LBVS zuiltjes

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
+1
En dan ook gelijk op de zijkanten...
Dat is nu te laat met die afgeronde hoeken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door wouter »

Met 1 tot 2 mm MDF en een groter afrondfreesje kom je eventueel nog weg...
http://www.kaats-miniaturen-shop.nl/ind ... d=10000025

Was insmeren met waterglas hiervoor geen oplossing?? :think:
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Lieuwe »

Let je wel op de benodigde ruimte onder de speaker? Die maat (20mm voor hoe ver mijn geheugen reikt) is redelijk van belang voor het ontwerp.
Nu komt nog het meest vervelende, het afwerken ;). (doe het zo snel mogelijk, voor je het weet staan ze 2 jaar als kaal hout in de kamer :lol: )
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Ja moet 30mm zijn, paspoort moest 10 cm lang wezen dacht ik, is nu langer maakt dat veel uit of kan ik die beter inkorten?
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Ik ga niks meer aan de kasten doen geen gekloot met 3mm MDF eroverheen.
Gewoon grondverf en we zien wel hoe dat uitpakt :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door wouter »

Ja, las dat je eerste kasten niet goed bekleed waren. Dan heb je er geen zin meer in, begrijpelijk.
1 mm lijmt als karton trouwens, maar goed :hide:

Heb onder de carport 22mm MDF liggen. Gister was het redelijk vochtig weer, was het op een haar na 23mm.
Je moet je toch niet voorstellen wat dit doet met een koude verbinding, het MDF werkt hoofdzakelijk in de dikte.

Als het niet water dicht gemaakt wordt verwacht ik dat je prachtige naden in je lakwerk krijgt. Doorgaans is een andere oplossing daarvoor een facet/V-groef tussen de delen. Maar dat is bij jou ook niet fraai... Ik ben benieuwd of het goed gaat. Als je ze niet afwerkt in een andere ruimte dan waarin ze komen te staan zou het goed kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Lieuwe »

fluffypuf schreef:
Ik ga niks meer aan de kasten doen geen gekloot met 3mm MDF eroverheen.
Gewoon grondverf en we zien wel hoe dat uitpakt :lol:
Zo pakt dat uit: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 37#p166337
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door richard »

Lieuwe schreef:
fluffypuf schreef:
Ik ga niks meer aan de kasten doen geen gekloot met 3mm MDF eroverheen.
Gewoon grondverf en we zien wel hoe dat uitpakt :lol:
Zo pakt dat uit: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 37#p166337
Dat ziet er erg dramatisch uit. De lijm heeft het werken belemmert en daardoor is het MDF gaan scheuren. Als het MDF voldoende heeft kunnen acclimatiseren gaat het vast niet zo ruig. Maar aftekenen van de naden is niet te voorkomen. Met de afwerking kun je er rekening mee houden.
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Ja dat is wel heel dramatisch, Er stond ook bij dat 1 kast gevallen was toch?
Verder tempratuur wisselingen en hars? etc..
En dan gelijk beweren dat het bij mij straks net zo eruit gaat zien? dat weet je toch niet. We zien het wel als het af is.
Als het er echt niet uitziet weet ik dat het volgende keer anders moet :lol:
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Ik wil ze trouwens glimmend zwart hebben en hopelijk dat ze echt gaan glimmen.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Jag »

De naden ga je sowieso zien, dus ik zou even bedenken of je dat wil of niet. Anders loont het toch wel om dat nog weg te werken, wordt het wel een heel stuk mooier van. Je moet iig niet denken dat als je er maar genoeg lagen overheen smeert, dat je het dan vanzelf niet meer ziet. Wat dat betreft is het een beetje hetzelfde als dat verhaal van die princes en de erwt :mrgreen:
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Jag schreef:
De naden ga je sowieso zien, dus ik zou even bedenken of je dat wil of niet. Anders loont het toch wel om dat nog weg te werken, wordt het wel een heel stuk mooier van. Je moet iig niet denken dat als je er maar genoeg lagen overheen smeert, dat je het dan vanzelf niet meer ziet. Wat dat betreft is het een beetje hetzelfde als dat verhaal van die princes en de erwt :mrgreen:

Oke, Wat is dan de beste oplossing? overall 3 mm MDF overheen plakken?
Ook wou ik niet speciale MDF grondverf gebruiken, maar grondverf op alkyd basis, Terpentine verdunbaar.
Misschien of heel waarschijnlijk ben ik wel erg eigenwijs :? en is het een beetje te laat om er nu weer MDF overheen te plakken.
En om nu voor de 3e keer nieuwe kasten te maken :think:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Jag »

Heb je een bovenfrees? Op de zijkanten en bovenkant idd 3mm mdf plakken met kleine overmaat, met kopieerfrees op maat maken. En dan nog een kleine afronding eraan frezen, dat maakt het veel stootvaster. Verf lekker bij de action halen!

Het kost je een dag werk schat ik in, maar maakt het veel mooier en scheelt je bovendien veel plamuur/schuur werk.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door SARK »

@Jag

Het probleem is dat hij alle hoeken al heeft afgerond, als hij nu 3mm MDF gaat plakken dan blijft er een opening daar waar de ronding zit.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Jag »

Hmmm, ja dat maakt het wel lastiger. Met grotere afrondfrees zou wel weer kunnen, maar dan misschien toch maar plamuren :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door richard »

Je kan de kanten ook voorzien van facet. De afschuining gelijk met de dikte van het MDF. Dan valt de naad precies op de hoek en zal een eventuele aftekening van de naad ten gevolge van het werken van het MDF minder opvallen.

Hoogglans zwart is wel de meest ongelukkige optie als je eventuele onregelmatigheden in het oppervlak wil verbloemen.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Jag »

Idd hoogglans zwart zou ik zeker niet doen. Daar heb je een zeer gladde ondergrond voor nodig. Misschien iets voor het volgende project?
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Grondverf :bakkie:
100_6992.JPG
100_6991.JPG
100_6989.JPG
100_6990.JPG
100_6993.JPG
100_6994.JPG
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Zo staan de kasten er nu bij, na vele uren schuren met de hand. sommige plekken net ff te ver geschuurd.
Moet her en der nog wat plamuur op een paar plekjes en dan nog een keer in de grondverf.
100_6995.JPG
100_6996.JPG
100_6997.JPG
100_6998.JPG
100_6999.JPG
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Plamuren en schuren en grondverf.
:proost:
100_7000.JPG
100_7001.JPG
100_7002.JPG
100_7003.JPG
100_7004.JPG
100_7005.JPG
100_7006.JPG
100_7007.JPG
100_7008.JPG
100_7009.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door richard »

Volgens mij wordt dit wel wat.
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Ze zijn af en staan lekker te spelen :-({|=
100_7065.JPG
100_7066.JPG
100_7067.JPG
100_7068.JPG
100_7069.JPG
100_7070.JPG
100_7072.JPG
100_7073.JPG
100_7074.JPG
100_7075.JPG
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Mijn foto camera en fotoskills doen ze niet erg veel eer aan.. zie ik.
Zal binnenkort ff kijken of iemand met een betere camera een paar foto's kan maken.

Ze zijn gespoten met Sikkens huis tuin en keukenverf geen autolak.. moet wel lbvs blijven.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door meiborg »

Nou, ziet er niet verkeerd uit anders! mooi gedaan!

MVg Reinder
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door richard »

Netjes hoor. Veel plezier er van.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”