BeoLab 90.....wat denken we er van?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door hsmeets »

Heb je de B&0 BeoLab 90 speaker al gezien?

Zoals gebruikelijk een apart design qua looks maar een nog opmerkelijker ontwerp qua techniek. Na de acoustic lens gooien ze het nu over een heel andere boeg. En ze hebben flink bij Scan-Speak geshopped (waar ze geen geheim van maken).
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door SSassen »

hsmeets schreef:
Heb je de B&0 BeoLab 90 speaker al gezien?

Zoals gebruikelijk een apart design qua looks maar een nog opmerkelijker ontwerp qua techniek. Na de acoustic lens gooien ze het nu over een heel andere boeg. En ze hebben flink bij Scan-Speak geshopped (waar ze geen geheim van maken).
Ik krijg ernstige Bose flashbacks?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door Henkjan »

It will not be for everybody, but it will be for the right somebody. BeoLab 90 is our proudest loudspeaker to date, built for optimum precision in sound. It will blow the roof off your house and knock the socks off your guests.
ze zijn ook niet voor jou bedoeld, je hebt al genoeg aannemerslast gehad dat je je dak wel op zn plek wil laten toch?

weer zo'n met de dsp gecontroleerde directivity....
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door SSassen »

Ik zat gisteren nog te dubben over wat ik met die verzameling CHR-70s moet. Ik dacht bv. aan een 901 kloon met een nette eindtrap met ingebouwde filtering in één kast, maar bedacht me toen al gauw dat ik voor gek versleten zou worden, of in ieder geval dat ik tijdens de bouw van m'n huis vast te vaak m'n kop heb gestoten of zoiets.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door John P »

In de beperking toont zich de meester, in de overvloed een B&O luidspreker.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door AatV »

Hoewel, als je al een of twee Eames chairs (of kopieën daarvan) hebt, past deze luidspreker er best wel aardig bij.. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
It will not be for everybody, but it will be for the right somebody. BeoLab 90 is our proudest loudspeaker to date, built for optimum precision in sound. It will blow the roof off your house and knock the socks off your guests.
Eigenaardige marketing, mensen die ik ken die B&O bezitten draaien op een feestje relaxte Jazz op de achtergrond.
Dit klinkt meer alsof er een paar spaanplaten PA kasten voor 99,- euro het stuk aan Sjonnie en Anita verkocht moet worden...
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door rikpost »

Als hij net zo goed als dat hij lelijk is dan is dit de beste luidspreker ter wereld :-& :-& :-&
maar de filosofie er achter intrigeerd me ,zou hem best eens willen horen .
Wie weet is het dit keer goed ,hij is in ieder geval goed aan de prijs
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door Gerrit »

In de documentatie staan wat plotjes (en een hoop achtergrond informatie).
De omni setting ben ik bepaald niet van onder de indruk:
omni.png
Dit is wat ze narrow noemen:
narrow.png
De controle in het laag is wel heel fraai, jammer dat ze niet ook 16kHz laten zien.
Ik krijg een beetje een 'amfibische auto' gevoel bij dit ding.
Ze gebruiken FIR filters in het laag:
In order to control the Beam Width of the sound radiating from the BeoLab 90, a customised Finite Impulse Response (FIR) audio filter is selected for each woofer, midrange and tweeter. These filters are applied to each of the DSP’s 18 audio output channels. However, in order to control the very low frequency bands, it is necessary for the woofers’ FIR filters to be very long. One implication of this is that it takes some time between the moment an audio signal enters the input of the loudspeaker and the moment it exits the loudspeaker as sound. The lower in frequency the Beam Width Control is extended, the longer the latency (or delay) of the loudspeaker. However, this may mean that, for some sources and program materials, there is a loss of synchronisation. For example, in its longest latency setting, the loudspeaker may be too late to maintain lip synch with some televisions or some multiroom systems. This is why the latency of the loudspeaker is user-selectable between two different settings.
Betekend dit nu dit ik niet de beste kwaliteit kan gebruiken als ik een concert op Blu-ray wil kijken?

Met 75cm x 75cm x 125cm is het inderdaad ook wel een telefooncel voor hobbits. Duidelijk niet voor Sjonnie en Anita maar voor Sjeik Sjonnie en z'n ego.


Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door ds23man »

Ze trappen ook in het Fir panacee. Bruno heeft daar al eens zijn licht over laten schijnen. Voor de normale correcties heeft Fir geen voordelen. Een Fir is leuk om als kers op de pudding het faseverloop van een totale luidspreker te compenseren. Dat zit dus ook in de Grimm LS1, maar deze is uit te schakelen bij low latency gebruikt (Studio, lipsync problemen).
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door SSassen »

SSassen schreef:
Ik zat gisteren nog te dubben over wat ik met die verzameling CHR-70s moet. Ik dacht bv. aan een 901 kloon met een nette eindtrap met ingebouwde filtering in één kast, maar bedacht me toen al gauw dat ik voor gek versleten zou worden, of in ieder geval dat ik tijdens de bouw van m'n huis vast te vaak m'n kop heb gestoten of zoiets.
[ ] Wat een waanzinnig idee Sander, go for it!
[ ] Duidelijk je hoofd gestoten, wat een stom idee!
[ ] Weet niet, welk huis heb je 't over?
[ ] Bose 901, die had m'n opa ook!
[ ] This is a new low for ZBA.

...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door ray5150 »

En wat is dan een CHR-70 voor iets ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door ds23man »

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door Martijn M »

Hij is extreem, maar ik vind het een cool statement-product! Interessante achtergrondinfo: http://www.tonmeister.ca/wordpress/2015 ... he-scenes/
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door ds23man »

Als ze die Icepowerrommel er eens uitslopen en Hypex gaan gebruiken, zou het misschien ook eens kunnen gaan klinken. :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door Leeuwarden »

Krijg je bij het noemen van de naam elke keer aandelen erbij? Of gelijk een bedrag op je rekening?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door ds23man »

Beide.....
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door Martijn M »

Gerrit, je link lijkt dood. Bedoel je dit document?

http://www.bang-olufsen.com/da/customer ... /beolab-90
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door Gerrit »

Martijn M schreef:
Gerrit, je link lijkt dood. Bedoel je dit document?

http://www.bang-olufsen.com/da/customer ... /beolab-90
Ja.
Het is eigenlijk een concept speaker die je ook kunt kopen in tegenstelling tot de concept auto's waarvan uiteindelijk maar een slap aftreksel te koop is. Een tour de force wat wat er mogelijk is met DSP, desalniettemin heb ik toch het idee dat het een oplossing is op zoek naar een probleem.

Gerrit
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door nxs77 »

Martijn M schreef:
Hij is extreem, maar ik vind het een cool statement-product! Interessante achtergrondinfo: http://www.tonmeister.ca/wordpress/2015 ... he-scenes/
Ik noem het zwaar over engineerd.. Wat zullen er veel vrouwen zijn die deze monsters niet in huis willen hebben
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door Muug »

nxs77 schreef:
Wat zullen er veel vrouwen zijn die deze monsters niet in huis willen hebben
Fout gedacht want 1) er gaan maar weinig mannen dat kopen dus hebben we het automatisch ook over weinig vrouwen en 2) de mannen die zoiets kopen hebben quasi zeker aparte luisterruimtes en dan trekt de vrouw zich daar niks van aan. Er is eventueel ook 3) maar dat stelt de vrouwen in een slecht daglicht : 3) dus : de vrouwen van zulke mannen hebben sowieso niks te zeggen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dwijtsma
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 nov 2013, 15:40
Locatie: Drachten

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door dwijtsma »

Of punt 4) Mannen die zulke luidsprekers kopen hebben geen vrouw. :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door hannesie »

Het zal naar mijn idee in ieder geval beter klinken als deze satelietschotel.
€2199,--
rosegold_grey_walnut.png
dwijtsma schreef:
Of punt 4) Mannen die zulke luidsprekers kopen hebben geen vrouw. :rofl:
Of ze hebben hun vrouw van 50 ingeruild voor 2 van 25 jaar oud. :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
dwijtsma schreef:
Of punt 4) Mannen die zulke luidsprekers kopen hebben geen vrouw. :rofl:
Of ze hebben hun vrouw van 50 ingeruild voor 2 van 25 jaar oud. :lol:
dan hebben ze vaak geen geld meer voor zulke luidsprekers :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: BeoLab 90.....wat denken we er van?

Bericht door pappaleo »

hannesie schreef:
Of ze hebben hun vrouw van 50 ingeruild voor 2 van 25 jaar oud. :lol:
Stereo :lol:
Plaats reactie