TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7
Contacteer:

TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Bericht door Kappa7 »

Hoi hoi,

Ik ben weer aan een nieuw project begonnen.
In Breda had ik mijn set mee genomen en daar heeft iedereen in de grote ruimte naar de verschillende wedstrijd speakers kunnen luisteren. De aansturing van de speakers gebeurde door mijn eigen eindversterker die door een vriend van mij was gebouwd.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1634685
Nu werd aan het einde van de dag de eindversterker van Knuisje aan gesloten en die deed met name in het laag dingen toch wat mooier. Daarnaast stuur ik hier thuis een stel Maggies 1.5 aan en dat zijn nu niet de meest makkelijkste speakers om aan te sturen.
Er begon dus wat te kriebelen en er moet iets komen met wat meer vermogen.
Dit verder door gesproken met de bouwer van mijn huidige eindversterker en die gaf aan dat het mogelijk moest zijn door het parallel schakelen van de TDA7294. Hij heeft daar testen mee gedaan maar kreeg problemen met een oscillatie en kreeg hem niet stil. Mijn voorstel was om dan de TDA7293 te gebruiken die nagenoeg de zelfde specs heeft maar ook een speciale aansluiting om hem parallel te schakelen. dit wil ik dus gaan proberen en dan de 6080 op een zelfde manier aansluiten zo als ook in de enkele versie met de TDA7294 het geval is.
Hier is het schema te vinden
TDA7293 Parallel New SET Amp.pdf
(78.13 KiB) 328 keer gedownload
Ik wil dus gelijk door gaan en de TDA triple uitvoeren.
Gewoon om dat het kan althans dat moet ik nu gaan testen. Hiermee verwacht ik dat de met name bij heel luid spelen thuis de boel beter onder controle blijft.
De print heb ik al aardig klaar en ben nog alles aan het nalopen voor dat ik deze ga bestellen.
Daarnaast ben ik erg nieuwsgierig naar jullie mening.
TDA7293 Parallel New SET Amp.png
Verder moet er natuurlijk ook een voeding bij.
In dit project wil ik nu eens niet een over de top voeding maken maar meer iets normaler.
Wat hebben we nodig.
Om de TDA te laten werken een + en - DC van ergens tussen de 40 en 45Volt.
De buis heeft eigenlijk iets van 70V nodig.
En ook nog 6.3V 2.5A aan gloeispanning.
Het idee is dus om de Gloei draden in serie te zetten en de boel op 12.6V te gloeien.
tegelijk kan je dan de zelfde trafo gebruiken om de 70V te maken die nodig is voor de buis.
Hier onder zie je het schema van de voeding die gebruikt is voor de TDA7294 versterker.
Voeding 1.PNG
Werkt op zich prima maar ik had hier thuis het idee dat deze versterker het laag wat minder onder controle had dan mijn huidige bak dat moet dus beter en ik wil van de weerstanden R1 tm R3 af.
zonder deze weerstanden krijg je een kleine brom die via de buis direct op de speaker komt. er moet dus iets aan de stabilisatie gebeuren voor de buis en terwijl de TDA7293 het niets uit maakt en gewoon onbeperkt stroom wil kunnen gebruiken als hij dat nodig heeft. Ik wil dus een spanningsregelaar op de 70V hebben maar dan kom ik tekort en duik ik onder de 70V als de gloei niet hoger mag worden als 12.6V
De Voeding voor de TDA mag niet hoger dan 45V dus daar haal ik ook niet veel meer en wil zeker niet op de rand gaan zitten voor de TDA dus 42V max.
dus heb ik even verder zitten denken als we de gloeispanning nu eens ook door een spanningsregelaar halen dan kan ik nog wel wat hoger komen en ook een regelaar op de 70V toepassen.
Hier onder dus mijn idee.
Voeding 2.PNG
Ook hier ben ik erg benieuwd naar jullie commentaar.
De spanningsregelaar voor de 70V is de LR12N3-G die 100V kan hebben echter weet ik nog niet of de 50ma voldoende is aan stroom de buis verbruikt niet veel maar hoeveel weet ik nog niet precies.

De behuizing moet bij de Pearl II passen en krijgt zeker een klassiek uiterlijk.
De buizen gaan dus bovenop net als de voedingstransformator die onder een ronde kap komt.
Behuizing.PNG
Lijkt me weer een leuk project zo.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op wo 01 jun 2016, 10:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Vanavond weer even met de voeding bezig geweest.
Ik vond de regelaar toch niet zo mooi en wilde het eigenlijk simpeler hebben maar wel een mooie schone spanning krijgen.

Ineens bedacht ik dat ik wel eens gewoon een smoorspoel zou kunnen gebruiken.
Eigenlijk de meest simpele optie.
Voeding 3.PNG
In PSUD2 ziet dat er dan zo uit.
PSUD2.JPG
Lijkt me niets mis mee.

Wel zit ik nog te kijken naar de transformator.
Ik denk er over om een 500VA trafo te gebruiken voor het voeden van de TDA's. dat zijn er wel 6 namelijk die deze van spanning moet voorzien.
http://www.tme.eu/nl/details/55184-p1s2 ... en/talema/
Kijk ik in de datasheet dan kunnen deze 6.5A trekken bij 40V dan zit ik al op een transformator van 260VA doe je dat dan ook nog eens maal 6 dan zou ik en voeding nodig moeten hebben van 1560 VA :shock:
Dat vind ik wat te gek en lijkt me ook niet nodig. de meeste energie zal bij een klap op de drum immers uit de elco komen die daarna weer opgeladen kan worden.
zou 500VA dan voldoende zijn?
Verder vraag ik me af wanneer het zinvol wordt om een soft start te gaan gebruiken.
Waar ligt die grens ergens?

Groetjes george
cool

Bericht door cool »

Is vergeleken met de trafo die je nu hebt 500VA al een vooruitgang? Ik heb denk ik wel 2 behoorlijke 2x30v trafo's voor je.
Meestal wordt boven 250VA een softstart aanbevolen. Groetjes,
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dat is een goeie ik zal vanavond eens kijken wat er nu in de huidige versterker zit.

Maar wat is eigenlijk de richtlijn voor het berekenen van een trafo in een versterker?
70% van het maximaal af te geven vermogen of gewoon 100%?? of nog hoger.
cool

Bericht door cool »

150% zou ik voor gaan, afhankelijk v.h. rendement v.d speaker en het nivo waarop je wilt afspelen. Maar kun je beter zelf beoordelen met je Magnepans . 500VA lijkt mij trouwens genoeg, of mooier, 2 van 300.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mijn ervaring met inschakelvertragingen bij eindversterkers is dat het bij een trafo van 500 VA niet perse noodzakelijk is, maar wel aan te raden.
Echter, het hangt van meer dingen af, namelijk ook de grootte van de capaciteiten die erachter hangen, en ook de karakteristiek van de smeltzekering of zekeringautomaat in de groepenkast...
Ga je op zeker, dan zou ik er gewoon eentje in zetten, keuze zat, van iets simpels tot een microcontroller gestuurde. op Ebay zijn er genoeg kant-en-klare te vinden, tot bouwpakketjes, en kale PCB's
Je kunt ook zelf iets tekenen op basis van een schema van internet.

Leuk project trouwens, George. weer eens iets anders dan die UCD's in een kastje proppen. :D
Daar zijn er al zoveel van...
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

cool schreef:
150% zou ik voor gaan, afhankelijk v.h. rendement v.d speaker en het nivo waarop je wilt afspelen. Maar kun je beter zelf beoordelen met je Magnepans . 500VA lijkt mij trouwens genoeg, of mooier, 2 van 300.
Ik heb mijn huidige versterker eens open gemaakt en daar is nu een 200VA trafo gebruikt met vier windingen van 22V.
deze zijn 2 aan 2 samen gevoegd wat plus en min 30V geeft om en nabij.
Volgens de data sheet van de TDA7294 is het maximale vermogen bij 8 ohm dan ongeveer 60watt en bij 4 ohm 90watt.
hier mee gaat het aansturen van de maggies dus net goed maar kom ik bij luid spelen tekort.
De Magnepan is gewoon erg gebaad bij een stabiele versterker.
Met die het luid spelen dan heb ik het over een DB of 92 op de luisterplek. met de Aaron eindversterker kon ik gerust op 100db+ spelen (mijn meter gaat niet verder)wat ruim voldoende was.
Nu gebruik ik in het nieuwe ontwerp niet meer de TDA7294 maar de TDA7293.
Deze kan op een hoger voltage spelen waardoor hij al iets meer sap kan leveren door deze nu parallel te zetten verdrievoudigt dat nog eens. heb dus nog even verder zitten kijken bij onze Poolse vrienden en daar hebben ze een 450Va trafo voor €32.40 wat ik een keurige prijs vind om er twee van te kopen. deze hebben twee wikkelingen van 7.5A wat in totaal 15A per kant geeft nog niet voldoende voor de 1500VA die ik nodig zou hebben bij de volle 100% maar al 4x het vermogen wat mijn huidige versterker kan leveren. moet ik een aardig stukje mee kunnen komen dus.

De soft start duik ik morgen eens in.
In het verleden heb ik leuke dingen langs zien komen hier daar zit vast iets bruikbaars tussen.
zit zelf te denken aan iets dat met een eenvoudige druk schakelaar met peen enkele puls te bedienen is.
Een beetje het idee van de Klik aan klik uit van Barry.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Mijn ervaring met inschakelvertragingen bij eindversterkers is dat het bij een trafo van 500 VA niet perse noodzakelijk is, maar wel aan te raden.
Echter, het hangt van meer dingen af, namelijk ook de grootte van de capaciteiten die erachter hangen, en ook de karakteristiek van de smeltzekering of zekeringautomaat in de groepenkast...
Ga je op zeker, dan zou ik er gewoon eentje in zetten, keuze zat, van iets simpels tot een microcontroller gestuurde. op Ebay zijn er genoeg kant-en-klare te vinden, tot bouwpakketjes, en kale PCB's
Je kunt ook zelf iets tekenen op basis van een schema van internet.

Leuk project trouwens, George. weer eens iets anders dan die UCD's in een kastje proppen. :D
Daar zijn er al zoveel van...
gezien dat de 500VA al history lijkt zal ik met de 900VA wel iets nodig hebben en kant en klaar is leuk natuurlijk maar we zitten hier op ZBA dus kant en klaar kan hier eigenlijk niet he [-X

Iemand al eens goed naar het schema gekeken?
Dit zou volgens mij namelijk een Composite versterker zijn. Door het toepassen van de mee koppeling via de buis wordt ook hier de vervorming behoorlijk naar beneden gedrukt echter door dat we een buis gebruiken zien we wel een 2 harmonische verschijnen.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op do 13 aug 2015, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Leuk project weer George! Kan hier ff geen pdf bekijken en dus het schema niet, maar ik zie in het voedingsschema dat je 2 gnd levels gebruikt. De 42V voor de TDA en de 12,6V voor voor de gloei. Houdt dit ff goed in de gaten. Trouwens het buizen met gloei in serie schakelen gaat gewoon goed, doe ik bij de GU50 versterker ook, bij de EF184 dan in de sturing.
Klik aan klik uit heb ik nog printen van liggen als je interesse hebt.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Leuk project weer George! Kan hier ff geen pdf bekijken en dus het schema niet, maar ik zie in het voedingsschema dat je 2 gnd levels gebruikt. De 42V voor de TDA en de 12,6V voor voor de gloei. Houdt dit ff goed in de gaten. Trouwens het buizen met gloei in serie schakelen gaat gewoon goed, doe ik bij de GU50 versterker ook, bij de EF184 dan in de sturing.
Klik aan klik uit heb ik nog printen van liggen als je interesse hebt.
Ha Barry die verschillende ground levels had ik al gezien maar aangezien de buis een spanningsverschil van 300V kan hebben tussen de cathode en de heathe, lijkt me dan hier geen probleem.
Scheelt weer een extra trafo voor de gloeistroom zo.
Jou klik an en uit heeft toch geen soft start dacht ik?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nee klopt. Ik gebruik er altijd een NTC voor.
AatV

Bericht door AatV »

De meest interessante weerstandswaarden uit het schema zijn helaas niet gegeven.
Ik neem aan dat de R5 en R6 laag- en R7 en R8 hoogohmig zijn?

groet,
Aat
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik zal ze er vanavond bij zetten.
Dit zijn namelijk de waardes waar ik nog aan twijfel.
Ik weet de waarde voor een enkele chip maar niet of deze nog gelijk is als ik 3 chips toe pas.

Edit
Tussen het grid en de speaker 22K en tussen de cathode en de speaker 22 ohm
AatV

Bericht door AatV »

Ik zie dat er tot nu toe niemand gereageerd heeft op de eigenlijk schakeling (waar is Anne?). Ik zal dan maar proberen de aftrap te doen.
1. De 6080 is zonder signaal ingesteld op ca. 55 mA. Ik neem aan dat de TDA nogal laagimpedant is dat de versterkerchip alle stroom levert, door de luidsprekerspoel liever niet! Werkt dan al een soort stroombron, een truc die Audio & Techniek (het roemruchte tijdschrift van zo’n 30 jaar terug) al toepaste om een opamp wat verder in klasse A trekken.
2. Het signaal naar de kathode als het stuurrooster staan in dezelfde fase, waarbij het signaal naar het stuurrooster beperkt wordt door de spanningsdeler van 47k/22k. De schakeling heeft dan iets weg van een geaarde roosterschakeling, ware het niet dat het signaal normaal uitgekoppeld wordt door de anode, die in dit geval stevig verbonden is met de voedingsspanning. De werking van de buis in tegenkoppeling wordt dan twijfelachtig.
3. Er wordt gesproken van een SET (assisted) terwijl de totale versterking voor rekening van de TDA komt.

In het kort : het enige wat m.i. invloed kan hebben op de signaalverwerking is de stroombronwerking van de buis. Dit zou echter simpeler, beter en efficiënter door een solid state schakeling worden verricht.
Ik besef dat de oorspronkelijke versterker luistermatig in diverse meetings als goed is beoordeeld. Uit deze schakeling kan ik helaas niet echt zien waar die kwaliteit vandaan komt. Kan zijn dat ik nog het e.e.a. over het hoofd zie, dat hoor/zie ik dan wel.

Groet,
Aat

N.B. 2 stuks 6080 buizen kunnen ook vervangen worden door de helft van een 6336A…
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Hoi Aat,
Zo als ik het begrepen heb van de ontwerper zit je hier aardig goed.
Het verder in klasse A treken klopt.
Ik verwacht dat daar ook en deel van de winst vandaan komt.
Verder zou de buis voor meekoppeling zorgen en niet voor tegen.
Hierbij komt dan ook een 2 harmonische mee die juist bij se triode versterkers zo vaak als het typische buizen geluid wordt omschreven.
Wie weet is dat wel waarom deze schakeling zo goed klinkt.

Overigens op het vierde plaatje staat de trotse ontwerper van dit schema met een aardig verhaaltje erbij.
http://www.jacmusic.com/html/diversen/E ... F-2014.htm veel leden van de AVMN zullen hem wel herkennen. scrol je nog wat verder door dan komen we ook nog andere leden tegen die hier op ZBA zitten.

groetjes George

oja Ik ben ook al wat verder met de soft start.
Ben bang dat dit hem gaat worden.
http://diyfan.blogspot.nl/2013/03/two-v ... start.html
AatV

Bericht door AatV »

AatV schreef:
De 6080 is zonder signaal ingesteld op ca. 55 mA.
Zie dat ik een rekenfoutje heb gemaakt, zal dichter in de buurt van de 150 mA Zitten..

groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Eigenlijk wou ik helemaal niet reageren :-& :-&
En wel hierom, daarom :lol:
BsTgn.jpg
Grafiekje 'r bij :-s
Anne
Bijlagen
6080.jpg
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik sta wel aardig te kijken van de stroom die door de buis loopt.
zo als ik het begrepen had zou er juist weinig stroom door de buis gaan.
Verder zat ik ook nog te kijken hoe je deze stoom berekend.
Er zijn immers verschillende weerstanden die naar aarde lopen.
Je hebt natuurlijk de 15K plus de 680.
Maar de weerstand van 22 plus de speaker gaat ook naar aarde en die lijkt mij veel lager.
Dit zou dus betekenen dat er stroom door de speaker loopt, lijkt me niet gewenst.
Gaat dat wel goed en zou daar geen elco tussen moeten zitten?

Ik ben overigens wel blij dat je gereageerd hebt.
Leer ik weer van :D
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De stroom die via de buizen komt moet volledig geslikt worden door de versterker-IC('s).Zolang die niet stuk gaan heeft de LS geen last.
De uit gaat met 47k naar In- en de In+ zit op massa niveau en daarmee regelt de uitgang (evt. tegen de verdrukking in) naar nul (afgezien van een kleine offset van het IC tussen In- en In+).
Zo'n versterker is mogelijk mooi voor een muzikant die een eigen geluid wil, maar niet om getrouw weer te geven.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat klopt wel Anne. Het doet niets anders dan de SS amp een SET-achtige overdrachtscurve geven. De buizen zelf leveren nauwelijks vermogen, dat doen die chip amps. Het heeft dan ook geen zin meerdere buizen parallel te zetten bij meer uitgangsvermogen. Die buizen geven een chip amp alleen een SET kleurtje. En dat vinden de mensen mooi :D
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

De uitleg van Peter is ook wat mij verteld is.

De buizen zouden makkelijk 1 helft per kanaal kunnen.
Het is meer dat twee buizen mooier staat op de versterker dan een enkele :mrgreen:
Verder ben ik nog steeds verbaast over de stroom die er loopt.
Als de buis nauwelijks vermogen levert dan is die 200mA nog best wel veel.
Zeker als je ziet dat de data sheet maar tot 160mA gaat.

Ik hoef dus in elk geval niet bang te zijn voor mijn speakers zolang de chip zijn werk blijft doen.
Dat is alweer een gerust stelling.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je kunt gewoon een 22 ohm load-line trekken in de Ia - Ug curve bij de 80V lijn. Wil je minder stroom gewoon de 22 ohm verhogen. En dat is wel aan te raden voor de levensduur van de buizen. Echt vermogensbuizen heb je hier niet nodig, een andere Lo-mu triode kan ook. De buis fungeert hier als "Feedback shaper".
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De buis levert niks, slikt vermogen.Die 600mA (300mA/triode) is een piekstroom, loopt niet steeds.
Op 't ogenblik dat de uitgang van de versterker een negatieve zwaai maakt komt dat via de kathodeweerstand op de buis.
Telt bij de 80V op en door de val over de kathodeweerstand gaat er weer wat af.
Bovenop die hogere Vak komt nog een sterk verminderde -Vgk.Die is voorgepolariseerd vanuit -40V, maar met de kathode die ook richting -35V wordt getrokken, blijft er weinig -Vgk over.Gevolg grote stroompiek.
De door de buis vervormde uitgang (LS) dient dan voor terugkoppelen via de 15k weerstand.Een tegenkoppelstroom van een paar mA waarvoor iets van 25W in de buis (gloei al 15W) en ook nog zo'n 7W in de versterker verstookt wordt.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hang helemaal van de dimensionering van R7//R8 en R1 af. Met de waarden zoals hierboven gaat het sowieso niet werken.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik ben nog eens aan het rekenen geslagen maar als ik zeg de stroom in rust op 40mA wil hebben dan zou een kathode weerstand nodig zij van 1K bij twee buishelften parallel.
lijkt me al een veel gezondere waarde voor de buis in elk geval.
Zie nog even niet wat dat met de rest van de spanningen doet.

Zou dat beter gaan werken?
Plaats reactie