drummonitor

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: drummonitor

Bericht door Archie »

Ha, dat meten staat zekerwel op d'agenda, voorlopig klinkt het meeste nog abracadabra en is ikke de Grobbebol :lagge:

(Grobbenbol?)

Moet bij je draadje steeds maar weer denken aan een verhaal dat een maat vertelde. Hij deed het geluid bij Manowar, of Accept of zo een band.

Op dat grote podium vond die'n drummer zichzelf niet echt hoorbaar. Dus maatje zet er L&R 2 sidefills neer, 2Kw per kant ofzo tegen de 135 Db :mrgreen:

Naderhand gaf die gast complimenten en bedankte hem persoonlijk, had de dove kwartel zichzelf nog nooit zo gehoord! :think:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: drummonitor

Bericht door FR_Aad »

Archie schreef:
Dat doe ik van ganser harte, vergeef me mijn speelse taalgebruik. Wanneer je iets niet begrijpt vraag dan gerust om uitleg. Je opmerking komt niet heel vriendelijk over.
Klopt
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: drummonitor

Bericht door Archie »

FR_Aad schreef:
Archie schreef:
Dat doe ik van ganser harte, vergeef me mijn speelse taalgebruik. Wanneer je iets niet begrijpt vraag dan gerust om uitleg. Je opmerking komt niet heel vriendelijk over.
Klopt
Welk is jouw 1 lied favoriet Aad?

Ik probeer het al best 1 dag, je mag echt maar 1 lied kiezen, en geen album of cd!!

=;
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Archie schreef:
FR_Aad schreef:
Archie schreef:
Dat doe ik van ganser harte, vergeef me mijn speelse taalgebruik. Wanneer je iets niet begrijpt vraag dan gerust om uitleg. Je opmerking komt niet heel vriendelijk over.
Klopt
Welk is jouw 1 lied favoriet Aad?

Ik probeer het al best 1 dag, je mag echt maar 1 lied kiezen, en geen album of cd!!

=;
Aad en Archie graag even on-topic please

nog twee nieuwe plaatjes
graag advies, gaat dit goed of moet het crossover nog lager?
Bijlagen
20150919 800 en 700 48db.png
20150919 900 en 650 24db.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Dat ligt eraan hoelang je de hoogdriver heel wilt houden.......
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: drummonitor

Bericht door Archie »

architect schreef:
Archie schreef:
FR_Aad schreef:
Klopt
Welk is jouw 1 lied favoriet Aad?

Ik probeer het al best 1 dag, je mag echt maar 1 lied kiezen, en geen album of cd!!

=;
Aad en Archie graag even on-topic please

nog twee nieuwe plaatjes
graag advies, gaat dit goed of moet het crossover nog lager?
Gelijk heb je. Wel moeilijk zonder kennis om mee te kunnen praten dus help ons on topic te blijven!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: drummonitor

Bericht door Pjotr »

Archie schreef:
Gelijk heb je. Wel moeilijk zonder kennis om mee te kunnen praten dus help ons on topic te blijven!
Ach, je hebt maar heel weinig kennis nodig om het hoogste woord te kunnen voeren :mrgreen:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: drummonitor

Bericht door Archie »

Haar blond verven?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ds23man schreef:
Dat ligt eraan hoelang je de hoogdriver heel wilt houden.......
maar ik heb weinig gevoel met waar de grens ligt
voor compressiedrivers kan ik daarover maar weinig info vinden
ik weet geen xmax of xlim
en hoe laag kan ik gaan als ik bijvoorbeeld 48db stijl filter
ik zou graag aan de veilige kant gaan zitten van waar de grens ligt, maar het is zonde als ik voor veel te veilig zou kiezen

stel dat het laag het maximaal volume begrenst vanwege xmax, dan zou ik willen weten wat dat volumeniveau nog toestaat aan crossover voor het hoog
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Even kijken, titanium diafragma kan veel hebben. 1.4" exit en gezien de curve niet lager dan 1,2 Khz. Eigenlijk zou ik het op 1.5 Khz houden.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

kun je dat uitleggen ds23man?
welke curve en wat zie je dan?
en houd je met je advies ook rekening met de woofer?
en kun je dat ook toelichten?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: drummonitor

Bericht door Walt »

Dat is gewoon ervaring met dit soort PA units, ik zou zijn advies aanhouden. Zo'n hf driver spoeltje is een flutding in vergelijk met de wooferspoel, daar moet je niet teveel vermogen en lage frequenties in willen stoppen.

Gr. Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Net even voor het eerst de datasheet bekeken, zat er niet ver naast met mijn inschatting. Zij geven zelf aan dat de driver maximaal belastbaar is vanaf de 1,2Khz ( met 12dbfilter). Zal straks wat uitgebreider reageren.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

oke ben benieuwd, hier alvast een nieuwe meting met het filter op ongeveer 1400 hz
gemeten
- apart laag en hoog onder 0 graden
- totaal gemeten onder ongeveer 0, 15, 45 en 70 graden

ten opzichte van het vorige filter dat op ongeveer 900 hz zat, zie je wel dat de woofer meer bundelt en er een deuk onder grotere hoeken ontstaat in de afstraling
Bijlagen
20150920 1400.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Heb je nog delay toegepast? Zo'n driver als dit blijft natuurlijk een compromis gezien de diameter van het laag en beperkte mondopening van de hoorn.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

nee, de delay staat op nul, 180 graden gaf een flinke dip
delay heb ik nog niet geoptimaliseerd

de condensator voor compressiedriver heb ik trouwens vergroot naar 30uF zodat deze minder effect zou hebben op de meting; maar naar vergelijk met de eerdere metingen van het hoog blijkt dat dit geen verschil geeft ten opzichte van de 10,8uF condensator
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: drummonitor

Bericht door Pjotr »

Delay doet hier niet echt veel met de spreiding. 'Tis toch het compromis van de gecombineerde speakers waar je weinig aan kunt doen. Een akoestische lens voor de tweeter zou kunnen helpen maar over het algemeen veroorzaakt dat meer ellende dan dat het wat oplost.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: drummonitor

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
Net even voor het eerst de datasheet bekeken, zat er niet ver naast met mijn inschatting. Zij geven zelf aan dat de driver maximaal belastbaar is vanaf de 1,2Khz ( met 12dbfilter). Zal straks wat uitgebreider reageren.
Waarbij een steiler filter de belastbaarheid rond 1,2kHz verlaagt! Er zit een scherpere knie in, onder de 1 kHz beschermt het filter uiteraard meer, maar als je de max op zoekt is het goed om te weten. Vervormingsmetingen zijn hierbij ook wel handig. Als de vervorming onder 1,2kHz omhoog schiet, dan steil filteren. Gaat het rustig dan moet je niet te steil filteren op het laagste punt... Althans, ook een elektrisch 2e orde filter even uitproberen :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

En dan hebben we het over een compromis die duizenden keren beter is dan een losse 15" met hoorn. Als je daar aan gaat meten onder verschillende hoeken schrik je echt en dan heb je ook nog een verschil tussen horizontaal en verticaal.

Je zou nog eens een delay van rond de 4cm kunnen proberen, als ik de doorsnede met maten eens bekijk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

De Synco wedge crossed op 1,2Khz trouwens. ( 24db/oct vermoedelijk)
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

gek genoeg geeft een delay van 0.1ms op het hoog de mooiste optelsom

en zegt deze distortion-meting iets, of is dit alleen achtergrondnoise?
Bijlagen
1400hz delay.png
1400hz distortion hoog.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: Zie dat je je post net hebt aangepast, dacht al 1ms :shock:

100uS is ongeveer 3,5cm, zat ik er weer niet ver naast. :lol:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Ja maar je bedoelde de delay voor het laag en hij zit op het hoog
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Dan nu maar eens proberen met 12db op 1200hz?
En wat doe ik met het laag, ook 12db?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Dat is vreemd. Heb je ook impulsmetingen?
Plaats reactie