Composite versterker "De brainstorm"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Leg eens uit waarom je voorkeur uitgaat naar een TDA7294, Sander ?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: LM3886/LM4780 Composite ZBA versterker "P&P"
@Ray,
Die vraag had ik al eerder beantwoord:
Die vraag had ik al eerder beantwoord:
SSassen schreef:LM3886 en TDA7294 zijn beide enkelvoudig, maar de TDA7294 heeft de betere papieren en een hogere Pout. Daarnaast is de Miller compensatie C intern aan de uitgang geknoopt, daarmee wordt ook de vervorming die de eindtrap genereert (deels) gecorrigeerd, dit zie je ook terug in de THD/freq plots.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Zou wel 's willen weten of het zo niet kan.Ook hoe het gaat bij oversturen.
Anne
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Dat kan, alleen komt er een piek in de gain plot en da's meestal een teken dat de lus niet volledig stabiel is. Hieronder wat plots uit de simulator, de tweede plot is met 0.1 Ohm op de uitgang en laat zien hoe de versterker clipt, dat gaat prima, alleen niet 100% symmetrisch:Ah!buis schreef:Zou wel 's willen weten of het zo niet kan.Ook hoe het gaat bij oversturen.
Anne
Het origineel (na mijn eerste optimalisatie) laat een nettere gain plot zien, waarbij de lus wel stabiel is:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Voor het verschil in stabiliteit zal de compensatie wel wat aangepast moeten.
Het niet symetrisch vastlopen zou wel 's met het gebrek aan spanning over Q8 te maken kunnen hebben.De diodes over de plus- en min-in van de eindversterker zijn wel symetrisch.
Vooral het verschil met de eerste schakeling (clipgedrag ervan heb je niet laten zien) vroeg ik me af.
De R23 in serie met de diodes maakt daar de begrenzing slechter, de (te)hoge ingang komt ook op die weerstand en daarmee op de in van de eindversterker.
Anne
Het niet symetrisch vastlopen zou wel 's met het gebrek aan spanning over Q8 te maken kunnen hebben.De diodes over de plus- en min-in van de eindversterker zijn wel symetrisch.
Vooral het verschil met de eerste schakeling (clipgedrag ervan heb je niet laten zien) vroeg ik me af.
De R23 in serie met de diodes maakt daar de begrenzing slechter, de (te)hoge ingang komt ook op die weerstand en daarmee op de in van de eindversterker.
Anne
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Mooi dat je op hetzelfde uitkomt.SSassen schreef:De vraag is natuurlijk in hoeverre dit ook opgaat voor de LM3886, of de TDA7294, die laatste geniet nog steeds mijn voorkeur wat dat betreft. Het is goed mogelijk dat e.e.a. nog geschaald moet worden wat component waardes betreft. Nu ben ik uiteraard reuze benieuwd naar Peter z'n reactie, want ik ga er gemakshalve vanuit dat ook hij al aan de schakeling gerekend c.q. gesimuleerd heeft, dus is het interessant om eens zaken te vergelijken.
Ja uiteraard is dat tot in den treuren gesimuleerd en niet alleen het fase/frequentie gedrag maar ook veel transiënt responsies. Het klopt dat de modellen van TI ruk zijn. Er waren ooit wel goede modellen van NS maar TI heeft die zo veranderd dat ze alleen met hun eigen "Tina" werken, en dan nog wordt het een zootje. De NS modellen representeerden nog redelijk het fysieke ding. De TI modellen zijn louter een mathematisch abstractie en dan niet overeenkomend met de datasheet. Daarom ben ik uitgegaan van de open loop plots in de NS datasheet en die nauwkeurig gematched met een eigen op-amp model met 5 polen.
Hier de overlays van de opamp en de LM3886:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ik neem aan dat er ook al een voedingsrecept bekend is, Peter ?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Hoe bedoel je? Heeft gewoon recht-toe-recht-aan plus en min voeding nodig. De grootte is een beetje afhankelijk of je er 4 ohm of 8 ohm aan hangt. Dat verschilt niet met de gewone LM3886 versterkers. Alleen voor de opamp moet er een aparte + en - 15V bij. Komt goedray5150 schreef:Ik neem aan dat er ook al een voedingsrecept bekend is, Peter ?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ik heb al een voedingprint beschikbaar zie: viewtopic.php?p=1750692#p1750692. In wezen niets anders dan een diodebrug met twee elco's en een dc protectie. De PSRR van deze amp is zo hoog dat de voeding niet kritisch is.ray5150 schreef:Ik neem aan dat er ook al een voedingsrecept bekend is, Peter ?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
LM4562 wordt ook afgeserveerd, tenminste in DIL versie.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Misschien is de TDA die Sander voorstelt dan nog niet eens zo gek om eens aan te denken.
Ben overigens wel nieuwsgierig naar de simulatie van de TDA7293 of 4 die zijn grotendeelsgelijk waarbij de 7293 goed parallel te schakelen is wat wel leuk is als je wat meer vermogen nodig hebt .
Ben overigens wel nieuwsgierig naar de simulatie van de TDA7293 of 4 die zijn grotendeelsgelijk waarbij de 7293 goed parallel te schakelen is wat wel leuk is als je wat meer vermogen nodig hebt .
Re: Composite versterker "De brainstorm"
De LM3886 staat nog gewoon als active, dus waar hebben we het over?
De LME49990 en de LME49710 staan wel op einde levensduur. Maar daar zijn genoeg alternatieven voor. Hoewel Mouser er nog een paar duizend op voorraad heeft. De vraag is wel voor hoelang?
Overigens is NS niet voor niets door TI overgenomen. Het ging n.l. niet zo goed met NS, ondanks dat ze erg mooie analoge producten maakten. En van mooie dingen die niet verkopen kan de schoorsteen niet roken. Is niet zo gek dat TI dus de sterk teruglopende producten stopt. Ook in studioland schrijdt de tijd voort en daar is zowat alles digitaal geworden direct achter de mic versterker.
Through hole gaat er ook allemaal uit. Er wordt geen nieuwe elektronica meer ontwikkeld waar dat nog gebruikt wordt, alleen als het niet anders kan.
De LME49990 en de LME49710 staan wel op einde levensduur. Maar daar zijn genoeg alternatieven voor. Hoewel Mouser er nog een paar duizend op voorraad heeft. De vraag is wel voor hoelang?
Overigens is NS niet voor niets door TI overgenomen. Het ging n.l. niet zo goed met NS, ondanks dat ze erg mooie analoge producten maakten. En van mooie dingen die niet verkopen kan de schoorsteen niet roken. Is niet zo gek dat TI dus de sterk teruglopende producten stopt. Ook in studioland schrijdt de tijd voort en daar is zowat alles digitaal geworden direct achter de mic versterker.
Through hole gaat er ook allemaal uit. Er wordt geen nieuwe elektronica meer ontwikkeld waar dat nog gebruikt wordt, alleen als het niet anders kan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Dat leverantieprobleem begint een groot probleem te worden. Voor de grote Midas Heritage mengtafels zijn bepaalde onderdelen in het automatiseringsgedeelte niet meer verkrijgbaar. Het schijnt inmiddels al zo rampzalig te zijn dat reparatiespecialisten van 3 tafels weer 1 werkende te kunnen maken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Is nooit anders geweest hoor. Er komen natuurlijk steeds nieuwe componenten uit met nieuwe of verbeterde performance. Dan ga je oude types niet meer produceren.
Met transistoren/FET's/diodes e.d. valt het wel mee, dat blijft of er is goed een equivalent te vinden. Bij chips, en zeker de specials zoals de versterker modules is het logisch dat deze niet oneindig geproduceerd gaan worden. Maar een versterker ontwerpen voor een chip die nu al eol is heeft weinig zin, LM3886 lijkt daarom een beter alternatief op dit moment.
Met transistoren/FET's/diodes e.d. valt het wel mee, dat blijft of er is goed een equivalent te vinden. Bij chips, en zeker de specials zoals de versterker modules is het logisch dat deze niet oneindig geproduceerd gaan worden. Maar een versterker ontwerpen voor een chip die nu al eol is heeft weinig zin, LM3886 lijkt daarom een beter alternatief op dit moment.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Hier kan ik wel in meegaan. Toch maar de LM3886.Barry2001 schreef:Is nooit anders geweest hoor. Er komen natuurlijk steeds nieuwe componenten uit met nieuwe of verbeterde performance. Dan ga je oude types niet meer produceren.
Met transistoren/FET's/diodes e.d. valt het wel mee, dat blijft of er is goed een equivalent te vinden. Bij chips, en zeker de specials zoals de versterker modules is het logisch dat deze niet oneindig geproduceerd gaan worden. Maar een versterker ontwerpen voor een chip die nu al eol is heeft weinig zin, LM3886 lijkt daarom een beter alternatief op dit moment.
Co
Re: Composite versterker "De brainstorm"
zou dan toch eerder voor wat meer vermogen gaan en de LM4780 kiezen.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Er staat in dit draadje een goede reden om dat niet te doenKappa7 schreef:zou dan toch eerder voor wat meer vermogen gaan en de LM4780 kiezen.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Wie weet kan dat zo maar, en dan 4 chips voor 2 kanalen, als de chips dan maar niet tussen de oren gaan zitten. 
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Is ook mijn keuze, probleem is dat de levering gaat stoppen.Kappa7 schreef:zou dan toch eerder voor wat meer vermogen gaan en de LM4780 kiezen.
Co
Re: Composite versterker "De brainstorm"
I.d.d. Henkjan.Henkjan schreef:2 stuks 3886 kunnen toch t zelfde?
Zoals eerder al aangegeven zit er tussen 50W-60W en 100W-120W niet wezenlijk veel verschil. Het gaat pas zoden aan de dijk zetten als je naar 200W-400W gaat. En die liefhebbers moeten het dan maar met een Hypex beschuitje doen
De insteek was om met relatief bescheiden middelen een top klinkend versterkertje te maken. Wanneer je parallel gaat werken met meerdere poweramp chips (van welk nummertje ook) ontkom je eigenlijk ook niet aan een DC servo per chip. Knuisje en ik hebben min of meer geconcludeerd dat het daarmee dan toch weer ingewikkeld gaat worden. Het idee is nu om een klein maar fijn 60W composiet versterkertje met 1x LM3886 te maken wat toch relatief eenvoudig blijft.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
genoeg om een typische wedstrijd luidspreker mee aan ye sturen toch?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Zolang het geen al te grote stroomvreters zijn, zoals GHP, wel ja 
