Mwah, heeft vooralsnog niet tot problemen geleid, de afgelopen 2 jaar.molekuul schreef:Je hebt ze ook erg dicht bij de behuizing gebogen, ik laat het brede deel altijd in lin met de behuizing, en buig enkel het smalle deel van het pootje. Zo heb je minder mech. spanning op de pootjes.ray5150 schreef:Wat ook nog wel een goed idee is; en wat ik ook gedaan heb op aanraden van Anne en Peter, is het solderen van een extra stukje massief koperdraad tussen de pootjes van de IRFP240 en de PCB.
Als je de PCB op het koelblok gaat zetten en de IRFP gaat stellen om goed boven de montage gaten uit te komen zal er mechanische spanning op de pootjes en soldeer verbinding komen te staan. dat kan in de toekomst problemen opleveren.
Door het toevoegen van een stukje koperdraad rondom het pootje zal deze verbinding dikker en steviger worden, en meer druk kunnen verdragen. nu kan het nog, straks niet meer.
Op deze foto kan je bij de voorste IRFP net zien hoe ik dat gedaan heb.
Het beeld is ook enigszins vertekend op de foto. het is niet zo dat de pootjes vlakbij het huisje haaks de hoek omgaan.
Ze zijn netjes voorgebogen met een rondbektangetje, ook is het zo dat de strook koper iets buiten de behuizing van de mosfet's valt. een paar millimeter ofzo.