Gebuisd
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gebuisd
Aan de secondaire kant wikkelingen bijvoegen is makkelijker denk ik dan
Om zo iets te verkrijgen natuurlijk is de trafo die ik heb met minder wikkelen maar zo krijg je een idee
Om zo iets te verkrijgen natuurlijk is de trafo die ik heb met minder wikkelen maar zo krijg je een idee
Toch vind ik dat dc gloeien niet eens zo gek.
Verdeel de stroom over twee LM1085 ldr regulators en je kunt 6A aan stroom leveren.
Mag misschien op de eind buizen niet veel doen maar kwaad kan het zeker niet, gloeien op dc dan he.
Verdeel de stroom over twee LM1085 ldr regulators en je kunt 6A aan stroom leveren.
Mag misschien op de eind buizen niet veel doen maar kwaad kan het zeker niet, gloeien op dc dan he.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Z'n AC spanning is daarvoor niet hoog genoeg. Komt bij dat je de gelijkrichter niet dubbel kunt uitvoeren, parallel kunt zetten, dis je moet een forse gelijkrichter nemen voor 6A. Kan wel, en dan koelen. Je zit zeker aan Schottky's, in een TO220 behuizing wordt dat helemaal koelen. Geen mooie oplossing, is een trafo mooier. Worden in het huidige ontwerp de stuurbuizen DC gegloeid?
Er word AC gegloeid Ik heb net de spanningen gemeten in onbelaste toestand en de gloei bedraagt 6,94Vac(6,3) en de hoogspanning 339Vac(300) tussen haakjes staat wat het moet zijnBarry2001 schreef:Z'n AC spanning is daarvoor niet hoog genoeg. Komt bij dat je de gelijkrichter niet dubbel kunt uitvoeren, parallel kunt zetten, dis je moet een forse gelijkrichter nemen voor 6A. Kan wel, en dan koelen. Je zit zeker aan Schottky's, in een TO220 behuizing wordt dat helemaal koelen. Geen mooie oplossing, is een trafo mooier. Worden in het huidige ontwerp de stuurbuizen DC gegloeid?
Valt wel mee, belast zakt 't nog wat.Meer met beide versterkers eraan, heeft hiervoor dan weer z'n voordeel.Beetje dunne draad gebruiken voor de gloeibedrading helpt ook nog wat.
Die 330 ipv 300 doet er ook niet veel toe, trouwens bij RB van Menno is 't 330.Als de elco's na de gelijkrichter maar minstens 450V kunnen hebben.
Anne
Die 330 ipv 300 doet er ook niet veel toe, trouwens bij RB van Menno is 't 330.Als de elco's na de gelijkrichter maar minstens 450V kunnen hebben.
Anne
Ik denk dat ik me eerst eens ga wagen aan het K4000 ontwerp enige tips en tweaks hierbij?
De voeding is wel met wat toeters en bellen.Een rij led's voor het instellen vande ruststromen, een vertraagde inschakeling voor de hoge spanning en aan/standby/uit ook met led-aanduiding.meanman64 schreef:Ik denk dat ik me eerst eens ga wagen aan het K4000 ontwerp enige tips en tweaks hierbij?
Met de wat hogere spanning zou er een serieweerstand per kanaal in kunnen, betere scheiding en stiller.
Nadelen, bij uit blijft er verbruik, een led en een relais met bijbehorende voeding blijft aktief.De standby laat de buizen gloeien zonder anodespanning, liefst enkel voor niet te lang.Kan als een tijdelijke "mute" dienen.
De versterker zelf zou best de 4 weerstanden erbij kunnen hebben die in het Kingston verhaal staan, wel zo veilig (voor de eindbuizen)
Verder is de fasedraaier niet fraai.Krijgt een heel klein beetje negatieve roosterspanning door de lading die op het rooster komt via een niet te kleine lekweerstand af te voeren.Maar bij een beetje signaal ontstaat tijdens het positieve deel meer roosterstroom en tijdens het negatieve deel niks meer, gevolg gelijkrichting = rooster wordt nagatiever en het werkpunt verschuift met de sterkte van het signaal.
Die instelling is nodig om uit de ECC83 de nodige stroom te wringen en die zit er weer omdat de tweede helft moet versterken waar die buis wel goed in is.
Ik stel voor een ECC82 (=12AU7) daar te gebruiken (zelfde aansluitingen) en de rest eromheen aan te passen.
Hou je de ECC83 over, komt mogelijk wel te pas bij een voorversterker.
Iemand zou kunnen vragen waarom geen ECC81 ?
Er staat een x bij de veranderingen
Anne
Anne ,Die 1M weerstand volgens Kingston moet die niet alleen aan RV5 en RV6 zitten?
Het schema van de K4040 is het zelfde als de K4000 ?
Als het sleepkontakt van die trimmers niet werkt valt de negatieve roosterspanning van de betreffende eindbuis weg, heel ongezond.Om die toestand niet te krijgen zit de 1M erbij, trekt het rooster naar negatief als de potmeter niet deugt.meanman64 schreef:Anne ,Die 1M weerstand volgens Kingston moet die niet alleen aan RV5 en RV6 zitten?
Kan bij elke eindbuis voorkomen dus 4 per versterker.
Verschillen ? Het schema van de voeding K4000 staat niet in m'n pdf
De versterker van de K4000 heeft, volgens schema, een heel stel weerstanden in serie/parallel waar de K4040 gewoon een enkele weerstand laat zien,wel zelfde effektieve waarde.De enige die ik zie die anders is, is de kathodeweerstand van de eerste triode.K4000, 8k2 en K4040 12k, maakt niet zo veel uit.
Anne
Ik zal even moeten zoeken om al de weerstanden en condensators te vinden wat de nummering van de K4000 is niet hetzelfde als bij de K4040
Ja, dat had ik ook al gemerkt. Daaruit valt ook te merken dat de 4000 geen toeters en bellen heeft in de voeding.meanman64 schreef:Ik zal even moeten zoeken om al de weerstanden en condensators te vinden wat de nummering van de K4000 is niet hetzelfde als bij de K4040
Minder afregelvriendelijk dan ook.En vermoedelijk ook niet vertraagd inschakelen
Even de twee nummeringen op een blad gezet (voor één kant)
Anne
Ik zie ook dat bij R12 van de K4000 dit bij de K4040 een diode is geworden
Anne dit bordje heb ik ook
Die diode ipv R12 had ik erin getekend als deel van een alternatieve fasedraaier met ECC82.Volgens schema K4040 is het nog wel een weerstand.meanman64 schreef:Ik zie ook dat bij R12 van de K4000 dit bij de K4040 een diode is geworden
Extra bordje ziet er een (dubbele ?) vertraging uit. Het netsnoer zit net over de type-aanduiding, Velleman is te zien niet het Nr.Daarmee is misschien te achterhalen wat 't voorsteld.
Anne
die blauwe en groene kabels van het schakelbordje komen aan de gloeispanning aansluiting van het amp bord (F1-F2)
Type van mij is P4000SW'1
Op de volgende foto zie de rode kabel waar die moet de andere rode veronderstel ik dat die van de trafo komt
Het relay bordje word gevoed vanuit de gloeispanning en gelijkgericht en de 300Vac komt binnen en word doorgeschakeld (vertraagt hoop ik)
Type van mij is P4000SW'1
Op de volgende foto zie de rode kabel waar die moet de andere rode veronderstel ik dat die van de trafo komt
Het relay bordje word gevoed vanuit de gloeispanning en gelijkgericht en de 300Vac komt binnen en word doorgeschakeld (vertraagt hoop ik)
Ziet er idd een inschakelvertraging uit voor de HS.Maar er zit een tweede relais op met ook rode draden naar "elders"?.
Een schema gevonden wat er op lijkt, even de verwijzingen op de foto ingevuld en twee ??
Anne
Een schema gevonden wat er op lijkt, even de verwijzingen op de foto ingevuld en twee ??
Anne
waar normaal die bovenste rode kabel komt op de voedingsprint word de 300Vac van de trafo aangesloten dus ik vermoed dat de onderste rode kabel komende van de relais print die van de trafo is.En die blauw/zwarte komt van de main.
Laatst gewijzigd door meanman64 op zo 26 jul 2015, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Even nog teruggrijpen naar het schema van Anne; Je zou i.p.v. een ECC82 ook een ECC832 (van JJ) kunnen gebruiken, een combinatiebuis met een ECC83-helft voor de spanningsversterking en een ECC82-helft voor de fasedraaing.
groet,
Aat
groet,
Aat
't Ja Janus-buizenAatV schreef:Even nog teruggrijpen naar het schema van Anne; Je zou i.p.v. een ECC82 ook een ECC832 (van JJ) kunnen gebruiken, een combinatiebuis met een ECC83-helft voor de spanningsversterking en een ECC82-helft voor de fasedraaing.
groet,
Aat
Niet zeker dat de juiste helft aan de goeie kan zit ivm de print.
De 83 kant moet voor gelijkstroom-koppeling nogal laag komen, op een heel klein stroompje instellen (moet kunnen) of de koppel-C er weer in.Doe beide liever niet.
Anne
Denk dat ik het een en ander op de koop toe zou nemen. Vind de '83 wel de mooiste spanningsversterker in deze schakeling.
Je zit inderdaad wel vast aan de print natuurlijk, ben met een '82 altijd goed.
groet,
Aat
Je zit inderdaad wel vast aan de print natuurlijk, ben met een '82 altijd goed.
groet,
Aat
Ondertussen inschakelvertraging getest en deze neemt rustig zijn tijd rond de 40 sec.Ik kan er zeker van zijn deze dient om de 300Vac wikkeling te schakelen
Dat was wel te verwachten.Maar er zitten twee relais op, en wat doet die tweede ? Maw waar gaat 't met die pijl naartoe.En is 't nr. van dat printje onleesbaar ?meanman64 schreef:Ondertussen inschakelvertraging getest en deze neemt rustig zijn tijd rond de 40 sec.Ik kan er zeker van zijn deze dient om de 300Vac wikkeling te schakelen
Anne
Is dat niet logisch je zit immers met wisselspanning elke draad van de 300V wikkeling heeft zijn eigen relais
Jij ziet natuurlijk niet aan de onderkant van de print hoe de baantjes lopen en ik wel.Ik zal proberen er een foto van te maken
Jij ziet natuurlijk niet aan de onderkant van de print hoe de baantjes lopen en ik wel.Ik zal proberen er een foto van te maken
Er zit maar één 300V wikkeling op de trafo, als je die, aan de een of andere kant,onderbreekt is de HS weg.meanman64 schreef:Is dat niet logisch je zit immers met wisselspanning elke draad van de 300V wikkeling heeft zijn eigen relais
Anne