Pjotr schreef:Voor een andere hobby: Digitale klokjes maken
Originele Ferranti Packard elektromechanische 7-segment displays. Destijds nieuw niet te betalen voor de hobby. Nu via Ebay voor een redelijk prijsje NOS.
Pjotr schreef:Met pulsen. Je pulst de segmenten van zichtbaar naar onzichtbaar en vv door de richting van de stroom door het spoeltje en ze blijven dan in die stand staan. Op zich gebruiken ze dus erg weinig stroom bij een klok die om de minuut update.Henkjan schreef:hoe stuur je die aan?
Hier een filmpje wat ik vond:
Dit zijn displays met 2 spoeltjes per segment, eentje voor aan en eentje voor uit. Dat is een stuk makkelijker dan met 1 bipolair spoeltje. Moet er nog even over puzzelen
P.s. Barry, deze komen i.d.d. uit Hongarije, 4 dagen rijstijd met de postkoetsZaten nog in de originele verpakking.
Barry2001 schreef:Ok, ik zie de advertentie staan. Barry likes thisHeb ze wel eens eerder gezien, maar voor absurde prijzen, dit gaat nog wel.
Inderdaad set en reset, je moet iets slims bedenken om simpel de stroomrichting om te kunnen draaien. Weerstand vd spoel is 45 Ohm, bij een minimum spanning van 16V is dit 350mA. Toch best nog wel veel, als je het met ene microcontroller wilt doen zul je het via een torretje moeten laten lopen oid. Omdraaien via een vereenvoudigde H brug oid? Zou met een 555 kunnen, met de 'Amp switcher' van een tijdje geleden ook zoiets gedaan.
Pjotr schreef:Of met een dubbele voedingsspanning en een half-H bridge. Lijkt mij het simpelste om te multiplexen. Die 350 mA lijkt veel maar met 1 ms pulsen is dat 6 uA gemiddeld per minuut. En als je alleen die segmenten aanstuurt die dan veranderen valt het allemaal reuze mee. Kan het zelfs op een paar AA batterijen lopen
Is hier eigenlijk niet de goeie plaats, valt reuze mee, hele hoop diodes (28/cijfer)enz.Niks te mekkerenPjotr schreef:En? Valt nog niet mee hèAh!buis schreef:Hier gaat 't soms bijna onmiddelijk, soms denk je zit ie vast of zo![]()
Ook 't forum zelf erg weinig te doen.Ik heb, uit verveling zelfs al een schakeling verzonnen voor de mechanische cijfers![]()
Anne
Ik wil eigenlijk 't puzzelplezier niet bederven
Anne