Dat doe ik van ganser harte, vergeef me mijn speelse taalgebruik. Wanneer je iets niet begrijpt vraag dan gerust om uitleg. Je opmerking komt niet heel vriendelijk over.
Dat doe ik van ganser harte, vergeef me mijn speelse taalgebruik. Wanneer je iets niet begrijpt vraag dan gerust om uitleg. Je opmerking komt niet heel vriendelijk over.
Klopt
Welk is jouw 1 lied favoriet Aad?
Ik probeer het al best 1 dag, je mag echt maar 1 lied kiezen, en geen album of cd!!
Dat doe ik van ganser harte, vergeef me mijn speelse taalgebruik. Wanneer je iets niet begrijpt vraag dan gerust om uitleg. Je opmerking komt niet heel vriendelijk over.
Klopt
Welk is jouw 1 lied favoriet Aad?
Ik probeer het al best 1 dag, je mag echt maar 1 lied kiezen, en geen album of cd!!
Aad en Archie graag even on-topic please
nog twee nieuwe plaatjes
graag advies, gaat dit goed of moet het crossover nog lager?
Dat ligt eraan hoelang je de hoogdriver heel wilt houden.......
maar ik heb weinig gevoel met waar de grens ligt
voor compressiedrivers kan ik daarover maar weinig info vinden
ik weet geen xmax of xlim
en hoe laag kan ik gaan als ik bijvoorbeeld 48db stijl filter
ik zou graag aan de veilige kant gaan zitten van waar de grens ligt, maar het is zonde als ik voor veel te veilig zou kiezen
stel dat het laag het maximaal volume begrenst vanwege xmax, dan zou ik willen weten wat dat volumeniveau nog toestaat aan crossover voor het hoog
Dat is gewoon ervaring met dit soort PA units, ik zou zijn advies aanhouden. Zo'n hf driver spoeltje is een flutding in vergelijk met de wooferspoel, daar moet je niet teveel vermogen en lage frequenties in willen stoppen.
Net even voor het eerst de datasheet bekeken, zat er niet ver naast met mijn inschatting. Zij geven zelf aan dat de driver maximaal belastbaar is vanaf de 1,2Khz ( met 12dbfilter). Zal straks wat uitgebreider reageren.
oke ben benieuwd, hier alvast een nieuwe meting met het filter op ongeveer 1400 hz
gemeten
- apart laag en hoog onder 0 graden
- totaal gemeten onder ongeveer 0, 15, 45 en 70 graden
ten opzichte van het vorige filter dat op ongeveer 900 hz zat, zie je wel dat de woofer meer bundelt en er een deuk onder grotere hoeken ontstaat in de afstraling
nee, de delay staat op nul, 180 graden gaf een flinke dip
delay heb ik nog niet geoptimaliseerd
de condensator voor compressiedriver heb ik trouwens vergroot naar 30uF zodat deze minder effect zou hebben op de meting; maar naar vergelijk met de eerdere metingen van het hoog blijkt dat dit geen verschil geeft ten opzichte van de 10,8uF condensator
Delay doet hier niet echt veel met de spreiding. 'Tis toch het compromis van de gecombineerde speakers waar je weinig aan kunt doen. Een akoestische lens voor de tweeter zou kunnen helpen maar over het algemeen veroorzaakt dat meer ellende dan dat het wat oplost.
Net even voor het eerst de datasheet bekeken, zat er niet ver naast met mijn inschatting. Zij geven zelf aan dat de driver maximaal belastbaar is vanaf de 1,2Khz ( met 12dbfilter). Zal straks wat uitgebreider reageren.
Waarbij een steiler filter de belastbaarheid rond 1,2kHz verlaagt! Er zit een scherpere knie in, onder de 1 kHz beschermt het filter uiteraard meer, maar als je de max op zoekt is het goed om te weten. Vervormingsmetingen zijn hierbij ook wel handig. Als de vervorming onder 1,2kHz omhoog schiet, dan steil filteren. Gaat het rustig dan moet je niet te steil filteren op het laagste punt... Althans, ook een elektrisch 2e orde filter even uitproberen
En dan hebben we het over een compromis die duizenden keren beter is dan een losse 15" met hoorn. Als je daar aan gaat meten onder verschillende hoeken schrik je echt en dan heb je ook nog een verschil tussen horizontaal en verticaal.
Je zou nog eens een delay van rond de 4cm kunnen proberen, als ik de doorsnede met maten eens bekijk.