Keukenproject
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Keukenproject
De gaten afgeplakt, heb stickers gebruik die er bij zaten om achter de rand te plakken gebruikt. Heb tochtband liggen dat ik hiervoor ga gebruiken. Heel licht geschuurd, eerste laklaagje erop, acryl dus op waterbasis, met een acrylrolletje. Lekker snel droog, na 4 uur al overschilderbaar. En je komt niet zo high als een papegaai de schuur uit, het is vrijwel reukloos. Rolletje even afspoelen onder de kraan en weer klaar voor de volgende keer.
Even kijken hoe het uitpakt, een laag of 3 moet het wel doen denk ik.
Nog even een vraagje aan de luidsprekerspecialisten: De demping die er nu in zit, is dit voldoende (vorige pagina)? Of is het zinnig nog wat losse demping erin de stoppen? Ik ga de luidspreker direkt in het hout schroeven, dus bij voorkeur haal ik die er niet meer uit.
Even kijken hoe het uitpakt, een laag of 3 moet het wel doen denk ik.
Nog even een vraagje aan de luidsprekerspecialisten: De demping die er nu in zit, is dit voldoende (vorige pagina)? Of is het zinnig nog wat losse demping erin de stoppen? Ik ga de luidspreker direkt in het hout schroeven, dus bij voorkeur haal ik die er niet meer uit.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Keukenproject
3 laagjes erop, niks meer aan doen. Ik laat ze een paar dagen staan, kan het mooi uitharden.
Project 2, de versterker. Als basis gebruik ik een Aurexx Crystal One. Wie geinteresseerd is in het schema, staan her en der op www. Dit is een SE versterkertje met 2 x EL84 in de eindtrap.
Mee getest in de keuken, in elk geval was er brom te horen, ding even aan de scoop gehad, ik zie 6-7mV troep, wat echt teveel is. Vermogen gemeten, kom op iets van 2 x 3W uit, wat voldoende blijkt te zijn voor in de keuken. Als je de versterker kijkt van binnen ziet het er best netjes uit, GND is aangesloten volgens standaard versterker bouw regels. Brom lijkt mij te komen uit het feit dat de ECC83, de voorversterkerbuis AC wordt gegloeid, dat ga ik DC doen.
Ding uit elkaar gehaald. Wat ik uiteindelijk ga hergebruiken zijn de trafo's, trafokappen, en connectoren, de print in elk geval niet.
En dan blijkt ook waarom er een vreemd geurtje hing in de keuken tijdens testen, zit iets van smurrie aan 1 van de EL84's
Die heeft warm een keer ergens tegenaan gezeten ofzo.
Ik ga nu wat passen en meten om te zien welke maat ik nodig heb in de kast. Het wordt zowiezo een wat aparte opbouw, ik heb in elk geval geen ruimte aan de achterkant voor connectoren, die komen bovenop. Naar de tekentafel dus.
Project 2, de versterker. Als basis gebruik ik een Aurexx Crystal One. Wie geinteresseerd is in het schema, staan her en der op www. Dit is een SE versterkertje met 2 x EL84 in de eindtrap.
Mee getest in de keuken, in elk geval was er brom te horen, ding even aan de scoop gehad, ik zie 6-7mV troep, wat echt teveel is. Vermogen gemeten, kom op iets van 2 x 3W uit, wat voldoende blijkt te zijn voor in de keuken. Als je de versterker kijkt van binnen ziet het er best netjes uit, GND is aangesloten volgens standaard versterker bouw regels. Brom lijkt mij te komen uit het feit dat de ECC83, de voorversterkerbuis AC wordt gegloeid, dat ga ik DC doen.
Ding uit elkaar gehaald. Wat ik uiteindelijk ga hergebruiken zijn de trafo's, trafokappen, en connectoren, de print in elk geval niet.
En dan blijkt ook waarom er een vreemd geurtje hing in de keuken tijdens testen, zit iets van smurrie aan 1 van de EL84's
Ik ga nu wat passen en meten om te zien welke maat ik nodig heb in de kast. Het wordt zowiezo een wat aparte opbouw, ik heb in elk geval geen ruimte aan de achterkant voor connectoren, die komen bovenop. Naar de tekentafel dus.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 08 nov 2015, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Keukenproject
Ga je het orginele versterker schema gebruiken?
Btw, gaat een mooi geheel worden
Btw, gaat een mooi geheel worden
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Keukenproject
@Aad: klopt
en alsof het nog niet lief klein genoeg is vond ik deze ienieminie Ampere metertjes op eBay, om de ruststroom weer te geven.
@Sander: Jazeker, het is eigenlijk een standaard SE versterkertje met terugkoppeling. Er zijn een aantal mods verschenen, denk dat ik daar nog wel wat van proberen.
Over het bromverhaal, valt me op dat de voedingstrafo en ugt's niet 90 graden gedraaid zijn tov elkaar. Kan ook nog wel wat doen.
@Sander: Jazeker, het is eigenlijk een standaard SE versterkertje met terugkoppeling. Er zijn een aantal mods verschenen, denk dat ik daar nog wel wat van proberen.
Over het bromverhaal, valt me op dat de voedingstrafo en ugt's niet 90 graden gedraaid zijn tov elkaar. Kan ook nog wel wat doen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Keukenproject
Ik overweeg nu deze opzet.
Alles aan de bovenkant, zijkant en achterkant vallen af. Meters voorop gaat niet, ik wil de hoogte echt klein houden. 230V zit achterin, met een relaistje schakelen oid zodat de 230V ook daar blijft. Ingangen redelijk vooraan, en de uitgangen direkt naast de UGT's.
Alles aan de bovenkant, zijkant en achterkant vallen af. Meters voorop gaat niet, ik wil de hoogte echt klein houden. 230V zit achterin, met een relaistje schakelen oid zodat de 230V ook daar blijft. Ingangen redelijk vooraan, en de uitgangen direkt naast de UGT's.
Re: Keukenproject
Zijn de meters niet net zo diep als deze rond zijn?
Of terwijl voor de hoogte van de behuizing zal het lood om oud ijzer zijn.
Of terwijl voor de hoogte van de behuizing zal het lood om oud ijzer zijn.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Keukenproject
Ha George, nee ik ga weer een frame maken waar alles in hangt. Maw de dikte van het staf materiaal gaat van de hoogte af, vandaar dat het niet gaat passen in de voorkant.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Keukenproject
Maar eens een beginnetje maken met de versterker. De voedingstrafo heeft secundair 2 taps, 220V en 6.4V, zoals gezegd wil ik de ECC83 DC gaan gloeien. Met Schottky diodes en een low drop regelaar zou het misschien net moeten kunnen voor de 300mA gloei op de 6.4V tap, even proberen.
En dat gaat net, niks meer aan doen. Zit nu een 1500uF elco-tje achter de gelijkrichter, had ik misschien nog wat mee kunnen doen, maar dan wordt íe qua formaat ook waarschijnlijk te groot om nog in de kast te passen.
Heb wat alu besteld, als dat binnen is kan het frame opgebouwd worden.
En dat gaat net, niks meer aan doen. Zit nu een 1500uF elco-tje achter de gelijkrichter, had ik misschien nog wat mee kunnen doen, maar dan wordt íe qua formaat ook waarschijnlijk te groot om nog in de kast te passen.
Heb wat alu besteld, als dat binnen is kan het frame opgebouwd worden.
Re: Keukenproject
Interessant Barry! Ik heb zelf ook een Aurexx Crystal one, leuk dingetje vind ik. Zijn behoorlijk wat mods voor, de mijne is al wat gepimpt maar ik volg dit met interesse!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Keukenproject
Ah, een mede Aurexxer
welke modificaties zijn er bij die van jou uitgevoerd?
Re: Keukenproject
Weerstandjes rond de stuurbuis vervangen door tantaal exemplaren, Elco's eens vervangen en koppelcondensatoren zijn vervangen door andere exemplaren. Overigens niet zelf gedaan hoor, zo gekocht van de vorige eigenaar.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Keukenproject
Sow, dat ziet er stoer uitBarry2001 schreef:En een frame(pje)..
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Keukenproject
@Reinder: ok, de Aurexx is standaard budget opgezet, je kunt inderdaad al vrij snel wat upgraden. De standaard potmeter is niet veel soeps die er in zit, en de componenten op de print zijn ook budget. Een keuze, niks mis mee. Ik wil eigenlijk zoals gezegd alleen de trafo's en de connectoren hergebruiken, en hardwired gaan opbouwen. Maar ben wel even benieuwd, is bij jou de ECC83 nog AC gloei, weet je dat? En zoja, hoor je ook brom? Is hier toch duidelijk hoorbaar (en te meten!) op de laagrendement speakers, dat moet haast wel enorm storend zijn als je bv een hoogrendement breedbander gebruikt waar deze versterkertjes ook wel voor worden toegepast. Maar de UGT's schijnen best wel goed te zijn, ben benieuwd.
@Sark: Lijkt ruiger dan het is
maar even het gebruikelijke referentie object erbij:
Blijft een lief klein versterkertje. Het materiaal is alu staf 15mm, massief dus waar ik draad in getapt heb, met hoekprofieltjes van de bouwmarkt zit het vervolgens in elkaar geschroefd. Ik wil eigenlijk hetzelfde gaan doen als bij de GU50 versterker, dus een frame bouwen waar de versterker in opgebouwd is. Hier weer plaatmateriaal omheen zodat je enkel de schroeven ziet om de buitenplaten te bevestigen, en je verder een strak geheel krijgt. Voordeel is dat je er van alle kanten bij kunt, het oerdegelijk is en je volledig vrij bent in opbouw op en in het frame. Hij is 330 bij 190mm, hoogte wordt inclusief trafokappen 140mm, anders past het niet in de eerder genoemde keukenkast.
@snoekiepoekie: keuken is net een jaar oud, nee bedankt
Eerst volgende keuken wordt die van huize Avondrood 
@Sark: Lijkt ruiger dan het is
Blijft een lief klein versterkertje. Het materiaal is alu staf 15mm, massief dus waar ik draad in getapt heb, met hoekprofieltjes van de bouwmarkt zit het vervolgens in elkaar geschroefd. Ik wil eigenlijk hetzelfde gaan doen als bij de GU50 versterker, dus een frame bouwen waar de versterker in opgebouwd is. Hier weer plaatmateriaal omheen zodat je enkel de schroeven ziet om de buitenplaten te bevestigen, en je verder een strak geheel krijgt. Voordeel is dat je er van alle kanten bij kunt, het oerdegelijk is en je volledig vrij bent in opbouw op en in het frame. Hij is 330 bij 190mm, hoogte wordt inclusief trafokappen 140mm, anders past het niet in de eerder genoemde keukenkast.
@snoekiepoekie: keuken is net een jaar oud, nee bedankt
Re: Keukenproject
De pot is hier een Alps blue velvet, is dan ook vervangen denk ik. Gloei is AC, maar geen brom. Fluister stil zelfs, ik heb wel nieuwe buisjes erin gezet misschien dat dit ook scheelt.
Rigoureuze verbouwing bij jou, leuk!
Mvg Reinder
Rigoureuze verbouwing bij jou, leuk!
Mvg Reinder
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Keukenproject
Robert vertelde me ook al dat hij ze bromvrij kent... dan zal het exemplarisch zijn bij die van mij. Naja, ding gaat toch helemaal op de schop. Komt goed
Het is een leuk ding, je koopt ze voor weinig en het is recht toe recht aan versterken, wel met een beetje terugkoppeling. Denk dat ik de buisjes nog wel vervang, heb ook geen idee wat de historie is. Heb 'm ooit eens van iemand hier op het forum gekocht, weet zelfs niet eens meer van wie. Zo eerst voor het testen en opbouwen kunnen deze buisjes nog wel dienst doen.
Het is een leuk ding, je koopt ze voor weinig en het is recht toe recht aan versterken, wel met een beetje terugkoppeling. Denk dat ik de buisjes nog wel vervang, heb ook geen idee wat de historie is. Heb 'm ooit eens van iemand hier op het forum gekocht, weet zelfs niet eens meer van wie. Zo eerst voor het testen en opbouwen kunnen deze buisjes nog wel dienst doen.
Re: Keukenproject
Tja kan van alles zijn natuurlijk, geloof wel dat hij bij jou in de juiste handen is om dat uit te pluizen
.
Maar leuke dingen ja, moet zeggen klinkt erg lekker in combinatie met mijn Vintage Onkyo breedbanders. Niet audiofiel maar er zit een bepaalde "live" ervaring aan die ik moeilijk weet te evenaren met bv mijn econowaves.
Mvg Reinder
Maar leuke dingen ja, moet zeggen klinkt erg lekker in combinatie met mijn Vintage Onkyo breedbanders. Niet audiofiel maar er zit een bepaalde "live" ervaring aan die ik moeilijk weet te evenaren met bv mijn econowaves.
Mvg Reinder
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Keukenproject
En de luidsprekers verder afgebouwd. Even in de kamer neergezet en net een uurtje geluisterd. Wat opvalt is het laag dat enorm is opgeknapt nu de kasten goed gedempt zijn en netjes dicht zitten. Best wel goed, natuurlijk in perspectief gezien met de kleine kastjes. Het hoog moet zeker niet meer, ik hoor wat meer hoog dan ik op de speakers hoor die erachter staan.
Hamvraag is natuurlijk of het laag ook zo mooi blijft als ze in keuken op de kast staan, totaal andere situatie. Ga ik nog proberen, ik laat ze eerst zo wel even staan om het wat in te laten spelen.
Stereobeeld is goed, geluid komt los van de speakers, ook als ik wat aan de zijkant ga zitten blijft dit aardig overeind..
Hamvraag is natuurlijk of het laag ook zo mooi blijft als ze in keuken op de kast staan, totaal andere situatie. Ga ik nog proberen, ik laat ze eerst zo wel even staan om het wat in te laten spelen.
Stereobeeld is goed, geluid komt los van de speakers, ook als ik wat aan de zijkant ga zitten blijft dit aardig overeind..
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Keukenproject
Luidsprekers klaar, weer terug naar de versterker. Heb de gloeispanning van de ECC83 nog eens bekeken, de 1500uF elco die ik gebruikt heb is te weinig, nog rimpel op de voedingsspanning. Grotere elco dus, maar als ik die op het printje monteer kom ik weer niet uit met de ruimte vanwege de lage opbouw.
Als ik de gloeiwikkeling van de trafo gelijkricht en daar een elco achter zet meet ik 6.6V DC. Elco is overigens 6800uF, had wel iets kleiner gekund maar had deze liggen.
Gloeistroom die de ECC vraagt is 300mA bij 6.3V (of 150mA bij 12V) dus als ik een CRC wil toepassen moet de weerstand 1 Ohm zijn om op 6.3V uit te komen. Even opgebouwd om te proberen, met de verlichting van de Ampere metertjes.
En dit ziet er beter uit, geen rimpel meer. Vermogen dat in de weerstand gedissipeerd wordt is 90mW, staat ook niks te stoken dus. Eigenlijk is dit wel een beetje een tricky manier, immers als er nog geen stroom loopt door de weerstand, bij opstarten, zou de gloeispanning eventjes te hoog kunnen zijn. In dit geval is de spanning voor de weerstand maar heel iets hoger en is er geen risico.
Dit is in elk geval veel kleiner op te bouwen, dit krijg ik er wel in kwijt.
Als ik de gloeiwikkeling van de trafo gelijkricht en daar een elco achter zet meet ik 6.6V DC. Elco is overigens 6800uF, had wel iets kleiner gekund maar had deze liggen.
Gloeistroom die de ECC vraagt is 300mA bij 6.3V (of 150mA bij 12V) dus als ik een CRC wil toepassen moet de weerstand 1 Ohm zijn om op 6.3V uit te komen. Even opgebouwd om te proberen, met de verlichting van de Ampere metertjes.
En dit ziet er beter uit, geen rimpel meer. Vermogen dat in de weerstand gedissipeerd wordt is 90mW, staat ook niks te stoken dus. Eigenlijk is dit wel een beetje een tricky manier, immers als er nog geen stroom loopt door de weerstand, bij opstarten, zou de gloeispanning eventjes te hoog kunnen zijn. In dit geval is de spanning voor de weerstand maar heel iets hoger en is er geen risico.
Dit is in elk geval veel kleiner op te bouwen, dit krijg ik er wel in kwijt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Keukenproject
Ontbrekende componentjes besteld, zijn binnen gekomen. Alsmede verse EH buisjes.
De opbouw gaat net als bij de GU50 versterker bestaan uit een bevestigings plaat, met daar overheen een blinde plaat. Hierdoor zit al het schroefmateriaal uit zicht, met uitzondering van de schroeven om de blinde plaat vast te zetten natuurlijk. Naar de tekentafel, de bevestigingsplaat:
En de uiteindelijke boven plaat:
De opbouw gaat net als bij de GU50 versterker bestaan uit een bevestigings plaat, met daar overheen een blinde plaat. Hierdoor zit al het schroefmateriaal uit zicht, met uitzondering van de schroeven om de blinde plaat vast te zetten natuurlijk. Naar de tekentafel, de bevestigingsplaat:
En de uiteindelijke boven plaat:
Re: Keukenproject
Ziet er mooi uit, zeer intressante drivertjes.
Ben benieuwd hoe de versterker er uit komt te zien, ga je project zeker volgen.
Bouwze!
Ben benieuwd hoe de versterker er uit komt te zien, ga je project zeker volgen.
Bouwze!
