voorversterker hoe en wat
Moderator: Beheerdersteam
Re: voorversterker hoe en wat
Als je goed had gekeken,had je gezien dat die dingen zonder portokosten worden verzonden.PAD schreef:ray5150 schreef:PAD schreef:Ik bestel liever niet van Ebay. Komt altijd van ver en lastige betaalmethodes, etc. Liever koop ik bij een Nederlandse distributeur/webshop.
Dat is gewoon koudwatervrees, met paypal is betalen kinderspel.
Ja, de ene keer duurt het een week, en de andere keer 4 weken, kwestie van vooruit plannen.
Ik bestel zo tegenwoordig veel zaken als printkroonstenen, tyraps, stekkers, diode's, condensatoren.
Met halfgeleiders ben ik iets voorzichtiger ivm met namaak, maar met spanningsregelaars en opamps is dat vooralsnog goedgegaan.
Niks koud watervreesZie gewoon het nut en de zin niet in van een omweg via weet ik veel en waar vandaan en een hoop porto. Mijn motto is; haal het van dichtbij waar het kan en van ver indien nodig. Ga ik verder niet over discussiëren.
![]()
Re: voorversterker hoe en wat
Gefeliciteerd Anne: HET WERKT!!!!
De gain is meer dan man luidsprekers verdragen kunnen.
Nu slechts even 1 kanaal, zo te horen is het geluid verder onveranderd, hoor wel een licht brommetje.
Dat kan liggen aan de open eindjes naar het andere kanaal en wellicht door het gepruts hier en daar niet alles even netjes meer.
Wat zich wel voordoet is dat bij een zwak signaal via de bluetooth de potmeter niet goed werkt.
Pas tegen het eind van de draai plotseling geluid, bijna niet te doseren. Dan moet ik het volume van de bron ver terug draaien.
Met de CD-speler gaat het wel goed, dan kan ik de hele loop van de potmeter gebruiken, behalve het laatste eindje natuurlijk om mijn luidsprekers te sparen.
Heb ik goed dat ik de 10K potmeter beter voor een 25K kan omwisselen?
Of anders een andere waarde van de ingangsweerstand van 47K
By the way, alles in 1 x goed gedaan; geen weerstandje vergeten
De gain is meer dan man luidsprekers verdragen kunnen.
Nu slechts even 1 kanaal, zo te horen is het geluid verder onveranderd, hoor wel een licht brommetje.
Dat kan liggen aan de open eindjes naar het andere kanaal en wellicht door het gepruts hier en daar niet alles even netjes meer.
Wat zich wel voordoet is dat bij een zwak signaal via de bluetooth de potmeter niet goed werkt.
Pas tegen het eind van de draai plotseling geluid, bijna niet te doseren. Dan moet ik het volume van de bron ver terug draaien.
Met de CD-speler gaat het wel goed, dan kan ik de hele loop van de potmeter gebruiken, behalve het laatste eindje natuurlijk om mijn luidsprekers te sparen.
Heb ik goed dat ik de 10K potmeter beter voor een 25K kan omwisselen?
Of anders een andere waarde van de ingangsweerstand van 47K
By the way, alles in 1 x goed gedaan; geen weerstandje vergeten
Re: voorversterker hoe en wat
Mag in de krantPAD schreef:Gefeliciteerd Anne: HET WERKT!!!!
De gain is meer dan man luidsprekers verdragen kunnen.
Nu slechts even 1 kanaal, zo te horen is het geluid verder onveranderd, hoor wel een licht brommetje.
Dat kan liggen aan de open eindjes naar het andere kanaal en wellicht door het gepruts hier en daar niet alles even netjes meer.
Wat zich wel voordoet is dat bij een zwak signaal via de bluetooth de potmeter niet goed werkt.
Pas tegen het eind van de draai plotseling geluid, bijna niet te doseren. Dan moet ik het volume van de bron ver terug draaien.
Met de CD-speler gaat het wel goed, dan kan ik de hele loop van de potmeter gebruiken, behalve het laatste eindje natuurlijk om mijn luidsprekers te sparen.
Heb ik goed dat ik de 10K potmeter beter voor een 25K kan omwisselen?
Of anders een andere waarde van de ingangsweerstand van 47K
By the way, alles in 1 x goed gedaan; geen weerstandje vergeten
Vermoedelijk kan je blauwtand niet goed tegen te zwaar belasten, 10k is niet veel, met 25k potmeter mogelijk beter.
Met het veranderen van die 47k kun je de versterking aanpassen, kleinere weerstand meer versterking, maar ook lagere ingangsweerstand.
Anne
Re: voorversterker hoe en wat
Op zich is er genoeg gain, wel moet de potmeter ver open. Dat hangt natuurlijk af van hoever je de bron ( computer via bluetooth) open draait.Ah!buis schreef:Mag in de krantPAD schreef:Gefeliciteerd Anne: HET WERKT!!!!
De gain is meer dan man luidsprekers verdragen kunnen.
Nu slechts even 1 kanaal, zo te horen is het geluid verder onveranderd, hoor wel een licht brommetje.
Dat kan liggen aan de open eindjes naar het andere kanaal en wellicht door het gepruts hier en daar niet alles even netjes meer.
Wat zich wel voordoet is dat bij een zwak signaal via de bluetooth de potmeter niet goed werkt.
Pas tegen het eind van de draai plotseling geluid, bijna niet te doseren. Dan moet ik het volume van de bron ver terug draaien.
Met de CD-speler gaat het wel goed, dan kan ik de hele loop van de potmeter gebruiken, behalve het laatste eindje natuurlijk om mijn luidsprekers te sparen.
Heb ik goed dat ik de 10K potmeter beter voor een 25K kan omwisselen?
Of anders een andere waarde van de ingangsweerstand van 47K
By the way, alles in 1 x goed gedaan; geen weerstandje vergeten, dus toch "al doende leert men"
.
Vermoedelijk kan je blauwtand niet goed tegen te zwaar belasten, 10k is niet veel, met 25k potmeter mogelijk beter.
Met het veranderen van die 47k kun je de versterking aanpassen, kleinere weerstand meer versterking, maar ook lagere ingangsweerstand.
Anne
Om daar wat speelruimte te hebben moet de volumeregelaar ( van de B1-A5) ongeveer op 3 uur.
Ook dat is geen probleem. Alleen ontstaat er een probleem als overgeschakeld wordt op de cd speler met z'n hoge uitgangsspanning.
Dat wil je niet per ongeluk meemaken; de luidsprekers vliegen dan door de kamer.
Dit kan ik oplossen door een spanningsdeler op de cd-ingang te maken. Ik weet niet of dat de meest elegante oplossing is, maar het is wel een makkelijke.
De spanning moet dan met een factor 10 terug gebracht worden schat ik.
Zijn er andere opties?
Overigens was de potmeter gaar waardoor het niet goed werkte. Heb nu een 25K die beter is. ( hoor je overigens meteen!)
Heb nog wel een dure Alps liggen van 10K. Ga ik toch even proberen. Of zou een lineaire potmeter hier niet beter passen?
Ach, allemaal leuke proefjes.
Anne, heel erg bedankt! Ik vind het een geniale oplossing!
Zou er nu graag een pcb van willen laten maken. Als er anderen zijn die deze gemodificeerde B1 willen gebruiken, kunnen we wellicht wat meer bestellen.
Re: voorversterker hoe en wat
Pcb laten maken kan hier: http://www.bellmann.nl
Heeft iemand hier ervaring mee? Met dit bedrijf of andere?
En......aangezien het nu een door Anne gemodde print is, hoe zullen we hem dan noemen...?
Het is natuurlijk in de basis een Nelson Pass B1, maar Anne, heb jij nog een leuke Belgische nieuwe of toegevoegde benaming? Ere wie ere toekomt!
Heeft iemand hier ervaring mee? Met dit bedrijf of andere?
En......aangezien het nu een door Anne gemodde print is, hoe zullen we hem dan noemen...?
Het is natuurlijk in de basis een Nelson Pass B1, maar Anne, heb jij nog een leuke Belgische nieuwe of toegevoegde benaming? Ere wie ere toekomt!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: voorversterker hoe en wat
Geen eigen ervaring mee, maar de printen komen 'gewoon' uit China. Als jij extra wilt betalen om niet in direkt in China te willen bestellen is dit vast een goed alternatief. Persoonlijk vind ik het zonde geld, maar dat is jou keuze natuurlijk.
Re: voorversterker hoe en wat
Lees ook even over de SA-8000 certificering:http://www.bellmann.nl/wie-zijn-we/Barry2001 schreef:Geen eigen ervaring mee, maar de printen komen 'gewoon' uit China. Als jij extra wilt betalen om niet in direkt in China te willen bestellen is dit vast een goed alternatief. Persoonlijk vind ik het zonde geld, maar dat is jou keuze natuurlijk.
Dit is wat ik belangrijk vind. Ik heb Hypex ook wel eens gevraagd waar ze hun spullen laten maken. Kreeg wel een antwoord, maar niet erg uitgebreid.
Was allemaal best in orde volgens hen. Ik kan dat moeilijk controleren, maar waar mogelijk wil ik producten gebruiken waarvan de herkomst tenminste een beetje duidelijk is.
Re: voorversterker hoe en wat
Ik volg iets niet helemaal, je bent verschillende printen bakkers aan het vergelijken, maar ik zie nergens iets van een layout ?
Het is niet zo dat zij dat voor je uit gaat dokteren, dat moet je kant-en klaar aanleveren als een pakket gerber-files.
Het is niet zo dat zij dat voor je uit gaat dokteren, dat moet je kant-en klaar aanleveren als een pakket gerber-files.
Re: voorversterker hoe en wat
Ja, klopt Ray, zo ver is het nog niet.
Maar helaas gaat iets niet helemaal goed: De B1 knijpt het laag een beetje af.
Nu ik 2 kanalen heb aangesloten is dat goed te horen. De laagste octaaf wordt gefilterd lijkt het wel.
Vervormt ook iets als het wat harder gaat met een stevige bassdrum of zoiets.
Voor de modificatie was dit niet aan de hand.
Wat gaat er niet goed?
Maar helaas gaat iets niet helemaal goed: De B1 knijpt het laag een beetje af.
Nu ik 2 kanalen heb aangesloten is dat goed te horen. De laagste octaaf wordt gefilterd lijkt het wel.
Vervormt ook iets als het wat harder gaat met een stevige bassdrum of zoiets.
Voor de modificatie was dit niet aan de hand.
Wat gaat er niet goed?
Re: voorversterker hoe en wat
Wat er mis gaat en hoe is niet erg duidelijk met je verhaal.
In ieder geval maar even wat spanningen opgegeven en een mogelijke ingang voor de CD.
En dan, vertel maar waar er iets niet klopt.
Anne
In ieder geval maar even wat spanningen opgegeven en een mogelijke ingang voor de CD.
En dan, vertel maar waar er iets niet klopt.
Anne
Re: voorversterker hoe en wat
Er was tegelijkertijd een storing aan mijn bluetooth ontvanger, doet nu niets meer
Eveneens ging de adapter van de DAC kapot.......
Had nog niets met de cd-speleringang gedaan, geen verzwakking of zoiets.
Met de cd speler als betrouwbare bron werkt de volumeregeling prima.
Wat opvalt- en dat is minder prettig- dat er in het laag een afval is. De lage octaven zijn iets gereduceerd, hoe kan ik het anders zeggen.
Alsof er een laagfilter in werking is. Komt amper nog 40Hz uit schat ik. Heb verder niets aan waardes veranderd.
Die basreductie was er voorheen niet in de originele B1
Wat moet ik meten?
Eveneens ging de adapter van de DAC kapot.......
Had nog niets met de cd-speleringang gedaan, geen verzwakking of zoiets.
Met de cd speler als betrouwbare bron werkt de volumeregeling prima.
Wat opvalt- en dat is minder prettig- dat er in het laag een afval is. De lage octaven zijn iets gereduceerd, hoe kan ik het anders zeggen.
Alsof er een laagfilter in werking is. Komt amper nog 40Hz uit schat ik. Heb verder niets aan waardes veranderd.
Die basreductie was er voorheen niet in de originele B1
Wat moet ik meten?
Re: voorversterker hoe en wat
Er loopt wel vanalles verkeerd
.
Om te zien of de instelling van de fet's in orde is, wat meet je op de plaatsen waar ik een spanning heb bijgezet (5 plaatsen).
Zou kunnen dat de fet (bovenste) een lekke P-N overgang heeft.Dan ziet de C100 (47n) een grotere belasting dan de 1M.
Kijk 's of vergroten 100n of meer iets doet.
Anne
Om te zien of de instelling van de fet's in orde is, wat meet je op de plaatsen waar ik een spanning heb bijgezet (5 plaatsen).
Zou kunnen dat de fet (bovenste) een lekke P-N overgang heeft.Dan ziet de C100 (47n) een grotere belasting dan de 1M.
Kijk 's of vergroten 100n of meer iets doet.
Anne
Re: voorversterker hoe en wat
Oke, ga ik morgen allemaal even doen als ik tijd kan maken.
Nog even voor de duidelijkheid i.v.m het eventuele verwisselen van de pootjes van de onderste fet.
Is het juist dat ik de S aan de ingang verbonden heb, (via de R102 47k)?
Of moet het de Drain zijn? En de S aan de massa? ( je weet nog dat de sk's anders zijn dan deze jfets?)
We komen er wel uit
Nog even voor de duidelijkheid i.v.m het eventuele verwisselen van de pootjes van de onderste fet.
Is het juist dat ik de S aan de ingang verbonden heb, (via de R102 47k)?
Of moet het de Drain zijn? En de S aan de massa? ( je weet nog dat de sk's anders zijn dan deze jfets?)
We komen er wel uit
Re: voorversterker hoe en wat
S via 220 Ω naar massaPAD schreef:Oke, ga ik morgen allemaal even doen als ik tijd kan maken.
Nog even voor de duidelijkheid i.v.m het eventuele verwisselen van de pootjes van de onderste fet.
Is het juist dat ik de S aan de ingang verbonden heb, (via de R102 47k)?
Of moet het de Drain zijn? En de S aan de massa? ( je weet nog dat de sk's anders zijn dan deze jfets?)
We komen er wel uit
G aan de 47k
D aan de 220 Ω en C100
en ik ga erin
Anne
Re: voorversterker hoe en wat
Ik had de fet wel goed aangesloten, de fout zat ergens anders, namelijk in een verkeerde condensator;
Had een 4,7nF en in plaats van een 4,7uF gepakt
Nu even een bipolaire van een luidsprekerfilter gepakt; nu is het goed.
De lage octaaf komt weer geheel door zoals het hoort.
Had een 4,7nF en in plaats van een 4,7uF gepakt
Nu even een bipolaire van een luidsprekerfilter gepakt; nu is het goed.
De lage octaaf komt weer geheel door zoals het hoort.
Re: voorversterker hoe en wat
met al die nulletjes, komma's en u's en n's is een vergissing zo gemaakt, althans wel door iemand als ik die niet geschoold is in getallen en cijfers.
Maar goed, het werkt nu. Zijn er nog 2 uitdagingen te gaan: een voeding en een pcb...
Maar goed, het werkt nu. Zijn er nog 2 uitdagingen te gaan: een voeding en een pcb...
Re: voorversterker hoe en wat
Met de laatste? mooie dag lekker buiten geweest, helemaal geen last van µ nog nPAD schreef:met al die nulletjes, komma's en u's en n's is een vergissing zo gemaakt, althans wel door iemand als ik die niet geschoold is in getallen en cijfers.
Anne
