Trans(conductie)-buizenversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Trans(conductie)-buizenversterker.

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
En vanuit ondernemersperspectief heeft hij groot gelijk! :lol:

groet,
Aat
We komen tot de essentie... :D
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

AatV schreef:
Pjotr schreef:
SSassen schreef:
Hier nog een schema van Menno zelf, op zich niet zo bijster spannend allemaal.

http://www.mennovanderveen.nl/eng/downl ... ns-2-c.pdf
Dat heeft toch wel iets van wat verzinnen om transformatoren te kunnen verkopen :mrgreen:
En vanuit ondernemersperspectief heeft hij groot gelijk! :lol:

groet,
Aat
Ik denk niet dat hij nu puissant rijk wordt van die paar trafo's die hij verkoopt aan voornamelijk hobbyisten. Ik gun 't hem van harte, maar de praktijk ligt anders, ik denk dat hij meer inkomsten genereert met lezingen en z'n inmiddels flinke collectie boeken.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

En die boekenmarkt is ook maar heel klein.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
AatV schreef:
Pjotr schreef:
Waar dient trouwens die C1 voor in jouw schema? Is dat om extra "buizenbrom" te genereren?
Of een poging te verminderen.. :mrgreen:

groet,
Aat
Kun je dat wat nader uitleggen hoe dat dan werkt?
Ziet 't er zo wat bekender uit ? :wink:
schadeode-6L6.png
Is kathodeweerstand ontkoppelen.Op de "gewone" manier zit de voeding in de kring buis-ugt-voeding-kathodeC-buis.Nu is het buis-ugt-kathodeC-buis.Alleen nu heeft de voeding een Ri van Rk en de brom daarover telt op bij de Vi van de eindbuis :( .
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 16 aug 2015, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Ik geloof ook dat hij eet van de verkoop van trafo's voor de zakelijke markt.
Audio is puur hobby en liefhebberij.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
En het aantal goede boeken op dat gebied nihil............. :roll: In ieder geval verkrijgbare boeken. Eenoog is koning :D Echt goede boeken zijn er wel degelijk, die zijn geschreven in de jaren '30 - '50 van de vorige eeuw. Mahja die staan in musea en zijn voor de huidige hobbyist onbereikbaar.

Destijds had de faculteit Technisch Natuurkunde in Delft een hele fraaie collectie in de faculteitsbibliotheek staan. Maar die bibliotheek is 20 jaar geleden wegbezuinigd en niemand weet meer waar die boeken gebleven zijn.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Volledig eens met Peter, Menno doet goede zaken met z'n boeken, echter het is vaak erg eenzijdig en allemaal wel erg gericht op z'n eigen producten (trafo's e.d.). Ik heb in het verleden wel eens gekeken naar boeken uit de jaren '40, '50 en '60, maar da's meestal puur theorie of onderwijs gericht zonder veel praktijkvoorbeelden.

Zelfs ik haak dan af, om de simpele reden dat dat teveel moeite is, niet in de laatste plaats omdat men toen graag pagina's volschreef met ingewikkelde formules, dat kost veel te veel tijd om doorheen te worstelen.
AatV

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Destijds had de faculteit Technisch Natuurkunde in Delft een hele fraaie collectie in de faculteitsbibliotheek staan. Maar die bibliotheek is 20 jaar geleden wegbezuinigd en niemand weet meer waar die boeken gebleven zijn.
Moest je op een kaartje opgeven bij het loket, kwamen de boeken na een paar minuten. (voor zover ik mij herinner.. :-k )
Heb destijds als beginnend hobbyistje nog een paar hoofdstukken uit een deel van Barkhausen gekopieerd.

groet,
Aat
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tja, spijtig als dit soort kennis verloren gaat. Het is eigenlijk te bespottelijk voor woorden dat dit soort boeken niet gewoon worden ingescand en vervolgens online beschikbaar zijn, auteursrecht e.d. is m.i. niet meer van toepassing omdat de auteur(s) in de regel al lang zijn overleden.

Leuk klusje voor studenten in de vakantie lijkt mij? Nuttiger in ieder geval dan jezelf helemaal klem zuipen tijdens de ontgroening.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Zelfs ik haak dan af, om de simpele reden dat dat teveel moeite is, niet in de laatste plaats omdat men toen graag pagina's volschreef met ingewikkelde formules, dat kost veel te veel tijd om doorheen te worstelen.
Wat praktijk en niet teveel formules, veel leesplezier :D
Anne
Bijlagen
miller combined fb electronics march 1950.pdf
(6.82 MiB) 112 keer gedownload
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Bij de Universiteitsbibliotheken zijn ze al heel ver met het digitaliseren, maar is alleen beschikbaar voor studenten en medewerkers.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Volledig eens met Peter, Menno doet goede zaken met z'n boeken, echter het is vaak erg eenzijdig en allemaal wel erg gericht op z'n eigen producten (trafo's e.d.). Ik heb in het verleden wel eens gekeken naar boeken uit de jaren '40, '50 en '60, maar da's meestal puur theorie of onderwijs gericht zonder veel praktijkvoorbeelden.

Dat varieert Sander. Er zijn i.d.d. boeken die de theorie van elektronenbuizen behandelen. Overigens wel essentiële kennis om zelf te kunnen ontwerpen. Maar er zijn ook goede boeken die juist op het praktisch ontwerpen met buizen ingaan, maar dan met goede en degelijke engineering. Denk b.v. aan de Philips serie van 5 leerboeken uit de jaren '50.

Maar je hebt wel een punt dat de huidige buizenversterkers hobby zijn. En dan is iets nabouwen wat een beetje werkt al meer dan resultaat genoeg. Het siert Menno wel dat ie daartoe bijdraagt en van mij mag hij er ook beslist een plakje kaas op zijn boterham mee verdienen. Maar dit:

Quote:

"Met dit gereedschap ontwikkelt hij nieuwe Trans-versterkers, te beginnen met “Transje-1 en 2”. Dit zijn gemakkelijk nabouwbare DC-gekoppelde single ended buizenversterkers met ongekend fraaie eigenschappen. Daarna wordt Trans toegepast op versterkers met groter vermogen. Via vallen en opstaan ontstaat de “Vanderveen-Trans-30”, waarin het goede van Trans is geoptimaliseerd. Dit resulteert in zulke bijzondere eigenschappen dat Menno aangeeft “goud” in handen te hebben."

Is toch meer marketing prietpraat uit de marketing machine van Elektor.

B.t.w. Aat ik doelde op de faculteitsbibliotheken, niet de hoofd bibliotheek. Daar stonden de boeken nog gewoon ouderwets in de kast op een rijtje en kon je daar lekker zelf doorheen snuffelen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Denk b.v. aan de Philips serie van 5 leerboeken uit de jaren '50.
Heb je die toevallig als PDF, ik ken ze namelijk niet.
Pjotr schreef:
.. Dit resulteert in zulke bijzondere eigenschappen dat Menno aangeeft “goud” in handen te hebben.
Mja, iets te glad en doorzichtig in mijn opinie inderdaad.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Bij de Universiteitsbibliotheken zijn ze al heel ver met het digitaliseren, maar is alleen beschikbaar voor studenten en medewerkers.
Dat vind ik zo'n onzin, maak dit gewoon beschikbaar voor het publiek, onderwijs wordt betaald uit publieke middelen, dan zou toch ook dit soort kennis voor iedereen beschikbaar moeten wezen? Niet?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dan krijg je toch echt een copyright probleem met recenter werk. En de gewone bieb is ook niet gratis.
AatV

Bericht door AatV »

Hier is toch wel aardig wat te vinden, in ieder geval de boeken van Deketh, Reich en Langford Smith.

groet,
Aat
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Dat vind ik zo'n onzin, maak dit gewoon beschikbaar voor het publiek, onderwijs wordt betaald uit publieke middelen, dan zou toch ook dit soort kennis voor iedereen beschikbaar moeten wezen? Niet?
Je kunt ook als gewoon burger lid worden van de universiteitsbibliotheek van de TU Delft. Net als bij andere bibliotheken. Daarvoor hoef je geen student te zijn. Helaas is het zelf snuffelen door boeken er niet meer bij. Je moet ze eerst aanvragen vanuit de catalogus en dan worden ze voor je opgehaald zoals Aat beschreef. Overigens kun je niet alle boeken lenen, bijzondere exemplaren kun je alleen ter plekke ter inzage krijgen (geldt ook voor studenten).

Mooie lijst Aat, daar kun je de vakantie wel mee doorkomen :D
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Hier is toch wel aardig wat te vinden, in ieder geval de boeken van Deketh, Reich en Langford Smith.

groet,
Aat
Mooie verzameling :D
Ze hebben wel geen hoge pet op van hun lezers :o
Vibrator Power Supply Design, Mallory Company, 1947, 129 pages - Courtesy of anonymous donor

Everything you always wanted to know about vibrators. get your mind out of the gutter! These vibrators were used to make inverter power supplies, taking low-voltage DC (like from a car batter) to generate high voltages to run tubes.
:lol: Anne
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Wie tipt Kim Holland? :rofl: :rofl: :rofl:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, hoe konden ze nou in 1947 bij Mallory weten waar Anne's hartje vandaag de dag vol van is :twisted: :rofl:
AatV

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Tja, hoe konden ze nou in 1947 bij Mallory weten waar Anne's hartje vandaag de dag vol van is :twisted: :rofl:
Mallory had later wel veel succes met Duracell, want het vreet batterijen (is mij verteld)....:mrgreen:
Wat dit verder met transconductantie te maken heeft weet ik eigenlijk niet. :think:

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op zo 16 aug 2015, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maar weer on topic dan? :D

Hier vind je scans van het roemruchte Radiotron Desigeners Handbook: http://www.paleoelectronics.com/RDH4/

[Edit]

Zie dat hij ook in de lijst van Aat staat. Is wel een andere scan en in 1 file.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Pjotr schreef:
SSassen schreef:
ds23man schreef:
Je kunt ook als gewoon burger lid worden van de universiteitsbibliotheek van de TU Delft. Net als bij andere bibliotheken. Daarvoor hoef je geen student te zijn. Helaas is het zelf snuffelen door boeken er niet meer bij. Je moet ze eerst aanvragen vanuit de catalogus en dan worden ze voor je opgehaald zoals Aat beschreef. Overigens kun je niet alle boeken lenen, bijzondere exemplaren kun je alleen ter plekke ter inzage krijgen (geldt ook voor studenten).

Mooie lijst Aat, daar kun je de vakantie wel mee doorkomen :D
Door nieuwe boeken kun je nog wel snuffelen, alleen niet door oude boeken en ingebonden tijdschriften. Dat is inderdaad erg jammer. Ik heb dan nog de mazzel dat ik in Delft werk en dagelijks langs de TU-bieb loop, dus vanaf mijn werk via internet enkele boeken of ingebonden tijdschriften aanvragen en ze dan na het werk inkijken kost relatief weinig tijd.

Auteursrecht geldt tot zeventig jaar na de dood van de auteur (dat was vroeger vijftig jaar na de dood van de auteur), dus op de meeste buizenboeken zit nog geldig auteursrecht.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Pjotr schreef:
Mallory had later wel veel succes met Duracell, want het vreet batterijen (is mij verteld)....:mrgreen:
Wat dit verder met transconductantie te maken heeft weet ik eigenlijk niet. :think:

groet,
Aat
Och, wel met glijbaarheid, is niet zo ver van geleidbaarheid of steilheid, zit wel goed :sure: .
Anne
daniel

Bericht door daniel »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
Is publiek. Ook van een universiteitsbieb kun je gewoon lid worden als particulier.
Plaats reactie