Hoi Ray, wat balen maar man, wat kun jij goed de keuze maken die voor de lange termijn werkbaar is. Niet forceren, zelfs niet wanneer jij wel teleurgesteld wordt.
(met wat aanvullende info van pappaleo) even wat mogelijkheden die me te binnen schieten:
Gezien de eisen/beperkingen/uitdagingen, voornamelijk afmetingen en budget(neutraal) kan ik me het volgende voorstellen:
De L22 side firing inzetten. Mijn Infinity Overture 1 heeft dit ook, tot ca 300 Hz. Het is niet ideaal, maar zeker het overwegen waard. Je zult dan aan de ondergrens van de C77 moeten gaan zitten, dat is naar mijn mening een grotere consessie. De Audio Phycis Virgo van Joachim Gerhard is heel lang een referentieluidspreker geweest in z’n klasse, die gaat bij 380 Hz van een 4” mid naar de side woofer.
http://www.stereophile.com/content/audi ... 35oVobz.97
Een andere optie is de L22 “truncated/afgeplat” maken. Aangezien je handig bleek in het aanpassen van de C77, zet die trend door. Bij tweeterfaceplates gebeurt dit vrij vaak, kan bij woofers ook, zeker bij de L22. Sonus Faber heeft in de Elipsa ook een aangepaste versie van de Seas L26. De korf heeft zo’n brede lip dat daar best links en rechts een cm af kan. Dan houd je ca 200mm over, het is net hoe ver je de grens op kunt zoeken qua wooferaanpassing & LBVS breedte aanpassing
De Loire Top met Wavecor WF182BD is oorspronkelijk ook ontworpen en voorgesteld in de Klang und Ton met weg gefreesde korfdelen. Later kwam Wavecor met die woofer in ‘truncated’ versie. Scroll maar eens door dit document:
http://www.wavecor.com/Construction_-_Loire_Top.pdf
Hier kun je ook zien dat het typenummer en de korf vorm niet bij elkaar horen
http://www.rumoh.eu/nl/bass-midrange/43 ... 2bd12.html
Wavecor heeft nu van bijna elke BD serie een ronde en een afgeplatte versie.

- a_WF182BD09_10_11_12_round_vs_truncated.jpg (4.37 KiB) 641 keer bekeken
Als je een LBVS formaat zou willen maken met volledig beklede voorzijde dan kun je de aangepaste L22 van achter kunnen monteren, zodat je alleen de 186mm diameter (of fractioneel kleiner) hoeft te maken en daardoor nog een kleine radius of facet (verlopend van klein onder naar groot boven?!) Als je tot de max gaat kun je de L22 reduceren tot ca 19,4 cm en daar hoeft alleen dan nog 1 mm lins en rechts bij, evt nog 2x 1mm voor (skai)leer. 20 cm breede of minder moet te fixen zijn, ook nog met fatsoenlijke afwerking in lijn met de stijl van het huidige project.

- Lyra_04.jpg (16.95 KiB) 641 keer bekeken
Een bandpass met de L22 is zonder extra laagmiddentoner kansloos, bij sidefiring van de L22 zou dit ook wenselijk zijn. Dat drijft alle kosten verder op en er zou slechts ruimte zijn voor een gesloten behuizing zijn voor de L22, wat weinig dynamische voordelen biedt t.o.v. een basreflex met een 6,5” L18 bijvoorbeeld.
Alternatieven in de vorm van een kleinere woofer kan ook. De L18 die ik heb is erg goed in het laag, m.i. beter dan de Visaton AL170, maar die heeft een grotere behuizing nodig waardoor het vergelijk niet helemaal op gaat. Qua grensbelastbaarheid is dat een probleem woofer, die knikt (permanent) langs de conusrand bij overschrijding van de maximale uitslag. Een L18 heeft vrij forse dynamische capaciteiten, ik zou hem rustig combineren met een C77 als je niet luisteren op oorlogssterkte of extreem diepgaande bas uit bent. Zelf vind ik hem in 14-15 liter optimaal, voor een 2-weg. Hij kan in een grotere kast, maar ik zou vooral het uitslingergedrag ‘strak’ houden, een traag laag krijg je niet aangekoppeld aan het karakter van de keramische units (heb zelf 5 projecten gebouwd met Accuton).
Andere 7” drivers zouden kunnen komen van Eton (2e hands), Mivoc XAW180HC, Dayton RS180. Je zult al snel 50,- per unit kwijt zijn dus budgetneutraal zou waarschijnlijk betekenen van 1x 8” naar 1x 6,5-7”. Met een Seas L18 ontwerp kun je uitgaan van een 2e per kant op termijn, en tijdelijk een grote zandgevulde onderste kamer maken.