voorversterker hoe en wat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door Kappa7 »

Goeie service Ray. :goedzo:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door FR_Aad »

PAD schreef:
ray5150 schreef:
PAD schreef:
Ik bestel liever niet van Ebay. Komt altijd van ver en lastige betaalmethodes, etc. Liever koop ik bij een Nederlandse distributeur/webshop.
Dat is gewoon koudwatervrees, met paypal is betalen kinderspel.
Ja, de ene keer duurt het een week, en de andere keer 4 weken, kwestie van vooruit plannen.
Ik bestel zo tegenwoordig veel zaken als printkroonstenen, tyraps, stekkers, diode's, condensatoren.
Met halfgeleiders ben ik iets voorzichtiger ivm met namaak, maar met spanningsregelaars en opamps is dat vooralsnog goedgegaan.



Niks koud watervrees :boos: Zie gewoon het nut en de zin niet in van een omweg via weet ik veel en waar vandaan en een hoop porto. Mijn motto is; haal het van dichtbij waar het kan en van ver indien nodig. Ga ik verder niet over discussiëren. :D
Als je goed had gekeken,had je gezien dat die dingen zonder portokosten worden verzonden.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

Gefeliciteerd Anne: HET WERKT!!!!

De gain is meer dan man luidsprekers verdragen kunnen.
Nu slechts even 1 kanaal, zo te horen is het geluid verder onveranderd, hoor wel een licht brommetje.
Dat kan liggen aan de open eindjes naar het andere kanaal en wellicht door het gepruts hier en daar niet alles even netjes meer.

Wat zich wel voordoet is dat bij een zwak signaal via de bluetooth de potmeter niet goed werkt.
Pas tegen het eind van de draai plotseling geluid, bijna niet te doseren. Dan moet ik het volume van de bron ver terug draaien.
Met de CD-speler gaat het wel goed, dan kan ik de hele loop van de potmeter gebruiken, behalve het laatste eindje natuurlijk om mijn luidsprekers te sparen.

Heb ik goed dat ik de 10K potmeter beter voor een 25K kan omwisselen?
Of anders een andere waarde van de ingangsweerstand van 47K

By the way, alles in 1 x goed gedaan; geen weerstandje vergeten :lagge:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Gefeliciteerd Anne: HET WERKT!!!!

De gain is meer dan man luidsprekers verdragen kunnen.
Nu slechts even 1 kanaal, zo te horen is het geluid verder onveranderd, hoor wel een licht brommetje.
Dat kan liggen aan de open eindjes naar het andere kanaal en wellicht door het gepruts hier en daar niet alles even netjes meer.

Wat zich wel voordoet is dat bij een zwak signaal via de bluetooth de potmeter niet goed werkt.
Pas tegen het eind van de draai plotseling geluid, bijna niet te doseren. Dan moet ik het volume van de bron ver terug draaien.
Met de CD-speler gaat het wel goed, dan kan ik de hele loop van de potmeter gebruiken, behalve het laatste eindje natuurlijk om mijn luidsprekers te sparen.

Heb ik goed dat ik de 10K potmeter beter voor een 25K kan omwisselen?
Of anders een andere waarde van de ingangsweerstand van 47K

By the way, alles in 1 x goed gedaan; geen weerstandje vergeten :lagge:
Mag in de krant :o , dus toch "al doende leert men" :D .
Vermoedelijk kan je blauwtand niet goed tegen te zwaar belasten, 10k is niet veel, met 25k potmeter mogelijk beter.
Met het veranderen van die 47k kun je de versterking aanpassen, kleinere weerstand meer versterking, maar ook lagere ingangsweerstand.
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
PAD schreef:
Gefeliciteerd Anne: HET WERKT!!!!

De gain is meer dan man luidsprekers verdragen kunnen.
Nu slechts even 1 kanaal, zo te horen is het geluid verder onveranderd, hoor wel een licht brommetje.
Dat kan liggen aan de open eindjes naar het andere kanaal en wellicht door het gepruts hier en daar niet alles even netjes meer.

Wat zich wel voordoet is dat bij een zwak signaal via de bluetooth de potmeter niet goed werkt.
Pas tegen het eind van de draai plotseling geluid, bijna niet te doseren. Dan moet ik het volume van de bron ver terug draaien.
Met de CD-speler gaat het wel goed, dan kan ik de hele loop van de potmeter gebruiken, behalve het laatste eindje natuurlijk om mijn luidsprekers te sparen.

Heb ik goed dat ik de 10K potmeter beter voor een 25K kan omwisselen?
Of anders een andere waarde van de ingangsweerstand van 47K

By the way, alles in 1 x goed gedaan; geen weerstandje vergeten :lagge:
Mag in de krant :o , dus toch "al doende leert men" :D .
Vermoedelijk kan je blauwtand niet goed tegen te zwaar belasten, 10k is niet veel, met 25k potmeter mogelijk beter.
Met het veranderen van die 47k kun je de versterking aanpassen, kleinere weerstand meer versterking, maar ook lagere ingangsweerstand.
Anne
Op zich is er genoeg gain, wel moet de potmeter ver open. Dat hangt natuurlijk af van hoever je de bron ( computer via bluetooth) open draait.
Om daar wat speelruimte te hebben moet de volumeregelaar ( van de B1-A5) ongeveer op 3 uur.
Ook dat is geen probleem. Alleen ontstaat er een probleem als overgeschakeld wordt op de cd speler met z'n hoge uitgangsspanning.
Dat wil je niet per ongeluk meemaken; de luidsprekers vliegen dan door de kamer.

Dit kan ik oplossen door een spanningsdeler op de cd-ingang te maken. Ik weet niet of dat de meest elegante oplossing is, maar het is wel een makkelijke.
De spanning moet dan met een factor 10 terug gebracht worden schat ik.
Zijn er andere opties?

Overigens was de potmeter gaar waardoor het niet goed werkte. Heb nu een 25K die beter is. ( hoor je overigens meteen!)
Heb nog wel een dure Alps liggen van 10K. Ga ik toch even proberen. Of zou een lineaire potmeter hier niet beter passen?
Ach, allemaal leuke proefjes. O:)

Anne, heel erg bedankt! Ik vind het een geniale oplossing!
Zou er nu graag een pcb van willen laten maken. Als er anderen zijn die deze gemodificeerde B1 willen gebruiken, kunnen we wellicht wat meer bestellen.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

Pcb laten maken kan hier: http://www.bellmann.nl

Heeft iemand hier ervaring mee? Met dit bedrijf of andere?

En......aangezien het nu een door Anne gemodde print is, hoe zullen we hem dan noemen...?

Het is natuurlijk in de basis een Nelson Pass B1, maar Anne, heb jij nog een leuke Belgische nieuwe of toegevoegde benaming? Ere wie ere toekomt!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door Barry2001 »

Geen eigen ervaring mee, maar de printen komen 'gewoon' uit China. Als jij extra wilt betalen om niet in direkt in China te willen bestellen is dit vast een goed alternatief. Persoonlijk vind ik het zonde geld, maar dat is jou keuze natuurlijk.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

Barry2001 schreef:
Geen eigen ervaring mee, maar de printen komen 'gewoon' uit China. Als jij extra wilt betalen om niet in direkt in China te willen bestellen is dit vast een goed alternatief. Persoonlijk vind ik het zonde geld, maar dat is jou keuze natuurlijk.
Lees ook even over de SA-8000 certificering:http://www.bellmann.nl/wie-zijn-we/

Dit is wat ik belangrijk vind. Ik heb Hypex ook wel eens gevraagd waar ze hun spullen laten maken. Kreeg wel een antwoord, maar niet erg uitgebreid.
Was allemaal best in orde volgens hen. Ik kan dat moeilijk controleren, maar waar mogelijk wil ik producten gebruiken waarvan de herkomst tenminste een beetje duidelijk is.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

http://www.mijnprintplaat.nl/wat-doen-wij/

De links werken niet zie ik. Hopelijk dit keer wel?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door ray5150 »

Je moet ook een spatie tussen de : en de http aanhouden.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

Ja, daar was ik inmiddels achter.....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door ray5150 »

Ik volg iets niet helemaal, je bent verschillende printen bakkers aan het vergelijken, maar ik zie nergens iets van een layout ? :-k
Het is niet zo dat zij dat voor je uit gaat dokteren, dat moet je kant-en klaar aanleveren als een pakket gerber-files.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

Ja, klopt Ray, zo ver is het nog niet.

Maar helaas gaat iets niet helemaal goed: De B1 knijpt het laag een beetje af.
Nu ik 2 kanalen heb aangesloten is dat goed te horen. De laagste octaaf wordt gefilterd lijkt het wel.
Vervormt ook iets als het wat harder gaat met een stevige bassdrum of zoiets.
Voor de modificatie was dit niet aan de hand.

Wat gaat er niet goed?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door Ah!buis »

Wat er mis gaat en hoe is niet erg duidelijk met je verhaal.
In ieder geval maar even wat spanningen opgegeven en een mogelijke ingang voor de CD.
En dan, vertel maar waar er iets niet klopt.
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

Er was tegelijkertijd een storing aan mijn bluetooth ontvanger, doet nu niets meer :shock:
Eveneens ging de adapter van de DAC kapot.......

Had nog niets met de cd-speleringang gedaan, geen verzwakking of zoiets.
Met de cd speler als betrouwbare bron werkt de volumeregeling prima.
Wat opvalt- en dat is minder prettig- dat er in het laag een afval is. De lage octaven zijn iets gereduceerd, hoe kan ik het anders zeggen.
Alsof er een laagfilter in werking is. Komt amper nog 40Hz uit schat ik. Heb verder niets aan waardes veranderd.
Die basreductie was er voorheen niet in de originele B1

Wat moet ik meten?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door Ah!buis »

Er loopt wel vanalles verkeerd :( .
Om te zien of de instelling van de fet's in orde is, wat meet je op de plaatsen waar ik een spanning heb bijgezet (5 plaatsen).
Zou kunnen dat de fet (bovenste) een lekke P-N overgang heeft.Dan ziet de C100 (47n) een grotere belasting dan de 1M.
Kijk 's of vergroten 100n of meer iets doet.
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

Oke, ga ik morgen allemaal even doen als ik tijd kan maken.
Nog even voor de duidelijkheid i.v.m het eventuele verwisselen van de pootjes van de onderste fet.
Is het juist dat ik de S aan de ingang verbonden heb, (via de R102 47k)?
Of moet het de Drain zijn? En de S aan de massa? ( je weet nog dat de sk's anders zijn dan deze jfets?)

We komen er wel uit :proost:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Oke, ga ik morgen allemaal even doen als ik tijd kan maken.
Nog even voor de duidelijkheid i.v.m het eventuele verwisselen van de pootjes van de onderste fet.
Is het juist dat ik de S aan de ingang verbonden heb, (via de R102 47k)?
Of moet het de Drain zijn? En de S aan de massa? ( je weet nog dat de sk's anders zijn dan deze jfets?)

We komen er wel uit :proost:
S via 220 Ω naar massa
G aan de 47k
D aan de 220 Ω en C100
en ik ga erin :lol:
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

Ik had de fet wel goed aangesloten, de fout zat ergens anders, namelijk in een verkeerde condensator;

Had een 4,7nF en in plaats van een 4,7uF gepakt :oops:

Nu even een bipolaire van een luidsprekerfilter gepakt; nu is het goed.
De lage octaaf komt weer geheel door zoals het hoort. :yeah:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door ray5150 »

Dat scheel maar een factor 100... :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door Barry2001 »

1000 :shock:
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

met al die nulletjes, komma's en u's en n's is een vergissing zo gemaakt, althans wel door iemand als ik die niet geschoold is in getallen en cijfers.

Maar goed, het werkt nu. Zijn er nog 2 uitdagingen te gaan: een voeding en een pcb... :-s
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door PAD »

Ray, ik neem graag de voedingsprinten van je over, zie PB
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: voorversterker hoe en wat

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
met al die nulletjes, komma's en u's en n's is een vergissing zo gemaakt, althans wel door iemand als ik die niet geschoold is in getallen en cijfers.
Met de laatste? mooie dag lekker buiten geweest, helemaal geen last van µ nog n :D
Anne
Plaats reactie