Lijkt het wel op. Kapotte elementen heb ik bij de WTCP nooit meegemaakt. Punt is wel dat een nieuwe thermoschakelaar duurder is dan een Alie Jojo. Persoonlijk zou ik hem wel repareren. Die Alie Jojo boutjes zijn op zich prima maar laat ze niet vallen, dan liggen ze in tweeënray5150 schreef:Wat ik gisteren al Zei, thermostaat in de pook zal wel overleden zijn.
Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Wat ook wel eens wil helpen is even de soldeerpunt er even uit halen en er weer in.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Klinkt als een draadbreuk...FR_Aad schreef:Heb er een beetje de P in omdat hij het gisteravond en vanochtend wel deed.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Daar hebben ze trouwens een liedje van gemaakt:ds23man schreef:Wat ook wel eens wil helpen is even de soldeerpunt er even uit halen en er weer in.
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Kratje bier al leeg?AatV schreef:Daar hebben ze trouwens een liedje van gemaakt:ds23man schreef:Wat ook wel eens wil helpen is even de soldeerpunt er even uit halen en er weer in.
groet,
Aat
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Wat is tegenwoordig een scherp geprijsde solderstation? Die LS50 die eerder genoemd wordt lijkt me wel iets maar is zo te zien niet meer courant.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Deze is niet meer scherp geprijsd te noemen.
http://www.elv.de/ersa-power-loetstatio ... elung.html
En de werkelijke opvolger ziet er wel anders uit.
http://www.elv.de/elv-80-w-komfortloets ... t-80d.html
http://www.elv.de/ersa-power-loetstatio ... elung.html
En de werkelijke opvolger ziet er wel anders uit.
http://www.elv.de/elv-80-w-komfortloets ... t-80d.html
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Het grote nadeel ten opzichte van die oude LS50 is dat het element IN de stift zit en niet de stift in het element, De thermische massa van de stift is daardoor vele malen kleiner. Dat ga je juist merken bij wat zwaarder werk zoals speakerdraden. Die Alie Jojoos heb dat euvel ook. Een behoorlijke thermische massa is belangrijk om goed door te kunnen solderen bij wat zwaarder werk. Anders krijg je een te grote temperatuurval wat tot "doorbakken" leidt.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
@ ray, ELV dus
Thanks voor de voorzetjes. Het oude model was dus echt een koopje.
@pjotr, is dat ook van toepassing als het station een hoog wattage heeft? Alles draait dus om de thermische massa van de stift en hoeveel warmte daarin geaccumuleerd zit?
Thanks voor de voorzetjes. Het oude model was dus echt een koopje.
@pjotr, is dat ook van toepassing als het station een hoog wattage heeft? Alles draait dus om de thermische massa van de stift en hoeveel warmte daarin geaccumuleerd zit?
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Hoe hoger het wattage, des te minder het speelt. Die kunnen dan sneller de verlieswarmte die naar het te solderen object wegvloeit, bijleveren. Maar voor stations die dat goed aankunnen met b.v. 2,5mm2 draad zit je al gauw boven de 130W en in de hogere pro prijsklasse. Voor de kleinere bouten heb je gewoon een buffer nodig. Met een 45W oude Weller WTCP met 5mm stift soldeer je probleemloos speakerkabel. Maar daar zit dan ook een lekker massieve stift in als warmtebuffer. Het is gewoon jammer dat die LS50 niet meer geleverd wordt. Was een mooi allround ding voor een nette prijs en redelijk degelijk.
Het gaat met die andere boutjes ook wel maar je moet dan lang doorstoken om de draad heet genoeg te krijgen en dan krijg je verbrande fluxkorsten. In principe moet het soldeer binnen 3 seconden goed doorvloeien.
Het gaat met die andere boutjes ook wel maar je moet dan lang doorstoken om de draad heet genoeg te krijgen en dan krijg je verbrande fluxkorsten. In principe moet het soldeer binnen 3 seconden goed doorvloeien.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Dit lijkt me wel iets, voor een redelijke prijs?
http://www.velleman.eu/products/view/?id=18582
https://www.google.nl/search?q=VTSS30&i ... 0825541022
Zo te zien ook een stift zoals geadviseerd werd.
http://www.velleman.eu/products/view/?id=18582
https://www.google.nl/search?q=VTSS30&i ... 0825541022
Zo te zien ook een stift zoals geadviseerd werd.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Die laatste genoemde heb ik zelf ook nog ergens staan een nadeel van dat ding vind ik het snoer dat is vrij stug, als dat tegenwoordig anders is weet ik niet.
Wat misschien ook nog een optie is is het merk Aoyue, te koop bij eleshop.nl
Van dit merk heb ik de 2703A+, dit is dan een 4 in 1 (solderen, desolderen, heteluchtding en rookafzuiging). Lekker soepel snoer en super snel op temperatuur. Vanaf het moment dat ik dit station heb gebruik ik de Weller niet meer die heb ik ook nog
Wat misschien ook nog een optie is is het merk Aoyue, te koop bij eleshop.nl
Van dit merk heb ik de 2703A+, dit is dan een 4 in 1 (solderen, desolderen, heteluchtding en rookafzuiging). Lekker soepel snoer en super snel op temperatuur. Vanaf het moment dat ik dit station heb gebruik ik de Weller niet meer die heb ik ook nog
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Mooi apparaat maar wel ver boven het bedrag dat ik uit wil geven 
Vandaag alle componenten voor de speakers besteld dus er moeten knopen doorgehakt worden
Vandaag alle componenten voor de speakers besteld dus er moeten knopen doorgehakt worden
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Ze hebben ook "gewone" soldeer stations die zijn een stuk goedkoper 
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Ik vind 100 euro maar een hoop geld voor een min of meer "merkloos" ding.
(Velleman maakt ze zelf niet maar koopt ze in en waar ze hun naam op plakken.)
Saillant detail : de bouthouder is exact het zelfde als die op mijn 14,95 stationnetje...
Digitale uitlezing, handig ? ja. is het nodig ? nee.
Als ik dat budget voor een boutje of station had zou ik kijken naar iets van een (gerenomeerd) merk, eventueel gebruikt.
Ik noem een Weller, Antex, JBC, Ersa.
(Velleman maakt ze zelf niet maar koopt ze in en waar ze hun naam op plakken.)
Saillant detail : de bouthouder is exact het zelfde als die op mijn 14,95 stationnetje...
Digitale uitlezing, handig ? ja. is het nodig ? nee.
Als ik dat budget voor een boutje of station had zou ik kijken naar iets van een (gerenomeerd) merk, eventueel gebruikt.
Ik noem een Weller, Antex, JBC, Ersa.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Vind ik deze eigenlijk toch wat beter voor zelfs iets minder geld.
http://www.eleshop.nl/aoyue-3210-soldee ... p-502.html
http://www.eleshop.nl/aoyue-3210-soldee ... p-502.html
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Die Aoyue stations zijn kwalitatief geen haar beter dan de andere goedkope Chinese meuk. Zien er alleen wat imponerend uit. Been there done that. W.d.b. kun je net zo goed het goedkoopste kopen wat voor jou goed genoeg is.
Wil je 2,5mm draad solderen ben je wellicht beter af met een 75- 100 watt gewone soldeerbout. Koop je daarnaast voor fijn werk een goedkoop klein dingetje,
Wil je 2,5mm draad solderen ben je wellicht beter af met een 75- 100 watt gewone soldeerbout. Koop je daarnaast voor fijn werk een goedkoop klein dingetje,
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Tot nu toe heb ik nog geen soldeerbout met keramisch element gebruikt welke goed/fijn werkt. Magnetostat WTCP werkt echt veel beter. Kan met minder vermogen veel grotere solderingen maken. Warmte gaat in de punt, niet in de hele bout zoals bij de meeste keramische elementen.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Als je het internet af gaat struinen dan zie je eigenlijk veel rebranded spul. Hoeft natuurlijk niet slecht te zijn maar als ik sommigen goed lees....
Heb bij de bekende merken gekeken en daar liggen de prijzen een stuk hoger. Die hebben ook spullen die rond mijn budget zitten (100,-) maar dan lijken de specs aan de lage kant. Misschien dat ik me daar niet teveel van aan moet trekken?
Bijvoorbeeld de Antex 660A en de Esra PICO, zijn dit mooie apparaten voor iemand die wel goed spul wil maar het niet vaak zal gebruiken? Toepassing HIFI.
Heb bij de bekende merken gekeken en daar liggen de prijzen een stuk hoger. Die hebben ook spullen die rond mijn budget zitten (100,-) maar dan lijken de specs aan de lage kant. Misschien dat ik me daar niet teveel van aan moet trekken?
Bijvoorbeeld de Antex 660A en de Esra PICO, zijn dit mooie apparaten voor iemand die wel goed spul wil maar het niet vaak zal gebruiken? Toepassing HIFI.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Toch wel knap als jij goed geluid krijgt, uit een soldeerbout.Toepassing HIFI.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Wawawawa
Wil er alleen mee zeggen dat ik geen hoogspanningsmasten ga solderen.
Wil er alleen mee zeggen dat ik geen hoogspanningsmasten ga solderen.
Re: Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Ik ben van plan mijn goedkope Conrad soldeerstation te vervangen. Wat ik nu op het oog heb zijn:
http://www.eleshop.nl/aoyue-3210-solder ... p-502.html
https://soldeerpunt.nl/soldeerstation/h ... eerstation
https://www.reichelt.nl/Soldering-Stati ... ICLE=69172
https://www.conrad.nl/nl/zd-937-digitaa ... 76727.html
Ik wil geen Weller geld uitgeven, E100-E150 MAX. Welke van bovenstaande heeft jullie voorkeur en waarom?
Ik ben zelf gecharmeerd van de pauze functie van de ERSA, aangezien ik meer aan het freubelen ben dan daadwerkelijk solderen, maar of het een must is...?
Bedankt!
Gr rody
ps ik ga geen SMD doen...
http://www.eleshop.nl/aoyue-3210-solder ... p-502.html
https://soldeerpunt.nl/soldeerstation/h ... eerstation
https://www.reichelt.nl/Soldering-Stati ... ICLE=69172
https://www.conrad.nl/nl/zd-937-digitaa ... 76727.html
Ik wil geen Weller geld uitgeven, E100-E150 MAX. Welke van bovenstaande heeft jullie voorkeur en waarom?
Ik ben zelf gecharmeerd van de pauze functie van de ERSA, aangezien ik meer aan het freubelen ben dan daadwerkelijk solderen, maar of het een must is...?
Bedankt!
Gr rody
ps ik ga geen SMD doen...
