Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Wat ik gisteren al Zei, thermostaat in de pook zal wel overleden zijn.
Lijkt het wel op. Kapotte elementen heb ik bij de WTCP nooit meegemaakt. Punt is wel dat een nieuwe thermoschakelaar duurder is dan een Alie Jojo. Persoonlijk zou ik hem wel repareren. Die Alie Jojo boutjes zijn op zich prima maar laat ze niet vallen, dan liggen ze in tweeën :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ds23man »

Wat ook wel eens wil helpen is even de soldeerpunt er even uit halen en er weer in.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

FR_Aad schreef:
Heb er een beetje de P in omdat hij het gisteravond en vanochtend wel deed.
Klinkt als een draadbreuk...
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Wat ook wel eens wil helpen is even de soldeerpunt er even uit halen en er weer in.
Daar hebben ze trouwens een liedje van gemaakt:


groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ds23man »

AatV schreef:
ds23man schreef:
Wat ook wel eens wil helpen is even de soldeerpunt er even uit halen en er weer in.
Daar hebben ze trouwens een liedje van gemaakt:


groet,
Aat
Kratje bier al leeg? :lol:

:proost: :proost: :proost: :proost:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl: :rofl:
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Jordi »

Wat is tegenwoordig een scherp geprijsde solderstation? Die LS50 die eerder genoemd wordt lijkt me wel iets maar is zo te zien niet meer courant.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Welk merk is dat ?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door hannesie »

Deze is niet meer scherp geprijsd te noemen.
http://www.elv.de/ersa-power-loetstatio ... elung.html

En de werkelijke opvolger ziet er wel anders uit.
http://www.elv.de/elv-80-w-komfortloets ... t-80d.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Het grote nadeel ten opzichte van die oude LS50 is dat het element IN de stift zit en niet de stift in het element, De thermische massa van de stift is daardoor vele malen kleiner. Dat ga je juist merken bij wat zwaarder werk zoals speakerdraden. Die Alie Jojoos heb dat euvel ook. Een behoorlijke thermische massa is belangrijk om goed door te kunnen solderen bij wat zwaarder werk. Anders krijg je een te grote temperatuurval wat tot "doorbakken" leidt.
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Jordi »

@ ray, ELV dus 8)

Thanks voor de voorzetjes. Het oude model was dus echt een koopje.

@pjotr, is dat ook van toepassing als het station een hoog wattage heeft? Alles draait dus om de thermische massa van de stift en hoeveel warmte daarin geaccumuleerd zit?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Hoe hoger het wattage, des te minder het speelt. Die kunnen dan sneller de verlieswarmte die naar het te solderen object wegvloeit, bijleveren. Maar voor stations die dat goed aankunnen met b.v. 2,5mm2 draad zit je al gauw boven de 130W en in de hogere pro prijsklasse. Voor de kleinere bouten heb je gewoon een buffer nodig. Met een 45W oude Weller WTCP met 5mm stift soldeer je probleemloos speakerkabel. Maar daar zit dan ook een lekker massieve stift in als warmtebuffer. Het is gewoon jammer dat die LS50 niet meer geleverd wordt. Was een mooi allround ding voor een nette prijs en redelijk degelijk.

Het gaat met die andere boutjes ook wel maar je moet dan lang doorstoken om de draad heet genoeg te krijgen en dan krijg je verbrande fluxkorsten. In principe moet het soldeer binnen 3 seconden goed doorvloeien.
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Jordi »

Dit lijkt me wel iets, voor een redelijke prijs?

http://www.velleman.eu/products/view/?id=18582
https://www.google.nl/search?q=VTSS30&i ... 0825541022

Zo te zien ook een stift zoals geadviseerd werd.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door rjmulder »

Die laatste genoemde heb ik zelf ook nog ergens staan een nadeel van dat ding vind ik het snoer dat is vrij stug, als dat tegenwoordig anders is weet ik niet.

Wat misschien ook nog een optie is is het merk Aoyue, te koop bij eleshop.nl
Van dit merk heb ik de 2703A+, dit is dan een 4 in 1 (solderen, desolderen, heteluchtding en rookafzuiging). Lekker soepel snoer en super snel op temperatuur. Vanaf het moment dat ik dit station heb gebruik ik de Weller niet meer die heb ik ook nog :oops:
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Jordi »

Mooi apparaat maar wel ver boven het bedrag dat ik uit wil geven :)

Vandaag alle componenten voor de speakers besteld dus er moeten knopen doorgehakt worden 8)
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door rjmulder »

Ze hebben ook "gewone" soldeer stations die zijn een stuk goedkoper ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door ray5150 »

Ik vind 100 euro maar een hoop geld voor een min of meer "merkloos" ding.
(Velleman maakt ze zelf niet maar koopt ze in en waar ze hun naam op plakken.)
Saillant detail : de bouthouder is exact het zelfde als die op mijn 14,95 stationnetje...
Digitale uitlezing, handig ? ja. is het nodig ? nee.

Als ik dat budget voor een boutje of station had zou ik kijken naar iets van een (gerenomeerd) merk, eventueel gebruikt.
Ik noem een Weller, Antex, JBC, Ersa.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door hannesie »

Klopt wel Ray, ik kwam toevallig deze tegen.

http://www.goedkoopgereedschap.nl/solde ... -watt.html
265829.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Kappa7 »

Vind ik deze eigenlijk toch wat beter voor zelfs iets minder geld.
http://www.eleshop.nl/aoyue-3210-soldee ... p-502.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Pjotr »

Die Aoyue stations zijn kwalitatief geen haar beter dan de andere goedkope Chinese meuk. Zien er alleen wat imponerend uit. Been there done that. W.d.b. kun je net zo goed het goedkoopste kopen wat voor jou goed genoeg is.

Wil je 2,5mm draad solderen ben je wellicht beter af met een 75- 100 watt gewone soldeerbout. Koop je daarnaast voor fijn werk een goedkoop klein dingetje,
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door sevenup »

Tot nu toe heb ik nog geen soldeerbout met keramisch element gebruikt welke goed/fijn werkt. Magnetostat WTCP werkt echt veel beter. Kan met minder vermogen veel grotere solderingen maken. Warmte gaat in de punt, niet in de hele bout zoals bij de meeste keramische elementen.
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Jordi »

Als je het internet af gaat struinen dan zie je eigenlijk veel rebranded spul. Hoeft natuurlijk niet slecht te zijn maar als ik sommigen goed lees....

Heb bij de bekende merken gekeken en daar liggen de prijzen een stuk hoger. Die hebben ook spullen die rond mijn budget zitten (100,-) maar dan lijken de specs aan de lage kant. Misschien dat ik me daar niet teveel van aan moet trekken?

Bijvoorbeeld de Antex 660A en de Esra PICO, zijn dit mooie apparaten voor iemand die wel goed spul wil maar het niet vaak zal gebruiken? Toepassing HIFI.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door hannesie »

Toepassing HIFI.
Toch wel knap als jij goed geluid krijgt, uit een soldeerbout. :lol: :mrgreen:
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Jordi »

Wawawawa :lagge:

Wil er alleen mee zeggen dat ik geen hoogspanningsmasten ga solderen. :mrgreen:
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation

Bericht door Rody »

Ik ben van plan mijn goedkope Conrad soldeerstation te vervangen. Wat ik nu op het oog heb zijn:

http://www.eleshop.nl/aoyue-3210-solder ... p-502.html
https://soldeerpunt.nl/soldeerstation/h ... eerstation
https://www.reichelt.nl/Soldering-Stati ... ICLE=69172
https://www.conrad.nl/nl/zd-937-digitaa ... 76727.html

Ik wil geen Weller geld uitgeven, E100-E150 MAX. Welke van bovenstaande heeft jullie voorkeur en waarom?
Ik ben zelf gecharmeerd van de pauze functie van de ERSA, aangezien ik meer aan het freubelen ben dan daadwerkelijk solderen, maar of het een must is...?

Bedankt!

Gr rody

ps ik ga geen SMD doen...
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”