Gebuisd
Moderator: Beheerdersteam
Gebuisd
Voor het eerst ga ik me wagen aan een buizen versterker.
Wat gaat of zal het moeten worden een Ultra Linear EL34 amp.
Ik heb al de onderdelen van de Velleman K4000 dus degene met 2 aparte printplaten en ze lijken al een beetje gemodificeerd. Er zullen nog wat links gepost worden van upgrades want ik heb vernomen dat er nog al wat problemen waren met de K4000.
Ook heb ik een ontwerp van Menno van der Veen uit RB.
Indien er al suggesties zijn of tips laat maar horen.
Wat gaat of zal het moeten worden een Ultra Linear EL34 amp.
Ik heb al de onderdelen van de Velleman K4000 dus degene met 2 aparte printplaten en ze lijken al een beetje gemodificeerd. Er zullen nog wat links gepost worden van upgrades want ik heb vernomen dat er nog al wat problemen waren met de K4000.
Ook heb ik een ontwerp van Menno van der Veen uit RB.
Indien er al suggesties zijn of tips laat maar horen.
Re: Gebuisd
Leuke klus.
Wil je de printen blijven gebruiken of ook echt het schema los laten en het gehele ontwerp op zijn kop zetten?
Wil je de printen blijven gebruiken of ook echt het schema los laten en het gehele ontwerp op zijn kop zetten?
In principe kan ik ook een hardwire versie maken van de Menno versie.Zelf heb ik totaal geen kaas gegeten om een ander ontwerp te maken en ben dus afhankelijk van meer bekwame mensen.
Bijgevoegd eerste link (die versie heb ik) http://www.adrian-kingston.com/K4000.htm
Bijgevoegd eerste link (die versie heb ik) http://www.adrian-kingston.com/K4000.htm
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Je hebt dus de trafo's en de buizen, alleen nog wat R's en C's nodig....is zeker wat moois van te maken. Blijf je die spiegelbak gebruiken of ga je een andere behuizing gebruiken?
De behuizing heb ik niet en ik kan hem 2 maal maken Velleman way en Mennos way daar ik hiervan de losse onderdelen heb.Alleen kan ik volgens het schema van Menno verschillende onderdelen niet thuis wijzen en de persoon van wie dit alles was is niet meer en is ook nergens niet terug te vinden in de bijgevoegde documentatie.
Je kunt er toch maar één maken, of heb je ook twee voedingen ?
Wat ik me herinner is de versterker uit RB met 2x EL34 en deze is met 4x per versterker, geeft wel een andere UGT.
Anne
Wat ik me herinner is de versterker uit RB met 2x EL34 en deze is met 4x per versterker, geeft wel een andere UGT.
Anne
Anne,
Het ontwerp van RB is jaargang 56 nr 10 oktober 1987 met 4 EL34 per kant.
Spijtig dat ik maar een voedings trafo heb.Ik weet ook dat de UGT een RAA van 2500 OHM heeft .
Het is natuurlijk de bedoeling dat ik ofwel de K4000 maak of de RB versie
Het ontwerp van RB is jaargang 56 nr 10 oktober 1987 met 4 EL34 per kant.
Spijtig dat ik maar een voedings trafo heb.Ik weet ook dat de UGT een RAA van 2500 OHM heeft .
Het is natuurlijk de bedoeling dat ik ofwel de K4000 maak of de RB versie
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb nog een defecte K4000 staan. Gaat niet meer goedkomen.
De trafo's zitten er nog in en die zijn niet defect.
De secundaire spanning is wel wat te hoog, omdat de primaire wikkeling voor 220V bestemd is (en ik heb hier al eens 240 gemeten).
Ik zit nu nog op mijn werk (zei de sukkel) maar zal vanavond even kijken welk type het precies is..
De secundaire spanning is wel wat te hoog, omdat de primaire wikkeling voor 220V bestemd is (en ik heb hier al eens 240 gemeten).
Ik zit nu nog op mijn werk (zei de sukkel) maar zal vanavond even kijken welk type het precies is..
Dat is interessant PB gestuurtpappaleo schreef:Ik heb nog een defecte K4000 staan. Gaat niet meer goedkomen.
Die te hoge spanning, dat is toch simpel op te lossen met een forse R aan secundaire zijde ?
Hier trouwens het originele schema/bouwbeschrijving van Velleman.
Hier trouwens het originele schema/bouwbeschrijving van Velleman.
Het betreffende artikel uit RB
- Bijlagen
-
- 100W_Buizen_amp.pdf
- (7.13 MiB) 305 keer gedownload
Eerder een beetje vroegpappaleo schreef:Het is een beetje laat geworden vandaag, dus ik kom er morgen op terug.
Anne
- pappaleo
- Contacteer:
Ah!buis schreef:Eerder een beetje vroegpappaleo schreef:Het is een beetje laat geworden vandaag, dus ik kom er morgen op terug.Pas maar op, 't is zo weer (te)laat
.
Anne
- pappaleo
- Contacteer:
De voedingstrafo is een ILP 8D002
De behuizing is compleet, maar wel aangetast door de tand des tijds. Wil je de behuizing gebruiken, dan zal je opnieuw moeten verchromen of poedercoaten.
De behuizing is compleet, maar wel aangetast door de tand des tijds. Wil je de behuizing gebruiken, dan zal je opnieuw moeten verchromen of poedercoaten.
Ben ondertussen al meer dan 23 jaar pistoolschilder
De voedingstrafo is dezelfde als welke ik heb
De voedingstrafo is dezelfde als welke ik heb
- RobertD
- Contacteer:
Bij een ringkern kun je heel makkelijk wat wikkelingen erbij leggen, dus dat probleem van 220/230V is eenvoudig op te lossen door in serie met de primaire wikkeling wat extra windingen toe te voegen.
Wel eigenaardig, ik was geabonneerd op RB van rond '58 tot het einde, ergens einde 80-ers meen ik.Toch komt me die Menno PP heel niet bekend voor, begin? te vergeten zeker
.
Maar 't is hier niet het mekkerkwartier
dus terzake !
Het Menno-ontwerp is wel de betere (op 'n paar steken vallen na) maar die tegenkoppeling vanuit de anodes heeft hij later wel weer laten vallen.Nu is 't meer tegenkoppelen naar kathode eindbuizen.En ook weer UL zoals ook de Velleman, daar heeft de UGT tappen voor.
Met wat veranderingen is de Velleman het minste werk, leuke voeding met extra's is dan al klaar.Om er maar één versterker mee te voeden is ie wel wat overdreven zwaar, kan geen kwaad.
Wat die 230 ipv 220 netspanning betreft, is enkel wat bedenkelijk voor de gloei (mag niet echt hoger).De rest heeft daar geen last van zolang de condensators voldoende ruim bemeten zijn (spanning, niet de capaciteit).
Bijwikkelen naar 230V lijkt me niet zo handig (veilig).Voor de gloei zou het wel kunnen als je door het middengat van de (ring)trafo kunt.Het zijn 500VA trafo's, weinig windingen/volt.Op deze manier zou het al opgelost kunnen zijn.
Anne
Maar 't is hier niet het mekkerkwartier
Het Menno-ontwerp is wel de betere (op 'n paar steken vallen na) maar die tegenkoppeling vanuit de anodes heeft hij later wel weer laten vallen.Nu is 't meer tegenkoppelen naar kathode eindbuizen.En ook weer UL zoals ook de Velleman, daar heeft de UGT tappen voor.
Met wat veranderingen is de Velleman het minste werk, leuke voeding met extra's is dan al klaar.Om er maar één versterker mee te voeden is ie wel wat overdreven zwaar, kan geen kwaad.
Wat die 230 ipv 220 netspanning betreft, is enkel wat bedenkelijk voor de gloei (mag niet echt hoger).De rest heeft daar geen last van zolang de condensators voldoende ruim bemeten zijn (spanning, niet de capaciteit).
Bijwikkelen naar 230V lijkt me niet zo handig (veilig).Voor de gloei zou het wel kunnen als je door het middengat van de (ring)trafo kunt.Het zijn 500VA trafo's, weinig windingen/volt.Op deze manier zou het al opgelost kunnen zijn.
Anne
- Bijlagen
-
- MofM.jpg (19.85 KiB) 1124 keer bekeken
Is het niet makkelijker om in serie een transfo van 10 a 12 volt te zetten Wel met wat vermogen dan Word wel meer gedaan
Edje
Edje
Voor de gloei zou ik eventueel ook DC spanning kunnen nemen en met een regulator bordje het mooi op de juiste spanning brengen.Ondertussen heb ik ook Papaleo zijn K4000 gereserveerd
- pappaleo
- Contacteer:
Hmmeanman64 schreef:Voor de gloei zou ik eventueel ook DC spanning kunnen nemen en met een regulator bordje het mooi op de juiste spanning brengen.Ondertussen heb ik ook Pappaleo zijn K4000 gereserveerd
4 * EL34 a 1,6 A gloeistroom is 6,4 A Daar komt dan de ECC81 nog bij van 0,3A is totaal 6,7 A gloeistroom. Dat wordt een heel stevig regulator bordje
Juist ja nog niet bij stil gestaanpappaleo schreef:Hmmeanman64 schreef:Voor de gloei zou ik eventueel ook DC spanning kunnen nemen en met een regulator bordje het mooi op de juiste spanning brengen.Ondertussen heb ik ook Pappaleo zijn K4000 gereserveerd![]()
4 * EL34 a 1,6 A gloeistroom is 6,4 A Daar komt dan de ECC81 nog bij van 0,3A is totaal 6,7 A gloeistroom. Dat wordt een heel stevig regulator bordje
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nou is het DC gloeien van eindbuizen tamelijk zinloos hoor, wat zit er aan wikkelingen secundair naast de hoogspanning, alleen 6.3V? Daar kun je zowiezo moeilijk 6.3V DC van maken, ruwweg kun je zeggen dat je AC 1 Volt hoger moet zijn.
240:220= 1.09. 6.3V x 1.09 = 6.8V voor de gloei, te hoog. Dus als je deze trafo wilt blijven gebruiken kom je op de eerder genoemde oplossingen van bijwikkelen of een trafo in serie, of een geschikte trafo kopen.
240:220= 1.09. 6.3V x 1.09 = 6.8V voor de gloei, te hoog. Dus als je deze trafo wilt blijven gebruiken kom je op de eerder genoemde oplossingen van bijwikkelen of een trafo in serie, of een geschikte trafo kopen.
Zo dus, Omdat 't een 500VA trafo is heb je ruim 2A nodig uit het net en dan ook uit de 12V trafo.Als je de voeding niet volledig belast (bijv. maar 1 versterker) kan het met minder.meanman64 schreef:Die trafo in serie hoe werkt dit dan ?
Maar voor zo'n klein verschil is er een draad doorlussen toch wel eenvoudiger
Anne
Kan ook omgekeerd met bijv. een ouwe 220V trafo,
- Bijlagen
-
- rtr.jpg (17.67 KiB) 1052 keer bekeken