, poppetje gezien
Die 100nF over de elco's, zie er het nut niet van bij een versterker voor 50Hz, maar kan ook geen kwaad
Ze zitten eigenlijk wel aan het verkeerde eind, zouden op de print horen.Heeft niet veel zin om voor hoge frequenties te ontkoppelen en er dan "lange" draden tussen te hangen.
Anne
Jammer, kastje dicht, poppetje gezien
Die 100nF over de elco's, zie er het nut niet van bij een versterker voor 50Hz, maar kan ook geen kwaad
Ze zitten eigenlijk wel aan het verkeerde eind, zouden op de print horen.Heeft niet veel zin om voor hoge frequenties te ontkoppelen en er dan "lange" draden tussen te hangen.
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Daar heb je wel een puntje.
Nu is dat heel simpel om op te lossen, want op de PCB zat oorspronkelijk naast iedere elco een 100nF condensator.
Het is geen probleem om er daar 2 bij te steken.
Ik ben wel nog tegen een ander probleemje aangelopen.
Er is namelijk een pootje van Q10 gebroken, deze schakelt de ventilator.
Nu is het mijn plan om deze door een BD139 te vervangen, en deze plat op een stukje dichtbij gelegen metaal te monteren.
Dan ben ik meteen die rare koelflap ook kwijt.
Goed plan, of kan ik daar beter een andere tor voor pakken ?
Nu is dat heel simpel om op te lossen, want op de PCB zat oorspronkelijk naast iedere elco een 100nF condensator.
Het is geen probleem om er daar 2 bij te steken.
Ik ben wel nog tegen een ander probleemje aangelopen.
Er is namelijk een pootje van Q10 gebroken, deze schakelt de ventilator.
Nu is het mijn plan om deze door een BD139 te vervangen, en deze plat op een stukje dichtbij gelegen metaal te monteren.
Dan ben ik meteen die rare koelflap ook kwijt.
Goed plan, of kan ik daar beter een andere tor voor pakken ?
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Geen wonder dat het afbreekt bij al die werkzaamheden.Elke keer, als je er tegen komt, buigen de pootjes
Elektrisch geen bezwaar om er een BD139 voor te gebruiken.Zal wel koelen zonder blazen (vin)
Wel andere volgorde van aansluitingen en de gaatjes zijn dan ook te klein
.
Anne
Elektrisch geen bezwaar om er een BD139 voor te gebruiken.Zal wel koelen zonder blazen (vin)
Wel andere volgorde van aansluitingen en de gaatjes zijn dan ook te klein
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Dat laatste is heel simpel op te lossen door losse draadjes aan de pootjes te solderen.Ah!buis schreef:Wel andere volgorde van aansluitingen en de gaatjes zijn dan ook te klein![]()
Ik was sowieso niet van plan om die grootje pootjes in die kleine gaatjes te proppen.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
De vijl erover tot ze dun genoeg zijn ?ray5150 schreef:Dat laatste is heel simpel op te lossen door losse draadjes aan de pootjes te solderen.Ah!buis schreef:Wel andere volgorde van aansluitingen en de gaatjes zijn dan ook te klein![]()
Ik was sowieso niet van plan om die grootje pootjes in die kleine gaatjes te proppen.
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
De volgende aanpassing borduurt voor op de aanpassingen aan de grote elco's.
De Powerplant heeft een actieve koeling aan boord, met een ventilator dus.
Zoals we op onderstaande foto kunnen zien zat deze oorspronkelijk op de plek waar nu zo'n grote blauwe elco zit.
Na de verbouwing door een van de vorige eigenaars (niet Walt) is deze naar linksachter aan de buitenkant verplaatst, ook vlakbij de eindtrap.
Wat ik van verschillende kanten lees en hoorde is dat de koeling niet al te best zou zijn.
Niet zo heel vreemd als we kijken naar hoe dat gemonteerd zat :
Zo'n beetje de helft van de luchtdoorvoer is afgesloten met metaal, die paar gaten helpen er niet veel aan...
Dat vraagt dus om grondige maatregelen, uitgevoerd door mijn goede vriend Proxxon.
Kiekeboe !
En de ventilator gemonteerd, nu kan hij goed ademen.
Daar uit voortvolgend viel mij het volgende op : bij veel audio-apparaten die veel warmte produceren (zoals versterkers) is vaak de bodemplaat flink geperforeerd.
Dit is natuurlijk om de convectie te stimuleren, koele lucht komt binnen, warmt op, en verdwijnt weer aan de bovenkant naar buiten.
Gek genoeg zitten er in de bodemplaat van de Powerplant wel koelsleuven, maar niet daar waar het versterker blok gemonteerd zit.
Daar is het namelijk een massieve plak staal.
Dus gaan we daar even een leuk gaatje in zagen zodat de aanvoer voor de ventilator wat verbeterd word.
Met de Proxxon is dat geen doen. (staal is 2 mm dik.) dus hier mocht zijn grote broer aan de slag. die is ook groen.
Beetje afvijlen, zwarte viltstift erlangs, en voila, een mooi ventilatie luikje.
De Powerplant heeft een actieve koeling aan boord, met een ventilator dus.
Zoals we op onderstaande foto kunnen zien zat deze oorspronkelijk op de plek waar nu zo'n grote blauwe elco zit.
Na de verbouwing door een van de vorige eigenaars (niet Walt) is deze naar linksachter aan de buitenkant verplaatst, ook vlakbij de eindtrap.
Wat ik van verschillende kanten lees en hoorde is dat de koeling niet al te best zou zijn.
Niet zo heel vreemd als we kijken naar hoe dat gemonteerd zat :
Zo'n beetje de helft van de luchtdoorvoer is afgesloten met metaal, die paar gaten helpen er niet veel aan...
Dat vraagt dus om grondige maatregelen, uitgevoerd door mijn goede vriend Proxxon.
Kiekeboe !
En de ventilator gemonteerd, nu kan hij goed ademen.
Daar uit voortvolgend viel mij het volgende op : bij veel audio-apparaten die veel warmte produceren (zoals versterkers) is vaak de bodemplaat flink geperforeerd.
Dit is natuurlijk om de convectie te stimuleren, koele lucht komt binnen, warmt op, en verdwijnt weer aan de bovenkant naar buiten.
Gek genoeg zitten er in de bodemplaat van de Powerplant wel koelsleuven, maar niet daar waar het versterker blok gemonteerd zit.
Daar is het namelijk een massieve plak staal.
Dus gaan we daar even een leuk gaatje in zagen zodat de aanvoer voor de ventilator wat verbeterd word.
Met de Proxxon is dat geen doen. (staal is 2 mm dik.) dus hier mocht zijn grote broer aan de slag. die is ook groen.
Beetje afvijlen, zwarte viltstift erlangs, en voila, een mooi ventilatie luikje.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Je hebt toch wel eerst een simulatie gedaan om te weten waar de gaten moeten komen voor een optimale luchtstroming ?
Nu nog een mooi roostertje om het gat in de bodem af te dichten zeker
Anne
Nu nog een mooi roostertje om het gat in de bodem af te dichten zeker
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Roostertje kan, maar zie d'r niet echt het nut niet van in.
Stof zal er toch wel in komen, of er nu wel of geen rooster in zit.
Stof zal er toch wel in komen, of er nu wel of geen rooster in zit.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
SSassen schreef:Waar haal je de tijd en het geduld vandaan Ray? Ik had 'm allang in de kliko gekieperd!
SSassen schreef:In de kliko met dat apparaat, dit is echt zonde van je tijd naar mijn bescheiden mening.
SSassen schreef:Enkeltje kliko?Walt schreef:Hoe is het met dit beestje?
ds23man schreef:Kliko
Nu jullie weer !!
(ter verduidelijking, op de foto stuurt de generator van de powerplant een gloeilamp van 100 Watt aan. het display geeft de aanduiding "48W".
dit is het gemeten afgegeven vermogen, klopt volgens mij niet omdat dit de versie is met uitgangstrafo.
eens kijken of ik daar nog iets aan kan doen.)
In ieder geval, hij werkt weer.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Gelukkig sta ik niet in dat rijtjeray5150 schreef:SSassen schreef:Waar haal je de tijd en het geduld vandaan Ray? Ik had 'm allang in de kliko gekieperd!SSassen schreef:In de kliko met dat apparaat, dit is echt zonde van je tijd naar mijn bescheiden mening.SSassen schreef:Enkeltje kliko?Walt schreef:Hoe is het met dit beestje?ds23man schreef:Kliko![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nu jullie weer !!![]()
![]()
(ter verduidelijking, op de foto stuurt de generator van de powerplant een gloeilamp van 100 Watt aan. het display geeft de aanduiding "48W".
dit is het gemeten afgegeven vermogen, klopt volgens mij niet omdat dit de versie is met uitgangstrafo.
eens kijken of ik daar nog iets aan kan doen.)
In ieder geval, hij werkt weer.![]()
![]()
Nog iets voor het "probleem"
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Jij bedoelt een extra winding om die stroomtrafo leggen, Anne ?
Volgens mij is dat ook in de software mogelijk, moet ik even voor in de service manual duiken.
Volgens mij is dat ook in de software mogelijk, moet ik even voor in de service manual duiken.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Eerst maar even duiken dan ?ray5150 schreef:Jij bedoelt een extra winding om die stroomtrafo leggen, Anne ?
Volgens mij is dat ook in de software mogelijk, moet ik even voor in de service manual duiken.
En ja, dubbel stroom meten geeft dubbel vermogen opgeven.Is per slot bij dezelfde spanning.
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
@Anne, nog even over het rechter schemaatje dat je bedacht had.
Ik begrijp dat 1 x de schakeling voldoende is voor beide kanalen, of beter 2 x apart opbouwen ?
Ik begrijp dat 1 x de schakeling voldoende is voor beide kanalen, of beter 2 x apart opbouwen ?
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Een keer is genoeg hoor.R17 is van een kant, R18 van de andere.Door elk gaat ong. 2mA .De gezamelijke stroom (bijna 5mA) gaat dan via de transistors door de LED (staat hier niet bij ?). Die gaat dan aan als de eindversterker stroom krijgt.
Anne
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Dat LED'je heb ik in mijn eigen schema erbij gezet.
Ik dacht wel dat het voor beide versterker trappen zou zijn, aan te notitie van de weerstanden te zien.
Maar ik wilde graag iedere twijfel uitsluiten.
Het zou per slot van rekening best wel jammer zijn als het in dit stadium nog zou misgaan.
Ik dacht wel dat het voor beide versterker trappen zou zijn, aan te notitie van de weerstanden te zien.
Maar ik wilde graag iedere twijfel uitsluiten.
Het zou per slot van rekening best wel jammer zijn als het in dit stadium nog zou misgaan.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Ik heb nog een modificatie uitgevoerd.
Het betreft hier de 4 losse koelelementjes die op de drivertorren in het midden van de versterker zitten.
Ze worden namelijk knap heet tijdens bedrijf. heter dan het grote koelblok in ieder geval.
Ik ben dan ook ervan overtuigd dat de problemen in het verleden zijn veroorzaakt doordat deze torren chronisch te heet werden.
Dat kan nooit goed zijn voor een slecht gekoelde halfgeleider.
Nu is de constructie niet van dien aard dat er even een ander model standaard koelblokje aangeplakt kan worden.
Dus moet er iets op maat gemaakt worden, aldus geschiede...
Ik begon met twee stukjes 20 x 20 mm aluminium hoekprofiel af te zagen, en ieder van deze gemonteerd op 2 torren
Vervolgens een plaatje koper gezaagd, en voor een betere convectie van een aantal gaatjes voorzien.
Het geheel vervolgens gemonteerd op de twee hoekprofieltjes, en natuurlijk voorzien van een beetje warmtegeleidende pasta.
Plan was eigenlijk om op het koperplaatje een processorkoeler (zo'n kleine ventilator) te monteren,
maar dat ging niet meer omdat er nog maar een paar millimeter ruimte is tussen het koperplaatje en de binnenzijde van het deksel.
In ieder geval zijn de drivers nu een stuk beter gekoeld dan eerst.
trouwens, ik kwam er laatst achter dat triodedick ook iets dergelijks als dit gebouwd heeft.
Het is gebaseerd op een bouwpakketje met een XR2206 sinusgenerator, en een Hypex UCD180 module voor de spierballen.
Leuk stukje engineering, lees hier het hele verhaal :
http://www.audio-creative.nl/hifi/audio ... power-tps/
Het betreft hier de 4 losse koelelementjes die op de drivertorren in het midden van de versterker zitten.
Ze worden namelijk knap heet tijdens bedrijf. heter dan het grote koelblok in ieder geval.
Ik ben dan ook ervan overtuigd dat de problemen in het verleden zijn veroorzaakt doordat deze torren chronisch te heet werden.
Dat kan nooit goed zijn voor een slecht gekoelde halfgeleider.
Nu is de constructie niet van dien aard dat er even een ander model standaard koelblokje aangeplakt kan worden.
Dus moet er iets op maat gemaakt worden, aldus geschiede...
Ik begon met twee stukjes 20 x 20 mm aluminium hoekprofiel af te zagen, en ieder van deze gemonteerd op 2 torren
Vervolgens een plaatje koper gezaagd, en voor een betere convectie van een aantal gaatjes voorzien.
Het geheel vervolgens gemonteerd op de twee hoekprofieltjes, en natuurlijk voorzien van een beetje warmtegeleidende pasta.
Plan was eigenlijk om op het koperplaatje een processorkoeler (zo'n kleine ventilator) te monteren,
maar dat ging niet meer omdat er nog maar een paar millimeter ruimte is tussen het koperplaatje en de binnenzijde van het deksel.
In ieder geval zijn de drivers nu een stuk beter gekoeld dan eerst.
trouwens, ik kwam er laatst achter dat triodedick ook iets dergelijks als dit gebouwd heeft.
Het is gebaseerd op een bouwpakketje met een XR2206 sinusgenerator, en een Hypex UCD180 module voor de spierballen.
Leuk stukje engineering, lees hier het hele verhaal :
http://www.audio-creative.nl/hifi/audio ... power-tps/
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Ben je zelf ondertussen niet te heet gelopen, al dat extra werk ?
En nu is 't ie nog zwaarder geworden
Anne
En nu is 't ie nog zwaarder geworden
Anne
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
