GU50 PP versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Je bedoelt pin 4 vd EF184's? Die hangt aan gnd inderdaad. 1 EF184 eruit trekken en de gloei 'dummy-en' is een goede, had ik nog niet aan gedacht. Ga ik proberen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Heb eerst die 4m7 elco van de gloeivoeding nog wat groter gemaakt, geen effect.
Versterkende buis eruit en de gloei op de de dummy weerstand, geen effect, blijf zo'n 20mV brom zien. Versterkende buis er weer in en de fasedraaier uit, brom verdwijnt. Het zit 'm dus in de fasedraaier. Freq vd het brommetje is 100Hz overigens.
Versterkende buis eruit en de gloei op de de dummy weerstand, geen effect, blijf zo'n 20mV brom zien. Versterkende buis er weer in en de fasedraaier uit, brom verdwijnt. Het zit 'm dus in de fasedraaier. Freq vd het brommetje is 100Hz overigens.
Re: GU50 PP versterker
Is eigen de laatste waar je 't verwacht.Met een versterking van -1x heeft die eigenlijk geen last van brom uit de voeding.
Zonder die buis wordt er maar één fase aangestuurd, komt er minder uit, een zachter brommetje, niet weg.
Al de roosterweerstand (330k) 's kortgesloten, komt er nog eigen produktie uit.Om te weten buis zelf of van buiten.
Anne
Zonder die buis wordt er maar één fase aangestuurd, komt er minder uit, een zachter brommetje, niet weg.
Al de roosterweerstand (330k) 's kortgesloten, komt er nog eigen produktie uit.Om te weten buis zelf of van buiten.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Ok. Net nog even de gloei van de EF's extern aangesloten op een labvoeding, blijf 20mV zien. Om uit te sluiten dat het daar vandaan komt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Nog een keer gechecked, het is toch echt de fasedraaier vreemd genoeg. 100Hz, je zou inderdaad iets van voeding verdenken.. Bij 1V in zie ik iets meer dan 15V op de uitgang. Fasedraaier eruit, ik zie 7.5V op de uitgang bij 1V in.
Ik ga aan het kokkerellen, zal het nog eens verder overdenken
Ik ga aan het kokkerellen, zal het nog eens verder overdenken
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Nog naar het 20mV bromprobleem gekeken, maar het is me een raadsel waar het vandaan komt. De 1k weerstanden aan de EF184's zitten direkt op de buisvoet, de 12k weerstand aan de anode zit er iets bij vandaan. Niet superkritisch toch?
Ben toch geneigd te denken dat het met de gloei te maken heeft vanwege de 100Hz, voeding. Pin 4 vd EF's hangt direkt aan gnd, pin 5 aan respectievelijk + en -12V. De kathode's pin 1 en 3 heb ik doorverbonden (intern in de buis ook, mag niet uitmaken) en hangt rechtstreeks aan pin 9, G3. Hier vandaan apart van elke buis de kathodeweerstand van 180 Ohm naar gnd.
Eerste buis eruit en dummy gloei, brom. 1e buis er weer in en 2e buis eruit met dummy gloei, geen brom. Inderdaad waar je het niet verwacht.... Lijkt me daarom ook niet met de hoogspanning te maken te hebben.
Nog opties?
Ben toch geneigd te denken dat het met de gloei te maken heeft vanwege de 100Hz, voeding. Pin 4 vd EF's hangt direkt aan gnd, pin 5 aan respectievelijk + en -12V. De kathode's pin 1 en 3 heb ik doorverbonden (intern in de buis ook, mag niet uitmaken) en hangt rechtstreeks aan pin 9, G3. Hier vandaan apart van elke buis de kathodeweerstand van 180 Ohm naar gnd.
Eerste buis eruit en dummy gloei, brom. 1e buis er weer in en 2e buis eruit met dummy gloei, geen brom. Inderdaad waar je het niet verwacht.... Lijkt me daarom ook niet met de hoogspanning te maken te hebben.
Nog opties?
Re: GU50 PP versterker
Zou misschien kunnen dat de fasedraaier de brom die via de tegenkoppeling uit de eindtrap komt omgekeerd aan een kant toevoegd.Is idd nogal vergezocht, maar kun je proberen door de fasedraaier anders te doen.
Moet dan wel afgeregeld
.Regelpot op nul geeft een uitgang zonder fasedraaier en dan opdraaien tot dubbel uit.
Anne
Moet dan wel afgeregeld
Anne
- Bijlagen
-
- fase-anders.jpg (25.09 KiB) 626 keer bekeken
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Zou wel verklaren waarom het met de fasedraaier alleen wel plaatsvindt. Ook nog niet eerder tegengekomen dit
gloei trouwens had ik vd week al extern aangeboden met een labvoeding, probleem bleef.
Ga ik proberen, wordt vervolgd, bedankt voor je input weer!
Ga ik proberen, wordt vervolgd, bedankt voor je input weer!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Geprobeerd: 1 kanaal heb ik gelaten zoals het was, als 'referentie', en het andere kanaal de potmeter constructie ingebouwd. 1V op de ingang, exact het uitgangsvermogen gemeten (in spanning) op het referentie kanaal. Daarna dezelfde 1V in op de ingang van het potmeterkanaal, en afgeregeld op hetzelfde uitgangsvermogen als het referentie kanaal. Hierna de 1V weer van de ingang af en gemeten, brom halveert naar 10mV. Ben er nog niet, maar dit heeft zeker een positieve invloed.
Re: GU50 PP versterker
Die tegenkoppeling vanuit de anode heb ik nooit zelf gedaan.Oorspronkelijk zou 't met kathode tegenkoppeling zijn en toen gewoon aangepast aan het geval dat de UGT er niet geschikt voor was, blijkt meer problemen te geven dan verwacht.
Een PP versterker kan wel wat brom op de voeding hebben, komt niet op de uitgang.Maar met deze tegenkoppeling wel op de ingang.
Als dan de fasedraaier die ingang (van de eindversterker) gebruikt om de andere fase te maken gaat de brom mee en wordt verschillend op de twee balans helften en dan ook wel op de uitgang.
Een goed afgevlakte voeding zal vermoedelijk wel helpen maar nogal omslachtig en neemt wat veel plaats in.
Met een fasedraaier die de terugkomende brom niet gebruikt, blijft het evenwicht in orde, zou ook moeten kunnen.Een extra versterkertrap gaat dat dan wel maar da's nog erger dan de voeding uitbreiden.
Beetje vals spelen met een transistor zodat er een soort zelfinstellende stroombron ontstaat, wordt het een verschilversterker.Kan mogelijk met een vaste instelling, maar als de buisjes teveel verschillen moet 't weer instelbaar zijn.Hoewel met de EF184 viel dat wel mee.Zoiets dus, Anne
Een PP versterker kan wel wat brom op de voeding hebben, komt niet op de uitgang.Maar met deze tegenkoppeling wel op de ingang.
Als dan de fasedraaier die ingang (van de eindversterker) gebruikt om de andere fase te maken gaat de brom mee en wordt verschillend op de twee balans helften en dan ook wel op de uitgang.
Een goed afgevlakte voeding zal vermoedelijk wel helpen maar nogal omslachtig en neemt wat veel plaats in.
Met een fasedraaier die de terugkomende brom niet gebruikt, blijft het evenwicht in orde, zou ook moeten kunnen.Een extra versterkertrap gaat dat dan wel maar da's nog erger dan de voeding uitbreiden.
Beetje vals spelen met een transistor zodat er een soort zelfinstellende stroombron ontstaat, wordt het een verschilversterker.Kan mogelijk met een vaste instelling, maar als de buisjes teveel verschillen moet 't weer instelbaar zijn.Hoewel met de EF184 viel dat wel mee.Zoiets dus, Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Anne jongen, tamelijk briljante ingeving
Heb optie 2 geprobeerd, met de 39 Ohm kathode weerstanden. 0.1uF C eruit, en de 300k weer 330k gemaakt. Interessant zijn de anodespanningen natuurlijk, heb willekeurig 3 paartjes gemaakt:
1: 117 en 115V
2: 125 en 107V
3: 124 en 110V
Niet helemaal gelijk maar ook niet onoverkomelijk.
Dan, de brom: met de ingang open (dwz niets op de 330k / 1k aangesloten) is het volledig stil. Dwz tot waar ik kan meten, tot 1mV, het zit daar dus in elk geval onder
Kwam dus toch via de tegenkoppeling binnen.
Als ik de afgeschermde kabel op de ingang aansluit vanuit het ingangsselectie / volume bordje zie ik weer iets brom, zo'n 6mV. Niet veel, maar toch.
Uitgang van de ingangsselectie / volume bordje zelf aan de scoop gehangen, niks te zien. Ingangen zitten netjes geisoleerd in de kast, massa's van de ingangsconnectoren komen samen op de print. Op de uitgang ook zowel signaal als gnd naar de versterker toe aangesloten. Als ik gnd loskoppel bij de versterker neemt de brom toe. Gnd bij de print losmaken lukt ff niet, zou ik het bordje moeten uitbouwen, maar ik verwacht niet dat dat wat oplevert. Gnd van de kabel nog even rechtstreeks aan het centrale massapunt gelegd, geen verschil.
Signaal generator rechtstreeks op de versterker ingang aangesloten, ook weer een paar mV brom op de uitgang. Nu geloof ik ook wel dat dit apparaat niet volledig bromvrij is, dus veel waarde moet ik hier ook niet aan hechten.
Ik ga nog even verder koekeloeren of ik niet ergens een aardlus oid heb gemaakt..
Wat vind je van de anodespanningen, zo laten, of toch afregelen?
1: 117 en 115V
2: 125 en 107V
3: 124 en 110V
Niet helemaal gelijk maar ook niet onoverkomelijk.
Dan, de brom: met de ingang open (dwz niets op de 330k / 1k aangesloten) is het volledig stil. Dwz tot waar ik kan meten, tot 1mV, het zit daar dus in elk geval onder
Als ik de afgeschermde kabel op de ingang aansluit vanuit het ingangsselectie / volume bordje zie ik weer iets brom, zo'n 6mV. Niet veel, maar toch.
Uitgang van de ingangsselectie / volume bordje zelf aan de scoop gehangen, niks te zien. Ingangen zitten netjes geisoleerd in de kast, massa's van de ingangsconnectoren komen samen op de print. Op de uitgang ook zowel signaal als gnd naar de versterker toe aangesloten. Als ik gnd loskoppel bij de versterker neemt de brom toe. Gnd bij de print losmaken lukt ff niet, zou ik het bordje moeten uitbouwen, maar ik verwacht niet dat dat wat oplevert. Gnd van de kabel nog even rechtstreeks aan het centrale massapunt gelegd, geen verschil.
Signaal generator rechtstreeks op de versterker ingang aangesloten, ook weer een paar mV brom op de uitgang. Nu geloof ik ook wel dat dit apparaat niet volledig bromvrij is, dus veel waarde moet ik hier ook niet aan hechten.
Ik ga nog even verder koekeloeren of ik niet ergens een aardlus oid heb gemaakt..
Wat vind je van de anodespanningen, zo laten, of toch afregelen?
Re: GU50 PP versterker
Is wel de bedoeling twee dezelfde weerstanden, 2x 330k niet 300 en 330.Barry2001 schreef:Heb optie 2 geprobeerd, met de 39 Ohm kathode weerstanden. 0.1uF C eruit, en de 300k weer 330k gemaakt.
Lijkt mij mooi zatInteressant zijn de anodespanningen natuurlijk, heb willekeurig 3 paartjes gemaakt:
1: 117 en 115V
2: 125 en 107V
3: 124 en 110V
Niet helemaal gelijk maar ook niet onoverkomelijk.
Wat vind je van de anodespanningen, zo laten, of toch afregelen?
Brom, zodra je er iets op aansluit, is bijna altijd een massa-probleem.Binnen de versterker ook.De 1k+330k van 't begin aan dezelfde massa als de ingang waar de sel.eenheid aankomt en de 1k van de stuurrooster andere EF184 ook aan dezelfde.
Anne
Bij terugkijken zie ik slecht gelezen, had toch m'n bril op
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 12 sep 2015, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Nee, 2 x 330k zit erin, zijn gelijk. 300k, zou ik 270k met 27k in serie moeten nemen oid.
Ben nog even wat aan het stoeien met de gnd, kom ik op terug.
Ben nog even wat aan het stoeien met de gnd, kom ik op terug.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Wat in ieder geval flink uitmaakt is als ik het punt waar de ingangen op de selectie print komen direkt aan het massapunt hang waar het signaal de versterker in gaat. Ook wel logisch, maar bij het Voyager project had ik hier geen last van, ik gebruik daar dezelfde print. Versterkt ook allemaal wat minder natuurlijk dan deze PP. ff simpel getest met een banaan stekker... moet het printje even uitbouwen om er een gnd kabel aan te kunnen solderen, wordt 'm vandaag niet meer, zo andere verplichtingen.
Printje moet er toch uit want ik kom erachter dat ik bij input 3 L en R verwisseld heb
Nog wel even gekeken of de fase gelijk is bij in- en uitgang, had ik ooit bj m'n KT88PP verkeerd zitten, maar dat is in orde hier. Nu de boel toch nog open is 
Printje moet er toch uit want ik kom erachter dat ik bij input 3 L en R verwisseld heb
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Het punt waar de ingangen op de ingangs selectieprint komen direkt met een gnd draadje naar de 330k gelegd waar het de EF184's ingaat. That did the trick! Brom is verdwenen, dwz beneden mijn meet resolutie van 1mV. Op de luidsprekers die ik hier in het hok heb staan hoor ik het ook niet meer. Laagrendenment monitors, maar toch
Nog even geprobeerd de gnd van de afgeschermde kabel die van de selectieprint komt daar los te laten bij de EF184 (zou je misschien verwachten ivm aardlus) maar geeft weer extra brom, pikt dan toch weer wat trafo shit op oid. Maar weer vastgezet.
Zag nog wat verschil in versterking L en R, blijkt toch dat de bias alweer wat verlopen is, gebeurd in het begin. Opnieuw afgeregeld, gaat mooi natuurlijk op de nixies, en is nu weer gelijk.
Net even een uurtje wat geluisterd op de speakers, klinkt gewoon goed, geen bijzonder heden.
Tsja, dan ben ik op het punt dat íe volledig operationeel is
ik ga nu de bekabeling netjes maken, hier en daar kan het nog wat korter en nog wat met krimpkous / bindbandjes strooien. Dan kan z'n jasje de bovenplaat erop en de trafokappen, en kan ik beneden eens goed gaan luisteren, heb ik wat meer referentie dan hier.
Maar ben tevreden, dit lijkt erop
Nog even geprobeerd de gnd van de afgeschermde kabel die van de selectieprint komt daar los te laten bij de EF184 (zou je misschien verwachten ivm aardlus) maar geeft weer extra brom, pikt dan toch weer wat trafo shit op oid. Maar weer vastgezet.
Zag nog wat verschil in versterking L en R, blijkt toch dat de bias alweer wat verlopen is, gebeurd in het begin. Opnieuw afgeregeld, gaat mooi natuurlijk op de nixies, en is nu weer gelijk.
Net even een uurtje wat geluisterd op de speakers, klinkt gewoon goed, geen bijzonder heden.
Tsja, dan ben ik op het punt dat íe volledig operationeel is
Maar ben tevreden, dit lijkt erop
Re: GU50 PP versterker
Mooi dat je het toch gevonden hebt.
Toch altijd even een rot ding om uit te vinden.
Groetjes George
Toch altijd even een rot ding om uit te vinden.
Groetjes George
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Het is altijd weer even pielen. Je past de basis regels versterkerbouw toe zonder aardlus voor een zo bromvrij resultaat, en dan is er de onzekere factor die altijd meespeelt voor de laatste paar mV. Bv hier helpt het aan gnd leggen van de ingang, in een ander geval doet het niks. Bij m'n KT88PP hielp het los laten hangen van de gnd bij de 6SN7, de eerste versterkende trap. Hier levert het alleen maar extra troep op als ik dat doe. Hangt natuurlijk ook van je trafo posities, je AC (pad) in de versterker, maar echt logica zit er niet altijd achter. Als ik het logisch bekijk creeer ik juist een aardlus op deze manier...
Re: GU50 PP versterker
Zou je die lus dan niet op het andere punt moeten onderbreken.
Blijkbaar Is dit de betere route voor deze amp.
Blijkbaar Is dit de betere route voor deze amp.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Logischerwijs volgens de wetten van de versterkerbouw wel ja George
Als ik 'm daar afkoppel zie ik weer brom, had ik al geprobeerd. Achja, heb het hier ook over enkele mV's verschil, blijkbaar weegt het oppikken van brom (trafo, AC in de behuizing) in dit geval zwaarder dan het maken van een aardlus. Ik laat het zo, brom is eruit, nu verder afwerken en vooral eens goed gaan luisteren 
Re: GU50 PP versterker
Gefeliciteerd met het resultaat Barry.
Ben benieuwd of je (gehoormatige!) verschillen kunt aangeven met je KT88 versterker.
groet,
Aat
Ben benieuwd of je (gehoormatige!) verschillen kunt aangeven met je KT88 versterker.
groet,
Aat
Re: GU50 PP versterker
Zou het ietsje optillen van de signaal-aarde ten opzichte van de chassis-aarde nog wat helpen qua bromvermindering ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Bedankt Aat! Ben ook wel benieuwd, de KT88 (Bill) zit toch wat anders in elkaar.. de prijs is daardoor een groot verschil, deze GU50 zit op ongeveer een derde in kostprijs tov de KT88. De versterker op zich bedoel ik, zonder extra's als nixie en fanzy behuizing.
Geen smoorspoel in de voeding, goedkope buizen, zitten goedkope Xicon polypropyleen koppel c's tegen dure Auricaps in de KT88. In de KT88 moest ik zonodig alle signaalleidingen met verzilverd koperdraad aansluiten (en vervolgens een klos gewoon koperdraad in op de UGT's
), hier heb ik 'gewoon' montagedraad gebruikt. Met een PFTE mantel, dat dan weer wel
En gewicht, dit pak ik zo even op om 'm op z'n kop te leggen, wil je bij de KT88 wel laten tenzij je stratenmaker bent van beroep..... Zal ze beiden eens wegen, kon wel eens de helft schelen.
Het is wel zo dat de KT88 in UL meer vermogen kan leveren, zo'n 50W. Heb 'm thuis in triode geschakeld wat op mijn speakers het mooiste geluid opleverde, blijft iets van 25W over. Komt ook ongeveer uit de GU50, mooi als vergelijk.
Pipootje, misschien wel, heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd. Tot nu toe zit bij mijn versterkers de signaal aarde knetterhard aan de kast aarde. Zou een scenario kunnen zijn voor als het helemaal niet bromvrij te krijgen is.
Geen smoorspoel in de voeding, goedkope buizen, zitten goedkope Xicon polypropyleen koppel c's tegen dure Auricaps in de KT88. In de KT88 moest ik zonodig alle signaalleidingen met verzilverd koperdraad aansluiten (en vervolgens een klos gewoon koperdraad in op de UGT's
Het is wel zo dat de KT88 in UL meer vermogen kan leveren, zo'n 50W. Heb 'm thuis in triode geschakeld wat op mijn speakers het mooiste geluid opleverde, blijft iets van 25W over. Komt ook ongeveer uit de GU50, mooi als vergelijk.
Pipootje, misschien wel, heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd. Tot nu toe zit bij mijn versterkers de signaal aarde knetterhard aan de kast aarde. Zou een scenario kunnen zijn voor als het helemaal niet bromvrij te krijgen is.
Re: GU50 PP versterker
Gefeliciteerd Barry
raar dat een buizenversterker het ook doet zonder zilverdraad
raar dat een buizenversterker het ook doet zonder zilverdraad
