[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

De tweets heb ik hem al cadeau gedaan Sander (22taf/g)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
De tweets heb ik hem al cadeau gedaan Sander (22taf/g)
Okay, prima!
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pvanlingen »

Lijkt me een goed plan Ray, kan je met een flauw filter nog lager naar je aluminium woofer.
Naar de tweeter is iets moeilijker maar dat lost Leo wel op. :lol:

Gr,

Paul.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Ome Ray, ik heb nog liggen een set W15 en T22 van Seas, kan je ook prima inzetten voor mid/hoog,
krijg je van mij kado mits je d'r ook echt iets mee gaat doen, anders blijven ze op de plank liggen hier.
Heel lief aangeboden van je, neef Sander.
Maar zoals je bovenstaand hebt kunnen lezen ben ik al op alle fronten voorzien..
Desondanks waardeer ik het gebaar ten zeerste. :goedzo:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Chris_T »

Veel respect voor je doorzettingsvermogen Ray en hulde aan iedereen die daarbij een handje helpt/wilt helpen :goeie: .
Erg gaaf om dat hier op het forum mee te maken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
SSassen schreef:
Desondanks waardeer ik het gebaar ten zeerste. :goedzo:
Het is je van harte gegund hoor!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
ray5150 schreef:
SSassen schreef:
Desondanks waardeer ik het gebaar ten zeerste. :goedzo:
Het is je van harte gegund hoor!
Nogal een selectieve quote Sander.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Wel lief blijven voor elkaar, jongens. [-X :relax:

Goed de tussenschotten voor de bracing, tevens bedoeld om eventuele staande golven in de kast te breken.
Daartoe heb ik 6 plankjes multiplex 18 uitgezaagd.
4 ervan zijn van een 5 gats patroon voorzien, en 2 van een afwijkend patroon met andere gaten, en op een andere plek.
IMG_1521.JPG
IMG_1522.JPG
De randen van de gaten zijn natuurlijk van een afronding voorzien met de frees :
IMG_1523.JPG
Even passen in de kast :
IMG_1524.JPG
Dan het aftekenen van de plekken waar de schotten komen, ik heb zoveel mogelijk getracht om ongelijke tussenruimtes aan te houden :
IMG_1528.JPG
En vastgezet met bruislijm en 4 schroeven per kant, het moet natuurlijk wel een beetje vast zitten... :lol:
IMG_1529.JPG
Ondertussen zijn de Tangband units ook binnengekomen, prachtige drivers met een knoepert van een magneet eronder.
Als ze net zo goed klinken als ze eruit zien word dit een hele knappe luidspreker !
IMG_1526.JPG
IMG_1525.JPG
Zeer waarschijnlijk komen er achter de drivers ook nog een paar schotten of schotjes in te zitten.
Maar die gaan pas gemaakt worden als de midkamers klaar zijn.

Volgende stap is nu het plakken van loodbitumen, en het monteren van de andere zijwand.
Daarna starten met het plakken van vilt en Pritex.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

die gaat lekker zo :proost:

wat betreft t dempen van de staande golven, ga je nog metingen doen daarvoor? ik verwacht dat de tactische plaatsing van de demping een verschil zal maken, zie bv mijn paasproject van 2012:

demping onderin:
Afbeelding

demping op de v-brace:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
wat betreft t dempen van de staande golven, ga je nog metingen doen daarvoor?
ik verwacht dat de tactische plaatsing van de demping een verschil zal maken, zie bv mijn paasproject van 2012:
Dat is een mogelijkheid, normaal gesproken zou aan een dichte kast niks meer gewijzigd kunnen worden.
Maar ik heb van de week nog twee stukken multiplex gevonden waar ik twee test baffles van zou kunnen maken.
Ik zou daar dan gewoon ronde gaten in kunnen frezen waar de units op kunnen liggen, dus niet verzonken.
Later zou dan de definitieve baffle gemaakt kunnen worden (het hout ervoor heb ik al staan, dat is een sandwich van MDF, multiplex, en MDF.)
Even kijken wat de mening van mijn luidspreker-guru in deze is. zijn mening volg ik blindelings. :mrgreen:
We zijn al bezig met een dempingsplan, er gaat loodbitumen, Pritex, BAF, vilt, en Twaron gebruikt worden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door markbakk »

En overigens kun je staande golven ook goed vinden met impedantiemetingen...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Maar ik heb van de week nog twee stukken multiplex gevonden waar ik twee test baffles van zou kunnen maken.
Ik zou daar dan gewoon ronde gaten in kunnen frezen waar de units op kunnen liggen, dus niet verzonken.....
prima plan, alleen de bas zou voor dit doel al voldoende zijn zelfs, tochtband er tussen en flink veel klemmen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Schroeven, Henkjan, gewoon 4 x 40 erdoorheen jassen.
D'r zitten er nu al tientallen per kast in verwerkt. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Boor je wel voor?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Schroeven, Henkjan, gewoon 4 x 40 erdoorheen jassen.
D'r zitten er nu al tientallen per kast in verwerkt. :lol:
nee, want je moet t mogelijk een flink aantal keren los en vast doen, denk niet dat dat goed blijft gaan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Boor je wel voor?
Multiplex splijt lang niet zo snel als mdf.
En als je bij de hoeken van het hout schroeven van 3.5 mm gebruikt is de kans verwaarloosbaar.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 25 okt 2015, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Boor je wel voor?
Multiplex splijt lang niet zo snel als mdf.
Maar toch. Boortje 2 er in kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Enkele pagina's en weken geleden had Hannesie gemeld dat hij nog wat reststukken vilt had liggen.
Het toeval wil dat hij vandaag hier in de buurt moest zijn, dus heeft hij gelijk het vilt hier langsgebracht. :D :goedzo:

Prachtig weer was het vanmiddag dus er gelijk mee aan de slag gegaan.
IMG_1533.JPG
IMG_1532.JPG
Jammer genoeg kan ik er pas zaterdag weer mee verder.
Van de week maar eens achter de tekentafel kruipen om wat afmetingen voor de midkamer op papier te zetten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Het moet gezegd worden, de ds23man heeft vaak een hoop babbels, maar het is ook een man van zijn woord. :D
Vandaag bracht de post dit :
IMG_1534.JPG
Het trio van Seas tweeter, Tangband mid, en Seas Woofer is nu compleet.
Binnenkort maar eens even een meetsessie inplannen met Pappaleo.
Ik ben benieuwd hoe ze gaan meten, in de nieuwe kast.
Op papier zouden ze goed moeten matchen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door richard »

Ik heb het idee dat je uiteindelijk een heel eind kan komen bij de benadering van het oorspronkelijk bedoelde geluidbeeld.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Misschien moet je Michiel (mtb) zijn licht er eens over laten schijnen. Als ik het filter maak loop je zomaar het risico dat ie te weinig bas doet.

Ik blijk niet in staat te zijn om voldoende te relativeren en in te zien dat mijn eigen bouwsels onderdoen voor de betere creaties. Als ik al niet eens kan horen dat een tweewegje met een Focal en een Dynaudio Esotec unit gewoon meer kleurt en het niet haalt bij een 3" breedbander, wat kan ik in filterontwerp dan nog betekenen?

Het is natuurlijk niet iedereen gegeven om een FRS8 in een OB systeem beter te laten klinken dan een Quad ESL63. Die Engelsen waren natuurlijk al helemaal de weg kwijt toen ze zo'n elektrostaat ontwierpen. Veel te duur en volledig over de top; dat had natuurlijk veel simpeler gemoeten.

Ik blijf bereid om je bij te staan, maar het onovertroffen geluidsbeeld van een FRS8 zal ik met deze opzet niet kunnen benaderen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Hij is fijn. :goedzo:
Eerst mijn luidspreker de deur uitgetrapt door mijn vrouw, vervolgens de drivers opgeblazen.
En nu zit mijn guru in een identiteits crisis. of is het een simulatie ? :roll:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

ray5150 schreef:
Hij is fijn. :goedzo:
Eerst mijn luidspreker de deur uitgetrapt door mijn vrouw, vervolgens de drivers opgeblazen.
En nu zit mijn guru in een identiteits crisis. of is het een simulatie ? :roll:
Komt wel meer voor in deze tijd van het jaar, dan vallen de blaadjes van de bomen, en gaat het met veel mensen stukken minder................. 8-[ 8-[

Wat doe je er aan? :think:

Gewoon even de tijd nemen, komt gewoon goed. :sure: :sure: :^o.......... :D
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door bas focal m180 »

ray5150 schreef:
Hij is fijn. :goedzo:
Eerst mijn luidspreker de deur uitgetrapt door mijn vrouw, vervolgens de drivers opgeblazen.
En nu zit mijn guru in een identiteits crisis. of is het een simulatie ? :roll:
Komt tijd komt Bas.
pappaleo schreef:
Als ik het filter maak loop je zomaar het risico dat ie te weinig bas doet.
.
Met Bas zit het wel goed hoor, al zegt Bas het zelf.
Als ik al niet eens kan horen dat een tweewegje met een Focal
Bas en focal gaan altijd goed.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

:lol: :rofl: :mrgreen: :yeah:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”