We komen tot de essentie...AatV schreef:En vanuit ondernemersperspectief heeft hij groot gelijk!![]()
groet,
Aat
Trans(conductie)-buizenversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Trans(conductie)-buizenversterker.
- SSassen
- Contacteer:
Ik denk niet dat hij nu puissant rijk wordt van die paar trafo's die hij verkoopt aan voornamelijk hobbyisten. Ik gun 't hem van harte, maar de praktijk ligt anders, ik denk dat hij meer inkomsten genereert met lezingen en z'n inmiddels flinke collectie boeken.AatV schreef:En vanuit ondernemersperspectief heeft hij groot gelijk!Pjotr schreef:Dat heeft toch wel iets van wat verzinnen om transformatoren te kunnen verkopenSSassen schreef:Hier nog een schema van Menno zelf, op zich niet zo bijster spannend allemaal.
http://www.mennovanderveen.nl/eng/downl ... ns-2-c.pdf![]()
groet,
Aat
Ziet 't er zo wat bekender uit ?Pjotr schreef:Kun je dat wat nader uitleggen hoe dat dan werkt?AatV schreef:Of een poging te verminderen..Pjotr schreef:Waar dient trouwens die C1 voor in jouw schema? Is dat om extra "buizenbrom" te genereren?![]()
groet,
Aat
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 16 aug 2015, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik geloof ook dat hij eet van de verkoop van trafo's voor de zakelijke markt.ds23man schreef:En die boekenmarkt is ook maar heel klein.
Audio is puur hobby en liefhebberij.
En het aantal goede boeken op dat gebied nihil.............ds23man schreef:En die boekenmarkt is ook maar heel klein.
Destijds had de faculteit Technisch Natuurkunde in Delft een hele fraaie collectie in de faculteitsbibliotheek staan. Maar die bibliotheek is 20 jaar geleden wegbezuinigd en niemand weet meer waar die boeken gebleven zijn.
- SSassen
- Contacteer:
Volledig eens met Peter, Menno doet goede zaken met z'n boeken, echter het is vaak erg eenzijdig en allemaal wel erg gericht op z'n eigen producten (trafo's e.d.). Ik heb in het verleden wel eens gekeken naar boeken uit de jaren '40, '50 en '60, maar da's meestal puur theorie of onderwijs gericht zonder veel praktijkvoorbeelden.
Zelfs ik haak dan af, om de simpele reden dat dat teveel moeite is, niet in de laatste plaats omdat men toen graag pagina's volschreef met ingewikkelde formules, dat kost veel te veel tijd om doorheen te worstelen.
Zelfs ik haak dan af, om de simpele reden dat dat teveel moeite is, niet in de laatste plaats omdat men toen graag pagina's volschreef met ingewikkelde formules, dat kost veel te veel tijd om doorheen te worstelen.
Moest je op een kaartje opgeven bij het loket, kwamen de boeken na een paar minuten. (voor zover ik mij herinner..Pjotr schreef:ds23man schreef:Destijds had de faculteit Technisch Natuurkunde in Delft een hele fraaie collectie in de faculteitsbibliotheek staan. Maar die bibliotheek is 20 jaar geleden wegbezuinigd en niemand weet meer waar die boeken gebleven zijn.
Heb destijds als beginnend hobbyistje nog een paar hoofdstukken uit een deel van Barkhausen gekopieerd.
groet,
Aat
- SSassen
- Contacteer:
Tja, spijtig als dit soort kennis verloren gaat. Het is eigenlijk te bespottelijk voor woorden dat dit soort boeken niet gewoon worden ingescand en vervolgens online beschikbaar zijn, auteursrecht e.d. is m.i. niet meer van toepassing omdat de auteur(s) in de regel al lang zijn overleden.
Leuk klusje voor studenten in de vakantie lijkt mij? Nuttiger in ieder geval dan jezelf helemaal klem zuipen tijdens de ontgroening.
Leuk klusje voor studenten in de vakantie lijkt mij? Nuttiger in ieder geval dan jezelf helemaal klem zuipen tijdens de ontgroening.
Wat praktijk en niet teveel formules, veel leesplezierSSassen schreef:Zelfs ik haak dan af, om de simpele reden dat dat teveel moeite is, niet in de laatste plaats omdat men toen graag pagina's volschreef met ingewikkelde formules, dat kost veel te veel tijd om doorheen te worstelen.
Anne
- Bijlagen
-
- miller combined fb electronics march 1950.pdf
- (6.82 MiB) 111 keer gedownload
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Bij de Universiteitsbibliotheken zijn ze al heel ver met het digitaliseren, maar is alleen beschikbaar voor studenten en medewerkers.
Dat varieert Sander. Er zijn i.d.d. boeken die de theorie van elektronenbuizen behandelen. Overigens wel essentiële kennis om zelf te kunnen ontwerpen. Maar er zijn ook goede boeken die juist op het praktisch ontwerpen met buizen ingaan, maar dan met goede en degelijke engineering. Denk b.v. aan de Philips serie van 5 leerboeken uit de jaren '50.SSassen schreef:Volledig eens met Peter, Menno doet goede zaken met z'n boeken, echter het is vaak erg eenzijdig en allemaal wel erg gericht op z'n eigen producten (trafo's e.d.). Ik heb in het verleden wel eens gekeken naar boeken uit de jaren '40, '50 en '60, maar da's meestal puur theorie of onderwijs gericht zonder veel praktijkvoorbeelden.
Maar je hebt wel een punt dat de huidige buizenversterkers hobby zijn. En dan is iets nabouwen wat een beetje werkt al meer dan resultaat genoeg. Het siert Menno wel dat ie daartoe bijdraagt en van mij mag hij er ook beslist een plakje kaas op zijn boterham mee verdienen. Maar dit:
Quote:
"Met dit gereedschap ontwikkelt hij nieuwe Trans-versterkers, te beginnen met “Transje-1 en 2”. Dit zijn gemakkelijk nabouwbare DC-gekoppelde single ended buizenversterkers met ongekend fraaie eigenschappen. Daarna wordt Trans toegepast op versterkers met groter vermogen. Via vallen en opstaan ontstaat de “Vanderveen-Trans-30”, waarin het goede van Trans is geoptimaliseerd. Dit resulteert in zulke bijzondere eigenschappen dat Menno aangeeft “goud” in handen te hebben."
Is toch meer marketing prietpraat uit de marketing machine van Elektor.
B.t.w. Aat ik doelde op de faculteitsbibliotheken, niet de hoofd bibliotheek. Daar stonden de boeken nog gewoon ouderwets in de kast op een rijtje en kon je daar lekker zelf doorheen snuffelen.
- SSassen
- Contacteer:
Heb je die toevallig als PDF, ik ken ze namelijk niet.Pjotr schreef:Denk b.v. aan de Philips serie van 5 leerboeken uit de jaren '50.
Mja, iets te glad en doorzichtig in mijn opinie inderdaad.Pjotr schreef:.. Dit resulteert in zulke bijzondere eigenschappen dat Menno aangeeft “goud” in handen te hebben.
- SSassen
- Contacteer:
Dat vind ik zo'n onzin, maak dit gewoon beschikbaar voor het publiek, onderwijs wordt betaald uit publieke middelen, dan zou toch ook dit soort kennis voor iedereen beschikbaar moeten wezen? Niet?ds23man schreef:Bij de Universiteitsbibliotheken zijn ze al heel ver met het digitaliseren, maar is alleen beschikbaar voor studenten en medewerkers.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dan krijg je toch echt een copyright probleem met recenter werk. En de gewone bieb is ook niet gratis.
Je kunt ook als gewoon burger lid worden van de universiteitsbibliotheek van de TU Delft. Net als bij andere bibliotheken. Daarvoor hoef je geen student te zijn. Helaas is het zelf snuffelen door boeken er niet meer bij. Je moet ze eerst aanvragen vanuit de catalogus en dan worden ze voor je opgehaald zoals Aat beschreef. Overigens kun je niet alle boeken lenen, bijzondere exemplaren kun je alleen ter plekke ter inzage krijgen (geldt ook voor studenten).SSassen schreef:Dat vind ik zo'n onzin, maak dit gewoon beschikbaar voor het publiek, onderwijs wordt betaald uit publieke middelen, dan zou toch ook dit soort kennis voor iedereen beschikbaar moeten wezen? Niet?ds23man schreef:Bij de Universiteitsbibliotheken zijn ze al heel ver met het digitaliseren, maar is alleen beschikbaar voor studenten en medewerkers.
Mooie lijst Aat, daar kun je de vakantie wel mee doorkomen
Mooie verzamelingAatV schreef:Hier is toch wel aardig wat te vinden, in ieder geval de boeken van Deketh, Reich en Langford Smith.
groet,
Aat
Ze hebben wel geen hoge pet op van hun lezers
Vibrator Power Supply Design, Mallory Company, 1947, 129 pages - Courtesy of anonymous donor
Everything you always wanted to know about vibrators. get your mind out of the gutter! These vibrators were used to make inverter power supplies, taking low-voltage DC (like from a car batter) to generate high voltages to run tubes.
Tja, hoe konden ze nou in 1947 bij Mallory weten waar Anne's hartje vandaag de dag vol van is

Mallory had later wel veel succes met Duracell, want het vreet batterijen (is mij verteld)....Pjotr schreef:Tja, hoe konden ze nou in 1947 bij Mallory weten waar Anne's hartje vandaag de dag vol van is![]()
Wat dit verder met transconductantie te maken heeft weet ik eigenlijk niet.
groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op zo 16 aug 2015, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar weer on topic dan? 
Hier vind je scans van het roemruchte Radiotron Desigeners Handbook: http://www.paleoelectronics.com/RDH4/
[Edit]
Zie dat hij ook in de lijst van Aat staat. Is wel een andere scan en in 1 file.
Hier vind je scans van het roemruchte Radiotron Desigeners Handbook: http://www.paleoelectronics.com/RDH4/
[Edit]
Zie dat hij ook in de lijst van Aat staat. Is wel een andere scan en in 1 file.
Door nieuwe boeken kun je nog wel snuffelen, alleen niet door oude boeken en ingebonden tijdschriften. Dat is inderdaad erg jammer. Ik heb dan nog de mazzel dat ik in Delft werk en dagelijks langs de TU-bieb loop, dus vanaf mijn werk via internet enkele boeken of ingebonden tijdschriften aanvragen en ze dan na het werk inkijken kost relatief weinig tijd.Pjotr schreef:Je kunt ook als gewoon burger lid worden van de universiteitsbibliotheek van de TU Delft. Net als bij andere bibliotheken. Daarvoor hoef je geen student te zijn. Helaas is het zelf snuffelen door boeken er niet meer bij. Je moet ze eerst aanvragen vanuit de catalogus en dan worden ze voor je opgehaald zoals Aat beschreef. Overigens kun je niet alle boeken lenen, bijzondere exemplaren kun je alleen ter plekke ter inzage krijgen (geldt ook voor studenten).SSassen schreef:Dat vind ik zo'n onzin, maak dit gewoon beschikbaar voor het publiek, onderwijs wordt betaald uit publieke middelen, dan zou toch ook dit soort kennis voor iedereen beschikbaar moeten wezen? Niet?ds23man schreef:Bij de Universiteitsbibliotheken zijn ze al heel ver met het digitaliseren, maar is alleen beschikbaar voor studenten en medewerkers.
Mooie lijst Aat, daar kun je de vakantie wel mee doorkomen
Auteursrecht geldt tot zeventig jaar na de dood van de auteur (dat was vroeger vijftig jaar na de dood van de auteur), dus op de meeste buizenboeken zit nog geldig auteursrecht.
Och, wel met glijbaarheid, is niet zo ver van geleidbaarheid of steilheid, zit wel goedAatV schreef:Mallory had later wel veel succes met Duracell, want het vreet batterijen (is mij verteld)....Pjotr schreef:Tja, hoe konden ze nou in 1947 bij Mallory weten waar Anne's hartje vandaag de dag vol van is![]()
![]()
Wat dit verder met transconductantie te maken heeft weet ik eigenlijk niet.![]()
groet,
Aat
Anne
Is publiek. Ook van een universiteitsbieb kun je gewoon lid worden als particulier.SSassen schreef:Dat vind ik zo'n onzin, maak dit gewoon beschikbaar voor het publiek, onderwijs wordt betaald uit publieke middelen, dan zou toch ook dit soort kennis voor iedereen beschikbaar moeten wezen? Niet?ds23man schreef:Bij de Universiteitsbibliotheken zijn ze al heel ver met het digitaliseren, maar is alleen beschikbaar voor studenten en medewerkers.