[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Op zich zijn de C77 en C11 bedoelt om als paar te worden ingezet, met het wegvallen van de C11 tweeter is deze opzet toch al einde verhaal, dus de C77 maar verkopen (krijg je makkelijk 100-125 euro voor) en andere mids aanschaffen is ook een optie inderdaad.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

wat bedoel je Walt? die 77 is toch ook zonder zn broertje een goede mid?

hoeveel liter is dat mid compartiment?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Als de wens is modernere units te gebruiken, dan kan je de C77 beter verkopen. Het is nu ook een beetje een buitenbeentje tussen de Seas units, ga dan 3-weg Seas. Het karakeristieke accuton geluid ga je zonder accuton tweeter toch niet meer bereiken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Als die dingen een karakteristiek geluid hebben zijn ze per definitie als niet ok.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Het karakeristieke accuton geluid
Als ze écht goed zijn, dan bestaat dat niet. [-( [-X
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Als die dingen een karakteristiek geluid hebben zijn ze per definitie als niet ok.
Dat zeg ik. :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Nou, op zoek naar andere mids dan maar!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Leeuwarden »

Zullen we vooreerst dan maar even in het midden laten?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

Mijn Visaton RHT14S tweeter van 35 jaar (Fl 145,--)deed het in het vergelijk met de ScanSpeak beryllium € 3xx,xx het ook best aardig (januari 2015), goede filtering is ook nog wel wat. :lol:
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 18 okt 2015, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pvanlingen »

Zo... Walt ga je andere mid units zoeken?
Is het dan niet beter om daar een nieuw eigen topic voor te beginnen.
Dan kunnen pappaleo en Ray weer rustig verder bouwen. :hide:

Paul.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Nu Ray de tweeter heeft moeten aanpassen is het geen gek idee om de mid ook te wijzigen, de Accutons zijn al oud, niemand weet hoe lang ze nog meegaan. Vervangen door modernere mids die qua looks en klank meer overeenkomen met woofer en tweeter is zo gek niet, met dank aan Gerhard voor het opperen van deze suggestie.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Leeuwarden »

Het is duidelijk wat je graag wil Walt... Nu klaar hoor...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Prima, ik wens Ray veel succes met deze speakers.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Het is duidelijk wat je graag wil Walt... Nu klaar hoor...
en anderen ook, nu graag vooruit kijken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
Leeuwarden schreef:
Het is duidelijk wat je graag wil Walt... Nu klaar hoor...
en anderen ook, nu graag vooruit kijken

Vandaar mijn donatie....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Henkjan schreef:
Leeuwarden schreef:
Het is duidelijk wat je graag wil Walt... Nu klaar hoor...
en anderen ook, nu graag vooruit kijken

Vandaar mijn donatie....
:goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Inderdaad, en ook langs deze weg wil ik mijn dank uitspreken voor dit mooie gebaar van Gerhard. :goedzo:
Ondertussen zijn er ook per PB al enkele aanbiedingen gekomen voor diverse setjes mid-drivers.

Inderdaad denk ik er heel hard over om ook de Accuton mid-drivers te gaan vervangen door iets anders.
Ze klinken wel goed, daar niet van, en ze zijn nog heel, maar het zijn ook fragiele dingen van een jaar of 30 oud.
Ik heb wat datasheets bij elkaar gezocht en deze aan Pappaleo voorgelegd.
De komende dagen gaan we eens kijken wat het beste bij de Seas laag en hoog driver past.
In ieder geval heel erg bedankt voor de diverse aanbiedingen !
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

:-& Op dit project rust ook geen zegen.... :-&

Ik begrijp goed wat Walt bedoelt, de combi accuton levert een soort homogeniteit in karakter op. Een karakter dat in het geval van Accuton bijvoorbeeld de goede eigenschappen van een electrostaat benadert qua detaillering, maar daarbij niet perse een wall of sound is. Echter, de Thiel & Partner C78 (meen ik) heb ik toevallig in een zeer mooi concept gehoord met de Seas TAF22. Dat ontwerp stond bij Clofis ca. 10 jaar geleden. Jowan, was het merk en het was een 15 cm alu vierkante buis. Dus dat ging prima samen met de TAF22.

Omdat de tweeter al vast staat nu ben ik benieuwd welke andere middentoners tot de mogelijkheden behoren O:)

Een seas geheel is wel een logische stap
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

wouter schreef:
:-& Op dit project rust ook geen zegen.... :-&
Nee, inderdaad. ik ben geneigd om je gelijk te geven, echter blijf ik er positief onder met de blik naar voren gericht. :D
Van belang zijn ook de vele opbeurende en positief ingestelde berichten die ik onder andere per PB en in dit topic mocht ontvangen, waarvoor nogmaals mijn dank. :goedzo:
wouter schreef:
Ik begrijp goed wat Walt bedoelt, de combi accuton levert een soort homogeniteit in karakter op.
Een karakter dat in het geval van Accuton bijvoorbeeld de goede eigenschappen van een electrostaat benadert qua detaillering, maar daarbij niet perse een wall of sound is.
Echter, de Thiel & Partner C78 (meen ik) heb ik toevallig in een zeer mooi concept gehoord met de Seas TAF22.
Dat ontwerp stond bij Clofis ca. 10 jaar geleden. Jowan, was het merk en het was een 15 cm alu vierkante buis.
Dus dat ging prima samen met de TAF22
Daar heb je zeker een punt.
Ik ben het met je eens dat de Accuton's op zich een uitstekende (en voor mij heldere en goed gedefinieerde) klank hebben.
Zoals ook bij de eerste test sessie hier thuis bleek.
Het is zeker waar dat een 30 jaar oude unit menig zich naast moderne driver kan plaatsen en in sommige gevallen kan verslaan.
Het zwakke punt is echter de fragiliteit (met name bij de oudere units, ik begreep dat de moderne een aluminium vlies hebben waarop de keramiek zit.)
Daardoor zijn het (in mijn ogen) geen units die geschikt zijn om mee te experimenteren.
Je moet ze in een gat schroeven, aansluiten, niet meer aanraken, en er vele jaren van genieten.
Om welbekende redenen blijft er toch bij iedere handeling die je ermee uitvoert door je hoofd spoken "als er maar niet... :( "

Vandaar ook mijn keuze voor een andere mid-driver.

wouter schreef:
Omdat de tweeter al vast staat nu ben ik benieuwd welke andere middentoners tot de mogelijkheden behoren O:)

Een Seas geheel is wel een logische stap
Het is geworden (tromgeroffel...) De Tangband W4-1337SDF.
Een 4 Incher met een titanium conus.
Tangband W4-1337SDF Datasheet.pdf
(373.35 KiB) 80 keer gedownload
Ik geeft toe dat de beslissing voor een groot deel is genomen op basis van de datasheet.
Echter wat ook meetelt is dat pappaleo goede ervaring heeft met zijn (goedkopere) papier-conus broertje de W4-655c, die gebruikt zijn in de Mimo van Matjans, en in de Inimini die door Leo zelf gebouwd is.
Derde puntje is dat ik afgelopen zaterdag zelf de Inimini's zelf heb beluisterd, en verbaasd was dat er zo'n goed en groots geluid kon komen uit zulke kleine kastjes en units.

Leo heeft momenteel even wat andere dingetjes aan zijn hoofd. (over het hoe en waarom gaan we hier niet op in.)
Hij heeft me wel wat huiswerk gegeven waar ik voorlopig mee vooruit kan.

Op basis van de datasheet en enkele berekeningen komt hij uit op een kast inhoud van 2 liter.
Het plan is om de Tangband op een crossfrequentie van ongeveer 300 tot 350 Hz op te laten komen.
Hiervoor zal ik een midkamertje maken op dezelfde wijze als eerder voor de Accuton C77, namelijk taps naar achter toelopende zijwanden.

Eerstvolgende werkzaamheden staan gepland voor aanstaande zaterdag, dan ga ik 6 tussenschotten (bracing) fabrieken met diverse gaten erin.
Deze komen horizontaal tussen de woofer en de bodem te zitten, en worden voorzien van een ongelijk gatenpatroon, bedoeld om staande golven te dempen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door FR_Aad »

Mooi Ray. Er is 1 weg en die is vooruit. :D
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door sander1238 »

Gaat vast heel mooi worden. Succes
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Kappa7 »

Van speakers bouwen heb ik geen verstand dus kan je niet helpen met adviezen maar alle respect hoe je dit weer oppakt na alles wat je tegenkomt. :goedzo:

Ik blijf het volgen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Het is geworden (tromgeroffel...) De Tangband W4-1337SDF.
Een 4 Incher met een titanium conus.
Tangband W4-1337SDF Datasheet.pdf
da's een mooie, goede keuze denk ik. lekker breed in te zetten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

Inderdaad, dit is een goede keuze :P

De driver heeft een nette waterval plot en is breedbandig in zet baar. Qua formaat past hij beter in het systeem, die 4" kan hoger doorlopen en de woofer zal het eerste tegen de max lopen. Samen met deze tweeter zou Pappaleo kunnen kijken of een mooie flauwe filtering (akoestisch 12dB/octaaf) rond 3kHz mogelijk is. De tweeter straalt mooi rond door de kleine diameter maar heeft wel een soort 'lange slag' constructie. Daarom is flauw filteren waarschijnlijk goed te doen. Zo wordt ook nog de potentie van de mid goed gebruikt. Dit grapje kan onderin ook herhaald worden, een wat grotere overlap met de woofer is prima mogelijk, een overgangsfrequentie rond 600 Hz met flauwe flank kan die tangband makkelijk hebben.

Die TB W4-1337 lijkt op de Visaton Ti100 (behalve qua prijs :rofl: ) en het geheel heeft wat weg van de Visaton Classic 200 (met alu 8"/Classic GF (met 3/4" tweeter)
http://www.hi-fi.ru/auction/detail/929450
http://acousticslab.ru/gf/gf2.JPG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door SSassen »

Ome Ray, ik heb nog liggen een set W15 en T22 van Seas, kan je ook prima inzetten voor mid/hoog, krijg je van mij kado mits je d'r ook echt iets mee gaat doen, anders blijven ze op de plank liggen hier.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”