[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door rikpost »

AatV schreef:
Is er niets iets mogelijk in de vorm van een subwoofer oplossing?
Het blijft in dat geval gewoon een drieweg kast, maar dan veel kleiner, wellicht gesloten.
Ik stel me voor dat de afmetingen zelfs kleiner worden dan de LBVS.
De subwoofer kan misschien wel ergens een verborgen plekje krijgen?

groet,
Aat
Zat ik ook aan te denken maar ik denk niet dat je de mid zo laag kunt crossen .
hoewel Bose het ook doet natuurlijk , maar ja daarom hebben we geen Bose :?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

Hoi Ray, wat balen maar man, wat kun jij goed de keuze maken die voor de lange termijn werkbaar is. Niet forceren, zelfs niet wanneer jij wel teleurgesteld wordt. :goeie:

(met wat aanvullende info van pappaleo) even wat mogelijkheden die me te binnen schieten:


Gezien de eisen/beperkingen/uitdagingen, voornamelijk afmetingen en budget(neutraal) kan ik me het volgende voorstellen:

De L22 side firing inzetten. Mijn Infinity Overture 1 heeft dit ook, tot ca 300 Hz. Het is niet ideaal, maar zeker het overwegen waard. Je zult dan aan de ondergrens van de C77 moeten gaan zitten, dat is naar mijn mening een grotere consessie. De Audio Phycis Virgo van Joachim Gerhard is heel lang een referentieluidspreker geweest in z’n klasse, die gaat bij 380 Hz van een 4” mid naar de side woofer. http://www.stereophile.com/content/audi ... 35oVobz.97

Een andere optie is de L22 “truncated/afgeplat” maken. Aangezien je handig bleek in het aanpassen van de C77, zet die trend door. Bij tweeterfaceplates gebeurt dit vrij vaak, kan bij woofers ook, zeker bij de L22. Sonus Faber heeft in de Elipsa ook een aangepaste versie van de Seas L26. De korf heeft zo’n brede lip dat daar best links en rechts een cm af kan. Dan houd je ca 200mm over, het is net hoe ver je de grens op kunt zoeken qua wooferaanpassing & LBVS breedte aanpassing ;-)
seas l26 elipsa 1.jpg
seas l26 elipsa 2.jpg
seas L22.jpg
De Loire Top met Wavecor WF182BD is oorspronkelijk ook ontworpen en voorgesteld in de Klang und Ton met weg gefreesde korfdelen. Later kwam Wavecor met die woofer in ‘truncated’ versie. Scroll maar eens door dit document: http://www.wavecor.com/Construction_-_Loire_Top.pdf
Hier kun je ook zien dat het typenummer en de korf vorm niet bij elkaar horen http://www.rumoh.eu/nl/bass-midrange/43 ... 2bd12.html
loire_top.jpg
Wavecor heeft nu van bijna elke BD serie een ronde en een afgeplatte versie.
a_WF182BD09_10_11_12_round_vs_truncated.jpg
a_WF182BD09_10_11_12_round_vs_truncated.jpg (4.37 KiB) 639 keer bekeken
Als je een LBVS formaat zou willen maken met volledig beklede voorzijde dan kun je de aangepaste L22 van achter kunnen monteren, zodat je alleen de 186mm diameter (of fractioneel kleiner) hoeft te maken en daardoor nog een kleine radius of facet (verlopend van klein onder naar groot boven?!) Als je tot de max gaat kun je de L22 reduceren tot ca 19,4 cm en daar hoeft alleen dan nog 1 mm lins en rechts bij, evt nog 2x 1mm voor (skai)leer. 20 cm breede of minder moet te fixen zijn, ook nog met fatsoenlijke afwerking in lijn met de stijl van het huidige project.
Lyra_04.jpg
Lyra_04.jpg (16.95 KiB) 639 keer bekeken
tiw200xs.jpg
duetta-top-light-mit-visaton-tw200xs_274207.jpg
Een bandpass met de L22 is zonder extra laagmiddentoner kansloos, bij sidefiring van de L22 zou dit ook wenselijk zijn. Dat drijft alle kosten verder op en er zou slechts ruimte zijn voor een gesloten behuizing zijn voor de L22, wat weinig dynamische voordelen biedt t.o.v. een basreflex met een 6,5” L18 bijvoorbeeld.

Alternatieven in de vorm van een kleinere woofer kan ook. De L18 die ik heb is erg goed in het laag, m.i. beter dan de Visaton AL170, maar die heeft een grotere behuizing nodig waardoor het vergelijk niet helemaal op gaat. Qua grensbelastbaarheid is dat een probleem woofer, die knikt (permanent) langs de conusrand bij overschrijding van de maximale uitslag. Een L18 heeft vrij forse dynamische capaciteiten, ik zou hem rustig combineren met een C77 als je niet luisteren op oorlogssterkte of extreem diepgaande bas uit bent. Zelf vind ik hem in 14-15 liter optimaal, voor een 2-weg. Hij kan in een grotere kast, maar ik zou vooral het uitslingergedrag ‘strak’ houden, een traag laag krijg je niet aangekoppeld aan het karakter van de keramische units (heb zelf 5 projecten gebouwd met Accuton).

Andere 7” drivers zouden kunnen komen van Eton (2e hands), Mivoc XAW180HC, Dayton RS180. Je zult al snel 50,- per unit kwijt zijn dus budgetneutraal zou waarschijnlijk betekenen van 1x 8” naar 1x 6,5-7”. Met een Seas L18 ontwerp kun je uitgaan van een 2e per kant op termijn, en tijdelijk een grote zandgevulde onderste kamer maken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:
Is er niets iets mogelijk in de vorm van een subwoofer oplossing?
Het blijft in dat geval gewoon een drieweg kast, maar dan veel kleiner, wellicht gesloten.
Ik stel me voor dat de afmetingen zelfs kleiner worden dan de LBVS.
De subwoofer kan misschien wel ergens een verborgen plekje krijgen?

groet,
Aat

Nah, ik zou niet weten waar ik hier ergens een sub kwijt moet. of het moet aan de andere kant van de kamer zijn.
Denk niet dat dat goed gaat komen.
Woef aan de zijkant lijkt me ook niet goed te gaan doen ivm de meubels die er naast staan.
ds23man schreef:
Denk dat Ray voorlopig wel genezen is.
Valt wel mee, met opgeheven hoofd gaan we verder.
pappaleo schreef:
De maten van de LBVS die je thuis hebt staan zijn 910*195*250 (hbd); is een halve of hele centimeter sjoemelen in een of meer van de afmetingen een probleem? Is de hoogte inclusief de bij de LBVS ingecalculeerde ruimte onder de kast?
Huidige hoogte incl, spikes, voetplaat, en marmer is 995 mm.
Ik denk dat het een goed punt is om dezelfde hoogte/breedte/diepte verhouding aan te houden.
De breedte van de woof is dan inderdaad een moeilijk punt. die is nu 220 mm, zou betekenen dat bij een nieuwe breedte van plusminus 230-240 mm de boel alweer 50 mm breder zou zijn dan bij de Lbvs.
Een centimetertje meer de diepte in zal geen probleem zijn, de hoogte niet. maximaal 100 cm is de bovengrens in deze.

Wat me eraan doet denken dat ik gisteren op het idee kwam om dan maar eens kartonnen doos te knutselen met de afmetingen als er een plan vorm begint te krijgen, en deze voor te leggen aan de ballotage-commissie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Wat me eraan doet denken dat ik gisteren op het idee kwam om dan maar eens kartonnen doos te knutselen met de afmetingen als er een plan vorm begint te krijgen, en deze voor te leggen aan de ballotage-commissie.
en de kans op inspraak over de kleurstelling en andere uiterlijkheden, verhoogt de kans op succes enorm. het moet een mooi meubelstuk voor in de woonkamer worden, waar manlief dan toevallig zn muziek over kan luisteren :bakkie:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

(Tip) En ook bij de TV een aansluiting heeft voor eventuele betere verstaanbaarheid en geluid met de boxen en met de combi RelaiXed is dat ook te realiseren. :sure:
Laatst gewijzigd door hannesie op za 26 sep 2015, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Leeuwarden »

Ik was al blij met MBCE maar als ik zulke dingen lees ben ik nog blijer... Tot nu toe ben ik degene geweest die speakers heeft laten vertrekken omdat ik ze te groot vond. De rest van de familie vond dat het wel kon...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door FR_Aad »

Leeuwarden schreef:
Ik was al blij met MBCE maar als ik zulke dingen lees ben ik nog blijer... Tot nu toe ben ik degene geweest die speakers heeft laten vertrekken omdat ik ze te groot vond. De rest van de familie vond dat het wel kon...
Hier precies het zelfde.
We maken hier weleens de grap dat een muur voor haar zooi is en de andere voor de mijne. (ik heb wel stom genoeg altijd de kortste muur :mrgreen: )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

@Hannesie, leuk idee, maar dat boeit haar totaal niet...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
@Hannesie, leuk idee, maar dat boeit haar totaal niet...
heeft ze t verschil wel eens gehoord tussen platte TV geluid en via goede speakers? toen mijn vrouw eens wat TV gekeken had bij een buurvrouw was ze toch wel erg blij dat bij ons de nieuwslezer niet verkouden was
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Jawel, maar dat vind ze allemaal te ingewikkeld.
Zoals gezegd, het interesseert haar niet.
Alleen bij de Toppers, dan mag het hard. De rest is tyfusherrie...
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Leobus »

Mijn speakers zijn 100 cm hoog; met spikes van 2 cm dus 102 cm. Doordat ze taps toelopen (onder 27 cm en boven 22 cm) lijken ze toch redelijk slank. Ook in de diepte lopen ze taps toe van 35 cm onder tot 23 boven. Wanden zijn 32 mm dik, maar dat zou misschien wel wat dunner kunnen.
Bovendien bestaan ze uit twee delen op elkaar wat optisch ook weer een kleiner idee geeft. Woofer en poort aan de achterzijde geeft nogmaals een optisch voordeel. (Moet natuurlijk wel kunnen qua plaatsing.)
Misschien is dat iets voor je? Natuurlijk wel met je eigen units. Mits dat kan natuurlijk.

Groet,

Leobus
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

Met een echte middentoner lukt dat niet, met een midwoofer wel.

Ik zie mogelijkheden met de huidige woofer. De frees er in ;-)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Wat voor metaal is die korf van die Seas van gemaakt ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Dat ga je niet redden. De interne breedte van je kast moet dan 186 mm zijn. Dat wordt dan een triplex kast bij een externe breedte van 196mm.

Niet zo gunstig in verband met paneelresonantie :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Een uitholling in de zijwand frezen/schaven ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Een uitholling in de zijwand frezen/schaven ?
Dan moet ik die woofer nog eens goed bekijken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

IRL, of op de foto, bedoel je ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
IRL, of op de foto, bedoel je ?
Ik heb een pdf, dat volstaat voorlopig.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

Als die kast uitwendig 20cm mag zijn is het technisch prima mogelijk. Het kan wel zijn dat de mening "prima" verschilt per persoon. Ik had al wat plaatjes gepost. Ideaal is de wooferopening 186 maar dat kan best plaatselijk wat minder en elders wat meer zijn (ietwat ovaal). Plaatselijk een wat smallere wand.... Dan ben je er. Mits 25 liter werkt met de L22.

Je kunt op de foto van de achterzijde zelfs zien dat de korfribben vragen om de grootste cutout, rondom staat de korfopening zelfs wat naar binnen. Zou de opening daar misschien zelfs op 18 cm kunnen zitten?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Als die kast uitwendig 20cm mag zijn is het technisch prima mogelijk. Het kan wel zijn dat de mening "prima" verschilt per persoon. Ik had al wat plaatjes gepost. Ideaal is de wooferopening 186 maar dat kan best plaatselijk wat minder en elders wat meer zijn (ietwat ovaal). Plaatselijk een wat smallere wand.... Dan ben je er. Mits 25 liter werkt met de L22.

Je kunt op de foto van de achterzijde zelfs zien dat de korfribben vragen om de grootste cutout, rondom staat de korfopening zelfs wat naar binnen. Zou de opening daar misschien zelfs op 18 cm kunnen zitten?
Ik heb even een simulatie gemaakt van de bestaande situatie; afstemming 26Hz in 45 liter (geel).
Daarnaast een simulatie van dezelfde unit in een gesloten kast van 25liter (blauw).
Xray035.png
Voor de volledigheid ook nog BR in 25 liter (rood), maar dan heb je een afstemfrequentie nodig van ca 20Hz. Hogere afstemfrequenties hebben een onaanvaardbare opslingering rond 70Hz tot gevolg. Maar bij een afstemfrequentie van 20Hz heb je weer een basreflexpijp nodig van een meter, dus in 25 liter is BR geen optie met deze unit.

Er wordt qua laagweergave dus behoorlijk ingeleverd. Ik ga met een paar andere units een vergelijk met de huidige situatie maken om te zien of dat niet beter kan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Tsja, jammer.
Als het zo niet kan, dan moet het maar anders.
Misschien een domme vraag, maar is er ook iets met een transmissie-lijn mogelijk, of geeft dat ook een slechte simulatie ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Tsja, jammer.
Als het zo niet kan, dan moet het maar anders.
Misschien een domme vraag, maar is er ook iets met een transmissie-lijn mogelijk, of geeft dat ook een slechte simulatie ?
Dat zou best wel eens kunnen, maar zelfs zonder simulatie schat ik die wel een maatje of 2 groter in dan de huidige X-Ray :shock:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

Een ghp constructie haalt dezelfde -3dB freq in 1/3e van het kastvolume vqn gesloten. Simuleer daarom gesloten ca 3x25 liter.

Vanavond post ik wel ff incl. filter. Nog niet thuis...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
maar is er ook iets met een transmissie-lijn mogelijk, of geeft dat ook een slechte simulatie ?
Dat zou best wel eens kunnen, maar zelfs zonder simulatie schat ik die wel een maatje of 2 groter in dan de huidige X-Ray :shock:
Oeps ! :shock:
wouter schreef:
Een ghp constructie haalt dezelfde -3dB freq in 1/3e van het kastvolume vqn gesloten. Simuleer daarom gesloten ca 3x25 liter.
Wat is een ghp ? 8-[
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Wat is een ghp ? 8-[
Dinges
HJ's zware 3-weg

Een Geschlossener Hoch Pass

Een gesloten kast met een highpass filter op een hele lage frequentie (30 Hz). Dat lijkt geen zin te hebben, maar het signaal voor de woofer wordt daardoor op de berekende frequentie elektrisch opgeslingerd en pept het signaal een beetje op in het gebied waar de natuurlijke afval van de woofer al is ingezet. De frequentiekarakteristiek loopt daardoor wat dieper door.
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 26 sep 2015, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”