Aleph 5

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Aleph 5

Bericht door ray5150 »

molekuul schreef:
ray5150 schreef:
Wat ook nog wel een goed idee is; en wat ik ook gedaan heb op aanraden van Anne en Peter, is het solderen van een extra stukje massief koperdraad tussen de pootjes van de IRFP240 en de PCB.
Als je de PCB op het koelblok gaat zetten en de IRFP gaat stellen om goed boven de montage gaten uit te komen zal er mechanische spanning op de pootjes en soldeer verbinding komen te staan. dat kan in de toekomst problemen opleveren.
Door het toevoegen van een stukje koperdraad rondom het pootje zal deze verbinding dikker en steviger worden, en meer druk kunnen verdragen. nu kan het nog, straks niet meer.

Op deze foto kan je bij de voorste IRFP net zien hoe ik dat gedaan heb.
IMG_0956.JPG
Je hebt ze ook erg dicht bij de behuizing gebogen, ik laat het brede deel altijd in lin met de behuizing, en buig enkel het smalle deel van het pootje. Zo heb je minder mech. spanning op de pootjes.
Mwah, heeft vooralsnog niet tot problemen geleid, de afgelopen 2 jaar.
Het beeld is ook enigszins vertekend op de foto. het is niet zo dat de pootjes vlakbij het huisje haaks de hoek omgaan.
Ze zijn netjes voorgebogen met een rondbektangetje, ook is het zo dat de strook koper iets buiten de behuizing van de mosfet's valt. een paar millimeter ofzo.
sander1238

Bericht door sander1238 »

Een begin gemaakt met de voeding. De brugcellen zitten onder de elcos. Ga er van uit dat dit voldoende koelt op de bodemplaat.
De weerstand die tussen de 2 elcos komt gaat wel gemonteerd worden op de grote koel profielen.
De bedrading is 2 1/2 mm2 , lijkt mij ook dik zat.
Ook is er al een arduino uno gemonteerd, deze gaat ingezet worden voor de temperatuur controle.
Bijlagen
20150720_225921.jpg
20150720_234342.jpg
20150720_234355.jpg
20150720_234405.jpg
20150720_234429.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

:shock: :shock:
:goedzo: :goedzo:

Nu hopen dat je binnenkort :yeah: kunt doen.
sander1238

Eerst op vakantie. Dus 2 1/2 week vertraging
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Knap werk en een slimme opzet, zoals je stapelt en de ruimte gebruikt, een mooi stuk denk en constructie werk. :kwijl:
democles

Bericht door democles »

Ja hier hou ik wel van,,go with the flow,, lekker uitdenken hoe je alles er in krijgt. :goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En een drama als het niet werkt of stuk gaat........
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Het is een echte power fabriek aan het worden, goed bezig Sander :goedzo:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

hannesie schreef:
Knap werk en een slimme opzet, zoals je stapelt en de ruimte gebruikt, een mooi stuk denk en constructie werk. :kwijl:
Haha, stapel is 't wel ja :lol: ,maar dat hoort bij vrijetijd besteding :D
Anne
sander1238

Dank allen. Ik doe mn best. Gerhard heeft wel een beetje gelijk, als het kapot gaat is het een hele klus om overal bij te kunnen. Heb ieder ding gecontroleerd alvorens het gemonteerd werd. Het enige waar ik achtetaf nog bij moet is de arduino, en deze zit bovenaan gemonteerd. Moet alleen nog een plaatsje zien te vinden voor de 2 zekeringen voor de versterker pcb's.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Moet alleen nog een plaatsje zien te vinden voor de 2 zekeringen voor de versterker pcb's.
Een kwart slag draaien, op z'n kant dus, hier naast?
opznkant.JPG
opznkant.JPG (19.37 KiB) 367 keer bekeken
Dan kun je er nog wel bij?
sander1238

Zit zelf te denken om ze bovenin op het koel profiel
Bijlagen
20150721_124343.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

:lol: Jij bent de baas. :sure:
sander1238

Wbt de trekontlasting van de pootjes van de mosfets, is dit zo de bedoeling. En dan na montage de gehele pootjes vertinnen?
Bijlagen
20150721_165200.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

't Is meer de bedoeling dat de pootjes niet te strak naar de print gaan maar meer met een boog.Geeft meer speling voor uitzetten/krimpen.Omdat de pootjes dan wat kort zijn om nog goed vast gesoldeerd te kunnen worden dienen de draden als verlenging.
Anne
Bijlagen
pur.jpg
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En daarom zijn er ook torren met een slag in de poot vanaf fabriek.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Alleen zijn die voor de hobbyist vrijwel niet te krijgen, dus moeten we het doen met een rondbektangetje...
sander1238

De vakantie is al weer een week ten einde. Het regent dat het giet dus weer tijd voor de aleph.

De voeding werkt. Als ik echter de rimpelspanning meet meet ik tussen nul en min 0.000 v ac maar tussen nul en plus meet ik 0, 248 v ac. Moet ik mij hier zorgen over maken? ??

Ook heb ik de 2 versterker kanalen geprobeerd, 1 kanaal werkt. Bij het andere kanaal valt na zo'n 4a5 seconden de zekering van de negatieve spanning uit. Ook brand het ledje lichtjes op het foute kanaalterwijl op het goede kanaal het ledje niet brand. Vanavond maar eens de onderzijde goed bekijken.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Beetje ? eigenaardig allemaal :?
Op de min-kant geen ~ ,is als er geen verbruik is.Normaal vind je op beide kanten wat bromspanning.
Dat een kant dan werkt is al raar, maar dat de zekering door gaat aan de kant waar schijnbaar geen verbruik is :o .
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Vind het wel een tikje merkwaardig, omdat het een symmetrische opgebouwde voeding zou je juist verwachten dat eventuele afwijkingen zich aan beide zeiden zouden voordoen ?
Is dat trouwens onbelast, of belast gemeten ?

Wat de storing in het 2e kanaal betreft neig ik er naar dat er een sluiting inzit, alles maar eens goed nakijken, zou ik zeggen.
Jamesblond

Bericht door Jamesblond »

sander1238 schreef:
Een begin gemaakt met de voeding. De brugcellen zitten onder de elcos. Ga er van uit dat dit voldoende koelt op de bodemplaat.
De weerstand die tussen de 2 elcos komt gaat wel gemonteerd worden op de grote koel profielen.
De bedrading is 2 1/2 mm2 , lijkt mij ook dik zat.
Ook is er al een arduino uno gemonteerd, deze gaat ingezet worden voor de temperatuur controle.
T*ring! Jij bouwt als een baas!!
Ik had ooit het ambitieuze plan opgevat om een Honey Badger van DIYAudio.com te gaan bouwen in een Dissipante DeLuxe kast van HiFi2000. Maar daar moeten (conform mijn plan) twee symmetrische voedingen in met elk een 500VA trafo, 80mF aan capaciteit per kanaal, een soft start, een DC beveiliging en de twee versterkerprints. Dat past net, als ik alles over de bodem verdeel (versterkers tegen de koelprofielen). En als ik het helemaal leuk wil doen, ook nog twee flinke VU meters, dus ook nog iets van aansturing daarvoor.

Uiteindelijk werd het me allemaal te duur aan onderdelen en ben ik van mening dat ik een hele dikke geïntegreerde stereoversterker met plenty sap en uitstekende klankeigenschappen (MF A308 of A1008 oid) kan kopen voor hetzelfde bedrag of minder. Dus het plan staat in de diepvries. Maar het jeukt nog steeds en als ik dit zie, krijg ik zin om er weer aan te werken. Goed bezig en inspirerend!

:goedzo: :goedzo:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Met een beetje slim inkopen, ruilen, gebruikte trafo's en dergelijke, kun je al gauw aardig wat geld besparen.
Ik heb een aantal jaren geleden ook een Aleph 5 gebouwd. moet je alles nieuw gaan kopen dan tik je al heel gauw de 1000 euro aan.
Ik had de trafo's, afvlak elco's, koelblokken, en kast kunnen ruilen voor een paar flessen wijn. :shock:
Ja, dat is een "deal of a lifetime".
Maar daar heb je nog geen werkende versterker mee, er kwam wel nog een paar honderd euro aan componenten, en vele honderden uren werk bij.
Jamesblond

Bericht door Jamesblond »

ray5150 schreef:
Met een beetje slim inkopen, ruilen, gebruikte trafo's en dergelijke, kun je al gauw aardig wat geld besparen.
Ik heb een aantal jaren geleden ook een Aleph 5 gebouwd. moet je alles nieuw gaan kopen dan tik je al heel gauw de 1000 euro aan.
Ik had de trafo's, afvlak elco's, koelblokken, en kast kunnen ruilen voor een paar flessen wijn. :shock:
Ja, dat is een "deal of a lifetime".
Maar daar heb je nog geen werkende versterker mee, er kwam wel nog een paar honderd euro aan componenten, en vele honderden uren werk bij.
Dat gevoel krijg ik ook, ja. Dat je klein moet beginnen en zodoende wat "rommel" verzamelen. En goede, oude ruilhandel. Alle onderdelen, inclusief behuizing, exclusief VU's en DC-bescherming, kwam ik uit rond de €1300,-. Dat vind ik een knap duur probeerseltje. Voor dat geld koop ik liever iets waarvan ik zeker weet dat het doet wat het moet doen. Desalniettemin lijkt het me erg tof om het voor elkaar te krijgen.

150W aan 8Ohm, bijna 300 aan 4Ohm, bij langdurige vollast een rimpelspanning op de voeding van de eindversterker van nog geen 10% van de voedingsspanning in rust. Dat moet een beer van een ding worden. Mits het lukt zonder een nuceaire winter te creeëren... :hide:
sander1238

Dank je wel voor de positieve reacties. Ray heeft een punt. Sommige onderdelen zijn 2e hands net zo goed en stukken goedkoper. Soms moet je idd ook wat geluk hebben.

Nog geen tijd gehad om de sluiting te zoeken. Heb wel een vermoeden. Wordt vervolgd.
sander1238

Denken dat ik al met al zo'n 300 Euro kwijt ben geweest. Het kan dus wel
Plaats reactie