Krachtstroom aansluiten, hoe?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Krachtstroom aansluiten, hoe?
Goed, heb ik weer, installateur heeft de krachtstroom aansluiting (3-fasen) opgeleverd zonder L1, L2 en L3 te markeren, dus heb ik geen idee welke draad wat is. Ik kan wel elke fase apart inschakelen want er is per fase afgezekerd. Iemand een suggestie hoe ik bepaal welke draden L1, L2 en L3 zijn?
Re: Krachtstroom aansluiten, hoe?
Is dat belangrijk om te weten dan? Is alleen belangrijk voor draaistroom motoren. En dan nog, draaien ie de verkeerde kant op, dan wissel je 2 fasen om.SSassen schreef:Iemand een suggestie hoe ik bepaal welke draden L1, L2 en L3 zijn?
Er staat me bij dat je een grote kolomboor had, Sander ?
Is die aansluiting afgemonteerd met een CEE contactdoos ?
Is die aansluiting afgemonteerd met een CEE contactdoos ?
- SSassen
- Contacteer:
Nee, ik heb een grondkabel met 3x bruin, 1x blauw en 1x geel/groen. Over die laatste twee is geen twijfel, over de eerste drie wel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Waar maak je je druk over zolang je geen DRAAISTROOOM gebruikt.... Of is de draaispit in je oven uitgerust met een 3 fasen motor?

En wat is dan de twijfel? Je draai/krachtstroom wordt er niet beter van als je het naampje van de fase weet.... 
Je kan wel de volgorde meten met een duspol.
Dmv draaiveldmeting .
Op je duspol staat welke kant L1 is , dus de andere kant is L2.
L1 op een aansluiting en de andere op een aansluiting en dan telkens kijken of de meter een rechts draaiveld aangeeft.
Dus L1 en L2 rechts , L2 en L3 rechts, L3 en L1 rechts.
Dennis
Dmv draaiveldmeting .
L1 op een aansluiting en de andere op een aansluiting en dan telkens kijken of de meter een rechts draaiveld aangeeft.
Dennis
Nee, dan weet je nog steeds niet hoe de labeling van L1, L2,en L3 vanaf de voedingstrafo is en het huis binnenkomt. Je weet dan alleen de fasevolgorde van de 3 fasen t.o.v. elkaar.metabaron schreef:Je kan wel de volgorde meten met een duspol.
Dmv draaiveldmeting .
Dennis
@ pjotr dat bedoel ik maar ik moet de kabels wel een naampje gevenmetabaron schreef:Je kan wel de volgorde meten met een duspol.
Dmv draaiveldmeting .
Dennis
Sander geeft nog steeds geen antwoord waarom ie de naampjes zo belangrijk vindt. Of hij snapt gewoon niet wat 3-fasen krachtstroom is en dan kan ie er beter vanaf blijven.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Om even de benamingen in een juist perspectief te plaatsen. Bij draaistroom spreken we over R S en T, de nul doet niet terzake. Bij een meer fasige aansluiting spreken we over L1, L2 en L3 en de nul. De laatste hoeft feitelijk geen draaistroom te zijn.
Da's lang geleden dat ik dat op school heb gehad, met ster en driehoek schakeling.
Vreselijk vond ik dat, al die berekeningen...
- SSassen
- Contacteer:
De bedoeling is om een 3pk elektromotor aan te te sluiten en dan is het wel van belang dat iedere fase correct wordt aangesloten.Pjotr schreef:Sander geeft nog steeds geen antwoord waarom ie de naampjes zo belangrijk vindt. Of hij snapt gewoon niet wat 3-fasen krachtstroom is en dan kan ie er beter vanaf blijven.
Wat valt daar aan te rekenen? Een schroevendraaier en wat simpel gereedschap is genoegray5150 schreef:Da's lang geleden dat ik dat op school heb gehad, met ster en driehoek schakeling.
@ Sander, zie bovenstaande.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Kortom, draait de braaispit de verkeerde kant op: 2 fasen omdraaien.
- SSassen
- Contacteer:
Dat snap ik, da's de vraag echter niet, ik vroeg me gewoon af of er op eenvoudige wijze achter te komen is wat de juiste volgorde van L1 t/m L3 is. En ja, da's een labeltje ergens op plakken, het gaat me nu puur om de juiste volgorde.ds23man schreef:Kortom, draait de braaispit de verkeerde kant op: 2 fasen omdraaien.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik heb al heel veel draaistroommotoren aangesloten ( t/m 40Kw), de praktijk blijkt toch altijd dat je de fysieke draairichting moet controleren na aansluiten.
Nu is het wel de vraag als je een compleet varken aan het spit rijgt, welke draairichting de juiste is. Als agrariër moet jij dat toch weten Gerhard?ds23man schreef:Ik heb al heel veel draaistroommotoren aangesloten ( t/m 40Kw), de praktijk blijkt toch altijd dat je de fysieke draairichting moet controleren na aansluiten.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 11 nov 2015, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat is geheel afhankelijk van het feit of het een biologisch varken is Peter.Pjotr schreef:Nu is het wel de vraag dat als je een compleet varken aan het spit rijgt, welke draairichting de juiste is. Als agrariër moet jij dat toch weten Gerhard?ds23man schreef:Ik heb al heel veel draaistroommotoren aangesloten ( t/m 40Kw), de praktijk blijkt toch altijd dat je de fysieke draairichting moet controleren na aansluiten.
Ja, neem me niet kwalijk, niet-biologische varkens zoals spaarvarkens, en marsepeinen varkens hang je normaliter niet aan een spit met een 3pk motor.ds23man schreef:Dat is geheel afhankelijk van het feit of het een biologisch varken is Peter.Pjotr schreef:Nu is het wel de vraag dat als je een compleet varken aan het spit rijgt, welke draairichting de juiste is. Als agrariër moet jij dat toch weten Gerhard?ds23man schreef:Ik heb al heel veel draaistroommotoren aangesloten ( t/m 40Kw), de praktijk blijkt toch altijd dat je de fysieke draairichting moet controleren na aansluiten.
Zou het ook nog kunnen dat de motor braait ipv het varken ?
Bijv. de motor voor 230V driehoek en je krijgt 3x230V ster (tussen nul en fase) en dan 400V driehoek (tussen fasen)
.
Wij hadden vroeger 3x220V en 3x127V, wel zo veilig.Niet enkel wegens minder hoge spanning maar ook in geval de nul onderbreekt
Anne
Bijv. de motor voor 230V driehoek en je krijgt 3x230V ster (tussen nul en fase) en dan 400V driehoek (tussen fasen)
Wij hadden vroeger 3x220V en 3x127V, wel zo veilig.Niet enkel wegens minder hoge spanning maar ook in geval de nul onderbreekt
Anne