Hallo forum leden
Ik loop al een tijdje met het idee rond, om zelf een 2 Kanaals versterker te maken voor in de huiskamer (ong. 100W).
Nu heb ik hier nog een home cinema set staan met defecte dvd speler.
Zou het mogelijk zijn om van de versterker print een apart versterkertje te bouwen, of vind filtering plaats direct in de eindtrappen en krijg ik dan geen laag naar mijn speakers.
Frontspeaker uitgang 102 Hz- 25 KHz.
Mvg Egon.
Zelfbouw versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouw versterker
Jazeker kan dat, waarom niet.. vraag is even of je het moet willen. Het kost je relatief veel moeite, in zo'n versterker zal alles compact ingebouwd zitten dus moet je in staat zijn om te destilleren wat je nodig hebt, en het is zeer de vraag of het kwalitatief is wat je zoekt voor een stereo versterker in de huiskamer.
Ik weet niet hoe ervaren/handig je met elektronica bent, maar je kunt bv met een LM of TDA module relatief eenvoudig een 100W versterker bouwen. Goede voeding erbij en je hebt een kwalitatief echt goede versterker. Kijk maar eens op dit forum met de zoekfunctie, dan kom je ze wel tegen.
Ik weet niet hoe ervaren/handig je met elektronica bent, maar je kunt bv met een LM of TDA module relatief eenvoudig een 100W versterker bouwen. Goede voeding erbij en je hebt een kwalitatief echt goede versterker. Kijk maar eens op dit forum met de zoekfunctie, dan kom je ze wel tegen.
Re: Zelfbouw versterker
Oké...bedankt voor de reactie. Had idd die zelfbouw modules al gevonden op het forum, maar omdat ik soms nogal moeite heb om van bepaalde dingetjes afstand te nemen
dacht ik, mss is het de moeite waard! Uiteraard wil ik wel iets bouwen, wat kwaliteit gezien wel de moeite moet zijn.
Ik ben praktisch gezien wel handig met elektro/elektronica, maar helaas ontbreekt d'r wel wat theoretische kennis.
Zal me eens gaan beraden, wat het gaat worden. Lees steeds weer andere en betere ideeën, zal zo nog wel even duren, voor dat ik weet wat ik wil.
Mvg Egon.
Ik ben praktisch gezien wel handig met elektro/elektronica, maar helaas ontbreekt d'r wel wat theoretische kennis.
Zal me eens gaan beraden, wat het gaat worden. Lees steeds weer andere en betere ideeën, zal zo nog wel even duren, voor dat ik weet wat ik wil.
Mvg Egon.
Re: Zelfbouw versterker
Toch wel enigszins eens met Barry.
Het apparaat op de foto lijkt me nou niet echt een praktisch uitgangspunt.
Zo heeft het ding geen standaard trafo aan boord, maar een dedicated SMPS (schakelende voeding)
Ga je weer allemaal gedoe krijgen met standby signaal om het ding uberhaubt op te laten starten.
Zou eerder eens gaan kijken op Ebay, is een grote snoepwinkel vol modules en bouwpakketjes, vaak voor hele leuke prijzen.
Kijk maar naar dingen als LM3886, LM4780, TDA7293 of TDA7294
Geschikte trafo's duiken hier regelmatig gebruikt op, of te verkrijgen bij zaken als EOO of Baco.
Het apparaat op de foto lijkt me nou niet echt een praktisch uitgangspunt.
Zo heeft het ding geen standaard trafo aan boord, maar een dedicated SMPS (schakelende voeding)
Ga je weer allemaal gedoe krijgen met standby signaal om het ding uberhaubt op te laten starten.
Zou eerder eens gaan kijken op Ebay, is een grote snoepwinkel vol modules en bouwpakketjes, vaak voor hele leuke prijzen.
Kijk maar naar dingen als LM3886, LM4780, TDA7293 of TDA7294
Geschikte trafo's duiken hier regelmatig gebruikt op, of te verkrijgen bij zaken als EOO of Baco.
Re: Zelfbouw versterker
Oké...dan gaat deze richting milieupark en ga ik me eens oriënteren op de zelfbouw markt.
Bedankt alvast voor jullie reactie.
Is een LM module kwalitatief beter dan zo'n TDA kit?
Bedankt alvast voor jullie reactie.
Is een LM module kwalitatief beter dan zo'n TDA kit?
Re: Zelfbouw versterker
Ik heb wat recensies gelezen waar in de tda meer muzikaler genoemd wordt en de LM meer voor een homecinema is.
Waar jou smaak ligt?
Echt veel zullen ze elkaar niet ontlopen.
Waar jou smaak ligt?
Echt veel zullen ze elkaar niet ontlopen.
Re: Zelfbouw versterker
Mocht je nog zoekende zijn naar versterkers of trafo's, kijk dan eens even in dit topic.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
