Zoals eerder al aangegeven zit er tussen 50W-60W en 100W-120W niet wezenlijk veel verschil. Het gaat pas zoden aan de dijk zetten als je naar 200W-400W gaat. En die liefhebbers moeten het dan maar met een Hypex beschuitje doen
De insteek was om met relatief bescheiden middelen een top klinkend versterkertje te maken. Wanneer je parallel gaat werken met meerdere poweramp chips (van welk nummertje ook) ontkom je eigenlijk ook niet aan een DC servo per chip. Knuisje en ik hebben min of meer geconcludeerd dat het daarmee dan toch weer ingewikkeld gaat worden. Het idee is nu om een klein maar fijn 60W composiet versterkertje met 1x LM3886 te maken wat toch relatief eenvoudig blijft.
En met dat meer vermogen gaat ook de voeding mee, wordt ook groter duurder en ... zwaarder
Of een schakelende voeding
Anne
Zoals eerder al aangegeven zit er tussen 50W-60W en 100W-120W niet wezenlijk veel verschil. Het gaat pas zoden aan de dijk zetten als je naar 200W-400W gaat. En die liefhebbers moeten het dan maar met een Hypex beschuitje doen
De insteek was om met relatief bescheiden middelen een top klinkend versterkertje te maken. Wanneer je parallel gaat werken met meerdere poweramp chips (van welk nummertje ook) ontkom je eigenlijk ook niet aan een DC servo per chip. Knuisje en ik hebben min of meer geconcludeerd dat het daarmee dan toch weer ingewikkeld gaat worden. Het idee is nu om een klein maar fijn 60W composiet versterkertje met 1x LM3886 te maken wat toch relatief eenvoudig blijft.
Helemaal mee eens, met 2 x 60W heb je echt een versterker waar je in de huiskamer meer en meer dan voldoende aan hebt, ook op laag rendement speaker. Vraagje aan de LM*** bezitters, hoe zit het met koeling? Zal ook even in de datasheet kijken zo.
Ik vind het uitgangspunt van de 2 Peters wel een goede, een laagdrempelige, maar toch hoogwaardige en compacte versterker die ook betaalbaar is.
Wat Sander voorstelt is zeker interessant.
Maar maakt de bouw een tikje moeilijker, en je loopt het risico dat er moeilijk verkrijgbare (voor de particulier) onderdelen gebruikt gaan worden.
Onderdelen zouden gewoon gangbaar moeten zijn. Of als dat niet zo is zouden ze via ZBA verkrijgbaar moeten zijn.
Overpowered krijg je eerder geen spijt van dan underpowered.
@Sander, zonder gekheid, een goede uitleg en "design keuze walkthrough" of hoe je zoiets wil noemen, dat zou geweldig zijn. Ik ben geen goeie elektrotechneut, veel verder dan (power)opamps aan elkaar klussen of gitaareffectjes bouwen ben ik nooit gekomen, maar vind het wel altijd bere interessant!
Het was oorspronkelijk ook mijn bedoeling van dit topic om nader uit te leggen hoe een en ander in elkaar en aan elkaar hangt. Ware he niet dat de zich vervelende kwetterbesjes zo nodig meteen dit topic rijp voor de zandbak moesten maken. Komt wel goed bij de nadere praktische uitwerking van Knuisje en mij straks.
Overigens waardeer ik het zeer dat Sander zich nu geheel vrijwillig als schietschijf ter beschikking stelt. Ben benieuwd
Heren ik ben mij lekker aan het inlezen over de composite versterker.
En lees dat de kwaliteit van de versterker wordt bepaald door de eerste opamp.
In dat licht bezien , mijn vraag waarom hebben jullie voor de lm 4562 gekozen?
Heeft deze speciale kwaliteiten?
Daar is niet specifiek voor gekozen. Deze is er eentje uit een reeks van NS van de beste specifieke audio opamps waarvan ik betrouwbare simulatie gegevens had. NS. nu TI, heeft een hele reeks uitgebracht in die serie die allemaal min of meer overeenkomen. De enkele uitvoering ervan is de LME49710 en de LME49990. De laatste lijkt een verbeterde lme49710 met een wat groter GBP.
Heren ik ben mij lekker aan het inlezen over de composite versterker.
En lees dat de kwaliteit van de versterker wordt bepaald door de eerste opamp.
In dat licht bezien , mijn vraag waarom hebben jullie voor de lm 4562 gekozen?
Heeft deze speciale kwaliteiten?
Dennis
Ik gebruik in mijn simulatie de LME49860, simpelweg omdat dit een betrouwbaar model is en functioneel en kwa simulatie vergelijkbaar is met de LME49710/LME49720. Die laatste is feitelijk equivalent aan de LM4562. Voor audio zijn dit momenteel de beste opamps die er te krijgen zijn, op alle fronten.
Er niet een "de beste opamp" die te krijgen zijn Sander, hangt geheel van de toepassing af. Voor deze toepassing hebben deze wel de beste specificaties op papier.
In een AB vergelijk met "de beste opamps" van LT en AD ernaast zal het nog moeilijk worden om verschil te horen
Ik ben in de simulator even de duimschroeven aan 't aandraaien en kijk hierbij o.a. naar het clip-gedrag. In je eerste post schrijf je dat de anti-parallel diodes nodig zijn om te voorkomen dat de LM4562 in verzadiging gaat, ik krijg dat echter in de simulatie niet voor elkaar, zelfs als ik de ingang aanstuur met >5Vpp, of de uitgang belast met 0.1 Ohm.
Kan je mij wellicht vertellen hoe je dit gesimuleerd hebt? Of kwam dit pas in de praktijk, met het testen van een prototype, naar voren?
Er niet een "de beste opamp" die te krijgen zijn Sander, hangt geheel van de toepassing af. Voor deze toepassing hebben deze wel de beste specificaties op papier.
In een AB vergelijk met "de beste opamps" van LT en AD ernaast zal het nog moeilijk worden om verschil te horen
Misschien had ik 't anders moeten formuleren, echter waar ik op doelde is dat in 99% van de gevallen dit soort opamps gebruikt worden voor versterking en als je dan het onderste uit de kan wil dan kan je moeilijk om deze opamps heen. Ongetwijfeld hebben LT en AD ook geschikte types, maar als ik de datasheets kritisch bekijk hebben de LME/LM series van NS/TI toch wel de beste papieren.
Heren dank u voor de antwoorden , dit werkt zeer verhelderend.
Kan ik die terugkoppeling zien zoals bij een buizenamp?
Kan je die naar hartelust verminderen of verhogen , of is de versterker daar precies op afgesteld?
Ik ben in de simulator even de duimschroeven aan 't aandraaien en kijk hierbij o.a. naar het clip-gedrag. In je eerste post schrijf je dat de anti-parallel diodes nodig zijn om te voorkomen dat de LM4562 in verzadiging gaat, ik krijg dat echter in de simulatie niet voor elkaar, zelfs als ik de ingang aanstuur met >5Vpp, of de uitgang belast met 0.1 Ohm.
Kan je mij wellicht vertellen hoe je dit gesimuleerd hebt? Of kwam dit pas in de praktijk, met het testen van een prototype, naar voren?
Wat bedoel je? Als het clipt, gaat de uitgang van de opamp tegen zijn voedingsspanning staan en is dus overstuurd. Reken maar dat er dan intern e.e.a. in verzadiging gaat. Maar eigenlijk is erger dat de compensatie C van 330pF dan ook volledig naar de 15V opgeladen wordt waardoor je een ongewenst recovery delay krijgt. Daarom zitten die dioden ook direct over dat C'tje om Anne's vraag gelijk te beantwoorden.
Ik ben in de simulator even de duimschroeven aan 't aandraaien en kijk hierbij o.a. naar het clip-gedrag. In je eerste post schrijf je dat de anti-parallel diodes nodig zijn om te voorkomen dat de LM4562 in verzadiging gaat, ik krijg dat echter in de simulatie niet voor elkaar, zelfs als ik de ingang aanstuur met >5Vpp, of de uitgang belast met 0.1 Ohm.
Kan je mij wellicht vertellen hoe je dit gesimuleerd hebt? Of kwam dit pas in de praktijk, met het testen van een prototype, naar voren?
Wat bedoel je? Als het clipt, gaat de uitgang van de opamp tegen zijn voedingsspanning staan en is dus overstuurd. Reken maar dat er dan intern e.e.a. in verzadiging gaat. Maar eigenlijk is erger dat de compensatie C van 330pF dan ook volledig naar de 15V opgeladen wordt waardoor je een ongewenst recovery delay krijgt. Daarom zitten die dioden ook direct over dat C'tje om Anne's vraag gelijk te beantwoorden.
Ik krijg 't in de simulator niet voor elkaar en ik ben echt m'n best aan 't doen, met of zonder diodes is het clipgedrag bij mij niet plakken tegen één van de voedingsrails, wat voor stimulans gebruik jij voor jouw simulatie?
Ik krijg 't in de simulator niet voor elkaar en ik ben echt m'n best aan 't doen, met of zonder diodes is het clipgedrag bij mij niet plakken tegen één van de voedingsrails, wat voor stimulans gebruik jij voor jouw simulatie?
Gewoon een sinus. Maar ik had eerder al gezegd dat die Tina modelletjes brak waren. Gebruik gewoon een ideaal benaderingsmodelletje. Het gaat hier alleen om de frequentie/fase responsie. Dat clippen is helemaal niet zo spannend om te simuleren.
Heb het niet nagerekend maar zo komt er 3,65V op het C'te staan i.p.v. 0,4V bij oversturen. Scheelt echt wel in recoverytijd. Dus wat is nu de verbetering?
Heb het niet nagerekend maar zo komt er 3,65V op het C'te staan i.p.v. 0,4V bij oversturen. Scheelt echt wel in recoverytijd. Dus wat is nu de verbetering?
In 't ene geval heb je 1,9V tussen +in en -in van de eindversterker en bij 't andere maar 0,4V waar in bedrijf maar mV komen.Als die eindversterker ook moeilijkheden heeft met herstellen van oversturing (inwendige capaciteiten ?) scheelt dat nogal.
Anne
Heb het niet nagerekend maar zo komt er 3,65V op het C'te staan i.p.v. 0,4V bij oversturen. Scheelt echt wel in recoverytijd. Dus wat is nu de verbetering?
In 't ene geval heb je 1,9V tussen +in en -in van de eindversterker en bij 't andere maar 0,4V waar in bedrijf maar mV komen.Als die eindversterker ook moeilijkheden heeft met herstellen van oversturing (inwendige capaciteiten ?) scheelt dat nogal.
Anne
Ja als............. Maar hoe weet jij dat? Kijk eens in de datasheet van de LM3886. Daar zie je aan de ingang een verschilversterker. Bij oversturen staat die of volledig de ene kant op of volledig de andere kant op. Bij een verschil van 100mV is dat al zo. Bij meer ingangsspanning wordt ie niet meer overstuurd. Hij staat dan volledig naar 1 kant. De andere transistor staat gewoon dicht. Aan die LM3886 is verder niets meer te verhapstukken. En eigenlijk is dit bij vrijwel alle versterkers met een verschilversterker aan de ingang zo.
Zou best kunnen dat de LM3886 een grote verschilspanning aan de ingang moeiteloos slikt, dan hoeven de diodes niet over de in's.
Hier doen ze het binnen in de chip,
DD.jpg (14.96 KiB) 609 keer bekeken
ook (of misschien alleen daarom ?) om de basis-emitter niet in het zenergebied te krijgen.
Anne