[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De tweets heb ik hem al cadeau gedaan Sander (22taf/g)
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Okay, prima!ds23man schreef:De tweets heb ik hem al cadeau gedaan Sander (22taf/g)
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Lijkt me een goed plan Ray, kan je met een flauw filter nog lager naar je aluminium woofer.
Naar de tweeter is iets moeilijker maar dat lost Leo wel op.
Gr,
Paul.
Naar de tweeter is iets moeilijker maar dat lost Leo wel op.
Gr,
Paul.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Heel lief aangeboden van je, neef Sander.SSassen schreef:Ome Ray, ik heb nog liggen een set W15 en T22 van Seas, kan je ook prima inzetten voor mid/hoog,
krijg je van mij kado mits je d'r ook echt iets mee gaat doen, anders blijven ze op de plank liggen hier.
Maar zoals je bovenstaand hebt kunnen lezen ben ik al op alle fronten voorzien..
Desondanks waardeer ik het gebaar ten zeerste.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Veel respect voor je doorzettingsvermogen Ray en hulde aan iedereen die daarbij een handje helpt/wilt helpen
.
Erg gaaf om dat hier op het forum mee te maken.
Erg gaaf om dat hier op het forum mee te maken.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het is je van harte gegund hoor!ray5150 schreef:SSassen schreef:Desondanks waardeer ik het gebaar ten zeerste.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nogal een selectieve quote Sander.SSassen schreef:Het is je van harte gegund hoor!ray5150 schreef:SSassen schreef:Desondanks waardeer ik het gebaar ten zeerste.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wel lief blijven voor elkaar, jongens.
Goed de tussenschotten voor de bracing, tevens bedoeld om eventuele staande golven in de kast te breken.
Daartoe heb ik 6 plankjes multiplex 18 uitgezaagd.
4 ervan zijn van een 5 gats patroon voorzien, en 2 van een afwijkend patroon met andere gaten, en op een andere plek.
De randen van de gaten zijn natuurlijk van een afronding voorzien met de frees :
Even passen in de kast :
Dan het aftekenen van de plekken waar de schotten komen, ik heb zoveel mogelijk getracht om ongelijke tussenruimtes aan te houden :
En vastgezet met bruislijm en 4 schroeven per kant, het moet natuurlijk wel een beetje vast zitten...
Ondertussen zijn de Tangband units ook binnengekomen, prachtige drivers met een knoepert van een magneet eronder.
Als ze net zo goed klinken als ze eruit zien word dit een hele knappe luidspreker !
Zeer waarschijnlijk komen er achter de drivers ook nog een paar schotten of schotjes in te zitten.
Maar die gaan pas gemaakt worden als de midkamers klaar zijn.
Volgende stap is nu het plakken van loodbitumen, en het monteren van de andere zijwand.
Daarna starten met het plakken van vilt en Pritex.
Goed de tussenschotten voor de bracing, tevens bedoeld om eventuele staande golven in de kast te breken.
Daartoe heb ik 6 plankjes multiplex 18 uitgezaagd.
4 ervan zijn van een 5 gats patroon voorzien, en 2 van een afwijkend patroon met andere gaten, en op een andere plek.
De randen van de gaten zijn natuurlijk van een afronding voorzien met de frees :
Even passen in de kast :
Dan het aftekenen van de plekken waar de schotten komen, ik heb zoveel mogelijk getracht om ongelijke tussenruimtes aan te houden :
En vastgezet met bruislijm en 4 schroeven per kant, het moet natuurlijk wel een beetje vast zitten...
Ondertussen zijn de Tangband units ook binnengekomen, prachtige drivers met een knoepert van een magneet eronder.
Als ze net zo goed klinken als ze eruit zien word dit een hele knappe luidspreker !
Zeer waarschijnlijk komen er achter de drivers ook nog een paar schotten of schotjes in te zitten.
Maar die gaan pas gemaakt worden als de midkamers klaar zijn.
Volgende stap is nu het plakken van loodbitumen, en het monteren van de andere zijwand.
Daarna starten met het plakken van vilt en Pritex.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
die gaat lekker zo
wat betreft t dempen van de staande golven, ga je nog metingen doen daarvoor? ik verwacht dat de tactische plaatsing van de demping een verschil zal maken, zie bv mijn paasproject van 2012:
demping onderin:

demping op de v-brace:

wat betreft t dempen van de staande golven, ga je nog metingen doen daarvoor? ik verwacht dat de tactische plaatsing van de demping een verschil zal maken, zie bv mijn paasproject van 2012:
demping onderin:
demping op de v-brace:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat is een mogelijkheid, normaal gesproken zou aan een dichte kast niks meer gewijzigd kunnen worden.Henkjan schreef:wat betreft t dempen van de staande golven, ga je nog metingen doen daarvoor?
ik verwacht dat de tactische plaatsing van de demping een verschil zal maken, zie bv mijn paasproject van 2012:
Maar ik heb van de week nog twee stukken multiplex gevonden waar ik twee test baffles van zou kunnen maken.
Ik zou daar dan gewoon ronde gaten in kunnen frezen waar de units op kunnen liggen, dus niet verzonken.
Later zou dan de definitieve baffle gemaakt kunnen worden (het hout ervoor heb ik al staan, dat is een sandwich van MDF, multiplex, en MDF.)
Even kijken wat de mening van mijn luidspreker-guru in deze is. zijn mening volg ik blindelings.
We zijn al bezig met een dempingsplan, er gaat loodbitumen, Pritex, BAF, vilt, en Twaron gebruikt worden.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En overigens kun je staande golven ook goed vinden met impedantiemetingen...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
prima plan, alleen de bas zou voor dit doel al voldoende zijn zelfs, tochtband er tussen en flink veel klemmenray5150 schreef:Maar ik heb van de week nog twee stukken multiplex gevonden waar ik twee test baffles van zou kunnen maken.
Ik zou daar dan gewoon ronde gaten in kunnen frezen waar de units op kunnen liggen, dus niet verzonken.....
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Schroeven, Henkjan, gewoon 4 x 40 erdoorheen jassen.
D'r zitten er nu al tientallen per kast in verwerkt.
D'r zitten er nu al tientallen per kast in verwerkt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
nee, want je moet t mogelijk een flink aantal keren los en vast doen, denk niet dat dat goed blijft gaanray5150 schreef:Schroeven, Henkjan, gewoon 4 x 40 erdoorheen jassen.
D'r zitten er nu al tientallen per kast in verwerkt.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Multiplex splijt lang niet zo snel als mdf.ds23man schreef:Boor je wel voor?
En als je bij de hoeken van het hout schroeven van 3.5 mm gebruikt is de kans verwaarloosbaar.
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 25 okt 2015, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Maar toch. Boortje 2 er in kan geen kwaad.ray5150 schreef:Multiplex splijt lang niet zo snel als mdf.ds23man schreef:Boor je wel voor?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Enkele pagina's en weken geleden had Hannesie gemeld dat hij nog wat reststukken vilt had liggen.
Het toeval wil dat hij vandaag hier in de buurt moest zijn, dus heeft hij gelijk het vilt hier langsgebracht.
Prachtig weer was het vanmiddag dus er gelijk mee aan de slag gegaan.
Jammer genoeg kan ik er pas zaterdag weer mee verder.
Van de week maar eens achter de tekentafel kruipen om wat afmetingen voor de midkamer op papier te zetten.
Het toeval wil dat hij vandaag hier in de buurt moest zijn, dus heeft hij gelijk het vilt hier langsgebracht.
Prachtig weer was het vanmiddag dus er gelijk mee aan de slag gegaan.
Jammer genoeg kan ik er pas zaterdag weer mee verder.
Van de week maar eens achter de tekentafel kruipen om wat afmetingen voor de midkamer op papier te zetten.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het moet gezegd worden, de ds23man heeft vaak een hoop babbels, maar het is ook een man van zijn woord.
Vandaag bracht de post dit :
Het trio van Seas tweeter, Tangband mid, en Seas Woofer is nu compleet.
Binnenkort maar eens even een meetsessie inplannen met Pappaleo.
Ik ben benieuwd hoe ze gaan meten, in de nieuwe kast.
Op papier zouden ze goed moeten matchen.
Vandaag bracht de post dit :
Het trio van Seas tweeter, Tangband mid, en Seas Woofer is nu compleet.
Binnenkort maar eens even een meetsessie inplannen met Pappaleo.
Ik ben benieuwd hoe ze gaan meten, in de nieuwe kast.
Op papier zouden ze goed moeten matchen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb het idee dat je uiteindelijk een heel eind kan komen bij de benadering van het oorspronkelijk bedoelde geluidbeeld.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Misschien moet je Michiel (mtb) zijn licht er eens over laten schijnen. Als ik het filter maak loop je zomaar het risico dat ie te weinig bas doet.
Ik blijk niet in staat te zijn om voldoende te relativeren en in te zien dat mijn eigen bouwsels onderdoen voor de betere creaties. Als ik al niet eens kan horen dat een tweewegje met een Focal en een Dynaudio Esotec unit gewoon meer kleurt en het niet haalt bij een 3" breedbander, wat kan ik in filterontwerp dan nog betekenen?
Het is natuurlijk niet iedereen gegeven om een FRS8 in een OB systeem beter te laten klinken dan een Quad ESL63. Die Engelsen waren natuurlijk al helemaal de weg kwijt toen ze zo'n elektrostaat ontwierpen. Veel te duur en volledig over de top; dat had natuurlijk veel simpeler gemoeten.
Ik blijf bereid om je bij te staan, maar het onovertroffen geluidsbeeld van een FRS8 zal ik met deze opzet niet kunnen benaderen.
Ik blijk niet in staat te zijn om voldoende te relativeren en in te zien dat mijn eigen bouwsels onderdoen voor de betere creaties. Als ik al niet eens kan horen dat een tweewegje met een Focal en een Dynaudio Esotec unit gewoon meer kleurt en het niet haalt bij een 3" breedbander, wat kan ik in filterontwerp dan nog betekenen?
Het is natuurlijk niet iedereen gegeven om een FRS8 in een OB systeem beter te laten klinken dan een Quad ESL63. Die Engelsen waren natuurlijk al helemaal de weg kwijt toen ze zo'n elektrostaat ontwierpen. Veel te duur en volledig over de top; dat had natuurlijk veel simpeler gemoeten.
Ik blijf bereid om je bij te staan, maar het onovertroffen geluidsbeeld van een FRS8 zal ik met deze opzet niet kunnen benaderen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hij is fijn.
Eerst mijn luidspreker de deur uitgetrapt door mijn vrouw, vervolgens de drivers opgeblazen.
En nu zit mijn guru in een identiteits crisis. of is het een simulatie ?
Eerst mijn luidspreker de deur uitgetrapt door mijn vrouw, vervolgens de drivers opgeblazen.
En nu zit mijn guru in een identiteits crisis. of is het een simulatie ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Komt wel meer voor in deze tijd van het jaar, dan vallen de blaadjes van de bomen, en gaat het met veel mensen stukken minder.................ray5150 schreef:Hij is fijn.![]()
Eerst mijn luidspreker de deur uitgetrapt door mijn vrouw, vervolgens de drivers opgeblazen.
En nu zit mijn guru in een identiteits crisis. of is het een simulatie ?
Wat doe je er aan?
Gewoon even de tijd nemen, komt gewoon goed.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Komt tijd komt Bas.ray5150 schreef:Hij is fijn.![]()
Eerst mijn luidspreker de deur uitgetrapt door mijn vrouw, vervolgens de drivers opgeblazen.
En nu zit mijn guru in een identiteits crisis. of is het een simulatie ?
Met Bas zit het wel goed hoor, al zegt Bas het zelf.pappaleo schreef:Als ik het filter maak loop je zomaar het risico dat ie te weinig bas doet.
.
Bas en focal gaan altijd goed.Als ik al niet eens kan horen dat een tweewegje met een Focal
