[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Op zich zijn de C77 en C11 bedoelt om als paar te worden ingezet, met het wegvallen van de C11 tweeter is deze opzet toch al einde verhaal, dus de C77 maar verkopen (krijg je makkelijk 100-125 euro voor) en andere mids aanschaffen is ook een optie inderdaad.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
wat bedoel je Walt? die 77 is toch ook zonder zn broertje een goede mid?
hoeveel liter is dat mid compartiment?
hoeveel liter is dat mid compartiment?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als de wens is modernere units te gebruiken, dan kan je de C77 beter verkopen. Het is nu ook een beetje een buitenbeentje tussen de Seas units, ga dan 3-weg Seas. Het karakeristieke accuton geluid ga je zonder accuton tweeter toch niet meer bereiken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als die dingen een karakteristiek geluid hebben zijn ze per definitie als niet ok.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als ze écht goed zijn, dan bestaat dat niet.Walt schreef:Het karakeristieke accuton geluid
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat zeg ik.ds23man schreef:Als die dingen een karakteristiek geluid hebben zijn ze per definitie als niet ok.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zullen we vooreerst dan maar even in het midden laten?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Mijn Visaton RHT14S tweeter van 35 jaar (Fl 145,--)deed het in het vergelijk met de ScanSpeak beryllium € 3xx,xx het ook best aardig (januari 2015), goede filtering is ook nog wel wat. 
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 18 okt 2015, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zo... Walt ga je andere mid units zoeken?
Is het dan niet beter om daar een nieuw eigen topic voor te beginnen.
Dan kunnen pappaleo en Ray weer rustig verder bouwen.
Paul.
Is het dan niet beter om daar een nieuw eigen topic voor te beginnen.
Dan kunnen pappaleo en Ray weer rustig verder bouwen.
Paul.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nu Ray de tweeter heeft moeten aanpassen is het geen gek idee om de mid ook te wijzigen, de Accutons zijn al oud, niemand weet hoe lang ze nog meegaan. Vervangen door modernere mids die qua looks en klank meer overeenkomen met woofer en tweeter is zo gek niet, met dank aan Gerhard voor het opperen van deze suggestie.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het is duidelijk wat je graag wil Walt... Nu klaar hoor...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
en anderen ook, nu graag vooruit kijkenLeeuwarden schreef:Het is duidelijk wat je graag wil Walt... Nu klaar hoor...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Henkjan schreef:en anderen ook, nu graag vooruit kijkenLeeuwarden schreef:Het is duidelijk wat je graag wil Walt... Nu klaar hoor...
Vandaar mijn donatie....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
ds23man schreef:Henkjan schreef:en anderen ook, nu graag vooruit kijkenLeeuwarden schreef:Het is duidelijk wat je graag wil Walt... Nu klaar hoor...
Vandaar mijn donatie....
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Inderdaad, en ook langs deze weg wil ik mijn dank uitspreken voor dit mooie gebaar van Gerhard.
Ondertussen zijn er ook per PB al enkele aanbiedingen gekomen voor diverse setjes mid-drivers.
Inderdaad denk ik er heel hard over om ook de Accuton mid-drivers te gaan vervangen door iets anders.
Ze klinken wel goed, daar niet van, en ze zijn nog heel, maar het zijn ook fragiele dingen van een jaar of 30 oud.
Ik heb wat datasheets bij elkaar gezocht en deze aan Pappaleo voorgelegd.
De komende dagen gaan we eens kijken wat het beste bij de Seas laag en hoog driver past.
In ieder geval heel erg bedankt voor de diverse aanbiedingen !
Ondertussen zijn er ook per PB al enkele aanbiedingen gekomen voor diverse setjes mid-drivers.
Inderdaad denk ik er heel hard over om ook de Accuton mid-drivers te gaan vervangen door iets anders.
Ze klinken wel goed, daar niet van, en ze zijn nog heel, maar het zijn ook fragiele dingen van een jaar of 30 oud.
Ik heb wat datasheets bij elkaar gezocht en deze aan Pappaleo voorgelegd.
De komende dagen gaan we eens kijken wat het beste bij de Seas laag en hoog driver past.
In ieder geval heel erg bedankt voor de diverse aanbiedingen !
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik begrijp goed wat Walt bedoelt, de combi accuton levert een soort homogeniteit in karakter op. Een karakter dat in het geval van Accuton bijvoorbeeld de goede eigenschappen van een electrostaat benadert qua detaillering, maar daarbij niet perse een wall of sound is. Echter, de Thiel & Partner C78 (meen ik) heb ik toevallig in een zeer mooi concept gehoord met de Seas TAF22. Dat ontwerp stond bij Clofis ca. 10 jaar geleden. Jowan, was het merk en het was een 15 cm alu vierkante buis. Dus dat ging prima samen met de TAF22.
Omdat de tweeter al vast staat nu ben ik benieuwd welke andere middentoners tot de mogelijkheden behoren
Een seas geheel is wel een logische stap
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nee, inderdaad. ik ben geneigd om je gelijk te geven, echter blijf ik er positief onder met de blik naar voren gericht.wouter schreef:Op dit project rust ook geen zegen....
![]()
Van belang zijn ook de vele opbeurende en positief ingestelde berichten die ik onder andere per PB en in dit topic mocht ontvangen, waarvoor nogmaals mijn dank.
Daar heb je zeker een punt.wouter schreef:Ik begrijp goed wat Walt bedoelt, de combi accuton levert een soort homogeniteit in karakter op.
Een karakter dat in het geval van Accuton bijvoorbeeld de goede eigenschappen van een electrostaat benadert qua detaillering, maar daarbij niet perse een wall of sound is.
Echter, de Thiel & Partner C78 (meen ik) heb ik toevallig in een zeer mooi concept gehoord met de Seas TAF22.
Dat ontwerp stond bij Clofis ca. 10 jaar geleden. Jowan, was het merk en het was een 15 cm alu vierkante buis.
Dus dat ging prima samen met de TAF22
Ik ben het met je eens dat de Accuton's op zich een uitstekende (en voor mij heldere en goed gedefinieerde) klank hebben.
Zoals ook bij de eerste test sessie hier thuis bleek.
Het is zeker waar dat een 30 jaar oude unit menig zich naast moderne driver kan plaatsen en in sommige gevallen kan verslaan.
Het zwakke punt is echter de fragiliteit (met name bij de oudere units, ik begreep dat de moderne een aluminium vlies hebben waarop de keramiek zit.)
Daardoor zijn het (in mijn ogen) geen units die geschikt zijn om mee te experimenteren.
Je moet ze in een gat schroeven, aansluiten, niet meer aanraken, en er vele jaren van genieten.
Om welbekende redenen blijft er toch bij iedere handeling die je ermee uitvoert door je hoofd spoken "als er maar niet...
Vandaar ook mijn keuze voor een andere mid-driver.
Het is geworden (tromgeroffel...) De Tangband W4-1337SDF.wouter schreef:Omdat de tweeter al vast staat nu ben ik benieuwd welke andere middentoners tot de mogelijkheden behoren![]()
Een Seas geheel is wel een logische stap
Een 4 Incher met een titanium conus.
Ik geeft toe dat de beslissing voor een groot deel is genomen op basis van de datasheet.
Echter wat ook meetelt is dat pappaleo goede ervaring heeft met zijn (goedkopere) papier-conus broertje de W4-655c, die gebruikt zijn in de Mimo van Matjans, en in de Inimini die door Leo zelf gebouwd is.
Derde puntje is dat ik afgelopen zaterdag zelf de Inimini's zelf heb beluisterd, en verbaasd was dat er zo'n goed en groots geluid kon komen uit zulke kleine kastjes en units.
Leo heeft momenteel even wat andere dingetjes aan zijn hoofd. (over het hoe en waarom gaan we hier niet op in.)
Hij heeft me wel wat huiswerk gegeven waar ik voorlopig mee vooruit kan.
Op basis van de datasheet en enkele berekeningen komt hij uit op een kast inhoud van 2 liter.
Het plan is om de Tangband op een crossfrequentie van ongeveer 300 tot 350 Hz op te laten komen.
Hiervoor zal ik een midkamertje maken op dezelfde wijze als eerder voor de Accuton C77, namelijk taps naar achter toelopende zijwanden.
Eerstvolgende werkzaamheden staan gepland voor aanstaande zaterdag, dan ga ik 6 tussenschotten (bracing) fabrieken met diverse gaten erin.
Deze komen horizontaal tussen de woofer en de bodem te zitten, en worden voorzien van een ongelijk gatenpatroon, bedoeld om staande golven te dempen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Van speakers bouwen heb ik geen verstand dus kan je niet helpen met adviezen maar alle respect hoe je dit weer oppakt na alles wat je tegenkomt.
Ik blijf het volgen.
Ik blijf het volgen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
da's een mooie, goede keuze denk ik. lekker breed in te zetten.ray5150 schreef:Het is geworden (tromgeroffel...) De Tangband W4-1337SDF.
Een 4 Incher met een titanium conus.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Inderdaad, dit is een goede keuze
De driver heeft een nette waterval plot en is breedbandig in zet baar. Qua formaat past hij beter in het systeem, die 4" kan hoger doorlopen en de woofer zal het eerste tegen de max lopen. Samen met deze tweeter zou Pappaleo kunnen kijken of een mooie flauwe filtering (akoestisch 12dB/octaaf) rond 3kHz mogelijk is. De tweeter straalt mooi rond door de kleine diameter maar heeft wel een soort 'lange slag' constructie. Daarom is flauw filteren waarschijnlijk goed te doen. Zo wordt ook nog de potentie van de mid goed gebruikt. Dit grapje kan onderin ook herhaald worden, een wat grotere overlap met de woofer is prima mogelijk, een overgangsfrequentie rond 600 Hz met flauwe flank kan die tangband makkelijk hebben.
Die TB W4-1337 lijkt op de Visaton Ti100 (behalve qua prijs
) en het geheel heeft wat weg van de Visaton Classic 200 (met alu 8"/Classic GF (met 3/4" tweeter)
http://www.hi-fi.ru/auction/detail/929450
http://acousticslab.ru/gf/gf2.JPG
De driver heeft een nette waterval plot en is breedbandig in zet baar. Qua formaat past hij beter in het systeem, die 4" kan hoger doorlopen en de woofer zal het eerste tegen de max lopen. Samen met deze tweeter zou Pappaleo kunnen kijken of een mooie flauwe filtering (akoestisch 12dB/octaaf) rond 3kHz mogelijk is. De tweeter straalt mooi rond door de kleine diameter maar heeft wel een soort 'lange slag' constructie. Daarom is flauw filteren waarschijnlijk goed te doen. Zo wordt ook nog de potentie van de mid goed gebruikt. Dit grapje kan onderin ook herhaald worden, een wat grotere overlap met de woofer is prima mogelijk, een overgangsfrequentie rond 600 Hz met flauwe flank kan die tangband makkelijk hebben.
Die TB W4-1337 lijkt op de Visaton Ti100 (behalve qua prijs
http://www.hi-fi.ru/auction/detail/929450
http://acousticslab.ru/gf/gf2.JPG
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ome Ray, ik heb nog liggen een set W15 en T22 van Seas, kan je ook prima inzetten voor mid/hoog, krijg je van mij kado mits je d'r ook echt iets mee gaat doen, anders blijven ze op de plank liggen hier.
